Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Hoi!
Van 13 t/m 20 september zat ondergetekende vakantie te vieren in Lissabon *O* Eerste keer met het vluigtieg, eerste keer zo ver weg, het was superspannend en supervet!
Op 13 september om 13:40 zou het vliegtuig vertrekken. 11:30 was ik op Schiphol, uiteraard treinvertraging ingecalculeerd maar was niet nodig, en ik had ook geen flauw idee wat ik op Schiphol achter de balies kon verwachten. Maar het wees zich allemaal vanzelf, ik was al ingecheckt en had geen ruimbagage dus vlot door de beveiliging en daarna een enorm eind lopen naar de gate. Op vertrektijd mochten we instappen want iemand kon zijn stoel niet uit. Ik had een mooi plaatje aan het raam (uiteraard! Eerste keer vliegen dus blij dat ik dat kon regelen!). Gezonde spanning, verder niet nadenken wat er mis kan gaan. Stukje taxiën, snelheid maken en omhoog! Rondje over Osdorp en dan verder richting het zonnige zuiden.
Ik gok dat ik zo'n beetje recht over Rotterdam Nesselande ben gevlogen (al vijf minuten na de vorige foto, dat gaat snel!!)
Al vrij snel in Frankrijk begon het helaas bewolkt te worden. Niks gezien van Frankrijk, de Golf van Biskaje, pas ergens boven Spanje of misschien al Portugal trok het weer open. Bij het zakken kon ik ineens de dingen herkennen die ik vanaf de satellietbeelden ken, weer een rondje draaien en vanuit zuidelijke richting over Lissabon gevlogen en geland.
Hatsee! Vliegtuig uit, met een bus naar de terminal, uitgang zoeken, en na een welverdiend sigaretje naar de metro. Van de acht kaartautomaten deed de helft het niet dus een half uur in de rij gestaan. Gelukkig had ik me al redelijk verdiept in het tariefsysteem en hingen er grote borden die ik tijdens het in de rij staan op mijn gemakje kon lezen en ik kocht voor het gemak gewoon een enkele rit van 1,40. In Lissabon wordt ook een OV-Chipkaart gebruikt, dus dat was allemaal niet zo vreemd voor mij.
Metrostation Aeroporto ligt aan het eind van de rode lijn (Linha Vermelha) en is geopend in 2012.
Even een railkaart voor de oriëntatie :) Hier staan de metrolijnen en de voorstadsspoorlijnen op.
Ik besloot de linha Vermelha helemaal af te rijden naar São Sebastião, om daar over te stappen op de linha Azul (blauwe lijn) naar station Restauradores (dat spreek je uit zoals je het schrijft, met klemtoon op 'au' en de 'e' ingeslikt). Mijn pensionnetje lag hier vlak bij, met dit als uitzicht, op de Rua das Portas de Santo Antão, een straatje bomvol restaurantjes en souvenirwinkeltjes:
Daarna nog even tijd voor een wandeling naar het Praça do Comércio.
Daar heb je een mooi uitzicht over de rivier de Taag. De rivier is hier zo'n tien kilometer breed en er zijn verschillende veerdiensten naar plaatsen aan de overkant, die beginnen bij Terreiro do Paço en Cais do Sodré.
Voordat de Taag in de Atlantische Oceaan uitmondt perst het zich door een twee kilometer brede geul die wordt overspannen door de Ponte 25 de Abril, het broertje van de beroemde Golden Gate Bridge en slechts ietsje kleiner. Oorspronkelijk was het alleen een verkeersbrug, geopend in 1966 en toen nog de Salazarbrug geheten naar de toenmalige dictator. Na de vreedzame Anjerrevolutie in 1974 is de brug omgenoemd naar de datum waarop die revolutie plaatsvond, 25 april. In 1999 is hangend onder de brug een spoorlijn gebouwd. Ernaast staat aan de overkant het enorme standbeeld Cristo Rei, het op vijf na grootste Christusbeeld ter wereld en dik 100 meter hoog.
Een kijkje op station Cais do Sodré, één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Santa Apolónia. Vanuit hier vertrekken voorstadstreinen langs de kust naar Cascais.
En toen werd het donker en heb ik geen foto's meer gemaakt :)
De volgende dag, de 14e, was mijn verjaardag *O* 27 alweer..
Ik liep mijn hotel uit op jacht naar een ontbijt. Ik zat op slechts twee minuten van het Praça Dom Pedro IV, dat beter bekend staat onder de naam Rossio (uitspraak Rússio).
Na een ontbijtje, een 24-uurskaartje op mijn Viva Viagem-OV-Chipkaart zetten, een metroritje naar Cais do Sodré en een wandelingetje werd het tijd voor mijn eerste tramritje. Lissabon heeft op dit moment nog slechts 5 tramlijnen (12, 15, 18, 25 en 28) na bezuinigingen en metrobouw. Lijn 15 wordt met moderne trams uitgevoerd, de andere lijnen met oude tweeassers uit de jaren 1930. Omdat de lijnen door zulke krappe straatjes en bochten en grote hellingen gaan kúnnen er ook geen normale trams op. Sterker nog, alle trams zijn behalve met een pantograaf ook met een trolleystang-met-wieltje uitgerust omdat de pantograaf anders tegen de balkons aan zou knallen, kun je nagaan hoe krap het is.
Ik reed met lijn 25 naar het eindpunt Prazères. De dienstregeling is van het niveau 'kijk maar'.
Eindpunt Prazères ligt bij een gigantische begraafplaats. Er ligt een enkelsporige keerlus, en in het spoortje dat het rondje volmaakt past precíés één trammetje dat hier dan altijd één dienst pauze kan hebben.
Hier rijdt een trammetje door de lus..
Dit is behalve het westelijke eindpunt van lijn 25 ook het eindpunt van de 28, een erg geliefde tramlijn onder toeristen en ik ben daarom ook expres hier ingestapt om nog een zitplaats te kunnen bemachtigen. Na de wijken Estrela, Chiado en Baixa kom je in Alfama, een schilderachtige volksbuurt met krappe straatjes en grote hellingen.
Ik ben meegegaan tot het eindpunt Graça (deze tram reed niet verder naar het echte eindpunt Martim Moniz), en hier komt deze tram weer terugrijden, naar beneden over de Rua da Voz do Operário.
Tramliften is een vrij populaire bezigheid..
En hier nog een trammetje op de Rua São Tomé.
Hier is een uitzichtpunt (een miradouro in het Portugees).
Wat rondgestruind door de wijk, trappetje op, hellinkje af, het is er heerlijk ronddwalen.
De Graça-kerk bezocht, en de kathedraal.
De gele trams zijn voor tramlijnen die al heel toeristisch zijn, maar ook gewoon 'normale' tramlijnen zijn. Met rode en groene trammetjes worden nog eens speciale toeristenroutes gereden.
De metro van Lissabon heeft vier lijnen die worden aangeduid met de kleuren blauw (Linha Azul), geel (Linha Amarela), groen (Linha Verde) en rood (Linha Vermelha). De treinen komen uit 1990-1999 in een paar deelseries die erg op elkaar lijken maar toch onderlinge verschillen hebben zoals motor, kleur interieur en wel-of-niet doorloopbaar. Een enkele trein bestaat uit drie wagens, en over het algemeen wordt er met twee gekoppelde treinen gereden, behalve 's avonds, en op de linha Verde wegens werkzaamheden op station Areeiro dat een ingekort perron heeft. Fatsoenlijke metrofoto's maken is vrij lastig omdat treinen altijd helemaal naar het eind van het perron doorrijden. Stations zien er over het algemeen erg netjes en schoon uit. Eilandperrons bestaan niet, tunnels zijn altijd geboord en er wordt links gereden. Door de hellingen, krappe bochten en redelijk korte stationsafstand wordt er nergens harder dan 45 km/h gereden.
De dienstregeling van de metro. 'We beginnen om 6:30 en kappen ermee om 1:00, je redt je verder wel he? ' Een regelmatige dienst is er niet echt. Soms elke 8 minuten, soms elke 5, soms elke 11. Of wat korter. Of langer. Je ziet maar.
Op treinstation Roma-Areeiro kwam ineens dit groene ding voorbij waar ik nog snel een slechte foto van kon maken. Op de achtergrond een voorstadstrein van Fertagus, het enige private vervoersbedrijf van Portugal. Fertagus rijdt elke 10 tot 20 minuten tussen Roma-Areeiro en Coina, en elk uur door naar Setúbal.
Alle andere treinen worden gereden door CP (Comboios de Portugal). CP Lisboa verzorgt acht voorstadstreindiensten in de stadsregio (comboios suburbano), voornamelijk met dit stoere materieel dat we hier zien op station Lisboa Oriente, een oversized nieuw station aan de oostkant van de stad waar een compleet nieuw bruisend stadsdeel uit de grond is gestampt voor de Expo in 1998.
Interieur.
Dit gheyle ding was er ook :) 'Alfa Pendular' stond erop.
Van gheylheid en glim en blink naar vervallen Eisenbahnromantik twee kilometer verderop op station Braço de Prata..
En onderweg naar Lisboa Santa Apolónia zag ik vanuit de trein nog dit Spaanse ding..
En op het station nog dit geval. Nee, ik heb nog geen moeite gedaan op te zoeken wat alles voor materieel is
Station Lisboa Santa Apolónia Van hieruit vertrekken de intercity's naar het noorden en Spanje. Het is echt typisch zo'n kopstation zoals je dat in deze hoek van Europa verwacht.
En toen was het tijd voor bier
En voeder
En toen gebeurden er weer andere dingen :) De rest vertel ik nog wel in het volgende deel, Wij danken U voor de aandacht :)
Van 13 t/m 20 september zat ondergetekende vakantie te vieren in Lissabon *O* Eerste keer met het vluigtieg, eerste keer zo ver weg, het was superspannend en supervet!
Op 13 september om 13:40 zou het vliegtuig vertrekken. 11:30 was ik op Schiphol, uiteraard treinvertraging ingecalculeerd maar was niet nodig, en ik had ook geen flauw idee wat ik op Schiphol achter de balies kon verwachten. Maar het wees zich allemaal vanzelf, ik was al ingecheckt en had geen ruimbagage dus vlot door de beveiliging en daarna een enorm eind lopen naar de gate. Op vertrektijd mochten we instappen want iemand kon zijn stoel niet uit. Ik had een mooi plaatje aan het raam (uiteraard! Eerste keer vliegen dus blij dat ik dat kon regelen!). Gezonde spanning, verder niet nadenken wat er mis kan gaan. Stukje taxiën, snelheid maken en omhoog! Rondje over Osdorp en dan verder richting het zonnige zuiden.
Ik gok dat ik zo'n beetje recht over Rotterdam Nesselande ben gevlogen (al vijf minuten na de vorige foto, dat gaat snel!!)
Al vrij snel in Frankrijk begon het helaas bewolkt te worden. Niks gezien van Frankrijk, de Golf van Biskaje, pas ergens boven Spanje of misschien al Portugal trok het weer open. Bij het zakken kon ik ineens de dingen herkennen die ik vanaf de satellietbeelden ken, weer een rondje draaien en vanuit zuidelijke richting over Lissabon gevlogen en geland.
Hatsee! Vliegtuig uit, met een bus naar de terminal, uitgang zoeken, en na een welverdiend sigaretje naar de metro. Van de acht kaartautomaten deed de helft het niet dus een half uur in de rij gestaan. Gelukkig had ik me al redelijk verdiept in het tariefsysteem en hingen er grote borden die ik tijdens het in de rij staan op mijn gemakje kon lezen en ik kocht voor het gemak gewoon een enkele rit van 1,40. In Lissabon wordt ook een OV-Chipkaart gebruikt, dus dat was allemaal niet zo vreemd voor mij.
Metrostation Aeroporto ligt aan het eind van de rode lijn (Linha Vermelha) en is geopend in 2012.
Even een railkaart voor de oriëntatie :) Hier staan de metrolijnen en de voorstadsspoorlijnen op.
Ik besloot de linha Vermelha helemaal af te rijden naar São Sebastião, om daar over te stappen op de linha Azul (blauwe lijn) naar station Restauradores (dat spreek je uit zoals je het schrijft, met klemtoon op 'au' en de 'e' ingeslikt). Mijn pensionnetje lag hier vlak bij, met dit als uitzicht, op de Rua das Portas de Santo Antão, een straatje bomvol restaurantjes en souvenirwinkeltjes:
Daarna nog even tijd voor een wandeling naar het Praça do Comércio.
Daar heb je een mooi uitzicht over de rivier de Taag. De rivier is hier zo'n tien kilometer breed en er zijn verschillende veerdiensten naar plaatsen aan de overkant, die beginnen bij Terreiro do Paço en Cais do Sodré.
Voordat de Taag in de Atlantische Oceaan uitmondt perst het zich door een twee kilometer brede geul die wordt overspannen door de Ponte 25 de Abril, het broertje van de beroemde Golden Gate Bridge en slechts ietsje kleiner. Oorspronkelijk was het alleen een verkeersbrug, geopend in 1966 en toen nog de Salazarbrug geheten naar de toenmalige dictator. Na de vreedzame Anjerrevolutie in 1974 is de brug omgenoemd naar de datum waarop die revolutie plaatsvond, 25 april. In 1999 is hangend onder de brug een spoorlijn gebouwd. Ernaast staat aan de overkant het enorme standbeeld Cristo Rei, het op vijf na grootste Christusbeeld ter wereld en dik 100 meter hoog.
Een kijkje op station Cais do Sodré, één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Santa Apolónia. Vanuit hier vertrekken voorstadstreinen langs de kust naar Cascais.
En toen werd het donker en heb ik geen foto's meer gemaakt :)
De volgende dag, de 14e, was mijn verjaardag *O* 27 alweer..
Ik liep mijn hotel uit op jacht naar een ontbijt. Ik zat op slechts twee minuten van het Praça Dom Pedro IV, dat beter bekend staat onder de naam Rossio (uitspraak Rússio).
Na een ontbijtje, een 24-uurskaartje op mijn Viva Viagem-OV-Chipkaart zetten, een metroritje naar Cais do Sodré en een wandelingetje werd het tijd voor mijn eerste tramritje. Lissabon heeft op dit moment nog slechts 5 tramlijnen (12, 15, 18, 25 en 28) na bezuinigingen en metrobouw. Lijn 15 wordt met moderne trams uitgevoerd, de andere lijnen met oude tweeassers uit de jaren 1930. Omdat de lijnen door zulke krappe straatjes en bochten en grote hellingen gaan kúnnen er ook geen normale trams op. Sterker nog, alle trams zijn behalve met een pantograaf ook met een trolleystang-met-wieltje uitgerust omdat de pantograaf anders tegen de balkons aan zou knallen, kun je nagaan hoe krap het is.
Ik reed met lijn 25 naar het eindpunt Prazères. De dienstregeling is van het niveau 'kijk maar'.
Eindpunt Prazères ligt bij een gigantische begraafplaats. Er ligt een enkelsporige keerlus, en in het spoortje dat het rondje volmaakt past precíés één trammetje dat hier dan altijd één dienst pauze kan hebben.
Hier rijdt een trammetje door de lus..
Dit is behalve het westelijke eindpunt van lijn 25 ook het eindpunt van de 28, een erg geliefde tramlijn onder toeristen en ik ben daarom ook expres hier ingestapt om nog een zitplaats te kunnen bemachtigen. Na de wijken Estrela, Chiado en Baixa kom je in Alfama, een schilderachtige volksbuurt met krappe straatjes en grote hellingen.
Ik ben meegegaan tot het eindpunt Graça (deze tram reed niet verder naar het echte eindpunt Martim Moniz), en hier komt deze tram weer terugrijden, naar beneden over de Rua da Voz do Operário.
Tramliften is een vrij populaire bezigheid..
En hier nog een trammetje op de Rua São Tomé.
Hier is een uitzichtpunt (een miradouro in het Portugees).
Wat rondgestruind door de wijk, trappetje op, hellinkje af, het is er heerlijk ronddwalen.
De Graça-kerk bezocht, en de kathedraal.
De gele trams zijn voor tramlijnen die al heel toeristisch zijn, maar ook gewoon 'normale' tramlijnen zijn. Met rode en groene trammetjes worden nog eens speciale toeristenroutes gereden.
De metro van Lissabon heeft vier lijnen die worden aangeduid met de kleuren blauw (Linha Azul), geel (Linha Amarela), groen (Linha Verde) en rood (Linha Vermelha). De treinen komen uit 1990-1999 in een paar deelseries die erg op elkaar lijken maar toch onderlinge verschillen hebben zoals motor, kleur interieur en wel-of-niet doorloopbaar. Een enkele trein bestaat uit drie wagens, en over het algemeen wordt er met twee gekoppelde treinen gereden, behalve 's avonds, en op de linha Verde wegens werkzaamheden op station Areeiro dat een ingekort perron heeft. Fatsoenlijke metrofoto's maken is vrij lastig omdat treinen altijd helemaal naar het eind van het perron doorrijden. Stations zien er over het algemeen erg netjes en schoon uit. Eilandperrons bestaan niet, tunnels zijn altijd geboord en er wordt links gereden. Door de hellingen, krappe bochten en redelijk korte stationsafstand wordt er nergens harder dan 45 km/h gereden.
De dienstregeling van de metro. 'We beginnen om 6:30 en kappen ermee om 1:00, je redt je verder wel he? ' Een regelmatige dienst is er niet echt. Soms elke 8 minuten, soms elke 5, soms elke 11. Of wat korter. Of langer. Je ziet maar.
Op treinstation Roma-Areeiro kwam ineens dit groene ding voorbij waar ik nog snel een slechte foto van kon maken. Op de achtergrond een voorstadstrein van Fertagus, het enige private vervoersbedrijf van Portugal. Fertagus rijdt elke 10 tot 20 minuten tussen Roma-Areeiro en Coina, en elk uur door naar Setúbal.
Alle andere treinen worden gereden door CP (Comboios de Portugal). CP Lisboa verzorgt acht voorstadstreindiensten in de stadsregio (comboios suburbano), voornamelijk met dit stoere materieel dat we hier zien op station Lisboa Oriente, een oversized nieuw station aan de oostkant van de stad waar een compleet nieuw bruisend stadsdeel uit de grond is gestampt voor de Expo in 1998.
Interieur.
Dit gheyle ding was er ook :) 'Alfa Pendular' stond erop.
Van gheylheid en glim en blink naar vervallen Eisenbahnromantik twee kilometer verderop op station Braço de Prata..
En onderweg naar Lisboa Santa Apolónia zag ik vanuit de trein nog dit Spaanse ding..
En op het station nog dit geval. Nee, ik heb nog geen moeite gedaan op te zoeken wat alles voor materieel is
Station Lisboa Santa Apolónia Van hieruit vertrekken de intercity's naar het noorden en Spanje. Het is echt typisch zo'n kopstation zoals je dat in deze hoek van Europa verwacht.
En toen was het tijd voor bier
En voeder
En toen gebeurden er weer andere dingen :) De rest vertel ik nog wel in het volgende deel, Wij danken U voor de aandacht :)
Laatst gewijzigd door Ardan op wo 21 sep 2016, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Dat stukje trein op weg naar Santa Apolónia lijkt wel iets van Talgo-materieel.
Wat dan ook, hartstikke bedankt voor dit schitterende reisverslag Ardan.
Het vervolg wil ik niet missen. :pos: :pos:
Wat dan ook, hartstikke bedankt voor dit schitterende reisverslag Ardan.
Het vervolg wil ik niet missen. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Een leuk verslag *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39216
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Leuk verslagje! :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Wat een schattige trams!
Ben zelf in Porto geweest in de zomer, ook een prachtige stad. Moet toch maar eens terug naar Portugal...
Ben zelf in Porto geweest in de zomer, ook een prachtige stad. Moet toch maar eens terug naar Portugal...
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Mooi verslag, leuk om eens iets te lezen over Portugal :pos:
Misschien heb 'm al gezien, maar er is ook een Rail Away-aflevering over Lissabon: http://www.npo.nl/rail-away/17-04-2013/EO_101196576 . O.a. tramlijn 28 komt daarin terug.
Misschien heb 'm al gezien, maar er is ook een Rail Away-aflevering over Lissabon: http://www.npo.nl/rail-away/17-04-2013/EO_101196576 . O.a. tramlijn 28 komt daarin terug.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Iets nauwkeuriger gezegd: De eerste helft langs de Taag, pas daarna langs de kust. Maar wel in een rechte lijn.Ardan schreef:[...] Een kijkje op station Cais do Sodré, één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Santa Apolónia. Vanuit hier vertrekken voorstadstreinen langs de kust naar Cascais. [...]
Klopt, dat is de nachttrein-in-twee-delen: Een deel rijdt naar Hendaye (terug vanaf Irún); het andere deel van en naar Madrid.isadora schreef:Dat stukje trein op weg naar Santa Apolónia lijkt wel iets van Talgo-materieel. [...]
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Ja bij Oeiras mondt de Taag uit in de oceaan, maar ik wilde het een beetje simpel houdendiederickx schreef:Iets nauwkeuriger gezegd: De eerste helft langs de Taag, pas daarna langs de kust. Maar wel in een rechte lijn.Ardan schreef:[...] Een kijkje op station Cais do Sodré, één van de drie hoofd-kopstations nabij het stadscentrum, de andere zijn Rossio en Santa Apolónia. Vanuit hier vertrekken voorstadstreinen langs de kust naar Cascais. [...]
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Leuk verslag. :pos:
Mocht je nog wel al het treinmaterieel gaan opzoeken: hiermee kom je al een heel eind. ;)
Mocht je nog wel al het treinmaterieel gaan opzoeken: hiermee kom je al een heel eind. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8727
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Leuk verslag Ardan! *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Wauw wat een feest van herkenning!! :D Alleen dat trammetje van Sintra naar de kust heb ik niet gezien, ben er wel met de bus een stuk langs op gereden. Bedankt voor de link!Cookie schreef:Misschien heb 'm al gezien, maar er is ook een Rail Away-aflevering over Lissabon: http://www.npo.nl/rail-away/17-04-2013/EO_101196576 . O.a. tramlijn 28 komt daarin terug.
Ik doe ook maar wat
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Prachtig verslag!
Geweldig, die "kijk maar" dienstregelingen :')
Wel jammer van het vliegtuig natuurlijk
Geweldig, die "kijk maar" dienstregelingen :')
Wel jammer van het vliegtuig natuurlijk
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
In de metrostations hangt op elk perron één enorm scherm in het midden dat gemakkelijk vanaf het hele perron te lezen is. Daar heb je iets meer aan, rechtsonderin wordt elke tien seconden afgeteld (...2:00, 1:50, 1:40...). Op de bovenste twee regels worden eigenlijk alleen maar mededelingen getoond als 'een Viva Viagem-kaart is een jaar geldig, hergebruik je kaart, spaar tijd en geld' (poupe tempo e dinheiro, dat eerste woord wordt uitgesproken als een vrij onsmakelijk iets in het Nederlands) en 'let op je spullen' en 'niet over de gele lijn lopen'. In het Portugees en Engels. Dan heb je zo'n enorm scherm en zet je alleen dát erop... :')Zugführer schreef:Geweldig, die "kijk maar" dienstregelingen :')
Die mededelingen worden ook supervaak omgeroepen. Dan klinkt de gong en denk je 'oh nu komt er wat' 'Let op je spullen en kijk vooral uit bij het in- en uitstappen!' Oh. Nou. Bedankt :pos:
MAAR er wordt ook muziek afgespeeld in het station dat zich aanpast aan het geluid, komt er een trein binnenrijden gaat de muziek ook harder
Ik doe ook maar wat
- AppleMoose
- Berichten: 6040
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Leuk verslag :pos: Ik zie een aantal bekende stukjes. Leuke stad wel, wil er graag nog eens naar toe.
Die trammetjes zijn inderdaad erg leuk.
Die trammetjes zijn inderdaad erg leuk.
https://www.vitesse.nl/voorgeelzwart/supporters Op de bres voor Vites!
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Geen dienstregeling publiceren voor de metro is nog best wel gebruikelijk. Parijs heeft ook geen (openbare) dienstregeling voor de metro. Je krijgt een begintijd, eindtijd en verder wacht je maar op het perron tot er wat op komt dagen.
Leuk verslag verder!
Leuk verslag verder!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Ik moet zeggen dat ik die dienstregeling ook helemaal niet miste, je ziet het wel als je het perron oploopt. Intern zal die dienstregeling er echt wel zijn, op de eindpunten wordt ook gewoon aangegeven hoelang het nog duurt voor vertrek. Wel miste ik schermen bij de toegangen, vooral op stations met lange looplijnen zoals Cais do Sodré. Er zijn wel schermen in de stationshal, maar daar staan weer die algemene mededelingen op :')
Waar ik vooral aan moest wennen is het links rijden. Je wil geografisch een bepaalde kant op en loopt gevoelsmatig naar het perron waar je volgens ons rechts rijden naartoe zou moeten, maar je moet dus juist naar die andere..
Waar ik vooral aan moest wennen is het links rijden. Je wil geografisch een bepaalde kant op en loopt gevoelsmatig naar het perron waar je volgens ons rechts rijden naartoe zou moeten, maar je moet dus juist naar die andere..
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Dat gevoel met links rijden dat niet klopt had ik in Stockholm ook, maar eigenlijk ook met treinen in België en Frankrijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Ik ben volgens mij één keer naar het verkeerde perron gelopen (zoals gezegd, alle stations hebben twee zijperrons), maar als je goed op de borden kijkt komt het wel goed en op je vaste stations gaat het snel genoeg automatisch goed :)
Ik doe ook maar wat
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Een behoorlijk deel van het spoorwegnet in en om Lissabon staat op Google Streetview. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Ja leuk he? Mogen ze hier ook wel doen, al krijg je dat treintje nooit tussen de gewone treinen doorgefietst, ik vraag me al af hoe ze het daar hebben gedaan want ook op zondag rijden er gewoon vier treinen per uur op Benfica-Agualva (wel op vier sporen dan).
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Volgens de infrastructuurbeheerder en de bordjes op het perron is het Agualva-Cacém. In de dienstregeling PDF van de vervoerder CP heet dat station trouwens Cacém.
Op die lijn rijden een paar keer per dag dieselboemeltjes van/naar Caldas da Rainha; ik vermoed dat dat groene geval op een van je foto's er zo een is. Als die tussen een kwartierdienst door kunnen rijden moet een werktrein (al dan niet met camera) het ook kunnen.
Op die lijn rijden een paar keer per dag dieselboemeltjes van/naar Caldas da Rainha; ik vermoed dat dat groene geval op een van je foto's er zo een is. Als die tussen een kwartierdienst door kunnen rijden moet een werktrein (al dan niet met camera) het ook kunnen.
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Dat groene ding is trouwens gebouwd in de periode 1954 - 1955 door de Rotterdamse fabriek Allan.Ardan schreef:Hoi!
Op treinstation Roma-Areeiro kwam ineens dit groene ding voorbij waar ik nog snel een slechte foto van kon maken. Op de achtergrond een voorstadstrein van Fertagus, het enige private vervoersbedrijf van Portugal. Fertagus rijdt elke 10 tot 20 minuten tussen Roma-Areeiro en Coina, en elk uur door naar Setúbal.
Oorspronkelijk leken die motorwagens heel erg op de Kameel (maar dan zonder bulten), maar rond 2000 zijn de stellen uitgebreid gemoderniseerd.
Zie ook: https://en.wikipedia.org/wiki/Portugues ... _type_0350
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 1642
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
En alle andere blauwe engelen, inderdaad.
Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 1, 30f]
Men is daar niet echt consequent met de stationsnamen. Ik was even vergeten of het nou werd omgeroepen als 'Agualva' of 'Cacém' maar het was Cacém inderdaad, hoewel het Agualva-Cacém heet. Portela de Sintra wordt omgeroepen als 'Portela'. Algueirão-Mem Martins als 'Algueirão'. Mira Sintra-Meleças als 'Meleças' en zo zijn er nog meer voorbeelden.diederickx schreef:Volgens de infrastructuurbeheerder en de bordjes op het perron is het Agualva-Cacém. In de dienstregeling PDF van de vervoerder CP heet dat station trouwens Cacém.
Geen idee hoe hard zo'n streetview-trein zou rijden, ik denk toch niet net zo hard als een normale omdat er foto's moeten worden gemaakt?diederickx schreef:Op die lijn rijden een paar keer per dag dieselboemeltjes van/naar Caldas da Rainha; ik vermoed dat dat groene geval op een van je foto's er zo een is. Als die tussen een kwartierdienst door kunnen rijden moet een werktrein (al dan niet met camera) het ook kunnen.
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast