Concessie Twente

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Concessie Twente

Bericht door Nitein-Repart »

Op mijn school gingen de jongeren die 10-15 kilometer van de school af woonden in de wintermaanden met de bus en in de lente en september/oktober met de fiets. Een enkeling had een scooter, maar sinds het verplicht stellen van het praktijkexamen voor de scooter en het experiment waarbij voor je 18de rijles kan nemen is de scooter in rap tijd veel minder populair geworden, alleen op het (v)mbo geldt de scooter nog als een soort statussymbool, op het havo en vwo wordt de scooter meer als een geldslurpend onding gezien.

Denk ook dat (v)mbo'ers minder snel geneigd zijn om de fiets te pakken dan hogere opgeleiden, zeker voor afstanden tussen de 10-15 kilometer, maar diegenen die studenten-OV hebben is het ook heel verleidelijk om de bus te pakken voor afstanden van 10-15 km dan te gaan fietsen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Twente

Bericht door Wubbo »

OmniLezer schreef:Yo @Ardan, het is een mooi en informatief verhaal over het reisleven naar school van jou, maar zoals je weet, gaan we de toekomst in. Dan gaan er ook veel dingen weg van vroeger/deze tijd. Een van die dingen is namelijk het fietsen. Dat komt ook omdat er van alle kanten gepromoot wordt om dat niet te doen
Ik zal ook wel bejaard zijn, maar wie promoot waar om vooral niet meer te fietsen?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Twente

Bericht door OmniLezer »

Wubbo schreef:
OmniLezer schreef:Yo @Ardan, het is een mooi en informatief verhaal over het reisleven naar school van jou, maar zoals je weet, gaan we de toekomst in. Dan gaan er ook veel dingen weg van vroeger/deze tijd. Een van die dingen is namelijk het fietsen. Dat komt ook omdat er van alle kanten gepromoot wordt om dat niet te doen
Ik zal ook wel bejaard zijn, maar wie promoot waar om vooral niet meer te fietsen?
Nee, niet bejaard ofzo en het wordt ook niet door een iemand gepromoot, maar het is een soort sociale ding als ik het maar moet uitleggen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door Ardan »

OmniLezer schreef: maar het is een soort sociale ding als ik het maar moet uitleggen.
Ik snap geen hol van die zin :D
Ik doe ook maar wat
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

We dwalen hier wel een beetje af van de concessie Twente (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Concessie Twente

Bericht door Erik1100 »

De Duvedecs zijn inmiddels afgeschreven en de APK's zijn niet meer verlengd. En dan net voordat de zomervakantie voorbij was.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Twente

Bericht door MdJ »

Op een ritje lijn 53 + versterkingsritje lijn 9 hebben die eigenlijk nooit in reguliere dienst gereden. Oke, behalve toen er een op de veluwe reed.

Alleen bij het supportersvervoer zal het wel druk worden, maar dat wordt door een externe oorzaak wel verholpen :lol:
Bij twijfel: gebruik beton.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

http://www.tubantia.nl/regio/almelo-en- ... -1.6374164
Met ingang van 11 december, wanneer de nieuwe dienstregeling van kracht is, gaat de buurtbus ieder uur rijden van het NS-station naar de wijk Aalderinkshoek en vice versa.
Ik ken de situatie in almelo niet, maar ik hoop dat een uurdienst met een buurtbus genoeg is om een halfuursdienst met een grote bus te vervangen. Waarom kiezen ze eigenlijk uberhaupt voor een uurdienst als een omloop 23 minuten duurt?
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Nu zitten er elke rit tussen de 7 en 15 man in ongeveer, dus die gaan nooit allemaal in een buurtbus passen die half zo vaak rijdt.... Voor minstens tweederde van de reizigers moet de bus dus zo onaantrekkelijk mogelijk worden gemaakt.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

spits of gemiddeld?
anyway ik kan me echt niet voorstellen dat ze een buurtbus 37 minuten zouden laten staan na een omloop van 23 minuten. Laat ik Syntus maar eens aan de tand voelen hierover.
Ik heb geen onderschrift
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Concessie Twente

Bericht door The best »

dennistd schreef:Nu zitten er elke rit tussen de 7 en 15 man in ongeveer, dus die gaan nooit allemaal in een buurtbus passen die half zo vaak rijdt.... Voor minstens tweederde van de reizigers moet de bus dus zo onaantrekkelijk mogelijk worden gemaakt.
Als ik hem 's avonds rond zie rijden, dan was hij meestal vrij leeg. Ook toen ik hem nog 's middags zag rijden (maar dat is ondertussen al wel een jaar geleden), zaten er nooit meer dan 5 man in.
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Tussen de spitsen door is het wat rustiger ja, net als tegen de spits in. Maar in de spitsrichting (ochtend -> station, midden <- station) heb je het echt over deze aantallen.
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Twente

Bericht door sirvinniei »

Ik heb net via twitter van Syntus bevestiging gekregen dat de buurtbus die lijn 25 gaat vervangen inderdaad elk halfuur gaat rijden
Ik heb geen onderschrift
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Iemand enig idee waarom er vandaag een grootschalige controle van vervoersbewijzen is vandaag?

Op Enschede centraal (zowel trein als bus) wordt iedereen gecontroleerd, alle bussen worden omgeleid qua perron en eerst grondig gecontroleerd.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Concessie Twente

Bericht door chemie »

Er werd vanmiddag even meegekeken hoe ik uitcheckte. Ik vond het nog wel grappig ook. Met z'n drieën kijken... :D
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Twente

Bericht door marvinkok »

Van tijd tot tijd wordt er even grootschalig gecontroleerd. Uiteraard onaangekondigd ;)
Verder zijn er gewoon elke dag controleteams onderweg voor vliegende controles.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Concessie Twente

Bericht door julsteren »

Ik heb niet vaak controle, maar als het er is zijn het ook een select groepje mensen die het zijn, voor de zomervakantie en afgelopen zaterdag een jonge vrouw en een oudere man gehad, die controle voor de zomervakantie was op buslijn 83 vanaf de halte Van Den Broekeweg naar Almelo Centraal Station. en diezelfde twee dus ook zaterdagavond ingangscontrole bij de tussenstop van een trein tussen Zutphen en Oldenzaal in Hengelo. Ook m'n grootouders de buurvrouw hobbelt regelmatig mee met de controleploeg en heb ik regelmatig op zondagen gehad als ingangscontrole voor de trein in Zutphen.

Dat syntus weinig controleert klopt, maar als ze het doen, dan doen ze het ook effectief en onopvallend, zo schrik je de zwartreizigers wel af! *bus*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Inderdaad. Bij Syntus weet je het nooit... In tegenstelling tot de Controle van de RET die bijna alles van te voren op Twitter meld :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Twente

Bericht door Chrysa »

Of je doet zoals Arriva en controleert gewoon nooit. :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Twente

Bericht door Ardan »

In mijn studententijd zat Syntus nog in de Achterhoek en reisde ik er elke dag mee, en zowel ik als mijn plaatsgenoten hadden zoiets van 'ze controleren toch niet' en hoorde ook vaak van mensen dat ze wel de gok waagden... ja hahaha, think twice! Je ziet ze dan wel niet vaak maar áls ze er zijn.. Hoorde wel eens van vrienden 'bwa ze controleren toch niet' Nou koop toch maar een kaartje, ze komen als een duveltje uit een doosje.
Ik doe ook maar wat
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Twente

Bericht door dennistd »

Vroeger (lees: tot een jaar of 5 geleden) werd er bij Syntus vrijwel nooit gecontroleerd. Tegenwoordig is er veel meer controle, waardoor het niet meer loont om gecalculeerd zwart te reizen. Vroeger kon je 20 keer reizen zonder gecontroleerd te worden. Die ene keer de boete betalen kostte minder dan de andere 19 keer een kaartje kopen. Maar als je ineens vaker dan 1/5 wordt gecontroleerd dan kun je daar niet mee uit en wordt gewoon een vervoerbewijs hebben goedkoper.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Chrysa schreef:Of je doet zoals Arriva en controleert gewoon nooit. :')
Elke keer als in in het noorden van NL met Arriva reis (hooguit 1× in de maand) heb ik wel controle of zie ik ze een andere trein controleren..
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
nsimmelink94
Berichten: 330
Lid geworden op: vr 12 dec 2014, 16:03
Locatie: Zelhem
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door nsimmelink94 »

Chrysa schreef:Of je doet zoals Arriva en controleert gewoon nooit. :')
In de treinen controleren ze vrij regelmatig. Tussen feb en jun 2015 reisde ik dagelijks Doetinchem-Arnhem en zowel Breng als Arriva controleerden toch wel flink. In de bussen echter, helemaal noppes.
dennistd schreef:Vroeger (lees: tot een jaar of 5 geleden) werd er bij Syntus vrijwel nooit gecontroleerd. Tegenwoordig is er veel meer controle, waardoor het niet meer loont om gecalculeerd zwart te reizen. Vroeger kon je 20 keer reizen zonder gecontroleerd te worden. Die ene keer de boete betalen kostte minder dan de andere 19 keer een kaartje kopen. Maar als je ineens vaker dan 1/5 wordt gecontroleerd dan kun je daar niet mee uit en wordt gewoon een vervoerbewijs hebben goedkoper.
Op lijn 62 (en toen het nog 20 was) ben ik in 4,5 jaar tijd tot op heden minder dan 10x gecontroleerd moet ik toch opmerken. Dat gezegd hebbende, de stadsdienst Enschede zie ik fors meer controleurs lopen, dus dat zal idd een stuk minder lonen qua zwartrijden.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concessie Twente

Bericht door Chrysa »

cassie127 schreef: Elke keer als in in het noorden van NL met Arriva reis (hooguit 1× in de maand) heb ik wel controle of zie ik ze een andere trein controleren..
Ik bedoelde de bussen. Had misschien iets duidelijker moeten zijn.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Twente

Bericht door cassie127 »

Verwacht wel dat er zodra Syntus Zwolle - Enschede gaat rijden er meer controle zou zijn op de lijnen die bij een van die stations aan die lijn komen.

Klopt het verder dat de controleurs in Twente zichzelf ook met het ov moeten verplaatsen (omdat ze geen busje hebben)? Want dat heb ik wel eens ergens gehoord
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten