OVer je reiservaringen in september 2016

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door The best »

Het was wel de andere kant op, maar ik begreep dat er bij Hoogeveen dezelfde problemen waren. Ik snap ook wel dat het moeilijk is om zoiets te regelen. Maar zorg dan in ieder geval dat de informatievoorziening op orde is. In Groningen leek het in eerste instantie alsof er überhaupt geen treinen meer reden richting Assen, maar op het allerlaatste moment bleek de intercity alsnog te rijden. Ook in Assen was er gewoon geen informatie. Het was niet duidelijk of er überhaupt bussen zouden komen en wanneer die zouden komen. Daar zat ook een heel groot deel van de frustratie, dat niemand wist waar die aan toe was.

500 reizigers per uur voor die sprinter vind ik nog best ambitieus.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door waldo79 »

Of er nu 500 reizigers zijn of 100 reizigers voor die sprinters, feit blijft dat er binnen no-time een groot aantal bussen beschikbaar moet zijn. Het is niet realistisch te verwachten dat er geen opstoppingen ontstaan.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door The best »

Ik verwacht ook niet dat er geen opstoppingen ontstaan. Maar pas twee bussen na meer dan een uur? Dat zou toch beter moeten kunnen lijkt mij. En het ging mij voor een heel groot deel ook over de informatievoorziening (of nou ja, het eigenlijk niet aanwezig zijn van de informatievoorziening).
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door waldo79 »

Het duurt lang voordat er afdoende bussen beschikbaar zijn. En wat betreft die informatievoorziening, die mening deel ik met je.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door webguy »

Je moet je realiseren dat ze gewoon alle touringcar gaan bellen die mogelijk bussen hebben... En dan moet zo'n chauffeur z'n eten laten staan, en naar de stalling hollen, of een rit afmaken, etc. Daarnaast qua informatie: over bussen wordt pas gecommuniceerd als ze er zijn en betrouwbaar zijn. Dit omdat als er in de reisinfo staat "er zijn bussen" en het blijken er maar 2 te zijn, die ook nog is maar 1 rit kunnen maken ivm rijtijden, mensen nog bozer worden. Maar er is inderdaad een balans van transparantie te vinden...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door dennistd »

Het valt me wel op dat het altijd alleen touringcars zijn. Waarom niet de regionale stads- en streekvervoerders inschakelen? Zeker buiten de spits hebben die genoeg bussen staan, en over het algemeen hebben ze voldoende uitzendkrachten die snel op te roepen zijn. Het zal alleen iets duurder zijn omdat je dan de OV-CAO moet betalen, maar aan de andere kant is het immers ook gewoon OV dat gereden wordt.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Chrysa »

Toen de Moerdijkbrug hier 3 dagen afgesloten was in April zag ik van alles voorbijkomen. Van oude TCR-meuk tot aan de spelersbus van Feyenoord.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Daniel »

dennistd schreef:Het valt me wel op dat het altijd alleen touringcars zijn. Waarom niet de regionale stads- en streekvervoerders inschakelen? Zeker buiten de spits hebben die genoeg bussen staan
Valt tegenwoordig ook wel wat tegen hoor. Arriva wil het soms nog weleens zo oplossen, maar de laatste keer dat dat het geval was viel er een omloop op de stadsdienst in Dordrecht uit doordat die bus TVV was gaan rijden tussen Dordrecht Stadspolders en Dordrecht.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:Toen de Moerdijkbrug hier 3 dagen afgesloten was in April zag ik van alles voorbijkomen. Van oude TCR-meuk tot aan de spelersbus van Feyenoord.
Toen in april was dat een paar dagen van tevoren bekend. In zo'n geval kan er bij de afdeling logistiek van NS nog soort van een plan gemaakt worden, dat vervolgens bij de contractpartner* wordt neergelegd die dan moet regelen dat er genoeg bussen zijn.

Als nu de bovenleiding naar beneden komt in, noem eens wat, Roosendaal, dan moeten er stante pede bussen staan, dat is wel een iets andere situatie. Al meerdere keren meegemaakt dat de buschauffeur direct uit Oostenrijk komt rijden en nog even een slagje TVV doet in de hoop dat men ondertussen ergens anders bussen/chauffeurs vandaan kan halen.

* TVV is in sectoren verdeeld en aanbesteed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door cassie127 »

Valt mij ook op bij de werkzaamheden Zwolle - Wierden waarom ze Syntus niet hebben gevraagd. Die zitten toch langs die lijn...
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 02 okt 2016, 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door webguy »

Er heeft ooit een proef plaatsgevonden bij NS om oude-Syntus bussen door HCs en servicemedewerkers te laten besturen. Die kunnen namelijk wel altijd invallen. Proef is niet doorgegaan omdat het organisatorisch ingewikkeld is.
Ik vraag me overigens af of er wel OV-bussen genoeg zijn die snel genoeg iets kunnen doen. Concessies worden steeds vaker geknepen en dan zullen reserves ook kleiner worden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef:Valt mij ook op bij de werkzaamheden Zwolle - Wierden waarom ze Syntus niet hebben gevraagd. Die zitten toch lana die lijn...
Dat komt omdat er per regio bepaalde contracten zijn. En als je dan ook nog een regiogrensoverschrijdende storing hebt dan kan het allemaal wat langer duren. Bij een storing tussen Dordrecht en Breda wordt er bijvoorbeeld vanuit de regio Zuid-Nederland verbust en dan komen er vaak ook touringcars van dicht tegen de Belgische grens vandaan, dat duurt wel even voordat die aan de noordkant van de storing zijn dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door regenmaker »

webguy schreef:Ik vraag me overigens af of er wel OV-bussen genoeg zijn die snel genoeg iets kunnen doen. Concessies worden steeds vaker geknepen en dan zullen reserves ook kleiner worden.
Ik kan je zeggen dat er in Midden Overijssel zat reserves zijn 's avonds.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door webguy »

En Chauffeurs om die bussen te rijden volgens rust/rijtijden?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door regenmaker »

Ik weet dat Middel Overijssel een buschauffeuroverschot heeft, dus misschien zijn ze er wel blij mee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door busfanNL »

En anders misschien flexchauffeurs via een uitzendbureau.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Wubbo »

Bij geplande werkzaamheden is eea over het algemeen veel beter geregeld dan bij storingen. Dat is natuurlijk ook logisch, maar de vergelijking gaat dus een beetje mank.

Ik heb regelmatig streekbussen gezien op (gepland) treinvervangend vervoer. Kennelijk is het afhankelijk van de situatie wat er precies georganiseerd wordt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door JWM »

Maar dat zijn toch vaak bussen van onderaannemers zoals TCR?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Suus »

regenmaker schreef:Ik weet dat Middel Overijssel een buschauffeuroverschot heeft, dus misschien zijn ze er wel blij mee.
Maar ze hebben wel een duurdere CAO dan touringcarchauffeurs, terwijl TVV op basis van de touringcar-CAO wordt ingekocht.

Daarnaast wil NS bij wat langere stukken ook wat comfort. Dat je voor TVV op Enschede - Enschede Kennispark zoals een paar jaar geleden een gelede stadsbus inzet kan prima, maar als (zoals vandaag) Den Bosch - Nijmegen eruit ligt is een touringcar toch wel zo comfortabel.

En de meeste lijnbussen die ik bij TVV ben tegengekomen zijn van onderaannemers of rijden niet meer in de reguliere dienst.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Daniel »

Streekbussen op gepland TVV komen inderdaad vooral vaak voor in gebieden waar TCR een vestiging enigszins in de buurt heeft, die worden nogal eens ingehuurd door de contracthouder van het vervangend vervoer. En TCR haalt dan nogal eens overal en nergens materieel vandaan, heb ooit wel een Amba uit de Hoekse Waard tussen Amersfoort en Utrecht zien pendelen :P

Een enkele keer zit er wel een Ambassador in provincie Utrecht-uitvoering op maar dat kan dan best een van de wagens van Tourquase zijn die verder niet echt opvallen als zijnde niet een gewone Connexxion-bus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door dylanwild94 »

Daniel schreef:Streekbussen op gepland TVV komen inderdaad vooral vaak voor in gebieden waar TCR een vestiging enigszins in de buurt heeft, die worden nogal eens ingehuurd door de contracthouder van het vervangend vervoer. En TCR haalt dan nogal eens overal en nergens materieel vandaan, heb ooit wel een Amba uit de Hoekse Waard tussen Amersfoort en Utrecht zien pendelen :P

Een enkele keer zit er wel een Ambassador in provincie Utrecht-uitvoering op maar dat kan dan best een van de wagens van Tourquase zijn die verder niet echt opvallen als zijnde niet een gewone Connexxion-bus.
pouw vervoer heeft volgens mij ook groene Amba's al zijn die wel duidelijk herkenbaar als pouw.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door gliderfighter »

dennistd schreef:Het valt me wel op dat het altijd alleen touringcars zijn. Waarom niet de regionale stads- en streekvervoerders inschakelen? Zeker buiten de spits hebben die genoeg bussen staan, en over het algemeen hebben ze voldoende uitzendkrachten die snel op te roepen zijn. Het zal alleen iets duurder zijn omdat je dan de OV-CAO moet betalen, maar aan de andere kant is het immers ook gewoon OV dat gereden wordt.
Je kunt niet even een stadsbus inzetten. Er is geen dienst voor aangemaakt, je kunt dus niet vrij rijden aangezien je ook geen tachograaf gebruikt. Daarnaast is er niet even navigatie beschikbaar, aangezien je dat niet nodig hebt in het OV. Daarnaast verlies je daarbij je eigen flexibiliteit wat betreft personeel en voertuigen. Als er nu iets uitvalt kun je die chauffeur niet meer inschakelen.
Ik heb Arriva zelf wel eens pendelbussen naar Utrecht zien rijden, maar daar is vantevoren gewoon een dienstregeling voor gemaakt en die bussen zijn de hele dag beschikbaar. Doordeweeks zijn eigenlijk alle bussen in gebruik bij ons. Er is misschien een periode van 3 of 4u dat een bus vrij is.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Daniel »

dylanwild94 schreef:pouw vervoer heeft volgens mij ook groene Amba's al zijn die wel duidelijk herkenbaar als pouw.
Klopt, maar die heb ik juist weer nooit op TVV gespot. Wel de Integro's op dagen dat er geen spitsbussen naar Utrecht rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mike
Berichten: 370
Lid geworden op: wo 16 apr 2014, 09:14

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Mike »

Bij geplande werkzaamheden rond schiphol rijdt connexxion extra met lijn 300 (Schiphol - Bijlmer) en 310 (Schiphol - Station Zuid) ingekocht door de NS.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in september 2016

Bericht door Michael »

gliderfighter schreef:Je kunt niet even een stadsbus inzetten. Er is geen dienst voor aangemaakt, je kunt dus niet vrij rijden aangezien je ook geen tachograaf gebruikt.
Arriva heeft gewoon tachograven in de bussen ingebouwd zitten. Moet de bestuurder alleen wel een bestuurderspas hebben die die erin kan steken. Connexxion ook wel denk ik. Bij het pendelvervoer (is dan wel geen TVV maar even als voorbeeld) van de luchtmachtdagen in 2010 zijn bussen van Arriva en Connexxion zelf ingezet. We bestuurd door uitzendkrachten waarschijnlijk:
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten