JWM schreef:Daarnaast kan ik mij voorstellen dat nog geen 10% van de reizigers op een station als de Klomp met de bus komt. Kortom, gerommel in de marge.
Ik weet wel dat
Klp een bijna unieke verhouding fietsers:automobilisten heeft, volgens mij ligt deze op de 1:9.
Daarnaast is het denk ik een mooi verhaaltje van oorzaak gevolg: Ede stad en Veenendaal zijn ongeveer even groot. In Ede heb je 7 dagen in de week tot 's avonds aansluitende bussen door heel Ede die voor het grootste deel 2x per uur rijden.
In Veenendaal heb je lijn 83 naar Veenendaal West die alleen in de spits twee keer per uur rijdt en 's avonds en in het weekend niet rijdt, en een lijn 81 die een centrale route door Veenendaal rijdt die ook alleen in de spits 2 keer per uur rijdt en zondag en 's avonds niet rijdt. Daarnaast heb je nog de lijn 80 die binnen Veenendaal dezelfde route als de 81 rijdt en wel 7 dagen in de week tot 's avonds laat rijd, maar deze geeft weer geen aansluiting richting Veenendaal. Veel wijken hebben helemaal geen bus in de buurt.
De bus is een heel onaantrekkelijk product binnen Veenendaal, dit is ook duidelijk te zien in de reizigersaantallen: alleen lijn 80 doet het goed, de andere lijnen lopen redelijk.
In Ede zie je juist dat de stadslijnen het heel goed doen en aardig vol zitten (en dan niet alleen met studenten die naar het ROC/de CHE moeten.). Vanaf volgende dienstregeling wordt er zelfs overwogen om de stadslijnen ook 's avonds weer 2x per uur te laten rijden!
Erno-BE schreef:Het schrappen van de IC-stops in Veenendaal-De Klomp en Driebergen-Zeist is sowieso de doodsteek voor beide stations.
Voor Veenendaal-De Klomp:
Vanuit Arnhem/Nijmegen is nu nog aantrekkelijk om de IC naar De Klomp te pakken en vanuit daar lijn 80/81/83 te pakken. Als de IC niet meer stopt, is de optie: trein Ede-Wageningen + lijn 85 Veenendaal, of trein Ede-Wageningen+trein De Klomp+lijn 80/81/83/fiets. Bij de eerste spaar je een overstap uit en is dus veel aantrekkelijker.
Vanuit Utrecht is reizen naar de Klomp nu aantrekkelijk vanwege comfortabele en snelle Intercities die komen vanuit Amsterdam. Vanuit Den Haag/Rotterdam/Schiphol zijn er ook betere aansluitingen op de Intercity naar De Klomp op de Sprinter naar Veenendaal-Centrum. Die voordelen vervallen allemaal als de IC niet meer in de Klomp stopt.
Ik hoop hierom ook dat de buslijnen in Veenendaal tegen die tijd anders worden opgezet: meer georiënteerd op
Ed, frequenter, fijnmaziger en met een langere bedieningsperiode.
Voor Driebergen-Zeist:
Vanuit Utrecht zelfde verhaal als voor De Klomp, de Intercities zijn comfortabeler en hebben betere aansluitingen in Utrecht op de treinen naar Amsterdam, Den Haag en Rotterdam.
Vanuit Arnhem is Driebergen-Zeist een handig station voor als je naar de Uithof komt, maar als je nog extra moet overstappen in Ede loont het eerder om via Utrecht te reizen en in daar in de overvolle lijn 12/28 te proppen.
In Zeist zou men eerder van de bus gebruik maken, dan eerst te fietsen naar station Driebergen-Zeist om vervolgens met de Sprinter naar Utrecht te reizen. Vanuit Woudenberg/Scherpenzeel/Renswoude zou de route via Amersfoort aantrekkelijker worden
Dat vind ik ook erg apart: ze willen van
Db een knooppunt maken en dan nemen ze de intercitystatus ervan weg waardoor het alleen een lokaal knooppunt is voor Oost-Utrecht.