Dienstregeling 2017
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Niet alleen, er zitten op diverse plekken ook nog de nodige scheve halfuurs- of kwartiersdiensten in de nieuwe dienstregeling die bv. gerelateerd zijn aan het nog niet via de HSL rijden van de Benelux e.d.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2017
Van mij part schrap je die hele Benelux maar op Amsterdam - Rotterdam.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Er zijn diverse kleine en grotere problemen met de nieuwe dienstregeling die niet te maken hebben met de HSL perikelen.
Bijvoorbeeld doordat nieuwe infra nog niet klaar is (keersporen Almere) of infra nog moet worden aangepast (Meppel-Leeuwarden) of ETMET dat is uitgesteld waardoor de trein naar Venlo nu tijdelijk een vleugeltrein wordt van Schiphol-Heerlen.
Zo zijn er nog wel meer dingen te noemen. Waarbij je denkt, hadden ze een jaartje gewacht dan hadden ze veel dingen in 1 keer goed kunnen doen.
Bijvoorbeeld doordat nieuwe infra nog niet klaar is (keersporen Almere) of infra nog moet worden aangepast (Meppel-Leeuwarden) of ETMET dat is uitgesteld waardoor de trein naar Venlo nu tijdelijk een vleugeltrein wordt van Schiphol-Heerlen.
Zo zijn er nog wel meer dingen te noemen. Waarbij je denkt, hadden ze een jaartje gewacht dan hadden ze veel dingen in 1 keer goed kunnen doen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Meppel-Leeuwarden en ETMET ken ik, maar wat is er mis met Almere? Volgens mij is daar alles in dienst?
Re: Dienstregeling 2017
Bij Almere is er geen enkel probleem.
Re: Dienstregeling 2017
Arriva kan in Limburg natuurlijk gewoon de huidige NS-dienstregeling rijden of desnoods zijn eigen nieuwe dienstregeling als dat niet conflicteert.Wubbo schreef:Nee, dan krijg je contractbreuk (Limburg), vervallen aansluitingen op busvervoer of dat moet ook wachten met de nieuwe dienstregelingen, niet meer op elkaar aansluitende internationale treinen (met name bij goederen, want daar wijzigt altijd wel wat) en eventueel langere tijden die goederenvervoerders onderweg zijn, met alle gevolgen voor kosten (en dus contracten) van dien. Kortom: NS zal het echt zelf op moeten lossen.Meltrain schreef:Ik bedoel dus ook dat álle vervoerdees de huidige dienstregeling continueren.
Dat moet toch gewoon mogelijk zijn?
Qua internationaal reizigersvervoer wijzigt er toch nauwelijks iets?
Ik had wel geen rekening gehouden met gewijzigde tijden van goederentreinen omdat ik dacht dat goederentreinen toch pas op het laatst worden ingepland.
Ik zie nu trouwens dat ik in de nieuwe dienstregeling voor een reis Rotterdam Lombardijen - Eindhoven een advies via Rotterdam Centraal krijg. Is dat toegestaan? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2017
Hafas houdt geen rekening met de regels van NS, er komen bijvoorbeeld ook adviezen Maarssen > Amsterdam via Utrecht Centraal uit die de NS reisplanner zelf niet geeft. Dus waarschijnlijk mag het niet, tenzij NS het nog op de lijst met toegestane uitzonderingen zet of zo
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Komt het ook uit de NS Int app? Kun je die aan de HC tonen ;)
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Arriva heeft een berekening van de kosten gemaakt met een eigen dienstregeling, niet met een dienstregeling die waarschijnlijk niet optimaal is voor hun plannen. Bovendien, waarom moeten alle andere spoorgebruikers afgeremd worden omdat NS de zaken niet op orde heeft? Lijkt me beetje de omgekeerde wereld.Meltrain schreef:Arriva kan in Limburg natuurlijk gewoon de huidige NS-dienstregeling rijden of desnoods zijn eigen nieuwe dienstregeling als dat niet conflicteert.
Qua internationaal reizigersvervoer wijzigt er toch nauwelijks iets?
Ik had wel geen rekening gehouden met gewijzigde tijden van goederentreinen omdat ik dacht dat goederentreinen toch pas op het laatst worden ingepland.
Re: Dienstregeling 2017
Daar heb je wel gelijk in.
Kan de NS dan niet beter de 1100 voorlopig niet laten rijden en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] verlengen naar Breda? Dan hoeven er namelijk geen onhandige kunstgrepen toegepast te worden met treinen die niet in elke richting op dezelfde stations stoppen.
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen reizigers dan gebruik maken van de overige Intercity's en Sprinters.
Maar even terug naar de oorzaak van deze ellende: is het niet mogelijk om de 1100 volledig te rijden door machinisten van Rotterdam en Breda (of Roosendaal), die wél met Traxx kunnen rijden? Dan kunnen de Eindhovense machinisten tijdelijk de diensen van eerder genoemde machinisten opvangen totdat ze ook met Traxx kunnen rijden.
Het kost wat extra schuiven en vermoedelijk wat meer aanreistijd, maar het is maar een tijdelijke situatie en de machinisten zijn even verlost van het rondje-om-de-kerk. ;)
Kan de NS dan niet beter de 1100 voorlopig niet laten rijden en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] verlengen naar Breda? Dan hoeven er namelijk geen onhandige kunstgrepen toegepast te worden met treinen die niet in elke richting op dezelfde stations stoppen.
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen reizigers dan gebruik maken van de overige Intercity's en Sprinters.
Maar even terug naar de oorzaak van deze ellende: is het niet mogelijk om de 1100 volledig te rijden door machinisten van Rotterdam en Breda (of Roosendaal), die wél met Traxx kunnen rijden? Dan kunnen de Eindhovense machinisten tijdelijk de diensen van eerder genoemde machinisten opvangen totdat ze ook met Traxx kunnen rijden.
Het kost wat extra schuiven en vermoedelijk wat meer aanreistijd, maar het is maar een tijdelijke situatie en de machinisten zijn even verlost van het rondje-om-de-kerk. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Ik wist niet dat ze in Almere al helemaal klaar waren. Maar dan weet ik niet meer wat dan wel de reden is dat Utrecht-Almere geen fatsoenlijke dienstregeling meer heeft? Langere reistijd met minder tussenstops... Volgens NS is dat een tijdelijke situatie.Wubbo schreef:Meppel-Leeuwarden en ETMET ken ik, maar wat is er mis met Almere? Volgens mij is daar alles in dienst?
Kunstgrepen, die zijn toch alleen nodig voor de Benelux? Wat gaat het schrappen van de 1100 dan helpen. En hoezo is een hele serie schrappen tussen Den Haag en Rotterdam geen onhandige kunstgreep?Meltrain schreef:Kan de NS dan niet beter de 1100 voorlopig niet laten rijden en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] verlengen naar Breda? Dan hoeven er namelijk geen onhandige kunstgrepen toegepast te worden met treinen die niet in elke richting op dezelfde stations stoppen.
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen reizigers dan gebruik maken van de overige Intercity's en Sprinters.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Dienstregeling 2017
Volgens mij was dat een materieelinzet-ding, waardoor de stop op Overvecht niet meer paste, in combinatie met het nog niet af zijn van de versnelling bij Naarden-Bussum.reisthijs schreef:Ik wist niet dat ze in Almere al helemaal klaar waren. Maar dan weet ik niet meer wat dan wel de reden is dat Utrecht-Almere geen fatsoenlijke dienstregeling meer heeft? Langere reistijd met minder tussenstops... Volgens NS is dat een tijdelijke situatie.Wubbo schreef:Meppel-Leeuwarden en ETMET ken ik, maar wat is er mis met Almere? Volgens mij is daar alles in dienst?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2017
Inderdaad:
Adviesaanvraag NS schreef:Als gevolg van inpassingsproblemen rond Schiphol en Amsterdam Zuid, het wachten op verbeterde infrastructuur rond Naarden-Bussum en een tijdelijke materieelkrapt waardoor Intercitymaterieel in een Sprinterdienst moet worden ingezet, is de treindienst tussen Utrecht en Almere aangepast. [...] Dit is een tijdelijke situatie van circa twee jaar.
Re: Dienstregeling 2017
Als ik het me goed herinner heeft het te maken met de afvoercapaciteit van de trappen op station Amsterdam Zuid. Zeer drukke treinen (1600 en 3100) mogen niet tegelijkertijd aankomen. Daarom moest de 1600 verschoven worden met een minuutje. Dat creeërde vanwege de layout van Naarden-Bussum en de materieeleigenschappen van de 4900 (koppeling met 2600 in Almere, dus VIRM), een conflict. Vandaar de wachttijd. Andere richting speelt het niet, omdat er dan vooral reizigers instappen op Amsterdam Zuid in de 1600 en 3100 naar het Oosten/Zuiden.
Re: Dienstregeling 2017
Moet daar ook al rekening mee gehouden worden bij het maken van een dienstregeling? Station Zuid begint langzamerhand wel gevaarlijk druk te worden in de avondspits op spoor 1/2.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2017
Je moet ook rekening houden met het feit dat bijna het hele busvervoer afhankelijk is van de treintijden. :)Meltrain schreef:Arriva kan in Limburg natuurlijk gewoon de huidige NS-dienstregeling rijden of desnoods zijn eigen nieuwe dienstregeling als dat niet conflicteert.
Qua internationaal reizigersvervoer wijzigt er toch nauwelijks iets?
Ik had wel geen rekening gehouden met gewijzigde tijden van goederentreinen omdat ik dacht dat goederentreinen toch pas op het laatst worden ingepland.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Dienstregeling 2017
Bussen volgen de treinen, niet andersom, in ieder geval in Nederland.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2017
Ja, dat is een van de punten waar een nieuwe dienstregeling op beoordeeld wordt.JWM schreef:Moet daar ook al rekening mee gehouden worden bij het maken van een dienstregeling? Station Zuid begint langzamerhand wel gevaarlijk druk te worden in de avondspits op spoor 1/2.
Re: Dienstregeling 2017
Station Amsterdam-Zuid is dan ook bijzonder krapjes te noemen voor de ambitie om het het "nieuwe Amsterdam Centraal" te laten worden vanaf 2018. En dan is het ook nog eens daarna een bouwput omdat ze de A 10 ondergronds brengen. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2017
Eerder in dit topic werd gemeld dat de 2400 en 5000 niet in Schiedam Centrum resp. Delft Zuid stoppen omdat door de knip in Breda de 1100 iets verlegd is om de aansluiting in Breda te garanderen.reisthijs schreef:Kunstgrepen, die zijn toch alleen nodig voor de Benelux? Wat gaat het schrappen van de 1100 dan helpen. En hoezo is een hele serie schrappen tussen Den Haag en Rotterdam geen onhandige kunstgreep?Meltrain schreef:Kan de NS dan niet beter de 1100 voorlopig niet laten rijden en de [serie=Intercity direct|2016|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] verlengen naar Breda? Dan hoeven er namelijk geen onhandige kunstgrepen toegepast te worden met treinen die niet in elke richting op dezelfde stations stoppen.
Tussen Den Haag en Rotterdam kunnen reizigers dan gebruik maken van de overige Intercity's en Sprinters.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2017
Voor wie is dat de ambitie? In ieder geval is het een belachelijk idee. Amsterdam Zuid is een prima station voor forensen en studenten, maar het is in wezen niets meer dan een veredelde S-bahnhalte, met toevallig veel reizigers. Het heeft in niets de aard of uitstraling van een Centraal station en het ligt bovendien ook helemaal niet in het centrum. En het is totaal niet berekend op dagjesmensen en internationale reizigers.
Bovendien vraag ik me af waarom je überhaupt een nieuw Centraal Station moet willen. De huidige heeft toch geen onoverkomelijke nadelen? Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar die worden juist uitgevoerd in de PHS-plannen.
Bovendien vraag ik me af waarom je überhaupt een nieuw Centraal Station moet willen. De huidige heeft toch geen onoverkomelijke nadelen? Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar die worden juist uitgevoerd in de PHS-plannen.
Re: Dienstregeling 2017
Ik denk dat je de uitdrukking 'Centraal Station' in deze niet te letterlijk moet nemen.
Laatst gewijzigd door Hainje op di 27 sep 2016, 22:39, 1 keer totaal gewijzigd.
🍉
Re: Dienstregeling 2017
Los van welke ambitie dan ook: zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid hebben nu een probleem met het aantal reizigers dat tegelijk aankomt in verhouding met de capaciteit die de (rol)trappen bieden. Op Amsterdam Centraal lossen ze dat op met het aangeven van stukken perron waar je niet mag wachten, in Amsterdam Zuid lossen ze het op door de dienstregeling aan te passen. En bij beide moet iets gaan gebeuren.
Re: Dienstregeling 2017
En de oplossing van NS: in 2017 station Lelylaan niet meer door IC's aandoen, waardoor een deel van de reizigers vanuit de regio Den Haag, die nu nog via Lelylaan reizen, straks via CS of Zuid gaan reizen :(Wubbo schreef:Los van welke ambitie dan ook: zowel Amsterdam Centraal als Amsterdam Zuid hebben nu een probleem met het aantal reizigers dat tegelijk aankomt in verhouding met de capaciteit die de (rol)trappen bieden. Op Amsterdam Centraal lossen ze dat op met het aangeven van stukken perron waar je niet mag wachten, in Amsterdam Zuid lossen ze het op door de dienstregeling aan te passen. En bij beide moet iets gaan gebeuren.
Re: Dienstregeling 2017
Dat is niet de motivatie om voortaan geen IC's meer te laten stoppen op Ansterdam Lelylaan. Dat ligt vooral aan het feit dat men Leiden, en met zijn overstapmogelijkheden Den Haag en Delft, 4x per uur een snelle verbinding wou geven met Amsterdam C en Schiphol/Amsterdam Zuid. En aangezien Haarlem nog steeds meer reizigers trekt dan Amsterdam Lelylaan, worden de IC-treinen naar Amsterdam C via de Oude Lijn geleid. Voor de kleine doelgroep naar Amsterdam Lelylaan bestaan in Leiden gelukkig voortaan 4x per uur rechtstreekse Sprinters in de spits.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 184 gasten