Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Hans »

Milco schreef:Daarbij rijdt Connexxion nu nog in een flink deel van het land. Ja oké, in sommige concessies mag je dingen als Hermes, OV Regio IJsselmond of Breng roepen; toch is dat ook Connexxion. :)
En zowel Zeeland als Haarlem/IJmond zijn nog niet zo lang geleden (terug) gewonnen.
Haaglanden zit binnen de Transdev groep nog onder de vlag van Veolia, maar dat wordt ook Connexxion en is inmiddels verlengd tot augustus 2019.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door busfanNL »

Ik hoop t want ik ben echt fan van Connexxion. Vindt het een mooi bedrijf. :pos:
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door datm »

Voorlopig zit Connexxion nog wel goed in Nederland.
Ze hebben onder andere Arnhem/Nijmegen tot 2022, HWGO tot 2023, Zeeland tot 2024, Zuidoost-Brabant tot 2026 en als alles mee zit de concessie Haarlem-IJmond tot 2025. Maar als ze niet uitkijken worden ze wel aan alle kanten ingehaald.

Ooit was Connexxion mede eigenaar van Syntus. Ik geloof in 2007 dat CXX hun aandelen uit Syntus heeft verkocht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Het verbaast mij niet dat Syntus een besparing op het streeknet heeft weten te vinden. Ik vermoed dat men alle streeklijnen uit Amsterdam/Het Gooi ofwel naar Almere Haven laat rijden, danwel zal laten eindigen op 't Oor en dat lijn 10 een sterkere rol in het spitsverkeer krijgt. Ook in Amsterdam valt er bijvoorbeeld nog te besparen door bussen niet meer tussen Bijlmer ArenA en Holendrecht te laten rijden (Nu bij Connexxion kost dat een extra omloop op de 328).

Ik ben benieuwd of Syntus voor de stadsdienst met de door de gemeente voorgestelde 15-meter bussen komt of toch geleed blijft rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sneltram »

datm schreef:Voorlopig zit Connexxion nog wel goed in Nederland.
Ze hebben onder andere Arnhem/Nijmegen tot 2022, IJsselmond tot 2023, HWGO tot 2023, Zeeland tot 2024, Zuidoost-Brabant tot 2026 en als alles mee zit de concessie Haarlem-IJmond tot 2025. Maar als ze niet uitkijken worden ze wel aan alle kanten ingehaald.
Ja, AML en Noord-Holland Noord komt nu op de markt. In de jaren er na is het vooral Q-Buzz, Arriva en Syntus gebied, zoals DAV, GD en Veluwe (met tussendoor Gooi/Vecht en Haaglanden).
De gebieden die nu op de markt komen zijn door Connexxion gewonnen in hun overmoedige jaren (2003-2008)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9157
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Veluwe is pas december 2020. Maar kwam dat van CXX niet ook doordat ze daarvoor er al actief waren?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Ofyles2 »

Suus schreef:Het verbaast mij niet dat Syntus een besparing op het streeknet heeft weten te vinden. Ik vermoed dat men alle streeklijnen uit Amsterdam/Het Gooi ofwel naar Almere Haven laat rijden, danwel zal laten eindigen op 't Oor en dat lijn 10 een sterkere rol in het spitsverkeer krijgt. Ook in Amsterdam valt er bijvoorbeeld nog te besparen door bussen niet meer tussen Bijlmer ArenA en Holendrecht te laten rijden (Nu bij Connexxion kost dat een extra omloop op de 328).

Ik ben benieuwd of Syntus voor de stadsdienst met de door de gemeente voorgestelde 15-meter bussen komt of toch geleed blijft rijden.
Toch gelede bussen aanhouden. 100% lagevloers 15-meter bussen worden volgens mij alleen aangeboden door MAN, low-entrybussen van dezelfde lengte laten rijden lijkt me iets te luxe (of het moet zijn dat de gemeente Almere stikjaloers is op steden als Aalborg, Helsinki en Kopenhagen).
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door datm »

Het Connexxion wat wij nu kennen bestaat pas sinds 1999. Daarvoor bestond Connexxion uit heel veel vervoersbedrijven onder andere de ZWN-Groep, NZH en de Midnet. Het voornaamste wat ze hebben meegenomen uit die jaren en waar ze op dit moment nog steeds rijden is Noord-Holland en Zeeland. De rest is wat sneltram al zegt in de jaren 2003-2008 bijgekomen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

Ofyles2 schreef:
Suus schreef:Het verbaast mij niet dat Syntus een besparing op het streeknet heeft weten te vinden. Ik vermoed dat men alle streeklijnen uit Amsterdam/Het Gooi ofwel naar Almere Haven laat rijden, danwel zal laten eindigen op 't Oor en dat lijn 10 een sterkere rol in het spitsverkeer krijgt. Ook in Amsterdam valt er bijvoorbeeld nog te besparen door bussen niet meer tussen Bijlmer ArenA en Holendrecht te laten rijden (Nu bij Connexxion kost dat een extra omloop op de 328).

Ik ben benieuwd of Syntus voor de stadsdienst met de door de gemeente voorgestelde 15-meter bussen komt of toch geleed blijft rijden.
Toch gelede bussen aanhouden. 100% lagevloers 15-meter bussen worden volgens mij alleen aangeboden door MAN, low-entrybussen van dezelfde lengte laten rijden lijkt me iets te luxe (of het moet zijn dat de gemeente Almere stikjaloers is op steden als Aalborg, Helsinki en Kopenhagen).
Geledes schijnen alleen wel duurder te zijn in exploitatie dan 15m bussen. Wil je meer DRU's bieden, kun je beter 15m's kopen dan 18m's is mij verteld.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Daarnaast heeft een 15 meterbus meer capaciteit (zitplaatsen) dan een gelede bus.
Een gelede bus heeft meer overcapaciteit (staanplaatsen) en is eigenlijk vooral handig voor lijnen met hele sterke vervoerspieken.
Ik heb geen onderschrift
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Carlos0_0 »

Deze klap gaat wel hart aankomen bij Connexxion eerst Utrecht Stad kwijt, en straks alles door gaat ook Amersfoort enzo.
Nu dan ook nog eens Almere kwijtraken er blijft niks over zo bijna, nou ja op zich niet slecht kan Connexxion misschien eens beetje reorganiseren.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Suus schreef:Het verbaast mij niet dat Syntus een besparing op het streeknet heeft weten te vinden. Ik vermoed dat men alle streeklijnen uit Amsterdam/Het Gooi ofwel naar Almere Haven laat rijden, danwel zal laten eindigen op 't Oor en dat lijn 10 een sterkere rol in het spitsverkeer krijgt. Ook in Amsterdam valt er bijvoorbeeld nog te besparen door bussen niet meer tussen Bijlmer ArenA en Holendrecht te laten rijden (Nu bij Connexxion kost dat een extra omloop op de 328).
In de streek viel ook erg veel te halen. Bedenk alleen al dat meerdere lijnen in Almere hele einden hooguit halfvol rondreden voor ze echt veel reizigers kregen en een keer snelheid gingen maken. Dat effect speelde heel sterk bij de 153 die tot pak 'm beet de Kruidenwijk vrijwel leeg rondreed en de lijnen uit Almere Haven die vaak genoeg met slechts 10 reizigers op het Oor aankwamen om vervolgens helemaal gevuld de snelweg op te rijden. Die half lege ritten zijn ontzettend duur aangezien het om een enorme omvang gaat: zeker 12 ritten per uur door Almere Haven en dan nog 5 ritten op die lijn 153 in het drukste uur. In zo'n duur uur (die is namelijk maatgevend voor de grootte van het materieelpark) moet je niet onnodig met halfvolle bussen rond willen rijden.

Door op veel binnenstedelijke takken de frequenties iets te verlagen en hogere frequenties te bieden vanaf de overstappunten kan je veel meer mensen vervoeren met de huidige businzet. Voorwaarde is wel dat die frequentieverlagingen en de lijnvoeringen wel zo optimaliseert dat je geen scheve bezettingen in de bussen gaat krijgen. Dat kan door bijvoorbeeld een huidige 327 en 328 in een gezamenlijke 10 of 7-minutendienst door Almere Haven te sturen (beide dus 3-4x per uur) om dan vanaf 't Oor beide lijnen tot 6-8x per uur in te dikken, zo krijg je wat overstappers over-en-weer en is er ook ruimte om de mensen uit lijn 1 en 10 mee te nemen.

Een bijzonder punt is het "rondje Parkwijk". Dat is een gebied waar heel veel busreizigers voor de streek te vinden zijn maar die niet zitten te wachten op ommelandse reizen die de huidge 322 heeft. Sinds lijn 322 langs Almere Poort is gaan rijden zijn veel mensen overgestapt op overstapverbindingen die sneller zijn (10-327 of 155-322/327) terwijl ze dat nooit zouden doen als de bus snel was gebleven. Als deze lijn sneller zou zijn dan hoeft deze lijn eigenlijk niet zulke hoge frequenties in de spits te hebben en kan je de verhouding aan bezetting binnen de stad en buiten de stad verder optimaliseren door bepaalde haltes over te slaan. Dat kan bijvoorbeeld door na het centrum naar het Oor te rijden en de 327/328 te versterken en een losse bus laten rijden op de route (lijn 10-)Oor-Gooisekant-Poort-Muiden en verder.

Het probleem is alleen: Wat ga je doen als de spits voorbij is? Welke lijnvoering hou ik dan aan? Juist buiten de spitsen en al helemaal in de avond liggen de frequenties veel lager en krijgen reizigers veel meer last van overstappen en wil je dus wel zoveel mogelijk haltes van het huidige streeknet aan kunnen doen met de streeklijnen. Als je dat niet doet dan zijn ze overgeleverd aan laagfrequente lijnen of veel overstappen in het stadsnet wat ontzettend veel reistijd en moeite kost. Als het niet erg is om in de spits een afwijkende lijnvoering te hebben is het goed oplosbaar door de huidige dienstregeling te continueren. Als je dat absoluut niet wilt dan wordt het wat spannender.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

In het westen hebben ze anders nog genoeg
Ik heb geen onderschrift
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sneltram »

Gevoelsmatig zal het een klap zijn. Maar bedenk wel dat Connexxion nu heel veel geld toelegt op het busvervoer in Almere. Daar hebben zowel Connexxion als de gemeente nooit een geheim van gemaakt. Door het verliezen van de concessie hebben ze weliswaar minder omzet, maar uiteindelijk toch meer winst. En dat is waar het bij een commercieel bedrijf om draait.

Ze moeten zich wel terdege afvragen hoe het kan dat ze steeds verliezen. Heeft Syntus veel meer risico durven nemen? Heeft Connexxion te veel of te duur personeel?

Als we naar de toekomst kijken dan gaat het nu maar om 1 ding: AML behouden. Dat is een goudmijn. Noord-Holland Noord is een leuke bonus, maar groei zit er niet meer in (AML juist wel). Daarna kunnen ze kijken naar uitbreiding. Bijvoorbeeld DAV, GD, Veluwe, Achterhoek en Rivierenland. Ondertussen komt Voorne-Putten op de markt, maar dat is relatief klein. Haaglanden is dan weer wel een grotere.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door dennistd »

Klaasje schreef:Het probleem is alleen: Wat ga je doen als de spits voorbij is? Welke lijnvoering hou ik dan aan? Juist buiten de spitsen en al helemaal in de avond liggen de frequenties veel lager en krijgen reizigers veel meer last van overstappen en wil je dus wel zoveel mogelijk haltes van het huidige streeknet aan kunnen doen met de streeklijnen. Als je dat niet doet dan zijn ze overgeleverd aan laagfrequente lijnen of veel overstappen in het stadsnet wat ontzettend veel reistijd en moeite kost. Als het niet erg is om in de spits een afwijkende lijnvoering te hebben is het goed oplosbaar door de huidige dienstregeling te continueren. Als je dat absoluut niet wilt dan wordt het wat spannender.
Met wat slimme lijnkoppelingen kun je toch een doorgaande verbinding geven. Voorbeeldje uit Twente: Lijn 61 (Overdinkel-Enschede) rijdt overdag door naar het Van Heekplein. 's avonds en in het weekend rijdt lijn 61 maar tot het station, maar is gekoppeld aan lijn 4 (Stroinkslanden) waardoor er toch een rechtstreekse verbinding met het Van Heekplein ontstaat.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door flipje »

Tijd voor een overzichtje waar CXX (Transdev) en haar dochtermaatschappijen nog aanwezig zijn:

- Kleinschalig OV zuidwest Drenthe (Cxx Taxi Services) tot 09-12-2017
- IJsselmond (OV Regio IJsselmond) tot 09-12-2023
- Arnhem-Nijmegen (Breng/Hermes) tot 10-12-2022
- Valleilijn (trein) tot ??-12-2021
- Gooi- en Vechtstreken tot 14-12-2019
- Noord Holland Noord tot 01-07-2018
- Haarlem-IJmond tot 13-12-2025
- Zaanstreek tot 16-12-2018
- Amstelland-Meerlanden tot 09-12-2017
- Hoeksche Waard - Goeree-Overflakkee tot 09-12-2023
- Haaglanden Streek (Veolia wordt Connexxion) tot ??-08-2019
- Voorne-Putten en Rozenburg tot 16-12-2018
- Zuidoost-Brabant (Hermes) tot 13-12-2026
- Zeeland tot 13-12-2024

(concessies die zijn/worden overgenomen door een andere vervoerder niet meegerekend)
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door datm »

Vergeet niet dat Connexxion ook op andere markten in het vervoer erg actief is. Connexxion Taxi Services is voor het leerlingenvervoer het grootste taxibedrijf in Nederland met maar liefst 4000 taxi's in alle 12 provincies. Daarnaast hebben ze ook nog Connexxion Tours en Projexx wat beide goed loopt.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Zonnig »

Het lijkt er op dat Syntus inderdaad de streeklijnen gaat bundelen.

Bijv. nu 2 lijnen elk kwartier en straks 1 lijn vanaf 't Oor en dan 6 x per uur.
Aan de ene kant een individuele lagere frequentie aan de andere kant een effectief hogere frequentie.
Zeker 's avonds kan je hierdoor goedkoper rijden. De aansluitingen moeten dan wel goed zijn.

Daarnaast rijd er natuurlijk ook een trein vanuit Almere naar Amsterdam (Centraal en Zuid).
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door mijack1985 »

Denk niet dat Connexxion in bezwaar gaat. We zijn 3e geworden aldus personeel op kantoor. En ondanks dat dit een verliesgevende concessie was, betekend niet dat de nieuwe concessie dat ook is. Deze nederlaag kan gewoon hele grote gevolgen hebben.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Vanmiddag even poolshoogte genomen bij chauffeurs en controleurs. Chauffeurs zeggen al duidelijk te weten dat CXX niet in bezwaar gaat, de een is blij met een andere vervoerder, de ander maakt het niet uit. Controleurs daarin tegen vinden het nieuwe beleid niet leuk en klantvriendelijk, zij zijn er duidelijk niet blij mee.

Verstuurd vanaf mijn B3-A20 met Tapatalk
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sneltram »

mijack1985 schreef:Denk niet dat Connexxion in bezwaar gaat. We zijn 3e geworden aldus personeel op kantoor. En ondanks dat dit een verliesgevende concessie was, betekend niet dat de nieuwe concessie dat ook is. Deze nederlaag kan gewoon hele grote gevolgen hebben.
EBS zeker 2e? *bus*
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door BrengMe »

Of Arriva
NintendoC
Berichten: 424
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door NintendoC »

busfanNL schreef:Ik hoop t want ik ben echt fan van Connexxion. Vindt het een mooi bedrijf. :pos:
Mooi bedrijf zal het ongetwijfeld zijn maar de dienstverlening blijft een slecht punt. Hier in Ijsselmond ziekelijke vertragingen op lijnen als de 11, 143, 71 etc. Klantenservice buitengewoon ambtelijk zonder oplossing. Dan vind ik Syntus in MO toch een stuk betere dienstverlening hebben.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

mijack1985 schreef:Denk niet dat Connexxion in bezwaar gaat. We zijn 3e geworden aldus personeel op kantoor. En ondanks dat dit een verliesgevende concessie was, betekend niet dat de nieuwe concessie dat ook is. Deze nederlaag kan gewoon hele grote gevolgen hebben.
Hieruit leid ik af dat connexxion in Utrecht wel 2e is geworden
Ik heb geen onderschrift
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Milco »

Ik niet. :? Ik begrijp hieruit dat Connexxion bij de inschrijving in Almere op 3 is geëindigd, Arriva/EBS op 2 en 4 en Syntus op 1. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten