De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Gisteren zag ik op thuisbasis station Roermond dat er in de tunnel onder de sporen door een soort mini-CTA geplaatst was. Vandaag constateerde ik tot mijn grote verbazing dat men in Roermond begonnen is met het plaatsen van digitale CTA's! Reeds lang aangekondigd, maar ik had niet verwacht dat ze er al zo snel zouden zijn. Daarnaast is het opvallend dat men uitgerekend in Roermond begint. Ik was vroeg klaar met school vandaag en omdat ik eigenlijk wat van deze dingen vast wilde leggen, besloot ik om thuis maar de fotocamera te gaan halen. Een uurtje of twee later was ik terug in Roermond. Een kleine reportage:
Aan de rand van het busstation stond een grote vrachtwagen met oplegger, vol met nieuwe digitale CTA's! Opvallend dat ze er geheel onbeheerd lagen. Ik kon er rustig fotograferen zonder dat ik iemand gezien heb. Wel jammer dat ik net te maken had met flink tegenlicht.
Gloednieuwe CTA voor spoor 1.
Achterin de oplegger, bij de heftruck, lagen ook nog een tweetal kleine schermpjes, waarschijnlijk voor algemene vertrektijden.
Op spoor 2 was aan de Weertzijde al een gloednieuwe CTA opgehangen. Toen ik aankwam in Roermond vanuit school, waren er wat rare Windowsmeldingen op te zien. Toen ik later terugkwam om foto's te maken, stond hij uit.
Op deze plek heeft nog geen CTA gehangen, dus er is nog geen oude verdwenen. Het is mooi dat er nu een tweede bijkomt, want één CTA in het midden van een 12-baks intercitytrein is wel erg magertjes.
Mooi contrast: links de oude CTA van spoor 3b (naar Nijmegen) en rechts de nieuwe van spoor 2 (naar Alkmaar/Schagen).
Detailopname.
Op een gegeven moment was de vrachtwagen met de nieuwe CTA's verdwenen. Ik weet niet of dit karwei in het (pinkster)weekend afgemaakt wordt, maar anders verwacht ik dat volgende dinsdag of woensdag alle oude CTA's verdwenen zullen zijn. Voor het nageslacht dan nog maar even die goede ouwe 'flappenbakken'
Tot zover de berichtgeving over het plaatsen van de digitale CTA's. Ik ben ook nog even doorgereisd naar Weert, waar inmiddels al een behoorlijke verzameling strategische reserve staat opgesteld:
Op de voorgrond 14 bakken Plan T/V (3x T, 1x V) en erachter twee ICK-stammen.
Toen ik weer op de trein naar Roermond stond te wachten, stoof opeens een SLT voorbij!
Ik maak nooit foto's van treinen en had ook niet al te veel tijd om mijn camera te pakken, vandaar dit belabberde beeld
Aan de rand van het busstation stond een grote vrachtwagen met oplegger, vol met nieuwe digitale CTA's! Opvallend dat ze er geheel onbeheerd lagen. Ik kon er rustig fotograferen zonder dat ik iemand gezien heb. Wel jammer dat ik net te maken had met flink tegenlicht.
Gloednieuwe CTA voor spoor 1.
Achterin de oplegger, bij de heftruck, lagen ook nog een tweetal kleine schermpjes, waarschijnlijk voor algemene vertrektijden.
Op spoor 2 was aan de Weertzijde al een gloednieuwe CTA opgehangen. Toen ik aankwam in Roermond vanuit school, waren er wat rare Windowsmeldingen op te zien. Toen ik later terugkwam om foto's te maken, stond hij uit.
Op deze plek heeft nog geen CTA gehangen, dus er is nog geen oude verdwenen. Het is mooi dat er nu een tweede bijkomt, want één CTA in het midden van een 12-baks intercitytrein is wel erg magertjes.
Mooi contrast: links de oude CTA van spoor 3b (naar Nijmegen) en rechts de nieuwe van spoor 2 (naar Alkmaar/Schagen).
Detailopname.
Op een gegeven moment was de vrachtwagen met de nieuwe CTA's verdwenen. Ik weet niet of dit karwei in het (pinkster)weekend afgemaakt wordt, maar anders verwacht ik dat volgende dinsdag of woensdag alle oude CTA's verdwenen zullen zijn. Voor het nageslacht dan nog maar even die goede ouwe 'flappenbakken'
Tot zover de berichtgeving over het plaatsen van de digitale CTA's. Ik ben ook nog even doorgereisd naar Weert, waar inmiddels al een behoorlijke verzameling strategische reserve staat opgesteld:
Op de voorgrond 14 bakken Plan T/V (3x T, 1x V) en erachter twee ICK-stammen.
Toen ik weer op de trein naar Roermond stond te wachten, stoof opeens een SLT voorbij!
Ik maak nooit foto's van treinen en had ook niet al te veel tijd om mijn camera te pakken, vandaar dit belabberde beeld
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Zien er zeker goed uit, die digitale bakken :-)
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Gaan ze dit in heel nederland eigenlijk doen?
en wat doen ze met de ouden?
en wat doen ze met de ouden?
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
De bedoeling is wel dat ze dit in heel Nederland gaan doen, maar voor het zo ver is zijn we nog wel even verder. Na de vervanging van de bakken op zich door digitale schermen die nog door het oude systeem aangestuurd worden, komt er ook nog een grote wijziging in de software die die schermen aanstuurt. Daar heb ik hoge verwachtingen van, omdat de CTA's dan in principe alles kunnen tonen. Eindelijk eens de juiste afwijkende bestemmingen in de bak, en geen gemier meer bij een nieuwe dienstregeling dat flapjes ontbreken enzo.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Oke bedankt.
Maar denk je dat ze ze misschien verkopen aan particulieren of niet?
Maar denk je dat ze ze misschien verkopen aan particulieren of niet?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Ik denk het niet, en zeker niet zolang er nog bijna overal paletten-CTA's hangen. De CTA's die ze binnenkort weghalen in Roermond kunnen mooi als reserve gebruikt worden :)
(Voor de meelezende ProRailers: de CTA op spoor 2 oostzijde van Rotterdam Alexander is nog steeds defect, maandenlang inmiddels )
(Voor de meelezende ProRailers: de CTA op spoor 2 oostzijde van Rotterdam Alexander is nog steeds defect, maandenlang inmiddels )
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Kijk dit zijn nu leuke toevalstreffers! Leuke reportage.
Die bakken gaan naast de eerst komende trein, ook de daarop volgende trein aangeven die van dat spoor zal gaan vertrekken.
Op stations waar veel treinen vlak achter elkaar vertrekken vanaf hetzelfde spoor als bijvoorbeeld Schiphol kan dat wel handig zijn.
Die bakken gaan naast de eerst komende trein, ook de daarop volgende trein aangeven die van dat spoor zal gaan vertrekken.
Op stations waar veel treinen vlak achter elkaar vertrekken vanaf hetzelfde spoor als bijvoorbeeld Schiphol kan dat wel handig zijn.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Sowieso goed dat het digitale schermen zijn, die kun je tenminste updaten als je eens een keer wat nieuws wilt :)
Kan me best voorstellen dat daar in de toekomst uitgebreide informatie op komt bij verstoringen of werkzaamheden (omreisadvies bijvoorbeeld).
Kan me best voorstellen dat daar in de toekomst uitgebreide informatie op komt bij verstoringen of werkzaamheden (omreisadvies bijvoorbeeld).
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Nu vraag ik mij ook af: komen die kleine panelen met de eerstkomende treinen zoals in Amersfoort ook op meer stations, en dan ook in lekker grote hoeveelheden, dan hoef ik ook niet meer op de vertrekstaat te kijken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Volgens mij krijgt ieder station een T7 en de wat grotere stations een T14 zoals die dingen officieel heten.
De cijfers staan dus voor de 7 of 14 eerstvolgende vertrekkende treinen. Op een aantal stations heb ik al wat palen geplaatst zien worden waar die schermen op komen, bv bij ingangen boven trappen etc etc.
De cijfers staan dus voor de 7 of 14 eerstvolgende vertrekkende treinen. Op een aantal stations heb ik al wat palen geplaatst zien worden waar die schermen op komen, bv bij ingangen boven trappen etc etc.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Sinds NS ooit eens heeft geschreeuwd van de vertrekstaat af te willen, wat geen gek idee is gezien ze het aantal voetnoten maar niet kunnen verkleinen, is dat geen gekke ontwikkeling. Als ze al op Roermond worden opgehangen dan zal dat idd wel.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
mooi! :D goed om te horen!
is het al duidelijk wanneer het bij andere plaatsen ook ga gebeuren?
In Deventer kunnen ze wel tijdens de herfstvakantie doen! toch?
is het al duidelijk wanneer het bij andere plaatsen ook ga gebeuren?
In Deventer kunnen ze wel tijdens de herfstvakantie doen! toch?
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Waarom tijdens de herfstvakantie? Ik hoop wel dat de gele vertrekstaten blijven; ik kijk er best vaak op om te kijken hoe laat op een andere dag bv de eerste trein vertrekt ofzo. Ga niet op de gok om half 6 sochtends naar het station om dan tot de conclusie te komen dat de trein 5 minuten geleden is vertrokken, omdat die dag net de ene uitzondering was.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
tijdens herfstvakantie rijden er geen treinen van/naar Deventer.
Dan is het gesloten.
Dus kunnen ze de oude CTA vervangen naar een moderne CTA. :D
Dan is het gesloten.
Dus kunnen ze de oude CTA vervangen naar een moderne CTA. :D
Deventer, De stad van serie 140/240/1500/1600/1700/2400/3600/7000/26000!
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Ik ook, dan met name voor de laatste trein. Zeker handig wanneer je een last minute idee hebt om ergens nog iets te gaan drinken en je even geen internet kan raadplegen.Caspar schreef:(...) Ik hoop wel dat de gele vertrekstaten blijven; ik kijk er best vaak op (...)
Het is een spectrum.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Hadden ze in Amersfoort die vertrekstaten niet weggehaald (en vervangen door die T7/T14) maar daarna op verzoek van reizigers die vertrekstaten weer teruggehangen? Zoiets staat me bij. Dat zou betekenen dat de vertrekstaten wel blijven (al is het misschien wat minder talrijk dan nu).
Overigens staat me ook een plan bij om de gehele vertrekstaat te digitaliseren, maar wat daar de status van is weet ik niet.
Overigens staat me ook een plan bij om de gehele vertrekstaat te digitaliseren, maar wat daar de status van is weet ik niet.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Volgens mij waren dat wel vertrekstaten die er neergehangen waren, maar met een hele andere indeling dan gebruikelijk.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
De vertrekstaten op Amersfoort waren inderdaad tijdelijk verdwenen, voor zover ik me kan herinneren was dat voor wat betreft de perrons, in de hal hingen ze nog. Je zou zeggen dat men ze op het perron niet zo erg nodig heeft, je staat dan immers al op je trein te wachten (en weet dus van waar ie zou moeten vertrekken), bovendien ben je langs de staten in de hal gekomen. Mensen die net op Amf aankomen, kunnen op de T14 kijken.Wubbo schreef:Hadden ze in Amersfoort die vertrekstaten niet weggehaald (en vervangen door die T7/T14) maar daarna op verzoek van reizigers die vertrekstaten weer teruggehangen? Zoiets staat me bij. Dat zou betekenen dat de vertrekstaten wel blijven (al is het misschien wat minder talrijk dan nu).
Overigens staat me ook een plan bij om de gehele vertrekstaat te digitaliseren, maar wat daar de status van is weet ik niet.
De gehele vertrekstaat zou inderdaad gedigitaliseerd worden, waarbij je dus minder voetnoten nodig hebt dan nu. Overigens is dat ook maar een minimale uitbreiding van de T14, ik verwacht namelijk dat de tijden dan niet voor het hele jaar aangegeven zijn (juist om de voetnoten te voorkomen), maar bijvoorbeeld voor de aankomende week. Wat je er wel mee oplost, is dat je ziet hoe laat de laatste trein gaat, en hoe laat de eerste. Voor de rest voldoet de planner denk ik eerder, zeg voor lang vantevoren geplande reisjes.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Wat voorbeelden van een digitale vertrekstaat is te zien op http://www.haroldvogelaar.nl/index.php? ... &Itemid=32 (afstudeeronderzoek).
Dat is ergens vorig jaar ook nog een tijdje gebeurd, toen hing er onder anderen een spoorkaart met alle treinseries (IC 5 voor de s500, IC 17 voor de s1700 etc.) en een ander soort vertrekstaat. Die is vrij snel weer vervangen door de normale spoorkaarten en vertrekstaten.dennistd schreef:Volgens mij waren dat wel vertrekstaten die er neergehangen waren, maar met een hele andere indeling dan gebruikelijk.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Wat ik me dan afvroeg, is Roermond vooralsnog de enige plek waar ze op dit moment CTA's aan het vervangen zijn? In het zuiden (Heerlen, Maastricht, Sittard) was namelijk nog totaal niets te zien en ook in Weert wees nog niets op vervanging. Zou Roermond dan een teststation kunnen zijn of wat zou de beweegreden geweest kunnen zijn om nu net daar te beginnen?
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Ik meen (maar misschien kunnen anderen me hierop corrigeren) dat ze in Brabant en Limburg nu aan het uitrollen zijn. In ieder geval in Helmond en Deurne waren ze ook al bezig, hoe het verder in Limburg gaat weet ik niet.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Helmond en Deurne hebben inderdaad (werkende) T7 schermen hangen ondertussen. In Eindhoven nog geen activiteit waargenomen, waar al tijden op spoor 1-2 pilaren staan waar ze de schermen zo aan kunnen ophangen.
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Komen er ook nieuwe CTA's op stations waar momenteel nog geen CTA's hangen? Zoals op de Zaanlijn is het bijvoorbeeld wel relevant. De bestemmingen variëren, ene kwartier Almere, andere Amersfoort en vanaf december ene kwartier Rotterdam andere slechts tot Amsterdam (Spits: Rhenen).
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Ah joh, gewoon instappen, en in de Hemtunnel (dan kan je toch niet naar buiten kijken!) eens op de display kijken waar je treintje heengaat. ;-)klaxxon schreef:Komen er ook nieuwe CTA's op stations waar momenteel nog geen CTA's hangen? Zoals op de Zaanlijn is het bijvoorbeeld wel relevant. De bestemmingen variëren, ene kwartier Almere, andere Amersfoort en vanaf december ene kwartier Rotterdam andere slechts tot Amsterdam (Spits: Rhenen).
(Maar seriously: het zou toch wel te hopen zijn. Ook voor stations met twee sporen waarbij elk perron zijn eigen vaste bestemming heeft: dat weet een niet-vaste reiziger immers ook niet. Goed, dan kan je nog bordjes plaatsen, maar vertraging aangeven is ook wel lief.)
Re: De digitale CTA's komen eraan! (en meer!)
Als je en Sprinter hebt wel ja... Maar daar is tegenwoordig ook chronisch tekort aan (Maar dat is een andere discussie). Vanaf december SLT in die regio, ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. In combinatie met een nieuw Station Zaandam, nieuwe concessie bussen in december volgend jaar en de nieuwe informatievoorzieningen zou het het openbaar vervoer in die regio een nieuw impuls geven.Jurjen schreef:Ah joh, gewoon instappen, en in de Hemtunnel (dan kan je toch niet naar buiten kijken!) eens op de display kijken waar je treintje heengaat. ;-)klaxxon schreef:Komen er ook nieuwe CTA's op stations waar momenteel nog geen CTA's hangen? Zoals op de Zaanlijn is het bijvoorbeeld wel relevant. De bestemmingen variëren, ene kwartier Almere, andere Amersfoort en vanaf december ene kwartier Rotterdam andere slechts tot Amsterdam (Spits: Rhenen).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten