16 september 2016, kwart voor 7 's avonds. Na wat toeren door de stad belandde ik op treinstation Lisboa Santa Apolónia. Van de drie kopstations heeft deze het meest de functie van een Centraal Station, vanuit hier vertrekken ook gewone treinen en treinen naar Spanje. Aan het station is al duidelijk te zien dat je in Zuid-Europa bent. Onder de kap liggen twee perronsporen en een middenspoor dat een stukje terug begint. Het is een relict uit de stoomtijd, en omloopspoortje voor locomotieven dat nog steeds als zodanig gebruikt wordt. Buiten de kap liggen aan weerszijden van de twee sporen nog eens twee sporen.
In Nederland was de zon al onder, hier nog niet. Nog even een rondje wandelen door de wijk Alfama..
Mijn wandeling eindigde op metrostation Intendente aan de linha Verde. Hoewel verreweg de meeste stations er uitstekend uitzien is dit station uit 1963 toch een beetje groezelig.
In zuidelijke landen is het vrij gebruikelijk dat metro's stroom afnemen van bovenleiding. In Lissabon wordt echter 'gewoon' derde rail gebruikt. Op de kopbakken van de metro zitten sleepschoenen ter hoogte van elk draaistel, dat stroom afneemt van de bovenkant van de rail. Op het bordje staat 'Perigo de morte', dat behoeft geen vertaling lijkt me zo.
Na opfrissen en omkleden in het hostel dook ik het uitgaansleven in in Bairro Alto. Het werd een gezellige avond, maar ik maakte het niet al te gek want ik wilde de volgende dag weer redelijk op tijd eruit..
'Redelijk op tijd' werd toch licht uitslapen, na aankleden en ontbijtje scoren stond ik om 12 uur op station Rossio (waar geen hap te vreten te krijgen is, maar goed dat ik dat al wist). Station Rossio is een kopstation vanwaaruit voorstadstreinen naar Sintra en Mira Sintra-Meleças vertrekken. Het was zaterdag, dus naar beide bestemmingen vertrok slechts één trein per uur en ik was laat dus ik haastte me naar voor in de trein zonder foto's te maken.
Het was redelijk druk in de trein maar ondanks dat het buiten 31 graden was, was het niet warm in de trein. ALLES heeft daar airco en als je in die regionen bent geweest dan weet je ook dat warmte daar anders aanvoelt. Het is dat op de schermen in de trein stond dat het 31 graden was, want ik dacht zelf 'Oh ja echt? Geloof er niks van...'. Na een ritje van pakweg 40 minuten stond ik op station Sintra. Dit was dus mijn trein.
Sintra is het einde van de lijn, dus ook kopstation. Poortjes + TBP op de kop van de perrons (op het tv-scherm staan tussenstations, op de foto niet te zien).
Het was een goede keus om op Rossio naar voren te rennen, want je weet hoe mensen zich gedragen op kopstations. Terwijl de poortjes op de kop dus rustig waren zoals je hierboven zag, was het bij het handjevol poortjes in het midden bij het stationsgebouw een drukte van jewelste. Kijkt nou niemand verder dan zijn neus lang is? :D
Sintra is een schitterend stadje dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat vanwege het natuurschoon en de vele culturele dingens die hier te zien zijn. Toen Portugal nog een koninkrijk was, was Sintra ook de zomerresidentie van de koninklijke familie. Ik heb Quinta da Regaleira en het park van Palácio da Pena bezocht, waarvan de foto's in de spoiler staan want ik wil het jullie niet onthouden maar het is toch een OV-forum he
- Spoiler: show
Ik zat voorin de trein en het bleef lang rustig, dus ik kon een interieurplaatje schieten. Het is een voorstadstrein dus stel je van het comfort van de stoeltjes niet al te veel voor, maar het is prima driekwartier uit te houden.
Het werd weer een gezellige avond in Lissabon.. het uitgaansleven is echt leuk..
Zondag! Ik was toch nog verrassend bijtijds wakker, met behulp van mijn vreselijk irritante wekker van thuis, maar goed dat ik die had meegenomen.
Zondag was een beetje mijn reservedag voor Sintra, voor het geval ik daar twee dagen voor nodig zou hebben. Ik besloot echter nog een keer naar Praia da Ursa bij Cabo da Roca te gaan, want nu was het 30 graden en zonnig! En zo vaak kom ik niet aan de oceaan..
Ditmaal ging ik niet via Cascais maar via Sintra. En omdat er vanaf Rossio maar één keer per uur een trein gaat die vol toeristen zit, besloot ik nu vanaf de ringspoorlijn te gaan, want vanaf daar gaan er twee treinen per uur zonder toeristen. Met de metro, linha Azul, reisde ik naar Sete Rios, waar ik nog tijd voor treinenfoto's had. Rechts een voorstadstrein uit Sintra naar Lisboa Oriente, links een intercity uit Faro naar Lisboa Oriente.
Het werd een relaxed ritje naar Sintra. Vóór Portela de Sintra kom je langs een opstelterrein voor de voorstadstreinen.
Vanaf Sintra ging ik met bus 403 naar Cabo da Roca (Viva Viagem-kaart niet geldig, je moet een los kaartje kopen. Zie voor verdere info over de OV-Chipkaart onderaan het vorige deel..). De 'toeristentrein' uit Rossio was nog niet aangekomen dus de bus was lekker rustig. Het is er heuvelachtig en bochtig, de chauffeur had stuurmanskunsten waar je U tegen zegt!
Cabo da Roca met een mooie blauwe zee...
Na een paar uurtjes heerlijk verpozen op het strand ging ik weer terug naar de bus. Het strand is lastig te bereiken..
De bus kwam aan met een kwartier vertraging en vertrok met een half uur vertraging door alle toeristen die een kaartje moesten kopen. Veel Japanners weer.. Na een rit die nog sneller ging dan donderdag met de fiets kwam ik aan op het busstation van Cascais. De bussen in deze regio worden gereden door Scotturb. Die naam heeft niks met Schotland te maken maar het is een afkorting van Sintra-Cascais-Oeiras Transportes T-nogwat URBanos.
Vanaf Cascais ging ik weer met de voorstadstrein naar Lissabon.
Zoals ik in het vorige deel al schreef zijn er drie funiculaires in de stad. Hier zien we de Ascensor da Bica, die van in de buurt van Cais do Sodré naar Bairro Alto/Chiado gaat. Dit treintje is schoon, omdat deze funiculaire onderaan een stationsgebouwtje heeft en de treinen 's nachts niet in het midden worden samengezet. Het treintje dat 's nachts boven staat zit wél onder de graffiti.
Ik ben (nog) niet met deze funiculaire meegeweest, maar ik ging wel mee met de Ascensor da Glória, waar ik elke avond langsliep.. het werd tijd voor een ritje downhill.
Interieur.
En voor ik naar mijn hotel liep ging ik ook nog even mee met de derde funiculaire, de Ascensor da Lavra. Ik kon nog nét mee met de laatste rit naar boven (deze stopt om 20 uur). Deze funiculaire heeft bovenaan een stationsgebouwtje, maar toch worden de treinen hier in het midden samengezet 's nachts en ze zitten dus allebei onder de graffiti.
En toen ging de zon onder en brak een nieuwe avond aan...
Tot in het volgende (laatste) deel en Wij danken U weer voor de aandacht :)