Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Daniel »

Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht
Een groeiende groep Soesters die aan het spoor tussen Baarn en Utrecht woont, wordt sinds enkele maanden nieuwe treinen zijn ingezet, hoorndol van de herrie. Na 'eindeloze gesprekken' met de NS en spoorbeheerder ProRail, hebben ze uit pure wanhoop de gemeente aangeschreven.
Een zekere mate van overlast zijn ze wel gewend. Maar nadat zelfs hun geluidsmeter het lawaai niet meer aankon, zijn de aanwonenden van de spoorlijn er klaar mee. ,,Sinds begin dit jaar rijden er dubbeldekstreinen op het enkele, kronkelige spoor door Soest", aldus Sylvia Revoort, die namens hen spreekt. ,,Die zijn veel zwaarder dan de sprinters die eerst werden gebruikt, wat tot veel meer herrie en trillingen leidt."
Volgens eigen metingen produceren de treinen tussen de 80 en 110 decibel.

Lees verder

De bijbehorende video...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Ardan »

Ga dan niet aan een spoorlijn wonen.

Tevens: 'en toen scheen de zon niet eens anders was het verschil nog groter'. Huh? :D
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door JWM »

Net alsof die dubbeldekkers daar hoognodig zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Daniel »

Kan me er wel iets bij voorstellen hoor: er heeft over die lijn nog nooit iets gereden wat zoveel geluid maakt als die DDZ. Zelfs Plan V was nog stiller in het bochtige lijntje.
Al staat het appartementencomplex naast Soestdijk trouwens ook wel weer heel erg dicht op het spoor. Dat had daar naar mijn idee nooit zo gebouwd moeten worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Ik dacht dat SGM ook al eens verbannen was van deze lijn omdat het te veel lawaai maakte. Daarom moest er weer plan V komen, toentertijd. Misschien maar eens DDAR proberen in plaats van DDZ? ;-)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6032
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door AppleMoose »

Ik heb er anders in het voorjaar nog met SGM dit lijntje aangedaan :Y
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Geert »

Plan V stil??
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Daniel »

Stiller dan het gepiep van DDZ in de bochten in elk geval. Ik heb in het filmpje trouwens ook wel het idee dat je vooral de mDDM hoort, die volgt met z'n drie draaistellen aannemelijk gewoon minder soepel de bochten dan een stel wat gewoon draaistellen aan het uiteinde van de bakken heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Een paar weken geleden heb ik zelfs in een SLT IV gezeten op dit traject :wink: . Moet er wel bij vermelden dat dit wel op een zaterdag was.

Ik mag aannemen dat de inzet van DDZ op deze lijn met ingang van de nieuwe dienstregeling weer ongedaan gemaakt wordt (doorschuiven materieel).
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Chrysa »

Ardan schreef:Ga dan niet aan een spoorlijn wonen.
Zou best kunnen dat de bewoner het huis gekocht heeft toen er alleen nog stillere treinen reden, en het geluid aanvaardbaar vond.

Als je niks van treinen weet dan is dit niet iets waar je over nadenkt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Aking »

Chrysa schreef:
Ardan schreef:Ga dan niet aan een spoorlijn wonen.
Zou best kunnen dat de bewoner het huis gekocht heeft toen er alleen nog stillere treinen reden,
Stoomtreinen maken toch een stuk meer kabaal (A)
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Het is plan voor wat een keer verbannen is in verband met de herrie. DDZ is in principe veel stiller dan heel veel typen materieel maar het zou mij niets verbazen als dit weer niet geldt voor dit bochtige tracé.
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Carlos0_0 »

Klaasje schreef:Het is plan voor wat een keer verbannen is in verband met de herrie. DDZ is in principe veel stiller dan heel veel typen materieel maar het zou mij niets verbazen als dit weer niet geldt voor dit bochtige tracé.
DDZ vind ik toch het meest lawaai maken van allemaal, vooral tijdens bochten en tijdens het remmen helemaal.
Deze treinen maken echt pijnlijk krassend/piepend/fluitend geluid niet normaal, of hoe je het ook wil noemen.

Ik heb het dan niet eens over het stukje in soest, Amersfoort CS is ook een mooi voorbeeld.

Verder heb ik een tijd op dit traject gereisd al is dit een paar jaar geleden, maar toen was ook in de spits een dubbeldekker niet echt nodig.
Als je 2 treinstellen Plan V/SLT heb was er meer dan voldoende plek, wellicht is het nu drukker geen idee.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Roeland »

Maar waarom zou NS juist op dat lijntje met dubbeldekkers lucht gaan vervoeren? Hebben ze soms een materieeloverschot ofzo?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

NS zet al haar sprintermaterieel niet efficiënt in, en dan krijg je dit soort inzetten. (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Suus »

Roeland schreef:Maar waarom zou NS juist op dat lijntje met dubbeldekkers lucht gaan vervoeren? Hebben ze soms een materieeloverschot ofzo?
Men begint eerst met het inplannen van de treinseries die een grote omloop hebben, en op het eind blijven dan kleine series over zoals het Soesterlijntje. Als dan blijkt dat men bij het plannen nog ergens een DDZ en een SLT over heeft, dan wordt dat daar ingezet.
ArrivaBas schreef:NS zet al haar sprintermaterieel niet efficiënt in, en dan krijg je dit soort inzetten. (A)
Onderbouwing?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door ArrivaBas »

DD-AR in de [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie], DDZ in de [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie]. Op deze trajecten volstaat een SLT-4 of SGM-2, terwijl de DD-AR en DDZ dan in drukkere treinseries als de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] kunnen rijden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Zugführer »

[serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] zijn nou net voorbeelden van hele korte series die je beide met 2 composities kunt uitvoeren. Voor de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] heb je er volgens mij al 7 nodig en voor de [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] 8...
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door reisthijs »

Een losse SLT of SGM kan je mooi gebruiken om aan een ander stel te koppelen in een van de drukkere series. Aan een losse DDAR heb je niet zo veel. Als je genoeg dubbeldekkers kan vinden om zo'n serie volledig dubbeldeks te rijden dan is het een ander verhaal, dan gebeurt het wel zoals te zien in de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie]

[serie=Sprinter|2016|Baarn - Utrecht Centraal5500[/serie] heeft trouwens drie composities nodig. Maar goed, dat is nog steeds niet veel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Zugführer »

O ja ik zie het, ik rekende met Soest, maar daar keert hij natuurlijk nog niet :p
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Bemined »

ArrivaBas schreef:terwijl de DD-AR en DDZ dan in drukkere treinseries als de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] en [serie=Sprinter|2016|Utrecht Centraal - Hilversum - Leiden Centraal (- Den Haag Centraal)5700[/serie] kunnen rijden.
Daar wil je DDZ en DDAR juist niet hebben, de drukste treinen in de [serie=Sprinter|2016|(Hoorn -) Alkmaar - Haarlem - Amsterdam Centraal14800[/serie] rijden nu met SGM6 en dat bied toch echt meer capaciteit dan zo'n DDZ. Je zou wel de wat rustigere ritten in deze serie met DDZ kunnen laten rijden, maar dat is logistiek lastig want nu worden na de ochtendspits de drietjes van de 14828 en 14830 in Alkmaar afgekoppeld om ze naar de 14837 en 14839 te verplaatsen om zo in de middag de drukste treinen met SGM6 te rijden. Dat is een stuk ingewikkelder met DDZ. Kortom, je moet voor DDZ en DDAR middeldrukke treinen vinden die niet splitsen en combineren gedurende de dag.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Wubbo »

En je maakt mij niet wijs dat die niet te vinden zijn in de mega-omloop [serie=Stoptrein|2016|Rotterdam Centraal - Breukelen - Uitgeest4000[/serie] / [serie=Sprinter|2016|Amsterdam Centraal - Uitgeest4700[/serie] / [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] / [serie=Sprinter|2016|Veenendaal Centrum - Utrecht Centraal - Breukelen17400[/serie], waar volgens mij echt wel wat te ruilen is. Ik begrijp ook nog steeds niet waarom DDAR niet de sprinterdiensten in Limburg in is gestopt, daar rijden dezelfde losse SGM-en maar dan zit je wel dichter bij de werkplaats (DDAR is in Maastricht in onderhoud, SGM juist in Leidschendam).
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Durashift »

Overleg levert weinig op, volgens de actiegroep.

Het overleg tussen de actiegroep Spoorverdovend Soest en de NS en ProRail lijkt weinig te hebben opgeleverd.
Volgens de actievoerders was er welliswaar begrip voor de geluidsoverlast, maar werden er geen concrete toezeggingen gedaan.

Omwonenden van het spoor in Soest zeggen dat de zware dubbeldekkers op het traject veel geluidsoverlast veroorzaken. Ze willen dat de treinen worden vervangen door Sprinters, die minder geluid zouden maken, maar dat is volgens NS en ProRail op korte termijn niet mogelijk. De gesprekspartners van de spoorbedrijven konden ook niet aangeven wanneer dat wel het geval zou kunnen zijn.

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1540453 ... orail.html


Was te verwachten, denk ik. Ondanks dat ik, bij het zien van de beelden, wel begrijp dat SGM /SLT veel stiller is.. zal NS wel 'als de dood' zijn om een precedent te scheppen als men het materieel, onder deze noemer, gaat wisselen..

Nee, denk dat je zoiets 'achter de schermen' moet doen, zo onopvallend mogelijk.. anders krijgen mensen langs andere trajecten die overlast ervaren.. misschien wel teveel 'hoop' op verbetering.
arjano1978
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 06 aug 2014, 10:28

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door arjano1978 »

Ik hoor geen verschil hoor tussen een SLT en een DDZ.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dubbeldekker maakt hoorndol op spoor Baarn-Utrecht

Bericht door Wubbo »

In Hoorn is toch ooit een vergelijkbare discussie gevoerd, met als resultaat dat daar dubbeldekkers zijn vervangen door enkeldekkers? Ging toen volgens mij om geluidsoverlast op het kopspoortje van Kersenboogerd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 135 gasten