Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

IC3 schreef:Hmm, vreemd waarom er altijd zo gekat wordt op Arriva. Ik kan nou niet zeggen dat men daar klantonvriendelijk is of zo. :?
Ik reis hier ook aardig wat met de bussen van Arriva, maar kan nou zo 1-2-3 geen negatieve ervaringen opnoemen...
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door BR628 »

Ruim een half jaar geleden was ik zelfs nog zeer te spreken over Arriva, toen ze voor de allerlaatste keer de O408'jes in Fryslan hebben laten rondrijden.
Oud forumgebruiker

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Oud forumgebruiker »

och goshhhh, sinds die ouwe rammelkisten weg zijn ben je ineens niet meer te spreken over Arriva?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Caspar »

Met wat voor bussen gaat Qbuzz rijden in Groningen, en dan met name de stadsdienst? En de frequentie van de stadsdienst, zal die het zelfde blijven? Of is dat alles nog niet bekend?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

Kan het zo snel even niet vinden, maar ik meende hier ergens gelezen te hebben dat het een mix van Mercedes en MAN zou gaan worden.
Wat gaat er eigenlijk gebeuren met het materieel wat er nu rijdt, neemt Qbuzz dat ook over of zijn die 400 nieuwe bussen voor december geleverd?
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Karl »

Zie: http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.p ... 508#p45508

Wat dan een "ander forum" is en wat de bron daar is, is niet bekend. Al lijkt (gezien de andere Qbuzz-concessies) iig MAN wel plausibel. Zal men bij VDL in Heerenveen wel jammer vinden, Arriva en CXX hadden vast (ten dele) Amba's aangeboden.
Laatst gewijzigd door Karl op vr 29 mei 2009, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is een spectrum.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Caspar »

Ik vind trouwens de Arriva shop een hele fijne winkel op station Groningen. Voor treinkaartjes naar Leer etc kan je daar wel voordelig terecht. Als die weggaat, en je wilt/kan niet met strippenkaart reizen, dan zal je dus worden aangewezen op de duurdere kaartjes van Hispeed, al dan niet met de bekende balietoeslagen.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ik vind trouwens de Arriva shop een hele fijne winkel op station Groningen. Voor treinkaartjes naar Leer etc kan je daar wel voordelig terecht. Als die weggaat, en je wilt/kan niet met strippenkaart reizen, dan zal je dus worden aangewezen op de duurdere kaartjes van Hispeed, al dan niet met de bekende balietoeslagen.
Staan er geen automaten meer in Groningen dan? :?
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

Daar tover je geen voordelig retourtje Leer uit... Blijkbaar vind men het nog steeds leuk om de reizigers te laten kloten met strippenkaarten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Geert »

Dan moet die automaat worden uitgebreid. :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

Tja, lijkt me ook. Hoe lastig is het om in alle NS kaartautomaten gewoon een voordelig retourtje naar Leer aan te bieden, net zoals dat bij alle andere grensovergangen het geval is? :?
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door playertwo »

Lijkt me gewoon een softwareupdate (voor de automaten met aanraakscherm)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Geert »

Nou ja, misschien moeten er nog wat achterliggende systemen gekoppeld worden enzo, maar in ieder geval lijkt me het niet verkeerd om toe te voegen aan de kaartautomaat.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Karl »

Technisch kan het ook allemaal wel, maar zoals wel vaker in OV-land, de partijen moeten het ook willen.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Vinny »

Daan schreef:Tja, lijkt me ook. Hoe lastig is het om in alle NS kaartautomaten gewoon een voordelig retourtje naar Leer aan te bieden, net zoals dat bij alle andere grensovergangen het geval is? :?
Nee, voor kaartjes naar het buitenland rekent de NS altijd het CIV tarief voor het traject dat in het buitenland wordt aangeboden. Ik heb zelf ondervonden dat een kaartje Roosendaal Grens - Antwerpen duurder is dan een weekendretour Antwerpen - Zaventem (dorp). Tel zelf maar het aantal kilometers...
(volgens mij is dat ook de reden waarom mensen tussen Venlo en Kaldenkirchen de zustatticketverkoop platlopen)

Uiteindelijk zal de OV-chipkaart wel soelaas gaan bieden. In de tussentijd blijft Leer vanuit Nederland of duur of onhandig. Aan de andere kant, welke niet-hobbyist wil er nou naar Leer kun je je afvragen ? :twisted:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Vinny schreef: (volgens mij is dat ook de reden waarom mensen tussen Venlo en Kaldenkirchen de zustatticketverkoop platlopen)
Eigenlijk zou het NRW en het SWT gewoon vanaf Venlo moeten gelden. Net als bij Enschede en bij Szczecin bijvoorbeeld.
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Daan »

Dat zou ook gewoon een hoop gedoe schelen inderdaad...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Vinny »

Nou dan lopen de vervoerders behoorlijk wat inkomsten mis, en dat terwijl grensoverschrijdend vervoer toch al duurder is dan conventioneel vervoer, en bovendien is er ook minder vraag naar. Je 'mist' namelijk het forensenvervoer, dat toch de kurk is waar het OV op drijft...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Fles »

Vinny schreef:dat terwijl grensoverschrijdend vervoer toch al duurder is dan conventioneel vervoer
Dat is omdat perverse hoerenclubjes zoals Prorail absurde infraheffingen eisen over internationale verbindingen. EN niet omdat een kilometer rail naar het oosten "ineens" tien keer zo duur is als een kilometer rail naar het westen.

Waarom wordt er nog steeds zo geheimzinnig gedaan over tariefinformatie over de grens? "Daarvoor moeten we zeker bij de vervoerders zijn"? :neg:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Vinny »

Hohoho, het compartibel maken van twee spoorsystemen is niet zo eenvoudig hoor. In Bad Bentheim wordt zelfs nog gewoon klassiek van loc gewisseld. Ook aan het personeel wordt hogere eisen gesteld, en zelfs de douane-kosten moeten niet worden uitgevlakt. Overigens heb ik liever het systeem van vroeger: toen werd er gewoon 10 gulden grenstoeslag geheven. Wat mij betreft schaft de NS het CIV tarief af en wordt het mogelijk om met regionale prijzen de grens over te steken, maar komt daarvoor in de plaats een grenstoeslag van bijvoorbeeld 2 of 3 euro.
Het nadeel is dat Bad Bentheim twee keer zo duur wordt, maar het voordeel is dat alle verder weg gelegen bestemmingen relatief goedkoper worden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Wubbo »

Er zijn anders best grensoverschrijdende forensen. Enschede-Glanerbrug en de busdienst Nijmegen-Kleve draaien echt niet alleen op dagjesmensen, dan zouden ze deze frequenties nooit volhouden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Jurjen »

Heerlen-Aachen kent volgens mij ook genoeg forenzen. Is ook een regio waar al lange tijd wordt samengewerkt, en Talbot daar (of is dat nu Bombardier?) heeft volgens Wikipedia meer Nederlandse dan Duitse werknemers.

En bovendien zijn forenzen wel leuk, maar ook relatief duur, want de zitplaatsen zijn de rest van de dag ongebruikt. Nee, misschien is de overheid wel de kurk. ;-)
dennistd
Berichten: 5529
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door dennistd »

Wubbo schreef:Er zijn anders best grensoverschrijdende forensen. Enschede-Glanerbrug
Zullen we van dat laatste in elk geval Gronau maken? Glanerbrug is niet echt grensoverschrijdend namelijk :p
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Vinny »

Jurjen schreef:Heerlen-Aachen kent volgens mij ook genoeg forenzen. Is ook een regio waar al lange tijd wordt samengewerkt, en Talbot daar (of is dat nu Bombardier?) heeft volgens Wikipedia meer Nederlandse dan Duitse werknemers.

En bovendien zijn forenzen wel leuk, maar ook relatief duur, want de zitplaatsen zijn de rest van de dag ongebruikt. Nee, misschien is de overheid wel de kurk. ;-)
LOL de overheid is altijd de kurk, in deze samenleving waar het kennelijk ondenkbaar is dat de OV-klant de daadwerkelijke kosten van zijn gebruik in rekening wordt gebracht ... :twisted: :wink:
[EDIT: Nog steeds niet helemaal] on topic: Dit verhaal heb ik natuurlijk niet zelf verzonnen. Een dergelijke analyse is bijvoorbeeld gemaakt bij de verbinding Arnhem-Emmerich, waardoor Syntus alleen in het weekend haar Emmerich-express kon exploiteren. Dit is niet bepaald een groot succes gebleken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Arriva dreigt Groningen te laten vallen

Bericht door Karl »

Of omdat Syntus van maandag tot vrijdag niet genoeg materieel had om te rijden, en daardoor de weekenddiensten overblijven...
Het is een spectrum.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten