Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

regenmaker schreef:Waarom gebruiken ze in de nieuwe dienstregeling niet spoor 1a in Nijmegen voor de intercities van en naar Utrecht?
Dat past niet omdat de aankomende IC dan moet kruisen met de vertrekkende sprinter richting Arnhem.

Die [serie=Sprinter|2016|Zwolle - Lelystad Centrum - Amsterdam Centraal4600[/serie] had natuurlijk in knoop Zwolle moeten zitten, maar past daar door de gewijzigde ligging net niet in als je ook nog goederentreinen wil kunnen rijden. En aangezien wettelijk is vastgelegd dat dat moet blijven er weinig andere opties over dan hem uit de knoop halen.

Die lange stop in Sassenheim klinkt ook als een oplossing in verband met een brug die open gaat (Ringvaartbrug?), maar zeker weten doe ik dat niet.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Nog meer reden om lijn 300 te pakken in plaats van de trein. Dan moet ik elke keer onder het spoor door, 1a is chiller.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Ik vind 12-18 minuten met de trein dan ook wel weer chiller dan 51 minuten met lijn 300.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door regenmaker »

Als dat de afweging was, dan is de keuze inderdaad makkelijk. In de praktijk scheelt het me in de ochtend maar een kwartiertje. Voordat ik weer in lijn 10 t/m 15 zit gepropt dan ben ik met 300 al in Bemmel... Ik was hoopvol op een perfecte 10 minuten dienst aan IC's tussen Arnhem en Nijmegen, maar in de praktijk pakt het alleen maar slechter uit. Dan mogen ze die [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wel weer laten stoppen tussen Arnhem en Nijmegen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

NintendoC schreef:Zoals het in de nieuwe dienstregeling gaat is het vrij onwenselijk. Reizigers richting Zwolle vallen volledig buiten de knoop. Snap ook niet waarom de huidige situatie op de schop moest.
Je kunt de trein wellicht koppelen aan de stoptreinen naar Groningen (en vanaf 2020 Leeuwarden). Het beste lijkt me een zonetrein die tussen Amsterdam en Almere Oostvaarders de sprinterststions overslaat, en vanaf Lelystad overal stopt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

regenmaker schreef:Als dat de afweging was, dan is de keuze inderdaad makkelijk. In de praktijk scheelt het me in de ochtend maar een kwartiertje. Voordat ik weer in lijn 10 t/m 15 zit gepropt dan ben ik met 300 al in Bemmel...
Als je in Heyendaal opstapt, dan is opstappen in de 300 net zo'n ramp als in 10-15 :wink:

regenmaker schreef:Ik was hoopvol op een perfecte 10 minuten dienst aan IC's tussen Arnhem en Nijmegen, maar in de praktijk pakt het alleen maar slechter uit. Dan mogen ze die [serie=Intercity|2016|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] wel weer laten stoppen tussen Arnhem en Nijmegen.
Puur en alleen omdat je voor de IC's richting Utrecht voortaan op 4a i.p.v. 1a moet instappen is het slechter? Je kunt ook overdrijven zeg.
Dat iets verder lopen weegt natuurlijk bij lange na niet op tegen de voordelen van het sneller kunnen reizen op Zutphen e.v.<->Nijmegen e.v., de frequentieverdubbeling (buiten de spits) op Wijchen-Nijmegen én de rechtstreekse reis over Nijmegen heen per sprinter.

Bovendien: zodra ProRail eindelijk eens dat ontbrekende wisseltje aanlegt, kun jij gewoon weer op 1a op een trein naar Arnhem stappen hoor (dan wel de sprinters of de IC naar Zwolle). Hopelijk dat dat per dienstregeling 2018 al mogelijk zou zijn.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Vinny schreef:
NintendoC schreef:Zoals het in de nieuwe dienstregeling gaat is het vrij onwenselijk. Reizigers richting Zwolle vallen volledig buiten de knoop. Snap ook niet waarom de huidige situatie op de schop moest.
Je kunt de trein wellicht koppelen aan de stoptreinen naar Groningen (en vanaf 2020 Leeuwarden).
Dat kost wel een hoop extra sprintermaterieel, dat lijkt me op korte termijn niet haalbaar. Maar het is wellicht een idee voor over een paar jaar als de SNG instroomt.
Vinny schreef: Het beste lijkt me een zonetrein die tussen Amsterdam en Almere Oostvaarders de sprinterststions overslaat, en vanaf Lelystad overal stopt.
Die was al genoemd, IC Dordrecht-Lelystad doortrekken naar Zwolle ligt dan voor de hand.
Maar toen begon Klaasje te stuiteren omdat er dan geen doorgaande trein Zwolle-Amsterdam Centraal zou zijn.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Het doortrekken van de 2400 naar Zwolle als stoptrein zou voor Dronten en Kampen Zuid veel beter zijn inderdaad. Maar helaas past dat niet:
De 2400 moet minstens 9 minuten achter de 700/1800 aan, want de 500/600 en [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] moeten er tussendoor. Vervolgens moet de 2400 dan 4 extra stops maken t.o.v. de 700/1800, namelijk Kampen Zuid, Dronten, Almere Buiten en Duivendrecht. Dan zit die er dus al 17 minuten achter en dat zijn er 2 teveel.
Het zou wel kunnen als de 2400 Almere Buiten zou overslaan.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Problematischer lijkt mij dat die trein Dordrecht - Lelystad niet 's avonds en op zondag rijdt. Tenminste, op het deel Duivendrecht - Lelystad en waarschijnlijk is Schiphol - Duivendrecht ook een veredelde rangeerbeweging.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Bartjk »

JWM schreef:Problematischer lijkt mij dat die trein Dordrecht - Lelystad niet 's avonds en op zondag rijdt. Tenminste, op het deel Duivendrecht - Lelystad en waarschijnlijk is Schiphol - Duivendrecht ook een veredelde rangeerbeweging.
Kun je op dat moment dan niet beter de 2600 (asd - alm) vanaf almere doortrekken?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

starx schreef:Het doortrekken van de 2400 naar Zwolle als stoptrein zou voor Dronten en Kampen Zuid veel beter zijn inderdaad. Maar helaas past dat niet:
De 2400 moet minstens 9 minuten achter de 700/1800 aan, want de 500/600 en [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] moeten er tussendoor. Vervolgens moet de 2400 dan 4 extra stops maken t.o.v. de 700/1800, namelijk Kampen Zuid, Dronten, Almere Buiten en Duivendrecht. Dan zit die er dus al 17 minuten achter en dat zijn er 2 teveel.
Het zou wel kunnen als de 2400 Almere Buiten zou overslaan.
Als ik dit zo lees vind ik het weer jammer dat de Hanzeboog niet geschikt is gemaakt voor driesporigheid met een spoor dat "met het getij" meegaat of twee sporen die je in een getijdedienstregeling toepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

Bartjk schreef:
JWM schreef:Problematischer lijkt mij dat die trein Dordrecht - Lelystad niet 's avonds en op zondag rijdt. Tenminste, op het deel Duivendrecht - Lelystad en waarschijnlijk is Schiphol - Duivendrecht ook een veredelde rangeerbeweging.
Kun je op dat moment dan niet beter de 2600 (asd - alm) vanaf almere doortrekken?
Nee, er is meer behoefte aan treinen naar Schiphol dan aan treinen naar Amsterdam Centraal. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

JWM schreef:Problematischer lijkt mij dat die trein Dordrecht - Lelystad niet 's avonds en op zondag rijdt. Tenminste, op het deel Duivendrecht - Lelystad en waarschijnlijk is Schiphol - Duivendrecht ook een veredelde rangeerbeweging.
Hoe ze dat gaan doen is trouwens ook nog de vraag: volgens de projectmanager van het SAAL-project bij ProRail is het kopspoor achter Diemen Zuid pas zomer 2017 ingericht als keervoorziening (zodat de mcn niet het ballast in hoeft)....
MetroRET
Berichten: 3803
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

Keren via Wgm ?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Of rijden met lossen treinstellen. Voor het reizigersaanbod is dat genoeg, en dan kan de machinist binnendoor. Of krijgt hij dan te veel last van zijn knieën, want er rijden dubbeldekkers? :X
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Nee dat mag niet van de OV Chipkaart.
🍉
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Ik heb het idee dat er gewoon te veel verslechteringen zijn in de dienstregeling van 2017, en dat de NS dus gewoon beter een jaar kan wachten met het doorvoeren van de geplande verbeteringen en het dan wél in één keer goed doen zodat er geen reizigers echt buiten de boot vallen. Ik kan niet zo enthousiast worden van treinseries buiten de knoop laten vallen voor series die wel leven van overstappers, of voor treinseries die om materieeltechnische reden worden opgesplist.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Hainje »

Dan gaan ze in de Tweede Kamer weer janken, bij NS hebben ze al zoveel jaar dat gejank aan moeten horen. :P
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Naast dat nu nog uitstellen praktisch niet meer mogelijk is. Als ze dat hadden gewild hadden ze dat echt eerder moeten bedenken.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Waarom is dat niet meer mogelijk?
Ik snap best dat het implementeren van een nieuwe dienstregeling veel tijd kost, maar het verlengen van een bestaande dienstregeling kan toch zo geregeld zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Er zijn natuurlijk meer gebruikers op het spoor dan NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Meltrain »

Ik bedoel dus ook dat álle vervoerdees de huidige dienstregeling continueren.
Dat moet toch gewoon mogelijk zijn?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Inderdaad is nu te laat om de compleet vernieuwde dienstregeling alsnog op te schorten. Dan zouden regionale treindiensten en goederenpaden ook allemaal weer moeten worden aangepast.

Maar ik vind dat Vinny gelijk heeft dat NS beter gewoon een jaar had kunnen wachten. Er zijn gewoon veel verslechteringen waar reizigers tijdelijk mee moeten leven en de verbeteringen laten juist op zich wachten. Maargoed, NS kan nu niet veel anders meer dan met de plannen door te gaan en de dienstregeling op bepaalde plekken te "ducktapen".
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Wubbo »

Meltrain schreef:Ik bedoel dus ook dat álle vervoerdees de huidige dienstregeling continueren.
Dat moet toch gewoon mogelijk zijn?
Nee, dan krijg je contractbreuk (Limburg), vervallen aansluitingen op busvervoer of dat moet ook wachten met de nieuwe dienstregelingen, niet meer op elkaar aansluitende internationale treinen (met name bij goederen, want daar wijzigt altijd wel wat) en eventueel langere tijden die goederenvervoerders onderweg zijn, met alle gevolgen voor kosten (en dus contracten) van dien. Kortom: NS zal het echt zelf op moeten lossen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

starx schreef:Maar ik vind dat Vinny gelijk heeft dat NS beter gewoon een jaar had kunnen wachten. Er zijn gewoon veel verslechteringen waar reizigers tijdelijk mee moeten leven en de verbeteringen laten juist op zich wachten. Maargoed, NS kan nu niet veel anders meer dan met de plannen door te gaan en de dienstregeling op bepaalde plekken te "ducktapen".
Maar dit gaat toch enkel om het opknippen van Den Haag - Venlo?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten