duucoo schreef: Hoewel het altijd goed is om te kijken om de berichtgeving te verbeteren, denk ik dat dit soort dingen alleen kunnen als er structureel dingen anders georganiseerd worden.
Dat lijkt me dan ook een dringende noodzaak. Toen de Dienst Metro de renovatie van de Oostlijn als nieuwe taak kreeg, werd daarover als vanzelfsprekend gecommuniceerd. Nu die dienst zich Metro en Tram noemt, is de veronderstelling gerechtvaardigd dat er ook over dat laatste vervoermiddel — of desnoods alleen over de infrastructuur — zo af en toe wat gezegd wordt.
Dat hoeft niet over boutjes en moertjes te gaan, maar grote veranderingen aan het netwerk lijken me toch voor de hand liggende onderwerpen. Of zo'n stukkie wordt gescheven door een vertegenwoordiger van de Rode Loopneus of GVB is voor de gemeentelijke organisatie natuurlijk erg relevant, maar voor de gebruiker/volger/passagier/buurtbewoner niet zo boeiend. Wat mij enigszins verbaast, is dat de voorlichtingsafdeling van Metro en Tram die les niet uit de eigen geschiedenis heeft getrokken.
Mogelijk is de oorzaak de sterke focus op het grootschalige bouwproces van de NZL, waardoor het doel van dat proces wat buiten beeld is geraakt: een OV-verbinding tot stand brengen. Dat is m.i. ook de opdracht aan alle onderdelen van Metro en Tram: realiseer en onderhoud stedelijke railinfrastructuur. En vanzelfsprekend moet de communicatie dan ook over alle vormen van infrastructuur gaan. Als daarvoor hier of daar een cultuuromslag nodig is, dan is mijn advies: begin er gisteren mee, Amsterdam kan er alleen maar baat bij hebben.