De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Dubbele P »

Gisteren zag ik op thuisbasis station Roermond dat er in de tunnel onder de sporen door een soort mini-CTA geplaatst was. Vandaag constateerde ik tot mijn grote verbazing dat men in Roermond begonnen is met het plaatsen van digitale CTA's! Reeds lang aangekondigd, maar ik had niet verwacht dat ze er al zo snel zouden zijn. Daarnaast is het opvallend dat men uitgerekend in Roermond begint. Ik was vroeg klaar met school vandaag en omdat ik eigenlijk wat van deze dingen vast wilde leggen, besloot ik om thuis maar de fotocamera te gaan halen. Een uurtje of twee later was ik terug in Roermond. Een kleine reportage:

Aan de rand van het busstation stond een grote vrachtwagen met oplegger, vol met nieuwe digitale CTA's! Opvallend dat ze er geheel onbeheerd lagen. Ik kon er rustig fotograferen zonder dat ik iemand gezien heb. Wel jammer dat ik net te maken had met flink tegenlicht.

Afbeelding

Afbeelding
Gloednieuwe CTA voor spoor 1.

Afbeelding
Achterin de oplegger, bij de heftruck, lagen ook nog een tweetal kleine schermpjes, waarschijnlijk voor algemene vertrektijden.

Op spoor 2 was aan de Weertzijde al een gloednieuwe CTA opgehangen. Toen ik aankwam in Roermond vanuit school, waren er wat rare Windowsmeldingen op te zien. Toen ik later terugkwam om foto's te maken, stond hij uit.

Afbeelding
Op deze plek heeft nog geen CTA gehangen, dus er is nog geen oude verdwenen. Het is mooi dat er nu een tweede bijkomt, want één CTA in het midden van een 12-baks intercitytrein is wel erg magertjes.
Mooi contrast: links de oude CTA van spoor 3b (naar Nijmegen) en rechts de nieuwe van spoor 2 (naar Alkmaar/Schagen).

Afbeelding
Detailopname.

Op een gegeven moment was de vrachtwagen met de nieuwe CTA's verdwenen. Ik weet niet of dit karwei in het (pinkster)weekend afgemaakt wordt, maar anders verwacht ik dat volgende dinsdag of woensdag alle oude CTA's verdwenen zullen zijn. Voor het nageslacht dan nog maar even die goede ouwe 'flappenbakken' :P

Afbeelding

Afbeelding


Tot zover de berichtgeving over het plaatsen van de digitale CTA's. Ik ben ook nog even doorgereisd naar Weert, waar inmiddels al een behoorlijke verzameling strategische reserve staat opgesteld:

Afbeelding
Op de voorgrond 14 bakken Plan T/V (3x T, 1x V) en erachter twee ICK-stammen.

Toen ik weer op de trein naar Roermond stond te wachten, stoof opeens een SLT voorbij!
Afbeelding
Ik maak nooit foto's van treinen en had ook niet al te veel tijd om mijn camera te pakken, vandaar dit belabberde beeld :mrgreen:
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Daan »

Zien er zeker goed uit, die digitale bakken :-)
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door |Pim| »

Gaan ze dit in heel nederland eigenlijk doen?

en wat doen ze met de ouden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Wubbo »

De bedoeling is wel dat ze dit in heel Nederland gaan doen, maar voor het zo ver is zijn we nog wel even verder. Na de vervanging van de bakken op zich door digitale schermen die nog door het oude systeem aangestuurd worden, komt er ook nog een grote wijziging in de software die die schermen aanstuurt. Daar heb ik hoge verwachtingen van, omdat de CTA's dan in principe alles kunnen tonen. Eindelijk eens de juiste afwijkende bestemmingen in de bak, en geen gemier meer bij een nieuwe dienstregeling dat flapjes ontbreken enzo.
|Pim|
Berichten: 430
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 16:53
Locatie: Breda

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door |Pim| »

Oke bedankt.

Maar denk je dat ze ze misschien verkopen aan particulieren of niet?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Geert »

Ik denk het niet, en zeker niet zolang er nog bijna overal paletten-CTA's hangen. De CTA's die ze binnenkort weghalen in Roermond kunnen mooi als reserve gebruikt worden :)
(Voor de meelezende ProRailers: de CTA op spoor 2 oostzijde van Rotterdam Alexander is nog steeds defect, maandenlang inmiddels :idea: )
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Caspar »

Kijk dit zijn nu leuke toevalstreffers! Leuke reportage.
Die bakken gaan naast de eerst komende trein, ook de daarop volgende trein aangeven die van dat spoor zal gaan vertrekken.
Op stations waar veel treinen vlak achter elkaar vertrekken vanaf hetzelfde spoor als bijvoorbeeld Schiphol kan dat wel handig zijn.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Geert »

Sowieso goed dat het digitale schermen zijn, die kun je tenminste updaten als je eens een keer wat nieuws wilt :)
Kan me best voorstellen dat daar in de toekomst uitgebreide informatie op komt bij verstoringen of werkzaamheden (omreisadvies bijvoorbeeld).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Suus »

Nu vraag ik mij ook af: komen die kleine panelen met de eerstkomende treinen zoals in Amersfoort ook op meer stations, en dan ook in lekker grote hoeveelheden, dan hoef ik ook niet meer op de vertrekstaat te kijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Caspar »

Volgens mij krijgt ieder station een T7 en de wat grotere stations een T14 zoals die dingen officieel heten.
De cijfers staan dus voor de 7 of 14 eerstvolgende vertrekkende treinen. Op een aantal stations heb ik al wat palen geplaatst zien worden waar die schermen op komen, bv bij ingangen boven trappen etc etc.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Ruben »

Sinds NS ooit eens heeft geschreeuwd van de vertrekstaat af te willen, wat geen gek idee is gezien ze het aantal voetnoten maar niet kunnen verkleinen, is dat geen gekke ontwikkeling. Als ze al op Roermond worden opgehangen dan zal dat idd wel. :P
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
pytoyo123
Berichten: 74
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 18:00
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door pytoyo123 »

mooi! :D goed om te horen!

is het al duidelijk wanneer het bij andere plaatsen ook ga gebeuren?

In Deventer kunnen ze wel tijdens de herfstvakantie doen! toch?
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Caspar »

Waarom tijdens de herfstvakantie? Ik hoop wel dat de gele vertrekstaten blijven; ik kijk er best vaak op om te kijken hoe laat op een andere dag bv de eerste trein vertrekt ofzo. Ga niet op de gok om half 6 sochtends naar het station om dan tot de conclusie te komen dat de trein 5 minuten geleden is vertrokken, omdat die dag net de ene uitzondering was.
pytoyo123
Berichten: 74
Lid geworden op: do 21 mei 2009, 18:00
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door pytoyo123 »

tijdens herfstvakantie rijden er geen treinen van/naar Deventer.
Dan is het gesloten.
Dus kunnen ze de oude CTA vervangen naar een moderne CTA. :D
Deventer, De stad van serie 140/240/1500/1600/1700/2400/3600/7000/26000!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Karl »

Caspar schreef:(...) Ik hoop wel dat de gele vertrekstaten blijven; ik kijk er best vaak op (...)
Ik ook, dan met name voor de laatste trein. Zeker handig wanneer je een last minute idee hebt om ergens nog iets te gaan drinken en je even geen internet kan raadplegen.
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Wubbo »

Hadden ze in Amersfoort die vertrekstaten niet weggehaald (en vervangen door die T7/T14) maar daarna op verzoek van reizigers die vertrekstaten weer teruggehangen? Zoiets staat me bij. Dat zou betekenen dat de vertrekstaten wel blijven (al is het misschien wat minder talrijk dan nu).

Overigens staat me ook een plan bij om de gehele vertrekstaat te digitaliseren, maar wat daar de status van is weet ik niet.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door dennistd »

Volgens mij waren dat wel vertrekstaten die er neergehangen waren, maar met een hele andere indeling dan gebruikelijk.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Hadden ze in Amersfoort die vertrekstaten niet weggehaald (en vervangen door die T7/T14) maar daarna op verzoek van reizigers die vertrekstaten weer teruggehangen? Zoiets staat me bij. Dat zou betekenen dat de vertrekstaten wel blijven (al is het misschien wat minder talrijk dan nu).

Overigens staat me ook een plan bij om de gehele vertrekstaat te digitaliseren, maar wat daar de status van is weet ik niet.
De vertrekstaten op Amersfoort waren inderdaad tijdelijk verdwenen, voor zover ik me kan herinneren was dat voor wat betreft de perrons, in de hal hingen ze nog. Je zou zeggen dat men ze op het perron niet zo erg nodig heeft, je staat dan immers al op je trein te wachten (en weet dus van waar ie zou moeten vertrekken), bovendien ben je langs de staten in de hal gekomen. Mensen die net op Amf aankomen, kunnen op de T14 kijken.

De gehele vertrekstaat zou inderdaad gedigitaliseerd worden, waarbij je dus minder voetnoten nodig hebt dan nu. Overigens is dat ook maar een minimale uitbreiding van de T14, ik verwacht namelijk dat de tijden dan niet voor het hele jaar aangegeven zijn (juist om de voetnoten te voorkomen), maar bijvoorbeeld voor de aankomende week. Wat je er wel mee oplost, is dat je ziet hoe laat de laatste trein gaat, en hoe laat de eerste. Voor de rest voldoet de planner denk ik eerder, zeg voor lang vantevoren geplande reisjes.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Geert »

Wat voorbeelden van een digitale vertrekstaat is te zien op http://www.haroldvogelaar.nl/index.php? ... &Itemid=32 (afstudeeronderzoek).
dennistd schreef:Volgens mij waren dat wel vertrekstaten die er neergehangen waren, maar met een hele andere indeling dan gebruikelijk.
Dat is ergens vorig jaar ook nog een tijdje gebeurd, toen hing er onder anderen een spoorkaart met alle treinseries (IC 5 voor de s500, IC 17 voor de s1700 etc.) en een ander soort vertrekstaat. Die is vrij snel weer vervangen door de normale spoorkaarten en vertrekstaten.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Dubbele P »

Wat ik me dan afvroeg, is Roermond vooralsnog de enige plek waar ze op dit moment CTA's aan het vervangen zijn? In het zuiden (Heerlen, Maastricht, Sittard) was namelijk nog totaal niets te zien en ook in Weert wees nog niets op vervanging. Zou Roermond dan een teststation kunnen zijn of wat zou de beweegreden geweest kunnen zijn om nu net daar te beginnen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Wubbo »

Ik meen (maar misschien kunnen anderen me hierop corrigeren) dat ze in Brabant en Limburg nu aan het uitrollen zijn. In ieder geval in Helmond en Deurne waren ze ook al bezig, hoe het verder in Limburg gaat weet ik niet.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Raymond »

Helmond en Deurne hebben inderdaad (werkende) T7 schermen hangen ondertussen. In Eindhoven nog geen activiteit waargenomen, waar al tijden op spoor 1-2 pilaren staan waar ze de schermen zo aan kunnen ophangen.
Oud forumgebruiker

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Oud forumgebruiker »

Komen er ook nieuwe CTA's op stations waar momenteel nog geen CTA's hangen? Zoals op de Zaanlijn is het bijvoorbeeld wel relevant. De bestemmingen variëren, ene kwartier Almere, andere Amersfoort en vanaf december ene kwartier Rotterdam andere slechts tot Amsterdam (Spits: Rhenen).
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Jurjen »

klaxxon schreef:Komen er ook nieuwe CTA's op stations waar momenteel nog geen CTA's hangen? Zoals op de Zaanlijn is het bijvoorbeeld wel relevant. De bestemmingen variëren, ene kwartier Almere, andere Amersfoort en vanaf december ene kwartier Rotterdam andere slechts tot Amsterdam (Spits: Rhenen).
Ah joh, gewoon instappen, en in de Hemtunnel (dan kan je toch niet naar buiten kijken!) eens op de display kijken waar je treintje heengaat. ;-)

(Maar seriously: het zou toch wel te hopen zijn. Ook voor stations met twee sporen waarbij elk perron zijn eigen vaste bestemming heeft: dat weet een niet-vaste reiziger immers ook niet. Goed, dan kan je nog bordjes plaatsen, maar vertraging aangeven is ook wel lief.)
Oud forumgebruiker

Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)

Bericht door Oud forumgebruiker »

Jurjen schreef:
klaxxon schreef:Komen er ook nieuwe CTA's op stations waar momenteel nog geen CTA's hangen? Zoals op de Zaanlijn is het bijvoorbeeld wel relevant. De bestemmingen variëren, ene kwartier Almere, andere Amersfoort en vanaf december ene kwartier Rotterdam andere slechts tot Amsterdam (Spits: Rhenen).
Ah joh, gewoon instappen, en in de Hemtunnel (dan kan je toch niet naar buiten kijken!) eens op de display kijken waar je treintje heengaat. ;-)
Als je en Sprinter hebt wel ja... Maar daar is tegenwoordig ook chronisch tekort aan :wink: (Maar dat is een andere discussie). Vanaf december SLT in die regio, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. In combinatie met een nieuw Station Zaandam, nieuwe concessie bussen in december volgend jaar en de nieuwe informatievoorzieningen zou het het openbaar vervoer in die regio een nieuw impuls geven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten