Fotoverslag 5: Emplacement Nuth (voormalige bietenverlading)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Fotoverslag 5: Emplacement Nuth (voormalige bietenverlading)

Bericht door Dubbele P »

Fotoverslag 5: Emplacement Nuth (voormalige bietenverlading)

Vrijwel dagelijks kom ik langs station Nuth. Het station heeft een vrij groot emplacement dat in de grondvorm nog stamt uit de tijd dat het een aansluiting met de staatsmijn Emma had. Na sluiting van deze mijn kende het station nog jarenlang bietenverlading. Hiervoor was een overladingsinstallatie aanwezig. Voor de Covas in Roermond werden in Nuth bieten overgeladen van vrachtwagens op de trein. Vanuit Nuth werden ze vervolgens per spoor naar Roosendaal vervoerd, waar de suikerbieten tot suiker verwerkt werden. Vervoer vond, misschien zelfs erg toepasselijk, plaats in oude kolenwagons.
Eind jaren '90 (exact jaartal is me niet bekend) werd het spoorvervoer van bieten gestaakt en werd de verladingsinstallatie afgebroken. Het emplacement is nog geheel aanwezig en ook van de installatie zijn nog de nodige sporen te vinden, zo laat ik jullie middels dit verslag zien.
Op oudejaarsdag 2007 maakte ik dit fotoverslag. Het weer werkte niet echt mee, maar van de andere kant past het ook wel bij 'verlaten sporen'.

Op deze plek een selectie van de foto's. Op mijn site 'Verlaten spoor' (zie signature voor adres) staat de volledige reportage.

Afbeelding
Emplacement Nuth, foto gemaakt vanuit het perron. Op de lege vlakte op de achtergrond stond de verladingsinstallatie.

Afbeelding
Stationsgebouw van Nuth. Ontworpen door J. Bak en gebouwd in 1991. Waarom men dit gebouw, in tegenstelling tot vele andere, nog niet gesloopt heeft, is me onduidelijk.

Afbeelding
Voormalige ingang van het station.

Afbeelding
Binnenkant van het stationsgebouw. Er schijnt nog een tijdje een bedrijf in het gebouw te hebben gezeten, maar inmiddels staat het al minstens anderhalf jaar leeg (zolang kom ik in ieder geval al bijna dagelijks langs het station). Het voorste gedeelte zal de wachtruimte zijn geweest, het achterste loket en personeelsverblijf (al stelt dat echt niets voor gezien de grootte). Let ook op de kluis die erg opvallend geplaatst is!

Afbeelding
Aan de voorzijde van het stationsgebouw zag ik dit plaatje aan de dakrand zitten voor de montage van een ladder.

Genoeg over het gebouw, nu is het tijd voor het emplacement eens aan een nader onderzoek te onderwerpen. Ik loop een stuk om, om aan de andere zijde van het emplacement te kunnen komen. Het spoor oversteken kan via het viaduct over de Daelderweg.

Afbeelding
Fraai gezicht vanuit het viaduct op het emplacement Nuth.

Na verder doorlopen, kom ik uiteindelijk aan de achterzijde van het emplacement. Ik volg nu de weg die de vrachtwagens vroeger bereden om naar de verladingsinstallatie te gaan.

Afbeelding
Het hekwerk blokkeert de toegang voor auto's. Voetgangers zijn echter toegelaten en ik zag dat deze weg favoriet was bij hondenbezitters en jagers.

Afbeelding
Dit ding naast het hekwerk is ongetwijfeld een mechanisme waarmee vroeger een poort of slagboom bediend werd. De huidige poort kan er mijn inziens niet mee geopend of gesloten worden.

Afbeelding
In de tuin van het aangrenzende huis trof ik bovenstaand bord aan. Wellicht heeft dit vroeger nabij het emplacement gestaan.

Afbeelding
Hier naderen we dan het terrein waar de vrachtwagens hun suikerbieten vroeger in de installatie kiepten en waarmee vervolgens de bietenwagons gevuld werden.

Afbeelding
Op het terrein treffen we een wisselpuntstuk en een pallet aan...

...en de nodige resten van de verladingsinstallatie!

Afbeelding
Of dit gewoon een overpad is, of een voormalige weegbrug is me onduidelijk. Uit documenten blijkt dat er een weegbrug aanwezig was, maar ik kan hier niet uit opmaken of dit voor vrachtwagons of wagons was.

Afbeelding
Overzicht over het terrein. Overal waar nog restanten van balken uit de grond steken, stond ooit iets van de verladingsinstallatie!

Afbeelding
Dus ook hier. :D

Afbeelding
En hier steekt een elektriciteitskabel uit de grond. Op het terrein stond een lichtmast, maar ook de controletoren en rolbanden van de installatie hadden elektriciteit nodig.

Afbeelding
In de verte ligt het station. Door het grijze weer helaas niet zo goed zichtbaar.

Zoals te zien is, is er op dit terrein genoeg te vinden van de voormalige installatie. Ook de (verladings)sporen van het emplacement wilde ik eens nader verkennen. Hierdoor liep ik nog wat verder door, waarna ik via een bospaadje bij een onbeveiligde overweg kwam...

Afbeelding
...waarvan het Andreaskruis enigzins gevandaliseerd is... :roll:
Erg vreemd overigens dat deze toch vrij drukke overweg onbeveiligd is en dat er zelf een wandelroute over leidt. Voor de veiligheid zijn er wel hekken geplaatst.

Afbeelding
Nabij de overweg begint het emplacement. Hier het eerste handwissel waarmee het spoor zich gaat vertakken. In de andere stand leidt het wissel naar een spoor zonder bovenleiding, zo het meedraaiende bord bij het wissel weten. Op de achtergrond de doorgaande sporen naar Heerlen en Sittard (en tussengelegen stations natuurlijk).

Afbeelding
Op het linkerspoor bevindt zich een van afstand bedienbaar stop/ontspoorblok. 'Ons' spoor vertakt zich even later meerdere malen.

Afbeelding
Dan ontbreekt er opeens een stuk spoor. Dit is al een dikke maand zo, zag ik vanuit de trein. Mogelijk heeft het wisselpuntstuk dat we eerder aantroffen er iets mee te doen. Waarom men ongebruikt spoor gaat vernieuwen, is me een raadsel. Persoonlijk doet me dit eerder denken aan signalen van een aanstaande opbraak (in Geleen Oost verdwenen immers ook eerst een paar boekjes uit de CTA's en een week later waren ze helemaal verdwenen).

Afbeelding
Hebben borden met een zwart-witgestreepte paal een speciale betekenis in de spoorwereld? Ben namelijk wel nieuwsgierig naar wat het bord ooit aangaf.

Afbeelding
En dan komen we weer aan bij het eerder onderzochte terrein van de verladingsinstallatie. Ik heb hier een hele mooie foto vanuit vrijwel dezelfde positie genomen, echter ruim 12 jaar geleden (oktober 1995). Er rangeert daar NS-loc 623 op het rechterspoor met enkele wagons om ze onder de verladingsinstallatie te zetten. Ik heb nog niet de benodigde rechten in mijn bezit om deze foto online te zetten, maar jullie houden hem tegoed!

Afbeelding
Hier stond een controlehuisje waarmee vermoedelijk het laden van de wagons gestuurd werd.

Afbeelding
Iemand een idee wat deze vreemde 'tekeningen' betekenen?

Afbeelding
Een foto met zicht op het station hadden we al, maar hier kwam net de stoptrein Heerlen-Sittard voorbij ;)

Afbeelding
Borden 'einde bovenleiding' aan de bovenleidingportalen.

Afbeelding
De twee verladingssporen eindigen in stootjukken.

Afbeelding
Google Earth ziet het zo. De grijze vlakte naast de sporen is de plaats waar de verladingsinstallatie stond en dus bij deze onderzocht is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten