Prijswijzigingen 2017 bij NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Tochjo »

NS past per 1 januari 2017 de tarieven aan van enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen. De tarieven gaan omhoog vanwege de verwachte inflatie. In 2017 daalt de vergoeding die NS betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoor. Met deze daling wordt rekening gehouden in de prijsverhoging. Die valt lager uit dan de inflatie.
Bron: deze pagina op de website van NS.

Hoofdpunten:
  • Prijsverhoging voor enkele reizen, dagretours en dagkaarten met gemiddeld 0,39%.
  • Prijsverhoging voor Traject Vrij, Altijd Vrij, Trein Vrij, het Voordeelurenabonement en het Grensabonnement met gemiddeld 0,49 procent.
  • Geen (merkbare) prijsverhoging voor Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Dal Vrij Kids Vrij, Railrunner, Toeslag 2-1, Toeslag IC direct, ICE, het Holland Travel Ticket (het treingedeelte), Dagkaart Fiets en Dagkaart Hond.
  • Alle Keuzedagen worden het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Daar tegenover staat een prijsverhoging van € 0,50 per Keuzedag.
Laatst gewijzigd door Tochjo op ma 03 okt 2016, 15:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Hainje »

Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets worden verhoogd met 0,39%, echter door afronding zullen de tarieven hiervan gelijk blijven aan de tarieven van 2016.
M.a.w. er verandert niets. :')

Verder zal het allemaal wel. :P
🍉
sirvinniei
Berichten: 3638
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door sirvinniei »

Als je voornamelijk in het dal en het weekend reist blijft het dus veel goedkoper dan het bezit van een auto. Mooi! Volgens mij is dat ook de strategy van de ns: focussen op vakantie/weekend/dagjes uit reizen
Ik heb geen onderschrift
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door dennistd »

Dat zijn dan ook de momenten dat NS ruimte over heeft in de trein. Dan kun je die plekken maar beter wat goedkoper verkopen dan met een lege trein rondrijden. Voor extra spitsreizigers moet extra materieel aangeschaft worden dat vervolgens grotendeels stilstaat omdat het verder niet nodig is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door reisthijs »

sirvinniei schreef:Als je voornamelijk in het dal en het weekend reist blijft het dus veel goedkoper dan het bezit van een auto. Mooi! Volgens mij is dat ook de strategy van de ns: focussen op vakantie/weekend/dagjes uit reizen
Dat lijkt me geen reden om de prijzen niet te verhogen. Met 0,9% prijsverhoging zou een abonnement als Weekend Vrij nog steeds spotgoedkoop zijn.

NS vind het denk ik gewoon veel handiger om die prijzen steeds een paar jaar hetzelfde te houden, om ze daarna in een keer paar hele euro's duurder te maken zodat het een mooi rond bedrag blijft.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Tochjo »

Er bleek een typefout op de pagina te staan: de prijzen voor enkele reizen, dagretours en dagkaarten stijgen met gemiddeld 0,39%, niet 0,9%.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door reisthijs »

Dat is wel heel erg weinig, vergeleken met de afgelopen jaren waarin de prijzen meestal 2 á 3 procent omhoog gingen.
Dan is het helemaal logisch dat de prijzen van veel abonnementen gelijk blijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Wubbo »

Opvallend trouwens dat ik bij het Locov geen adviesaanvraag zie voor deze wijziging. Ik dacht dat tarieven adviesplichtig waren (voor 2016 zie ik ook gewoon een adviesaanvraag van NS)? Nou verwacht ik niet dat het Locov hier tegen zou zijn overigens, maar het gaat om het principe.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Tochjo »

Ik heb het vermoeden dat het LOCOV gewoon wat traag is met het online beschikbaar maken van de documenten.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door huibf »

Logisch dat het laag is. Ik meen me zelfs te herinneren dst de inflayie nu negatief is.... nog ff en de kaartjes worden goedkoper...
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Hainje »

Deflatie dus. [/onderwijzermodus]
🍉
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Daniel »

dennistd schreef:Dat zijn dan ook de momenten dat NS ruimte over heeft in de trein. Dan kun je die plekken maar beter wat goedkoper verkopen dan met een lege trein rondrijden. Voor extra spitsreizigers moet extra materieel aangeschaft worden dat vervolgens grotendeels stilstaat omdat het verder niet nodig is.
Mwoh, dat materieel uit de spits staat eerder stil omdat sommige treinen in de daluren wel heel extreem klein zijn. Niet zonder uitzondering dat het vinden van een zitplaats in de spits makkelijker is dan in de daluren hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door JWM »

Mwah, alleen in het weekend heb je dat op bepaalde tijden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Gekko123 »

Ik kan uit ervaring spreken dat het om 9.15 uur (volgens NS net na de spits dus een stuk rustiger) het vaak moeilijker is om een zitplaats te vinden dan om 8.00 uur (midden in de spits dus). Reden: veel treinen worden rond 9 uur al aardig ingekort omdat het dan zogenaamd rustiger is, terwijl je juist op dat moment weer een piek hebt van reizigers die net op pad gaan omdat ze dan met korting kunnen reizen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Z2N »

Dat hangt natuurlijk wel af van de route die je reist, persoonlijk heb ik om 9:23 altijd een zitplek, maar moet ik om 8:08 standaard staan (al ligt dat vooral aan een korte overstap in Leiden).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Daniel »

Wat ook nog wel een belangrijke factor is is een effect wat NS zelf nog niet helemaal door lijkt te hebben, maar wat ook wel weer trajectafhankelijk is, is het volgende. Neem bv. een trein als de 559: die kan, in schoolvakanties nog wat extra, soms behoorlijk vol zitten doordat het niet alleen een spitstrein vanaf Utrecht richting Amersfoort en Zwolle is maar tevens de laatste trein naar het hoge noorden die je nog kunt nemen met een check-in in de daluren vanaf Rotterdam Centraal. Daarmee combineer je dus een piek in dagjesmensen die toch vaak een wat langere reis maken met de forensenpiek. Toch 'n soort van ongewenst bij-effect van de nieuwe daluren, voorheen zouden die reizigers immers wellicht ook in de spitstreinen gezeten hebben maar dan niet allemaal bij elkaar in dezelfde trein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Geert »

Hoe groot zou dat effect zijn dan? Want dit geldt wel erg specifiek voor dagjesmensen die in Rotterdam geweest zijn, voor Utrecht moet je twee treinen eerder nemen om maar iets te noemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Daniel »

Eén trein eerder naar het noorden he :wink: Het effect is in elk geval zeker in de schoolvakanties goed te merken.

NS merkt het blijkbaar ook in de telcijfers: de trein van 16.20 uur, precies die ene eerder dus, levert bv. ook 0 punten in MyOV op net als die van 16.50 uur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Klaasje »

En voor beiden geldt dat je vanaf Amersfoort een eigen vierzitter kunt vinden als je een beetje moeite doet om de rustige delen van de treinen op te zoeken. Waarschijnlijk ligt het dus niet aan het prijsbeleid maar aan het feit dat NS geen spits-intercity's tussen Utrecht en Amersfoort in wil zetten. Als die er wel zouden rijden zouden de doorgaande treinen zoveel minder drukte krijgen dat je al snel twee tot vier bakken minder nodig hebt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door JWM »

Maar is het een kwestie van niet willen of niet kunnen? Ik begrijp dat de sporensituatie in Utrecht weinig mogelijkheden geeft voor extra treinen van/naar Amersfoort.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Bericht door Daniel »

Sinds de werkzaamheden in augustus en tot de werkzaamheden in oktober kan het niet maar daarna is het prima mogelijk.
Zou zelfs een optie kunnen zijn in de spits dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] of [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] door te trekken. Dat is dan qua infra best goed te doen en het extra nodige materieel is dan ook nog sneller terug.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten