Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door ArrivaBas »

Het zijn dan ook trams van CAF... (A) :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Z2N »

Dat argument is irrelevant, als CAF de opdracht ertoe krijgt komen er gewoon comfortabele stoelen in... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Niet dat het enige relevantie heeft, maar waar rijdt die lijn vijf nou? Is dat de Rozengracht?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Ik weet niet de precieze details, maar er staat een gloednieuwe Citaro G met het nummer 1600 op Garage West, ongeveer van het type dat ook in Utrecht rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ieder zijn smaak, ik vind de klassieke Weense trams het mooiste trammaterieel wat er is. Dit ontwerp kan me maar matig bekoren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bijwyks
Berichten: 52
Lid geworden op: do 14 apr 2011, 09:20

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Bijwyks »

trolly schreef:Niet dat het enige relevantie heeft, maar waar rijdt die lijn vijf nou? Is dat de Rozengracht?
De tram is getekend op de Rozengracht/Westermarkt bij Prinsengracht, wagennummer 2056 lijkt mij een fictief nummer gezien de nummers van de combino's 2001/2151. (bij juiste bericht geplaatst)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Meltrain »

Op 15 september is de voorkeursvariant van de Uithoornlijn gepresenteerd:
https://www.stadsregioamsterdam.nl/arti ... thoornlijn
In deze variant krijgt Uithoorn drie tramhaltes (Aan de Zoom, Busstation en Dorpscentrum), houdt de wijk Zijdelwaard een directe busverbinding met Amstelveen-Centrum en komt er een soort stadsbus die in welk geval de wijken Meerwijk en Zijdelwaard een verbinding met de tramhaltes geeft.
Met de Uithoornlijn ziet het totale openbaar vervoer in Uithoorn er als volgt uit:
  • • Uithoornlijn van halte Dorpscentrum via de haltes Busstation en Aan de Zoom naar station Amsterdam-Zuid
    • Buslijn Wilnis (De Ronde Venen) – Busstation Uithoorn – huidige lijn 142
    • Buslijn Kudelstaart – Aalsmeer – Amstelveen – Amsterdam west /zuid – huidige lijn 172
    • Buslijn Amstelveen Sacharovlaan – Station Amsterdam Zuid – nieuwe lijn (wellicht nummer
    • 173), vooral ten behoeve van de vervoersvraag in Amstelveen. De exacte invulling nader te bepalen
    • Buslijn Uithoorn – Aalsmeer – Hoofddorp- Haarlem – huidige lijn 340
    • Buslijn Alphen a/d Rijn – De Kwakel – busstation Uithoorn – huidige lijn 147
    • Buslijn vanaf busstation Uithoorn via Mijdrecht en Vinkeveen richting Breukelen NS – de huidige lijn 130
    • Een lokale bus in Uithoorn die in ieder geval de wijken Meerwijk en Zijdelwaard bedient om zo te voldoen aan de uitgangspunten van het programma van eisen van de concessie.
    • Een busverbinding tussen Zijdelwaard en Amstelveen centrum.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Niet dat het enige relevantie heeft, maar waar rijdt die lijn vijf nou? Is dat de Rozengracht?
Was leuker geweest als ze 'm hadden ingetekend op de Marnixstraat om de hoek. Gewoon om de Amstelveense wethouder Jeroen Brandes en aanhang beetje te stangen. :P
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

In een van die pdf's van de SRA over de Uithoornlijn, staat ergens met betrekking tot de concessie AML, dat "de start van de nieuwe concessie is voorzien voor eind 2018". Dat lijkt me niet correct, of ik moet iets gemist hebben? Bij mijn weten is de start eind 2017?

Verder begrijp ik dat er geen buslijn meer is van Uithoorn naar Amsterdam en dat lijn 142 keert in Uithoorn? En dat lijn 172 nog de enige lijn is die het centrum in rijdt ( Elandsgracht). Dat haal ik in ieder geval uit de opsomming hierboven?
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

fred1954 schreef:In een van die pdf's van de SRA over de Uithoornlijn, staat ergens met betrekking tot de concessie AML, dat "de start van de nieuwe concessie is voorzien voor eind 2018". Dat lijkt me niet correct, of ik moet iets gemist hebben? Bij mijn weten is de start eind 2017?
Klopt. Gebruikelijke verwarring met dienstregelingjaar 2018.
Verder begrijp ik dat er geen buslijn meer is van Uithoorn naar Amsterdam en dat lijn 142 keert in Uithoorn?
Klopt. Lijn 142 (en 174 en 242) vanaf Wilnis gezien, wel te verstaan.
En dat lijn 172 nog de enige lijn is die het centrum in rijdt ( Elandsgracht). Dat haal ik in ieder geval uit de opsomming hierboven?
Klopt, al zou ik zelf liever spreken van "tot aan de rand van het centrum".
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Bedankt voor je info :D
Toch een kleine kaalslag, denk ik. Passagiers voor Amstelveenseweg, VU ziekenhuis, Stadionplein, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein kunnen dus alleen nog met de 172. Zal een drukke lijn worden. Museumplein/Leidseplein kan dan ook nog met lijn 5 vanaf Amstelveen, mits je natuurlijk in de buurt van deze lijn woont/werkt. We gaan het zien in 2018 *O*
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

diederickx schreef:Klopt, al zou ik zelf liever spreken van "tot aan de rand van het centrum".
Tien jaar geleden zou ik het daarmee eens geweest zijn, maar het centrum van het hedendaagse Amsterdam is een stuk groter geworden dan de grachtengordel. Daarbij begint de A10 (zeker bezuiden het IJ) de rol van de Singelgracht over te nemen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

fred1954 schreef:Zal een drukke lijn worden.
Ja. Vraag me af hoe lang het zal duren tot iemand zich hardop begint af te vragen waarom die Amstelveenlijn ook alweer geen metro geworden was.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Het gebeurt zo af en toe in de ochtendspits hier op,de Amstelveenseweg met buslijnen 142/241/242/170/172/272 tijdens de spits, dat er toch nog bussen "sorry, bus is vol" moeten filmen, zo druk is het daar......
Remco1989
Berichten: 434
Lid geworden op: do 11 aug 2016, 22:25

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Remco1989 »

fred1954 schreef:Het gebeurt zo af en toe in de ochtendspits hier op,de Amstelveenseweg met buslijnen 142/241/242/170/172/272 tijdens de spits, dat er toch nog bussen "sorry, bus is vol" moeten filmen, zo druk is het daar......
Ja daar is geen woord aangelogen moet ik ook heel vaak erop zetten
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ach jongens toch, met zestigmetertrams die iedere zes minuten rijden behoort dat allemaal tot het verleden.

:')
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y _O-
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Alargule schreef:Ach jongens toch, met zestigmetertrams die iedere zes minuten rijden behoort dat allemaal tot het verleden.

:')
Ik proef (terecht) enig sarcasme? Die 60 meter trams gaan niet de Amstelveense/Amsterdamse route rijden van de meeste van die buslijnen, dus of dat alles oplost?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Vinny »

fred1954 schreef:Bedankt voor je info :D
Toch een kleine kaalslag, denk ik. Passagiers voor Amstelveenseweg, VU ziekenhuis, Stadionplein, Haarlemmermeerstation, Museumplein en Leidseplein kunnen dus alleen nog met de 172. Zal een drukke lijn worden. Museumplein/Leidseplein kan dan ook nog met lijn 5 vanaf Amstelveen, mits je natuurlijk in de buurt van deze lijn woont/werkt. We gaan het zien in 2018 *O*
Ik maak me serieus wel zorgen. De bediening van de Uithoorntram plus lijn 172 verbindt Amsterdam wel met de dorpen in Amstelland die nu opgeteld al zo'n 80.000 inwoners hebben. Amstelveen heeft 90.000 inwoners. Het zijn dus niet meer rustieke boerendorpjes, maar suburbane gebieden geworden met een tamelijk grote dynamiek. Je kunt dit denk ik niet meer afdoen met één tramlijntje en één buslijntje. Ik vrees dan ook (zeker als ook de Noord-Zuidmetro kinderziektes gaat vertonen) echt voor chaotische taferelen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Ben ik volledig met je eens......de NZL en UHL worden gezien als het ei van Columbus......ik moet het nog zien. Wat dacht je bij een eventuele stremming op de Uithoornlijn, wat er gebeurt, zonder een alternatieve doorgaande buslijn naar Amsterdam? Nu weet ik ook weer waarom ik tegengestemd heb in 1997 bij het referendum over de NZL.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Op de Amstelveenseweg bezuiden de De Boelelaan zal meer rijden dan alleen de 172, aangezien ook Aalsmeer (*) - Amstelveen busstation - Amsterdam Zuid geboden moet worden, met dezelfde frekwentie als Aalsmeer (*) - Amstelveen busstation - Amsterdam Elandsgracht. Bovendien zal er waarschijnlijk wel iets 241-achtigs blijven rijden op de drukste tijden. Benoorden de De Boelelaan zou eigenlijk tramlijn 16 de benodigde capaciteit moeten bieden. Of reizigers dat ook zo zien moeten we maar afwachten.

(*) of Kudelstaart of juist Sacharovlaan/Westwijk.

Aangaande stremmingen: De afgelopen jaren is al gebleken dat de reguliere bussen het meestal niet aankunnen wanneer bijvoorbeeld lijn 51 uitvalt. Er is dan altijd (veel) extra vervangend busvervoer nodig.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Wat ik aangaf, was dat lijn 172 de enige lijn wordt die doorrijdt via Stadionplein en verder en niet keert bij Station Zuid. Uiteraard zal er een 241-achtige versterkingslijn in de spits blijven rijden. En ook de genoemde "lijn 173" Amstelveen - Station Zuid zal er komen. Maar dat is het dan. Terecht dat je je afvraagt, of passagiers het overstapprn op lijn 16 zullen waarderen. Denk het niet.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door diederickx »

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Ik deel je conclusie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door VIRM »

Als je geld gaat investeren in het doortrekken van de Amstelveenlijn, dan is het wat mij betreft niet verbazingwekkend als je daar ook daadwerkelijk reizigers in probeert te krijgen door het schrappen en omleggen van buslijnen.
Ben wel benieuwd of het ook daadwerkelijk enige reistijdwinst oplevert.
Beul van de blindegeleidelijn
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

In verband met de werkzaamheden op het Leidseplein lijkt het erop dat we eind deze maand eventjes lijn 20 weer terugkrijgen (pdf). Het lijnnummer staat linksboven in het plaatje en lijkt een samenkoppeling van de westelijke delen van de tramlijnen 7 en 10. Het staat echter nergens in de legenda vermeld, en ook niet op de website van de werkzaamheden van het Leidseplein. Op gvb.nl staat sowieso nog niets (overzichtelijk) gecommuniceerd, maar what else is new.

Iemand die dit vermoeden kan bevestigen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 gasten