Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door paolie »

Vinny schreef:Er is toch nog steeds een bureau "verkeersregie" in Amsterdam? Die zouden werkzaamheden moeten afstemmen. En het liefst ook eens wat doen tegen de onnodig lange duur van werkzaamheden.
Om je gerust te stellen, dat gebeurt nog steeds. Maar het is simpelweg een complex geheel. Zie hier voor het uitvoeringsprogramma 2016-2017:

https://www.amsterdam.nl/ingenieursbure ... programma/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

duucoo schreef: Hoewel het altijd goed is om te kijken om de berichtgeving te verbeteren, denk ik dat dit soort dingen alleen kunnen als er structureel dingen anders georganiseerd worden.
Dat lijkt me dan ook een dringende noodzaak. Toen de Dienst Metro de renovatie van de Oostlijn als nieuwe taak kreeg, werd daarover als vanzelfsprekend gecommuniceerd. Nu die dienst zich Metro en Tram noemt, is de veronderstelling gerechtvaardigd dat er ook over dat laatste vervoermiddel — of desnoods alleen over de infrastructuur — zo af en toe wat gezegd wordt.
Dat hoeft niet over boutjes en moertjes te gaan, maar grote veranderingen aan het netwerk lijken me toch voor de hand liggende onderwerpen. Of zo'n stukkie wordt gescheven door een vertegenwoordiger van de Rode Loopneus of GVB is voor de gemeentelijke organisatie natuurlijk erg relevant, maar voor de gebruiker/volger/passagier/buurtbewoner niet zo boeiend. Wat mij enigszins verbaast, is dat de voorlichtingsafdeling van Metro en Tram die les niet uit de eigen geschiedenis heeft getrokken.
Mogelijk is de oorzaak de sterke focus op het grootschalige bouwproces van de NZL, waardoor het doel van dat proces wat buiten beeld is geraakt: een OV-verbinding tot stand brengen. Dat is m.i. ook de opdracht aan alle onderdelen van Metro en Tram: realiseer en onderhoud stedelijke railinfrastructuur. En vanzelfsprekend moet de communicatie dan ook over alle vormen van infrastructuur gaan. Als daarvoor hier of daar een cultuuromslag nodig is, dan is mijn advies: begin er gisteren mee, Amsterdam kan er alleen maar baat bij hebben.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

+1.
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Een Echte Heer »

Nog over de nieuwe 15G van CAF,

Als volgens de geruchten de nieuwe trams van het type Urbos zijn, word dit de allereerste keer in de Nederlandse geschiedenis dat 1 tramtype in 2 verschillende steden rijd, namelijk Amsterdam en Utrecht.

Eerder hadden de vervoerders allemaal verschillende types.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Nee, dat hangt er van af welk type Urbos er gekocht wordt. Urbos is slechts een verzamelnaam van een hele catalogus van uiteenlopende types trams. Net zoals Citadis van Alstom.
足元にご注意下さい
Een Echte Heer
Berichten: 47
Lid geworden op: vr 15 jul 2016, 19:36

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Een Echte Heer »

Ik gok op een Urbos type 3, Dit type komt het meest voor en is het meest verkocht. Natuurlijk wel aangepast aan het hobbelige Amsterdamse tramnet zo als een hogere vloer i.v.m. alle bruggetjes, net als bij de Combino is gebeurt.
Welcome to the world of public transportation, I will be your guide...
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Nou ja de Amsterdamse 11/12G en Haagse GTL-8 zijn praktisch broertjes toch?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Dat was wel de bedoeling. De GTL van HTM die in 1987 op bezoek kwam viel volgens mij wel goed in de smaak bij het rijdend personeel, de techneuten en de passagiers.

Vervolgens werd er van alles aan veranderd. Ten eerste was hij te lang. Inkorten voor het krappere Amsterdamse tramnet was niet zo’n probleem.

Ook de modieuze verlaging van de middenbak was niet zo bijzonder. Evenals het maken van een tweerichtingsversie voor lijn 5.

Zelfs het feit dat het ding voetbesturing kende, waar alle andere Amsterdamse trams met de hand werden bediend (en ook later weer) bleek niet onoverkomelijk.

Maar de wens om de draaistellen, gebaseerd op de in de jaren ‘40 en ‘50 ontwikkelde techniek van de Amerikaanse PCC-cars, waarmee HTM in tegenstelling tot GVB al jarenlang ervaring mee had, te voorzien van draaistroommotoren in plaats van gelijkstroommotoren was bijzonder ongelukkig. Ik heb daar geen verstand van verder maar deze keuze zorgde voor heel veel problemen die niet direct opgelost waren.

Of neem de deuren. De GTL had oorspronkelijk vouwdeurtjes, zoals die bij heel veel trams uit de jaren ‘70 en ‘80 werden toegepast. Zie ook de Rotterdamse trams uit die tijd. Makkelijk open te trappen, maar technisch wel betrouwbaar. Ervoor in de plaats kwam een luidruchtig ratelend zwenk-schuifdeursysteem dat zo vaak stuk was dat men zo’n tien jaar geleden uit arren moede alle deuren van dit materieel (en van de tegelijk gebouwde S1/S2 sneltrams, die ook dat systeem hadden) heeft moeten vervangen.

Dus nee, hoewel de uiterlijke gelijkenis tussen de GTL en de tien jaar jongere 11G/12G groot is denk ik dat we ze om bovenstaande redenen niet helemaal als broertjes kunnen beschouwen.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het enige grote verschil wat je noemt zijn de draaistellen. Zaken zoals deuren en lengte zijn verschillen die je per stad zou kunnen verwachten en vrij oppervlakkig. Als we hier in Amsterdam ook de Urbos 100 krijgen zal die geen 33 meter zijn of deuren in de kopbakken missen zoals in Utrecht. Is daarom gelijk een andere tram?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het ligt maar net aan je definitie van 'anders'. Een ander model? Andere specificaties? Andere ontwerpuitgangspunten? Een beetje semantisch, deze discussie. Ik ga wel mee in Mojito's verhaal dat er tussen de GTL in Den Haag en de trapwagens in Amsterdam zoveel is gewijzigd dat de term 'broertjes' die lading niet dekt. Eerder zou ik van 'neefjes' (en misschien zelfs wel van 'verre neefjes') spreken. Maar ook hier geldt weer: het verschil is ten dele semantisch.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach ja, wat boeit het ook. :-)

Nog 5 dagen en we weten (hopelijk) welk type Urbos het wordt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wat is er over vijf dagen dan?
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Mojito »

Ik meen gelezen te hebben dat de zogenaamde 'rechtsbeschermingstermijn', waarin de andere partijen die niet geselecteerd zijn nog bezwaar kunnen maken tegen de uitkomst van de aanbesteding, tot eind oktober loopt. Op zijn vroegst pas dan zal er meer bekend worden.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

n-evo
8 dagen geleden

Is toevallig al bekend of het de CAF Urbos 100 of Urbos AXL wordt?
Wendy van der Meulen, Amstelveenlijn
7 dagen geleden

@n-evo: Je moet nog heel even geduld hebben. Tot na de rechtsbeschermingstermijn (27 september) geeft GVB geen inhoudelijke informatie over de tram zelf.
http://amstelveenlijn.nl/gvb-selecteert ... uwe-trams/

Hopelijk had ze het niet fout dan, ongeduldig dat ik ben. :P
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Vanaf volgende week donderdag begint de uitrol van het met pin betalen in de bus (en later trams). Eerste lijn is de 33.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/192420/pinne ... t-mogelijk
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Vandaag de nieuwe stoelen gespot in de CAF. Ziet er strak uit.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Daarna maar even een goede rugmassage gehad? ;)
Beul van de blindegeleidelijn
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

JWM schreef:Vandaag de nieuwe stoelen gespot in de CAF. Ziet er strak uit.
En weer geen plaatje geschoten voor je mede-forummers. Flauw. :P
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het design van de nieuwe trams is bekend. Had niet durven dromen dat ze er zo modern uit zouden komen te zien en gewoon in GVB-kleuren! *O*

Afbeelding

Afbeelding

http://amstelveenlijn.nl/eerste-beelden ... trams-gvb/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Fraaie trams. :pos:
Het interieur is weliswaar nog niet definitief, maar de stoeltjes zien er niet erg comfortabel uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Met analoge lijnfilm, zo te zien. Met de welbekende lijnkleuren. Mijn (toch al ijdele) hoop dat GVB de herinrichting van het tramnet eens zou aangrijpen voor een hernummering en herkleuring ten spijt.

Het tramontwerp zelf vind ik vrij banaal. Dit zie je in meer steden. Vooral die gestileerde koplampen zijn hopeloos modieus. Vergelijk dat eens met de - toch al weer 15 jaar oude - Combino's. Die zijn er ook nu nog strak en bijdetijds uit.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat het een analoge rol wordt kan je echt niet opmaken uit dit soort impressies. Het kan net zo goed een gekleurd LED-display zijn waarmee de hangbuiken uitgerust zijn. Mag sowieso hopen dat ze van het M5-debacle geleerd hebben. Veelal klopt ook de kleur van bestemmingsdisplay LEDs niet (zelfs bij de fysieke impressie niet) tot de voertuigen daadwerkelijk gebouwd zijn.

Persoonlijk vind ik de koplampen van Combino's het enige lelijke aan die trams. De rode Combino's uit Bern zien er qua kop een stuk strakker uit.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vind vooral het strakke lijnenspel aan de zijkant van de Combino nog altijd erg prettig voor het oog - zeker in combinatie met die zwarte raampartijen. Heel eenvoudig. Maar ja, tierelantijntjes zijn tegenwoordig weer in.

Het is inderdaad nog veel te vroeg om definitieve conclusies te trekken (dat uitgerekend jij me daarop wijst...;) ), maar deze eerste beelden beloven weinig goeds.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

De zijkant van deze nieuwe trams is wat dat betreft toch gelijk aan die van de Combino's? Alleen de zwarte balk bij de ramen loopt onafgebroken door. Ik zie niet echt tierlantijntjes behalve de stylish koplampen.

Eerlijk is eerlijk: ik vind het wel leuk dat Amsterdam een anders vormgegeven kop krijgt dit keer i.p.v. die eenheidsworst. In veel steden ziet die Urbos 100 er nagenoeg hetzelfde uit: Utrecht en Boedapest zijn volgens mij exact hetzelfde.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Meltrain schreef:Fraaie trams. :pos:
Het interieur is weliswaar nog niet definitief, maar de stoeltjes zien er niet erg comfortabel uit.
De stoeltjes op deze plaatjes zijn echt niet comfortabel, dit zijn zo te zien dezelfde als in de CAF-trams in Birmingham waar ik laatst in gezeten heb.
Ik hoop dat er nog voor andere stoeltjes gekozen kan worden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten