Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Wubbo »

Arriva dreigt Groningen te laten vallen
DVHN | Gepubliceerd op 28 mei 2009, 08:28
Laatst bijgewerkt op 28 mei 2009, 08:37


Arriva ziet af van extra miljoeneninvesteringen in regionaal spoor als het busvervoer in de provincie Groningen en Drenthe vanmiddag wordt gegund aan een ander bedrijf. Met dit dreigement zet Arriva-directeur Anne Hettinga de zaak op scherp. De verwachting is dat de aanbesteding doorgaat en QBuzz de komende zes jaar het openbaar busvervoer in handen krijgt.

"Als dat gebeurt hebben wij in Groningen straks weinig tot niets meer te zoeken", zegt Hettinga. Hij reageert op het onverwachte voornemen van het OV-bureau Groningen-Drenthe om toch tot gunning over te gaan. Het Groninger provinciebestuur had namelijk aangedrongen op een nieuwe aanbestedingsprocedure. Dit omdat de bedrijven (Arriva, QBuzz en Connexxion) enkele miljoenen te laag hadden ingeschreven. Buslijnen en banen dreigden te verdwijnen.

Lees verder op de site van Dagblad van het Noorden
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door JeePee »

*zenuwwachtig heen en weer drentelt en shaked van de spanning*
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

Ik ben heel erg benieuwd :)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Caspar »

Maar als het treinvervoer in Groningen zo veel populairder en rendabeler is geworden met tig procent reizigersgroei ieder jaar, dan is het toch ook zinvol voor een bedrijf om te investeren in alleen het treinvervoer de komende tijd? Of, zijn al die berichten van afgelopen 2 jaar van Arriva omtrent het treinvervoer gewoon marketing babbels geweest?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Ik denk dat het gewoon chantage is. :)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Geert »

Tuurlijk, eigenlijk zou je die concessies los van elkaar moeten kunnen zien, ze krijgen voor de treinconcessie ook gewoon geld om treintjes te rijden. Als Arriva vindt dat ze daar te weinig geld voor krijgen hadden ze maar niet zo laag in moeten schrijven op de treinconcessie destijds ;)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door JeePee »

We horen het iig vanmiddag. 15:15 persco in het altijd gezellige Assen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Chauf21 »

Geert schreef:Tuurlijk, eigenlijk zou je die concessies los van elkaar moeten kunnen zien, ze krijgen voor de treinconcessie ook gewoon geld om treintjes te rijden.
Stimmt, maar met zo'n insteek ontneem je de intenties van de zittende vervoerder om grootschalig te investeren. Juist de opgebouwde gebiedskennis, naamsbekendheid, serviceniveau etc. van zittende bedrijven wordt dan niet meegenomen in een vervolgconcessie. Bedenk dat na enkele aanbestedingsronden het vervoer wel zo efficiënt mogelijk verreden wordt, daar valt niets meer op te halen. Er moet dan een verschuiving plaatsvinden van kwantiteit naar kwaliteit (en weer door naar kwantiteit). Juist innovaties en investeringen worden dan belangrijk om de kwaliteit van het vervoer omhoog te halen. Neemt niet weg dat ik nieuwe vervoerders geen kans gun; als blijkt dat een andere partij daar de kwaliteit omhoog kan halen, juig ik dat van harte toe. Maar dat is allemaal op kortetermijn en gaat voorbij aan het langetermijndenken/-kijken/-handelen.

Ik zal niet zeggen dat het bericht van Arriva voor een deel ook zieligdoenerij en wellicht zelfs chantage is, maar ik sta wel achter de gedachte van het weghalen van investeringsenergie. Want wanneer blijkt dat een opdrachtgever bij het uitgeven van concessies alleen kijkt naar de offerte en niet terugkijkt op de gedane investeringen en je dus als zittende vervoerder totaal geen zekerheid hebt over toekomstige inkomsten, zal een zittende private vervoerder het wel uit z'n hoofd halen om te gaan investeren en risico's te lopen.

En in dat kader is het wellicht interessant om te kijken hoe een en ander zich gaat ontwikkelen in en rondom de Stadsregio Arnhem-Nijmegen, waar grootse plannen zijn om investeringen in openbaar vervoer anders te organiseren.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Geert »

Chauf21 schreef:Ik zal niet zeggen dat het bericht van Arriva voor een deel ook zieligdoenerij en wellicht zelfs chantage is, maar ik sta wel achter de gedachte van het weghalen van investeringsenergie. Want wanneer blijkt dat een opdrachtgever bij het uitgeven van concessies alleen kijkt naar de offerte en niet terugkijkt op de gedane investeringen en je dus als zittende vervoerder totaal geen zekerheid hebt over toekomstige inkomsten, zal een zittende private vervoerder het wel uit z'n hoofd halen om te gaan investeren en risico's te lopen.
Gedeeltelijk eens, maar dan had Arriva daar eerder mee moeten komen, niet op de dag dat het OV-bureau een nieuwe vervoerder bekend maakt. Had Arriva dit ruim voor de aanbesteding geroepen had ik ze wellicht een kans gegeven, nu op dit moment dreigen dat je niet verder investeert in spoor als je niet meer met de bussen mag rijden is mijns inziens pure manipulatie. Voor het doen van investeringen in een bepaald gebied is het trouwens niet perse noodzakelijk om ook een andere concessie te hebben (alhoewel het natuurlijk wel erg prettig is ;))...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Vinny »

Arriva had dat eerder naar buiten gebracht, dat ze alleen zouden investeren als ze een langdurige integrale concessie zouden krijgen. Dat is voor een markt-partij ook geen gekke gedachte: je gaat natuurlijk niet investeren voor je concurrent... ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door JeePee »

Ben benieuwd of ze hun gedreig nu waar gaan maken. Qbuzz heeft namelijk gewonnen!
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

Gefeliciteerd! Mag Qbuzz mij straks naar school rijden :P
Oud forumgebruiker

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Het is inderdaad weer eens wat anders, gefeliciteerd! (Zelf heb ik het totaal niet op Arriva)
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15353
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door ODRAIL »

Daan schreef:Mag Qbuzz mij straks naar school rijden :P
Dan hoop ik voor je dat de bussen ook schoon zijn. Bus 1053 reed vanavond naar de remise in Zevenhuizen en de achterkant was meer zwart dan grijs :wink:.
Laatst gewijzigd door ODRAIL op do 28 mei 2009, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
IC3
Berichten: 361
Lid geworden op: vr 21 mar 2008, 21:44

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door IC3 »

Hmm, vreemd waarom er altijd zo gekat wordt op Arriva. Ik kan nou niet zeggen dat men daar klantonvriendelijk is of zo. :?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Wie dreigt is een klap waard :neg:
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door |Pim| »

IC3 schreef:Hmm, vreemd waarom er altijd zo gekat wordt op Arriva. Ik kan nou niet zeggen dat men daar klantonvriendelijk is of zo. :?
Ik ook. Paar keer hadden ze geen dag kaartjes meer in de bus en mocht gratis rijden. Terwijl ik laats in breda gewoon 3 euro voor een dagkaart moest betallen en er geen kreeg.

Agja zo win je wat en zo verlies je wat zegt men.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Ik sta op zich niet positief of negatief tegenover Arriva. Ik heb ook al eens een slagje Roodeschool gemaakt waarbij we de hele reis in de cabine mochten passagieren, onder het genot van het geklaag van de mcn over dat het materieel van Veolia zo veel beter was etc. Een crewlid van hier kan dat beamen.
Maar los daarvan is het eigenlijk gewoon niet meer of minder dan chantage om te zeggen "Als jullie ons concessie A niet geven, laten wij jullie met concessie B barsten." Daar kun je lang of kort over lullen, maar dat maakt niet echt meer uit. Daarom vind ik dit een behoorlijke faal-actie van Arriva.

En of het nou gebakken lucht of serieus was: Die lijn komt er toch wel, met of zonder Arriva :pos:
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door |Pim| »

Denk jij dat het die Hoge Pieten van Arriva daar zich iets van aantrekken.

Die willen alleen maar geld verdiennen.

als ik je goed begrijp :p
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Pimz0r schreef:Denk jij dat het die Hoge Pieten van Arriva daar zich iets van aantrekken.

Die willen alleen maar geld verdienen.
Precies. Ze begrijpen alleen zelf niet zo goed hoe dat werkt ;) En dus wint Qbuzz de concessie GrDr en staat arriva met lege handen :)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Qbuzz neemt de komende zes jaar het openbaar vervoer in de provincies Groningen en Drenthe voor haar rekening. Dat hebben de noordelijke provincies donderdag in Assen bekend gemaakt. Het bedrijf bood volgens de overheden de beste prijs-kwaliteitsverhouding. Arriva blijft wel de sneldiensten tussen Emmen en Groningen, Groningen en Drachten en Hoogeveen en Emmen verzorgen. Bij de overname vallen geen ontslagen. Qbuzz garandeert alle 730 Arriva chauffeurs werk en zoekt bovendien nog 270 extra mensen. Het bedrijf belooft bovendien met 350 nieuwe milieuvriendelijker bussen in het Noorden te gaan rijden.

Arriva

Arriva stelde verbaasd te zijn dat de gunning naar Qbuzz is gegaan. ''De komende weken wordt hard gewerkt aan het zo snel mogelijk helder krijgen van de consequenties voor alle betrokkenen en het zorgen voor een goede en rustige opvang voor de medewerkers'', meldt het bedrijf in een verklaring.
klik

Nou nou, alsof er iets heul verschrikkelijks aan de klauw is :roll:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Karl »

Nav dit bericht vraag ik mij wel af: gaat Arriva's hoofdkantoor nu richting het zuiden verhuizen? Zoveel hebben ze daar niet te zoeken de komende jaren.
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Karl schreef:Nav dit bericht vraag ik mij wel af: gaat Arriva's hoofdkantoor nu richting het zuiden verhuizen? Zoveel hebben ze daar niet te zoeken de komende jaren.
Waarom? Ze 0wnen nog steeds Frysland toch? :?:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door BR628 »

De waddeneilanden ja :lol: :lol: Rest van het busvervoer is van Connexxion en Qbuzz.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Karl »

Fles schreef:Waarom? Ze 0wnen nog steeds Frysland toch? :?:
Van Wikipedia:


Concessiegebied Begindatum Einddatum
Vlieland * 01-03-2009 31-12-2015
Terschelling * 01-03-2009 31-12-2015
Ameland 01-03-2009 31-12-2015
Schiermonnikoog 01-03-2008 08-12-2012/
12-12-2015
Rivierenland 01-01-2003 11-12-2010
Waterland * 11-12-2005 10-12-2011
Hoekse Waard/Goeree-Overflakkee 01-01-2008 15-12-2014
Drechtsteden-Alblasserwaard-
Vijfheerenlanden en Merwede-Lingelijn 01-01-2007 31-12-2018
Meierij 01-01-2007 31-12-2014
Oost-Brabant 01-01-2007 31-12-2014

* Deze concessie worden (gedeeltelijk) uitgevoerd door TCR in opdracht van Arriva.

Dus samen met nog wat spoorlijnen in het noorden alleen een paar eilandjes?
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten