Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Ardan »

Hoi, zijn jullie al bijgekomen van de vorige twee delen? Hier en hier? Ja? Mooi, gaan we door *O*

16 september 2016, kwart voor 7 's avonds. Na wat toeren door de stad belandde ik op treinstation Lisboa Santa Apolónia. Van de drie kopstations heeft deze het meest de functie van een Centraal Station, vanuit hier vertrekken ook gewone treinen en treinen naar Spanje. Aan het station is al duidelijk te zien dat je in Zuid-Europa bent. Onder de kap liggen twee perronsporen en een middenspoor dat een stukje terug begint. Het is een relict uit de stoomtijd, en omloopspoortje voor locomotieven dat nog steeds als zodanig gebruikt wordt. Buiten de kap liggen aan weerszijden van de twee sporen nog eens twee sporen.
Afbeelding

In Nederland was de zon al onder, hier nog niet. Nog even een rondje wandelen door de wijk Alfama..
Afbeelding

Mijn wandeling eindigde op metrostation Intendente aan de linha Verde. Hoewel verreweg de meeste stations er uitstekend uitzien is dit station uit 1963 toch een beetje groezelig.
Afbeelding

In zuidelijke landen is het vrij gebruikelijk dat metro's stroom afnemen van bovenleiding. In Lissabon wordt echter 'gewoon' derde rail gebruikt. Op de kopbakken van de metro zitten sleepschoenen ter hoogte van elk draaistel, dat stroom afneemt van de bovenkant van de rail. Op het bordje staat 'Perigo de morte', dat behoeft geen vertaling lijkt me zo.
Afbeelding

Na opfrissen en omkleden in het hostel dook ik het uitgaansleven in in Bairro Alto. Het werd een gezellige avond, maar ik maakte het niet al te gek want ik wilde de volgende dag weer redelijk op tijd eruit..
'Redelijk op tijd' werd toch licht uitslapen, na aankleden en ontbijtje scoren stond ik om 12 uur op station Rossio (waar geen hap te vreten te krijgen is, maar goed dat ik dat al wist). Station Rossio is een kopstation vanwaaruit voorstadstreinen naar Sintra en Mira Sintra-Meleças vertrekken. Het was zaterdag, dus naar beide bestemmingen vertrok slechts één trein per uur en ik was laat dus ik haastte me naar voor in de trein zonder foto's te maken.
Het was redelijk druk in de trein maar ondanks dat het buiten 31 graden was, was het niet warm in de trein. ALLES heeft daar airco en als je in die regionen bent geweest dan weet je ook dat warmte daar anders aanvoelt. Het is dat op de schermen in de trein stond dat het 31 graden was, want ik dacht zelf 'Oh ja echt? Geloof er niks van...'. Na een ritje van pakweg 40 minuten stond ik op station Sintra. Dit was dus mijn trein.
Afbeelding

Sintra is het einde van de lijn, dus ook kopstation. Poortjes + TBP op de kop van de perrons (op het tv-scherm staan tussenstations, op de foto niet te zien).
Afbeelding

Het was een goede keus om op Rossio naar voren te rennen, want je weet hoe mensen zich gedragen op kopstations. Terwijl de poortjes op de kop dus rustig waren zoals je hierboven zag, was het bij het handjevol poortjes in het midden bij het stationsgebouw een drukte van jewelste. Kijkt nou niemand verder dan zijn neus lang is? :D
Afbeelding

Sintra is een schitterend stadje dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat vanwege het natuurschoon en de vele culturele dingens die hier te zien zijn. Toen Portugal nog een koninkrijk was, was Sintra ook de zomerresidentie van de koninklijke familie. Ik heb Quinta da Regaleira en het park van Palácio da Pena bezocht, waarvan de foto's in de spoiler staan want ik wil het jullie niet onthouden maar het is toch een OV-forum he :P
Spoiler: show
Quinta da Regaleira is een landgoed van een Braziliaanse koffieboer die hier rond 1910 een soort paradijs wilde maken, de hele aarde wilde nabootsen. Door alle beplanting, fonteintjes, meertjes, grotten, putten, torentjes en kronkelpaadjes is dit een soort Disneyland voor volwassenen :D Of zoals ik een toerist hoorde zeggen: 'This is what happens when you're fucking rich and bored as hell' :lol: Het is een stukje aardig lopen vanaf het station, er gaan wel bussen maar dat zijn van die volgepropte toeristenbussen, Sintra heeft zelfs van die rode toeristendubbeldekkers zoals je die in heel Europa wel ziet! Entree kost €6 en dat is helemaal niet veel, het is de moeite waard het te bezoeken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit het park heb je zicht op het Castelo dos Mouros, een kasteel dat rond 1100 werd gebouwd door de Moren maar later door de Portugezen werd verslagen. Alleen de muren staan nog overeind. Ik ben er niet geweest maar het is te bezoeken.
Afbeelding

In het park ligt ook een ondergronds gangenstelsel (zaklamp mee!) en een paar grotten. Kunstmatig wel uit 1910, maar wel heel erg leuk!
Afbeelding

In het park zijn ook twee bronnen. Hier is de hoofdbron, 27 meter diep met een wenteltrap met toegang tot het grottenstelsel. Heel bijzonder.
Afbeelding

Het is zo'n leuk park dat ik me er twee uur uitstekend heb vermaakt. Het viel mij op dat ik niet de enige jongvolwassene was, er waren eigenlijk alléén maar jongvolwassenen! Blijkbaar is dit voor iedereen de leeftijd dat je van feestbeest in cultuurmens verandert..

Na Quinta da Regaleira ging ik een flinke wandeling over binnendoorpaadjes maken naar Cruz Alta, het 'hoge kruis'. Een stenen kruis op het hoogste punt van het Sintra-gebergte, 530 meter boven zeeniveau. Op de kaart die ik op mijn telefoon had gezet zag ik alleen niet dat dat binnen het park van Palácio da Pena viel. Niks ruige natuur, je moest zelfs een kaartje kopen van €7.50 maar ik wilde het zo graag dat ik dat toch maar heb gedaan.
Palácio da Pena, door de kleuren ook wel gekscherend het 'pretpaleis' genoemd, is in de 19e eeuw gebouwd op de fundamenten van een oud klooster en was één van de residenties van de Portugese koninklijke familie.
Afbeelding

Na een wandeling door het park met een echt flinke klim kwam ik aan bij het Cruz Alta! Het paleis zie je onderaan op de achtergrond.
Afbeelding

Het is de moeite waard de klim te maken, je wordt beloond met een schitterend uitzicht, je kunt de hele regio overzien van Lissabon tot Cascais tot Sintra en de Atlantische Oceaan.
Afbeelding
Tijd om weer naar Lissabon te gaan! Vanaf het station van Sintra zie al meteen het Castelo dos Mouros.
Afbeelding

Ik zat voorin de trein en het bleef lang rustig, dus ik kon een interieurplaatje schieten. Het is een voorstadstrein dus stel je van het comfort van de stoeltjes niet al te veel voor, maar het is prima driekwartier uit te houden.
Afbeelding

Het werd weer een gezellige avond in Lissabon.. het uitgaansleven is echt leuk..

Zondag! Ik was toch nog verrassend bijtijds wakker, met behulp van mijn vreselijk irritante wekker van thuis, maar goed dat ik die had meegenomen.
Zondag was een beetje mijn reservedag voor Sintra, voor het geval ik daar twee dagen voor nodig zou hebben. Ik besloot echter nog een keer naar Praia da Ursa bij Cabo da Roca te gaan, want nu was het 30 graden en zonnig! En zo vaak kom ik niet aan de oceaan..
Ditmaal ging ik niet via Cascais maar via Sintra. En omdat er vanaf Rossio maar één keer per uur een trein gaat die vol toeristen zit, besloot ik nu vanaf de ringspoorlijn te gaan, want vanaf daar gaan er twee treinen per uur zonder toeristen. Met de metro, linha Azul, reisde ik naar Sete Rios, waar ik nog tijd voor treinenfoto's had. Rechts een voorstadstrein uit Sintra naar Lisboa Oriente, links een intercity uit Faro naar Lisboa Oriente.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd een relaxed ritje naar Sintra. Vóór Portela de Sintra kom je langs een opstelterrein voor de voorstadstreinen.
Afbeelding

Vanaf Sintra ging ik met bus 403 naar Cabo da Roca (Viva Viagem-kaart niet geldig, je moet een los kaartje kopen. Zie voor verdere info over de OV-Chipkaart onderaan het vorige deel..). De 'toeristentrein' uit Rossio was nog niet aangekomen dus de bus was lekker rustig. Het is er heuvelachtig en bochtig, de chauffeur had stuurmanskunsten waar je U tegen zegt!
Cabo da Roca met een mooie blauwe zee...
Afbeelding

Na een paar uurtjes heerlijk verpozen op het strand ging ik weer terug naar de bus. Het strand is lastig te bereiken..
Afbeelding

De bus kwam aan met een kwartier vertraging en vertrok met een half uur vertraging door alle toeristen die een kaartje moesten kopen. Veel Japanners weer.. Na een rit die nog sneller ging dan donderdag met de fiets kwam ik aan op het busstation van Cascais. De bussen in deze regio worden gereden door Scotturb. Die naam heeft niks met Schotland te maken maar het is een afkorting van Sintra-Cascais-Oeiras Transportes T-nogwat URBanos.
Afbeelding

Vanaf Cascais ging ik weer met de voorstadstrein naar Lissabon.
Zoals ik in het vorige deel al schreef zijn er drie funiculaires in de stad. Hier zien we de Ascensor da Bica, die van in de buurt van Cais do Sodré naar Bairro Alto/Chiado gaat. Dit treintje is schoon, omdat deze funiculaire onderaan een stationsgebouwtje heeft en de treinen 's nachts niet in het midden worden samengezet. Het treintje dat 's nachts boven staat zit wél onder de graffiti.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben (nog) niet met deze funiculaire meegeweest, maar ik ging wel mee met de Ascensor da Glória, waar ik elke avond langsliep.. het werd tijd voor een ritje downhill.
Interieur.
Afbeelding

En voor ik naar mijn hotel liep ging ik ook nog even mee met de derde funiculaire, de Ascensor da Lavra. Ik kon nog nét mee met de laatste rit naar boven (deze stopt om 20 uur). Deze funiculaire heeft bovenaan een stationsgebouwtje, maar toch worden de treinen hier in het midden samengezet 's nachts en ze zitten dus allebei onder de graffiti.
Afbeelding

En toen ging de zon onder en brak een nieuwe avond aan...
Afbeelding

Tot in het volgende (laatste) deel en Wij danken U weer voor de aandacht :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5817
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door isadora »

Ardan, lekker wakker worden zo op de zondagochtend, kijk uit naar deel 4 al weer. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Meltrain »

Wederom een goed verslag. :pos:
Wel heb ik een vraagje over die funiculaires: ze worden voortbewogen door een kabel onder de straat, maar ze hebben ook iets van een bovenleiding. Is dat alleen voor de koplamp?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7624
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door waldo79 »

Geweldig om te lezen. Lissabon komt op mijn shortlist voor een stedentrip :wink:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:Wel heb ik een vraagje over die funiculaires: ze worden voortbewogen door een kabel onder de straat, maar ze hebben ook iets van een bovenleiding. Is dat alleen voor de koplamp?
Goeie vraag, daar stond ik eigenlijk helemaal niet bij stil! Volgens wikipedia is er een onderstation op de top (in ieder geval bij de funiculaire van Bica) en de treintjes (uit 1927) hebben geen eigen motoren, nergens voor nodig ook als je aan een kabel vastzit. Dus het zou zomaar kunnen dat het puur voor de interieurverlichting is en in geval van de andere twee funi's ook voor de cico's. Toen ik op de laatste dag nog even mee ging met de Bica-funi, stond tijdens het wachten op de top de bestuurder buiten te kletsen en op een gegeven moment klonk er een bel en gingen de lichten knipperen, ik denk dat de bestuurder beneden op die manier een teken geeft aan de bestuurder boven om te vertrekken. Dat seinen zal ook wel via de bovenleiding gaan.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef: Dus het zou zomaar kunnen dat het puur voor de interieurverlichting is en in geval van de andere twee funi's ook voor de cico's.
Dus twee van de drie lijnen hebben een cico en de derde lijn niet? Is die lijn gratis of moet er contant betaald worden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Ardan »

Die bleek een cico in het stationsgebouwtje te hebben! Je moet erlangs als je uit- dan wel instapt.
Ik doe ook maar wat
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8660
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Milco »

Wederom een leuk verslag Ardan!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslag ja :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door lint41 »

Leuk verslag!

Over de bovenleidingen bij de funiculars: ik heb een beetje gegoogled en uit meerdere bronnen lees ik dat de trams weliswaar aan een kabel zitten, maar dat ze zelf motoren hebben op hun wielen. De stijgende bestuurder bedient dan beide trams, en de dalende bestuurder geeft puur aan dat het wat hem betreft oke is om te gaan rijden.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door julsteren »

Alledrie de delen zijn echt gruwelijk tof! :D Portugal heeft me nooit echt geïnteresseerd als land zijnde. En het enige wat ik wist dat was dat de hoofdstad Lissabon is, Port wijn uit dat land kwam en ook ene Christiano Ronaldo Dos Santos Aveiro. Maar echt tof! Zeker de moeite waard om eens heen te gaan zo te zien *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Ardan »

Dank voor de complimenten en aanvullende informatie! :D
@julsteren: Spanje en Portugal hebben mij ook nooit echt getrokken (Spanje nog steeds niet) en ik wist ook niet veel meer over Portugal dan jij behalve nog dat het er mooi weer is. Maar voor dit jaar wilde ik gewoon eens een gruwelijk toffe bestemming die ver weg was en anderhalve maand voor vertrek schoot ineens Lissabon door mijn hoofd. In eerste instantie dacht ik aan Barcelona want ik ken veel vrienden die daar zijn geweest en het schijnt mooi te zijn maar het leek me ook wel enorm toeristisch en duur en dat je constant tussen de Hollanders loopt. Portugal is toch meer dat land van 'oh ja dat is er ook nog'.. en het is een heel goede keuze geweest :D
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #32: Lissabon! [Deel 3, 21+9f]

Bericht door Zugführer »

Ik heb dat ook met Spanje en Portugal, heeft me nooit echt getrokken en ben er op 5 minuten in Spanje na nog nooit geweest.
Deel 2 en 3 waren ook weer zeer de moeite waard om te lezen en vooral die foto's aan de kust zijn erg mooi :Y
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten