Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Nee, want er is geen staking.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Dus waarom heeft de vakbond nog geen kort geding aangespannen tegen de poortjes?
Maar even serieus: wat zitten NS en de vakbonden moeilijk tegen elkaar te doen? Volgens mij moet je gewoon wat flexibiliteit inbouwen in de HC-inzet: 2 conducteurs als regel, met de mogelijkheid om bij verstoringen slechts 1 conducteur in te zetten wanneer het even lastig is om snel een tweede op te trommelen. NS krijgt z'n flexibiliteit, de vakbond de tweede conducteur op de trein en de reiziger krijgt sneller een DDZ6 voor z'n kiezen tijdens verstoringen.
Maar even serieus: wat zitten NS en de vakbonden moeilijk tegen elkaar te doen? Volgens mij moet je gewoon wat flexibiliteit inbouwen in de HC-inzet: 2 conducteurs als regel, met de mogelijkheid om bij verstoringen slechts 1 conducteur in te zetten wanneer het even lastig is om snel een tweede op te trommelen. NS krijgt z'n flexibiliteit, de vakbond de tweede conducteur op de trein en de reiziger krijgt sneller een DDZ6 voor z'n kiezen tijdens verstoringen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Regelmatig zie ik in een DDZ6 de conducteurs gewoon zitten buurten in de 1e klas en wordt er niet eens gecontroleerd. Dus waarom is het dan ineens een probleem dat de 2e HC van de DDZ6 afgaat.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Omdat je dan niet gezellig met zijn tweeën kunt buurten in de 1e klasse. De belangrijke administratieve werkzaamheden in de 1e klasse moeten dan beperkt worden tot de whatsapp of een sudoku.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Wordt het niet tijd dat de NS overgaat op éénmansbediening, en voor controles mobiele vliegende brigades samenstelt?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Nee, want de taak van de conducteur is meer dan alleen kaartjes controleren. En vliegende brigades bestaan al.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Prima plan. Controles door vliegende brigades en om te helpen bij het vertrek van lange treinen vertrekassistenten inzetten die op de stations blijven en dus niet uren in de trein hoeven te zitten uitsluitend om de veiligheid te garanderen.Vinny schreef:Wordt het niet tijd dat de NS overgaat op éénmansbediening, en voor controles mobiele vliegende brigades samenstelt?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Vertrekassistentie lijkt me bij uitstek iets dat geautomatiseerd kan worden. Gewoon wat meer camera's ophangen, en wat ICT-codes schrijven en je hebt geen menselijke ondersteuning meer nodig. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Vanochtend had ik een trein met een DDZ-VI. Er werden dus ook kaartjes uitgedeeld, nou ja, die werden op mijn tafeltje neergelegd zonder uitleg. Die uitleg volgde pas later via de omroep. Op de voorkant van het kaartje stond een DDAR :X , op de achterkant kon je je naam en handtekening zetten. Ergens onderweg werden de kaartjes weer opgehaald, de mijne dus zonder ingevuld te zijn.
Uiteindelijk heb ik vanochtend 5x een conducteur gezien op mijn ritje tussen Den Haag en Utrecht, dat is absoluut een record. Ik ben heel benieuwd hoe het met hun knieën is, met al dat traplopen...
Vanmiddag natuurlijk ook geen controle of serviceronde, maar wel een HC die omriep dat er wel gecontroleerd werd en dat ze mensen in Gouda nog de kans gaf om in te checken.
Uiteindelijk heb ik vanochtend 5x een conducteur gezien op mijn ritje tussen Den Haag en Utrecht, dat is absoluut een record. Ik ben heel benieuwd hoe het met hun knieën is, met al dat traplopen...
Vanmiddag natuurlijk ook geen controle of serviceronde, maar wel een HC die omriep dat er wel gecontroleerd werd en dat ze mensen in Gouda nog de kans gaf om in te checken.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Hoe staan de andere spoorse vakbonden eigenlijk hier in? Het is veelzeggend dat de bonden niet gezamelijk actie voeren. Ik heb het idee dat de FNV wel erg van het actievoeren is de laatste tijd, ook in andere sectoren.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Bij Arriva is het VVMC dat dreigt met staken op het ogenblik, het is dus niet alleen een FNV-dingetje.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Worden de Arriva-conducteurs ook zo moe van het traplopen?
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Nee, die klagen over gebroken diensten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Vanmorgen een DDZ6, daarop een HC met een actiesticker op zijn colbert, maar geen woord over de actie via de omroep en verder alleen een gehaaste serviceronde. 's Middags een HC zonder sticker en met ook een gehaaste serviceronde (of hij liep gewoon naar voren en daarna weer terug). Ik heb niet echt het gevoel dat de actie heel erg geslaagd is.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Ik ben zelf nog nooit zo vaak gecontroleerd als op de actiedag (écht gecontroleerd ook).
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Ik heb niks meer gehoord over of deze actie een succes was. Kennelijk niet dus, anders was er wel een ronkend persbericht geweest waarin stond dat honderdduizenden treinreizigers het eens waren met de FNV.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
FNV is denk ik nog steeds aan het tellen, ze hebben postzakken vol: https://twitter.com/FNVSpoor/status/781407659857743872
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
En tellen is werken, dat is niks voor die gasten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Het kan natuurlijk niet met een telmachine, want dat is robotisering!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Het FNV is klaar met tellen (na zo'n 2,5 week): 20.000 steunbetuigingen voor behoud 2e conducteur. Wat er nu verder gaat gebeuren vertelt het verhaaltje niet. Op een dagelijks aantal van meer dan 1 miljoen treinreizigers (bron, getal is van 2010 dus is inmiddels waarschijnlijk hoger) vind ik 20.000 (dus 2%) steunbetuigingen ook niet erg hoog.Wubbo schreef:Ik heb niks meer gehoord over of deze actie een succes was. Kennelijk niet dus, anders was er wel een ronkend persbericht geweest waarin stond dat honderdduizenden treinreizigers het eens waren met de FNV.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9160
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Ik hoor bij die 20000. *O* Maar als ze met een groepje mensen maar 1 iemand aanspreken op een perron dat helemaal volstroomt ben je ook niet effectief bezig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Maandag is er in de avondspits een werkonderbreking op Amsterdam Centraal. Niet alleen om de tweede conducteur maar ook vanwege een rondje om de kerk m.i.v. de nieuwe dienstregeling. Wat is daar precies aan de hand?
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/staki ... avondspits
Bron: http://www.rtlnieuws.nl/nederland/staki ... avondspits
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Er zijn intern problemen met de acceptatie van de werkpaketten voor het personeel in de dienstregeling 2017. Zo zijn er teveel diensten die boven de 40 uur per week uitkomen, klachten over een chronisch tekort aan de in de CAO afgesproken ouderendiensten, zit er teveel eentonigheid in de diensten (rondje om de kerk), zijn er problemen met ellenlange ritten waarin het personeel geen toiletpauzes heeft in het beste deel van drie uur (met SLT), is er een tekort aan HSL-materieel bevoegd personeel waardoor dat personeel wat wel bevoegd is teveel eentonigheid heeft, etc, enz... Bij de grote spoorvakbonden VVMC, FNV Spoor en CNV is er al maanden gerommel over, op 1 november was er dus al een gesprek over gepland met de directie van NSR.
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Dit soort dingen vind ik wel een beetje zeuren om het zeuren. Is een tijdelijke situatie waardoor er ook geknipt wordt in Breda. Een beetje flexibiliteit vanuit de werknemers is toch niet teveel gevraagd. Als je reizigersonvriendelijke acties gaat voeren moet het niet voor dit soort dingetjes zijn want daarmee verlies je de sympathie van het reizigerspubliek pijlsnel.Z2N schreef: is er een tekort aan HSL-materieel bevoegd personeel waardoor dat personeel wat wel bevoegd is teveel eentonigheid heeft
Re: Woede over schrappen 2e HC bij DDZ
Kan men vast wennen voor als straks het hoofdrailnet opgeknipt is. Dit zal - helaas - de enige manier zijn om de macht van NS en haar personeel te breken.
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten