[Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

sirvinniei schreef:3x Ut-Ed en 3x Ut-Rhn lijkt me een veel betere variant. Alleen Vndc en Vndw zijn beter af op met die andere verdeling, en Ut-Ed lijkt me toch een veel drukkere en belangrijkere verbindingen.
Lijkt mij juist niet. Richting Ede heb je alleen Veenendaal-De Klomp en dat ligt in het gehucht De Klomp en de aansluitende busdiensten rijden 2x p/u en sluiten dus niet zo goed aan op een 20-minutendienst.

Veenendaal West en Veenendaal Centrum liggen in Veenendaal zelf en zijn dus aantrekkelijker. Die stations zullen straks juist drukker worden schat ik, aangezien nu De Klomp dankzij die IC-stop nog aantrekkelijker is en dat voordeel dus verdwijnt, waardoor die route veel langzamer wordt. Ook voor de Edese wijk Kernhem is het straks (mogelijk) sneller om via Ede-Wageningen te reizen i.p.v. naar De Klomp.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Ik doelde vooral op de verbinding voor Bnk, Db en Mrn richting het oosten, die is veel sterker dan in de richting Veenendaal/Rhenen.
Die 20 minutendienst heeft inderdaad als nadeel dat je een hogere frequentie nodig hebt om er op aan te sluiten. Alleen is er op Klp sowieso al een aansluitdillema buiten de weekdagen (wordt er aangesloten in de richting Veenendaal of Woudenberg). Daar tegenover staat wel dat als een aansluiting wordt gemist 20 minuten wachten een stuk dragelijker is dan een half uur wachten. Ik weet niet hoe het met andere mensen zit, maar ik reis op een kwartierdienst (zowel bij bus als trein) vrijwel altijd spoorboekloos.
Overigens passen bussen zich vrijwel altijd aan op treinen, dus is het niet realistisch om de huidige halfuursdienst van de bussen aan te houden als we het over de toekomst hebben.

De rol van Klp valt trouwens niet te onderschatten. Het heeft zowel een functie voor Veenendalers richting het oosten (waarvoor via lijn 85 over Ede gaan even snel is, maar de meeste mensen hebben de voorkeur voor de fiets als voortransport boven de bus.), een functie vanuit de Utrechtse Heuvelrug richting het oosten en een functie voor Woudenberg, Scherpenzeel en Renswoude.
Ik heb geen onderschrift
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door starx »

Je meent toch niet dat aansluitingen op bussen in weekend leidend moeten zijn voor het dienstregelingsmodel. 20-minutendiensten zijn gewoon ontzettend onhandig, omdat bijna overal in Nederland halfuursdiensten het uitgangspunt zijn.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Ik doelde er op dat de aansluitingen in Klp altijd bagger zijn in de stille uren. Ofwel voor WSR ofwel voor Veenendaal/Rhenen.
Een 20 minuten dienst vermindert zulk soort dillema's die je krijgt met doorgaande lijnen omdat de gemiddelde wachttijd veel lager ligt dan bij een halfuursdienst.

Stel dat je een trein hebt die aankomt/vertrekt om :00/:20/:40
Als je de doorgaande busdiensten op : x5 inlegt waarbij x elk willekeurig nummer kan zijn heb je altijd een overstap van 5 (goede aansluiting) tot 15 minuten (matige aansluiting).
Als je een halfuursdienst op een halfuursdienst wil laten aansluiten heb je maar 1 mogelijkheid en zal je bij een doorgaande lijn altijd moeten kiezen in welke richting je aansluiting wilt geven: als je de ene richting een goede aansluiting geeft krijgt de andere richting een slechte aansluiting (25 min) of je moet allebei de richtingen een matige aansluiting geven (15 min) .

Doordat je met aansluitingen op 20 minuten diensten veel creatiever kan zijn kan je daarnaast ook weer beter aansluiten op andere knooppunten op de route.
Ik heb geen onderschrift
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JWM »

Denk ik nu heel erg out-of-the-box als ik voorstel dat de busfrequenties ook aangepast kunnen worden?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Hainje »

JWM schreef:Denk ik nu heel erg out-of-the-box als ik voorstel dat de busfrequenties ook aangepast kunnen worden?
Afbeelding

Mind = blown :o :shock:
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Chrysa »

Hainje schreef:Think out-of-the-box, JWM. ;)
JWM schreef:Denk ik nu heel erg out-of-the-box als ik voorstel dat de busfrequenties ook aangepast kunnen worden?
Is het je toch nog gelukt! *O*
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Blasfemie!
Het ware OV-dogma leert ons dat lijnbussen alleen met een uursdienst, een halfuursdienst of een veelvoud daarvan mogen worden gereden!
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Waarom zouden lijnbussen die 2x per uur rijden opeens naar 3x per uur moeten waarvan ze te rustig zijn of anders naar 1x per uur waarvoor ze te druk zijn? :roll:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Om ze beter te laten aansluiten op de treinen. Je kunt prima in de spits 3x per uur rijden en in de daluren één keer. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

En wie gaat dat betalen?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JWM »

Als er iets wordt aangepast zal er ongetwijfeld afgewogen worden of er meer reizigers op voor- dan op achteruit gaan. Of het haalbaar is dat de busdiensten aldaar wat vaker gaan rijden is dan gewoon onderdeel van de afweging.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door dennistd »

Een 20-minuten dienst kan best handig zijn soms. Lijn 11 en 13 in Hengelo zitten superstrak gepland nu: lijn 9 vanuit Enschede rijdt elke 10 minuten, waarvan de ene keer door als lijn 11 en de andere keer als lijn 13. Deze twee lijnen gaan op hun eindpunten in elkaar over en zijn na iets minder dan 40 minuten terug op het station, waarvandaan ze altijd doorrijden als lijn 9 terug naar Enschede. Vanuit de trein heb je zo vanaf de IC het ene halfuur aansluiting op 11 en het andere halfuur op 13, en dat geldt ook voor de andere treinen.

In het geval van Rhenen is het misschien minder handig, maar wellicht zijn daar ook bussen die nu net niet aansluiten en dat straks wel gaan doen 1x per uur?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door isadora »

Sharon heeft niet veel goed nieuws, wat betreft invoering ERTMS:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... tms-147743
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Pffft onderhands kunnen we ERMTS maar beter afschaffen. Ik begin bijna te denken dat ik het in mijn leven niet meer meemaak

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

SuperGhost schreef:En wie gaat dat betalen?
Dat is in exploitatie maar iets duurder dan een standaard halfuursdienst de hele dag door. Het is ook maar net wat je wil trouwens, momenteel rijdt Arriva tussen Sneek en Leeuwarden ook 3x per uur van maandag tot en met vrijdag, maar daar wil de provincie 4x per uur in de spits, en 2x per uur in de daluren van maken (en 1x per uur 's avonds en op zondag).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

En dat iets duurder kan dus nog een probleem worden in een concessie die al verlieslatend is en een opdrachtgever die juist wil bezuinigen op het openbaar vervoer. :wink:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Dat is natuurlijk geen reden om dan maar PHS niet door te voeren natuurlijk. Bussen moeten de treinen volgen het is niet andersom zo. Je begint de opbouw van de dienstregeling ook niet door eerst Roodeschool-Groningen in te leggen en dan kijken wat er omheen allemaal past... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door JWM »

Daarnaast kan ik mij voorstellen dat nog geen 10% van de reizigers op een station als de Klomp met de bus komt. Kortom, gerommel in de marge.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Nitein-Repart »

Het schrappen van de IC-stops in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist is sowieso de doodsteek voor beide stations.
Voor Veenendaal-De Klomp:
Vanuit Arnhem/Nijmegen is nu nog aantrekkelijk om de IC naar De Klomp te pakken en vanuit daar lijn 80/81/83 te pakken. Als de IC niet meer stopt, is de optie: trein Ede-Wageningen + lijn 85 Veenendaal, of trein Ede-Wageningen+trein De Klomp+lijn 80/81/83/fiets. Bij de eerste spaar je een overstap uit en is dus veel aantrekkelijker.
Vanuit Utrecht is reizen naar de Klomp nu aantrekkelijk vanwege comfortabele en snelle Intercities die komen vanuit Amsterdam. Vanuit Den Haag/Rotterdam/Schiphol zijn er ook betere aansluitingen op de Intercity naar De Klomp op de Sprinter naar Veenendaal-Centrum. Die voordelen vervallen allemaal als de IC niet meer in de Klomp stopt.

Voor Driebergen-Zeist:
Vanuit Utrecht zelfde verhaal als voor De Klomp, de Intercities zijn comfortabeler en hebben betere aansluitingen in Utrecht op de treinen naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Vanuit Arnhem is Driebergen-Zeist een handig station voor als je naar de Uithof komt, maar als je nog extra moet overstappen in Ede loont het eerder om via Utrecht te reizen en in daar in de overvolle lijn 12/28 te proppen.
In Zeist zou men eerder van de bus gebruik maken, dan eerst te fietsen naar station Driebergen-Zeist om vervolgens met de Sprinter naar Utrecht te reizen. Vanuit Woudenberg/Scherpenzeel/Renswoude zou de route via Amersfoort aantrekkelijker worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Wubbo »

Die aansluitingen in Utrecht worden natuurlijk vanzelf beter als je een 10-minutendienst rijdt. De huidige sprinters uit Driebergen sluiten in Utrecht inderdaad zo goed als nergens op aan, maar volgend jaar is dat al anders en hoe dat is met een 10-minutendienst is nog lastig te voorspellen.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

JWM schreef:Daarnaast kan ik mij voorstellen dat nog geen 10% van de reizigers op een station als de Klomp met de bus komt. Kortom, gerommel in de marge.
Ik weet wel dat Klp een bijna unieke verhouding fietsers:automobilisten heeft, volgens mij ligt deze op de 1:9.
Daarnaast is het denk ik een mooi verhaaltje van oorzaak gevolg: Ede stad en Veenendaal zijn ongeveer even groot. In Ede heb je 7 dagen in de week tot 's avonds aansluitende bussen door heel Ede die voor het grootste deel 2x per uur rijden.
In Veenendaal heb je lijn 83 naar Veenendaal West die alleen in de spits twee keer per uur rijdt en 's avonds en in het weekend niet rijdt, en een lijn 81 die een centrale route door Veenendaal rijdt die ook alleen in de spits 2 keer per uur rijdt en zondag en 's avonds niet rijdt. Daarnaast heb je nog de lijn 80 die binnen Veenendaal dezelfde route als de 81 rijdt en wel 7 dagen in de week tot 's avonds laat rijd, maar deze geeft weer geen aansluiting richting Veenendaal. Veel wijken hebben helemaal geen bus in de buurt.
De bus is een heel onaantrekkelijk product binnen Veenendaal, dit is ook duidelijk te zien in de reizigersaantallen: alleen lijn 80 doet het goed, de andere lijnen lopen redelijk.
In Ede zie je juist dat de stadslijnen het heel goed doen en aardig vol zitten (en dan niet alleen met studenten die naar het ROC/de CHE moeten.). Vanaf volgende dienstregeling wordt er zelfs overwogen om de stadslijnen ook 's avonds weer 2x per uur te laten rijden!
Erno-BE schreef:Het schrappen van de IC-stops in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist is sowieso de doodsteek voor beide stations.
Voor Veenendaal-De Klomp:
Vanuit Arnhem/Nijmegen is nu nog aantrekkelijk om de IC naar De Klomp te pakken en vanuit daar lijn 80/81/83 te pakken. Als de IC niet meer stopt, is de optie: trein Ede-Wageningen + lijn 85 Veenendaal, of trein Ede-Wageningen+trein De Klomp+lijn 80/81/83/fiets. Bij de eerste spaar je een overstap uit en is dus veel aantrekkelijker.
Vanuit Utrecht is reizen naar de Klomp nu aantrekkelijk vanwege comfortabele en snelle Intercities die komen vanuit Amsterdam. Vanuit Den Haag/Rotterdam/Schiphol zijn er ook betere aansluitingen op de Intercity naar De Klomp op de Sprinter naar Veenendaal-Centrum. Die voordelen vervallen allemaal als de IC niet meer in de Klomp stopt.
Ik hoop hierom ook dat de buslijnen in Veenendaal tegen die tijd anders worden opgezet: meer georiënteerd op Ed, frequenter, fijnmaziger en met een langere bedieningsperiode.
Voor Driebergen-Zeist:
Vanuit Utrecht zelfde verhaal als voor De Klomp, de Intercities zijn comfortabeler en hebben betere aansluitingen in Utrecht op de treinen naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Vanuit Arnhem is Driebergen-Zeist een handig station voor als je naar de Uithof komt, maar als je nog extra moet overstappen in Ede loont het eerder om via Utrecht te reizen en in daar in de overvolle lijn 12/28 te proppen.
In Zeist zou men eerder van de bus gebruik maken, dan eerst te fietsen naar station Driebergen-Zeist om vervolgens met de Sprinter naar Utrecht te reizen. Vanuit Woudenberg/Scherpenzeel/Renswoude zou de route via Amersfoort aantrekkelijker worden
Dat vind ik ook erg apart: ze willen van Db een knooppunt maken en dan nemen ze de intercitystatus ervan weg waardoor het alleen een lokaal knooppunt is voor Oost-Utrecht.
Ik heb geen onderschrift
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door SuperGhost »

Ik zou ik er ook niets op tegen hebben om van Driebergen-Zeist een volledig IC-station te maken. Veenendaal-De Klomp kan wel gewoon afgewaardeerd worden tot sprinterstation.

De sprinters in Driebergen-Zeist moeten dan wellicht iets langer stilstaan, maar daar staat wel tegenover dat veruit de meeste reizigers vanuit die sprinters (vrijwel iedereen reist naar Utrecht of verder) iets tot veel sneller zijn. Daarnaast wordt Utrecht Centraal dan ook iets ontlast doordat enerzijds reizigers in Driebergen al op de IC naar Amsterdam of Schiphol kunnen stappen en anderzijds studenten voor de Uithof komende vanaf Arnhem met de IC al in Driebergen uit kunnen stappen i.p.v. naar Utrecht Centraal moeten reizen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door Vinny »

Het probleem van Veenendaal-de Klomp is dat het het intercitystation van Veenendaal is. De vervoerswaarde ontleent het aan het feit dat mensen uit heel Veenendaal liever direct op een intercity stappen dan eerst met de sprinter te reizen en dan nog eens over te stappen. Daarom denk ik dat je op de hele lijn Utrecht-Arnhem beter een drietreinensysteem kunt hebben, want ook Driebergen-Zeist en zelfs Ede-Wageningen zijn eigenlijk geen echte IC-waardige stations.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: [Project] Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Bericht door sirvinniei »

Het drie treinen systeem komt nooit terug. Daar ben ik vrijwel zeker van. Is de ns te stug voor.

Waar ik ook trouwens niet overtuigd van ben is dat er 6 intercities per uur tussen Arnhem en Nijmegen gaan rijden, zeker als ik hoor dat de huidige intercities aardig leeg zitten. Wat ik liever zie is dat alle intercities uit Utrecht ingekort worden tot Arnhem en da je alleen Zwolle-roosendaal overhoudt. Daar voor in de plaats ETMET Arnhem-Wijchen. Momenteel verschillen de intercity en Sprinter toch maar 2 minuten of zo.
Dan heb je als het ware een metro achtig systeem voor Arnhem en Nijmegen en in mijn mening een veel aantrekkelijker systeem dan zes intercities.
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten