Concessie Busvervoer Almere (2018-2027)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Durashift »

Klaasje schreef:
Suus schreef:Het verbaast mij niet dat Syntus een besparing op het streeknet heeft weten te vinden. Ik vermoed dat men alle streeklijnen uit Amsterdam/Het Gooi ofwel naar Almere Haven laat rijden, danwel zal laten eindigen op 't Oor en dat lijn 10 een sterkere rol in het spitsverkeer krijgt. Ook in Amsterdam valt er bijvoorbeeld nog te besparen door bussen niet meer tussen Bijlmer ArenA en Holendrecht te laten rijden (Nu bij Connexxion kost dat een extra omloop op de 328).
In de streek viel ook erg veel te halen. Bedenk alleen al dat meerdere lijnen in Almere hele einden hooguit halfvol rondreden voor ze echt veel reizigers kregen en een keer snelheid gingen maken. Dat effect speelde heel sterk bij de 153 die tot pak 'm beet de Kruidenwijk vrijwel leeg rondreed en de lijnen uit Almere Haven die vaak genoeg met slechts 10 reizigers op het Oor aankwamen om vervolgens helemaal gevuld de snelweg op te rijden. Die half lege ritten zijn ontzettend duur aangezien het om een enorme omvang gaat: zeker 12 ritten per uur door Almere Haven en dan nog 5 ritten op die lijn 153 in het drukste uur. In zo'n duur uur (die is namelijk maatgevend voor de grootte van het materieelpark) moet je niet onnodig met halfvolle bussen rond willen rijden.

(..)
Ik kan mij zo voorstellen dat Connexxion dit ook wel wist, gezien hun ervaring met de concessie. Het zou dus best kunnen zijn dat zij dergelijke invulling van de lijnen ook hebben voorgesteld.

Ook wat betreft veiligheid etc.. ik denk toch zeker dat Connexxion dat ook wel een speerpunt vind, na alle schade daarmee van de afgelopen tijd.
Kennelijk heeft Syntus e.e.a wat beter / in de juiste toon voor het gehoor, kunnen verwoorden.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Roeland »

Er zitten nu inderdaad best wat dubbelingen tussen Stad en Streek in Almere. In Almere rijdt lijn 2 bijvoorbeeld vrijwel parallel aan lijn 322, om maar een voorbeeld te noemen. Logisch dus dat Syntus daar kritisch naar kijkt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Klaasje »

Ja, klopt. Dat zijn dingen waar allang naar gekeken is. Daarom is 's avonds en in het weekend lijn 2 al geschrapt en worden dan alle haltes door de 322 aangedaan. Dus eigenlijk rijdt lijn 2 alleen nog maar als die redelijk gevuld is.

Dan de andere zaken die hier ter discussie staan zoals het niet effectief omgaan met de inzet voor wat betreft bezetting en het bieden van snelle streekdiensten is dan weer iets waar gedurende de concessieperiode niets aan is gebeurd. Enerzijds omdat het treinloze Almere Haven toch wel een heilig huisje is in het Almeerse terwijl Almere Haven toch echt niet veel groter is dan een flink dorp en anderzijds omdat het zeker in de eerste jaren weinig ter discussie is gesteld.

Men is tegen het einde van de concessie erg op de kar gesprongen van het voorkomen van samenloop tussen stad en streek maar als je kijkt waar de dubbelingen zitten is dat vaak omdat er of een rechtstreekse verbinding nodig is geacht of omdat dat qua capaciteit ook echt nodig is. Wat dat betreft hoop ik dan ook dat Syntus verder heeft gekeken dan het ontdubbelen en zelfs dubbelingen laat bestaan waar die ook echt nuttig zijn en dus ook vooral focust op een optimalisatie qua bezetting en reistijden voor reizigers. Tegelijkertijd ben ik een beetje bang dat ze een paar heilige huisjes omschoppen waar de lokale politiek niet van gediend is. De vraag is dan ook hoe de politiek gaan reageren want uiteindelijk zal dat ook de reden zijn dat Connexxion of geen voorstellen heeft gedaan of die voorstellen nooit verder zijn gekomen dan de besprekingen met de ambtenarij.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Edwin »

Ik eigenlijk wel benieuwd hoe erg alle inschrijvers zich moesten houden aan bijgaande ontwerpschets PDF uit de tender.
Want als dit het uitgangspunt is, hoeveel verschillen de plannen van de 4 vervoerders van elkaar.

Het is wel drama dat de 322 (en 155), straks de R2 (en R2s), 2/3e van de Filmwijk, Stad Centrum en de hele Stedenwijk overslaat om de route van de 10 (Veluwsekant, Kasteel, 't Oor) over te nemen (zie p15). Ik verwacht daar 0 forenzen in stappen per bus t.o.v. 15 tot 30 in de ochtendspits richting Amsterdam. Want na het oor gaat de R2 vrolijk door naar Poort.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Durashift »

Edwin schreef:Ik eigenlijk wel benieuwd hoe erg alle inschrijvers zich moesten houden aan bijgaande ontwerpschets PDF uit de tender.
Want als dit het uitgangspunt is, hoeveel verschillen de plannen van de 4 vervoerders van elkaar.

(..).
Ik denk dat als men punten wilde scoren bij de beoordeling, de inschrijver zich wel dicht tegen dit 'mogelijk voorstel' zou moeten bevinden.. Het vertelt immers min of meer toch ook de visie van de beleid- en beslismensen bij de opdrachtgever.

Wel grappig om te zien.. de auteur van dit advies zie ik niet terug bij de medewerkers van Transtec. Ingehuurd of ergens vertrokken tussen nu en 2015?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Suus »

Durashift schreef:Wel grappig om te zien.. de auteur van dit advies zie ik niet terug bij de medewerkers van Transtec. Ingehuurd of ergens vertrokken tussen nu en 2015?
Vertrokken, werkt nu bij Connexxion.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Durashift »

Suus schreef:
Durashift schreef:Wel grappig om te zien.. de auteur van dit advies zie ik niet terug bij de medewerkers van Transtec. Ingehuurd of ergens vertrokken tussen nu en 2015?
Vertrokken, werkt nu bij Connexxion.
Voorkennis?

:wink:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

RE: Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Milco schreef:Ik niet. :? Ik begrijp hieruit dat Connexxion bij de inschrijving in Almere op 3 is geëindigd, Arriva/EBS op 2 en 4 en Syntus op 1. ;)
Als Connexxion het niet waard vind om in bezwaar te gaan als ze niet tweede zijn geworden zou dat betekenen dat ze in Utrecht tweede waren geworden
Ik heb geen onderschrift
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: RE: Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door ejm301 »

sirvinniei schreef:
Milco schreef:Ik niet. :? Ik begrijp hieruit dat Connexxion bij de inschrijving in Almere op 3 is geëindigd, Arriva/EBS op 2 en 4 en Syntus op 1. ;)
Als Connexxion het niet waard vind om in bezwaar te gaan als ze niet tweede zijn geworden zou dat betekenen dat ze in Utrecht tweede waren geworden
Ik geloof niet dat dat een reden kan zijn om in bezwaar te geen. Wel als er, in welke vorm dan ook, onjuistheden worden geconstateerd of iets dergelijks.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Ben je iemand die gelooft dat bezwaren worden aangetekend voor rechtvaardigheid in plaats van de financiële belangen van het rekken/het overdoen van de aanbesteding.
Hoe naïef.
Het gebruiken van "de Telegraaf" als bron voor het bezwaar in Utrecht en het überhaupt niet willen vertellen wat voor bezwaar connexxion uit de hoed gaat toveren spreekt al boekdelen.
Ik heb geen onderschrift
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: RE: Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door ejm301 »

Jij hebt mensenkennis, schijnbaar. Lekker inhoudelijke reactie. Het trieste van de meeste fora/forums, is wel dat mensen zoals jij het nodig vinden om andere mensen af te zeiken of in een hokje te plaatsen.

Het feit dat mensen nog geloven in een rechtstaat, maakt ze niet meteen naïef.

En dat ik zeg dat ik benieuwd ben welk konijn Connexxion nu weer uit de hoge hoed tovert, impliceert toch niet dat ik weet hoe of wat.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Ik probeer je totaal niet af te zeiken: ik probeer mijn mening over jouw uitspraak te geven en geef daar argumenten voor, ik doe geen uitspraak over jou als persoon noch heb ik daar behoefte toe. Ik geef toe dat de bewoording wel beter kon, sorry voor dat.

Ik doe ook geen uitspraak over de rechtstaat, ik zeg alleen dat hier zulke grote financiële belangen bij betrokken zijn dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dit puur uit rechtvaardigheidsgevoel voortkomt.
Ik heb geen onderschrift
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door busfanNL »

Kom op. Hou het gezellig. Willen jullie dit zo nodig doe dat dan via een privebericht naar elkaar.
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door ejm301 »

Laten we het idd gezellig houden en het over het onderwerp hebben.
Gebruikersavatar
Pascal1998
Berichten: 682
Lid geworden op: ma 30 jun 2014, 16:18
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door Pascal1998 »

Even de officiële plaatsen voor de concessie van 2018
1: Syntus
2: Arriva
3: CXX
4: EBS

PS: Arriva mag bezwaar maken, indien zij dat niet doen mag CXX pas volgende week ook
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Mag toch hopen dat EBS het beter gaan doen, anders worden ze snel uit de Nederlandse markt geknikkerd
Ik heb geen onderschrift
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door JWM »

Nou wat missen we daar aan?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door ArrivaBas »

De enige vooruitgang die EBS geboekt heeft is R-NET in het Waterland, en zelfs dat lijkt mis te gaan. :Y :P
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

JWM schreef:Nou wat missen we daar aan?
Het schamele beetje concurrentie dat nog tegen de arriva en connexxion ov-maffia opkan :P
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door regenmaker »

Nou laten we als OV-hobbyisten ons eigen OV-bedrijf starten. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door busfanNL »

Ja NL OV. *bus* :lol:
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Heb jij nog een paar miljoen als start up money regenmaker?
En dan gaan we zeker constant discussiëren over onze visie xD

Sorry voor de offtopicness :oops:
Ik heb geen onderschrift
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door OmniLezer »

Als iedereen nou een beetje gaat werken en alles bij elkaar legt, zijn we zo klaar(over een jaar of 20).
Ik heb al 200,- opzij gelegd. *bus*
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door CamilleKreemers »

sirvinniei schreef:Heb jij nog een paar miljoen als start up money regenmaker?
En dan gaan we zeker constant discussiëren over onze visie xD

Sorry voor de offtopicness :oops:
Ligt het start-up geld niet afhankelijk van de grootte van de concessie?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Stad en Streek Almere

Bericht door sirvinniei »

Als je niet een paar honderd bussen in de achtertuin hebt staan ben je al een paar miljoen alleen al nieuwe bussen kwijt.

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk
Ik heb geen onderschrift
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten