Zullen we weer terugkomen vanuit de toekomst? We bekijken hier immers de geplande dienstregeling voor 2017 en niet de toekomstige voor 2023 e.v. Ik denk dat je hooguit kunt kijken welke punten van 2017 verbeterd of meegenomen moeten worden voor 2018.
Ik vind de ontstane knoop in 's-Hertogenbosch tussen de [serie=Intercity|2016|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] prachtig. Ja de 3600 staat daardoor wat langer stil daar, maar daar staat tegenover dat je nu vlotte en goede overstappen Utrecht<->Tilburg/Breda en Arnhem/Nijmegen<->Eindhoven krijgt. Een enorme plus voor de reizigers dus. Hopelijk kunnen ze dit behouden als in 2018 ETMET op die as in zou moeten gaan (die ging toch in 2018 al in, of vergis ik me dan?).
Ja in Roosendaal staat de Zeeuwse trein nu wat langer stil, maar ook daar ontstaat nu wel een vlotte en goede cross-platform overstap ri. Breda e.v. Ook geen slechte ontwikkeling.
Ik denk dat er nu voor een volgende dienstregeling nog gekeken moet worden hoe die langere stop in 2018 korter gemaakt kan worden. Dat wordt nog een behoorlijke puzzel. Komt er op de Oude Lijn wat ruimte vrij indien de Benelux geheel over de HSL gaat? Of kan de Zeeuwse IC over de HSL gaan? Of ....? Dat lijkt me nog wel een interessante vragen om hieraan te puzzelen.
Voor wat Arnhem e.o. betreft moet gekeken worden hoe de krapte op Arnhem-Nijmegen opgevangen kan worden voor 2018, hoe de avond/zondagbediening van de sprinters daar verbeterd kan worden (zodat het altijd minimaal een halfuursdienst is en niet een 15-45-dienst) en of en hoe het mogelijk is om de Valleilijn een betere aansluiting op Ede te kunnen geven.
Ik vind eigenlijk sowieso dat in ieder geval tussen Arnhem Centraal en Wijchen (al dat niet met overstap) altijd elk half uur een verbinding zou moeten zijn.
Dat zou bijv. als volgt kunnen:
Ma-za overdag:
4400 Sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch (2x p/u)
7500 Sprinter Arnhem Centraal - Ede-Wageningen (2x p/u, volgens de huidige tijden, waarbij dus op de rustigere 3100 aangesloten wordt)
7600 Sprinter Zutphen - Wijchen (2x p/u)
Zo overdag:
4400 Sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch (2x p/u tot Wijchen, 1x door naar 's-Hertogenbosch, vanaf 16:00 2x p/u hele route)
7500 Sprinter Zutphen - Ede-Wageningen (1x p/u)
Alle dagen 's avonds:
4400 Sprinter Arnhem Centraal - 's-Hertogenbosch (2x p/u tot Wijchen, 1x door naar 's-Hertogenbosch)
7500 Sprinter Zutphen - Driebergen-Zeist (1x p/u)
De avonddoortrekking van de 7500 naar Driebergen is om het vervallen van de 3100 (waar die overdag op aansluit in Ede) te compenseren, aangezien die dan in Driebergen goed op de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] van/naar Utrecht aan sluit. De 7500 komt dan om .12 aan in Driebergen en om .18 vertrekt de 7400 naar Breukelen.
Op die manier krijgen Wolfheze en Oosterbeek, maar ook de sprinterstations op Arnhem-Zutphen ook een betere verbinding naar Utrecht en krijg je zelfs een 3e verbinding Arnhem-Utrecht.