Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Er gaan per direct minder goederenwagons met gevaarlijke stoffen rijden langs Amersfoort en steden in Brabant. Zo'n 3200 wagons gaan via andere routes rijden. Staatssecretaris Dijksma wil op die manier weer aan de wettelijke normen gaan voldoen.
Eerder dit jaar bleek dat die normen flink worden overschreden. Door werkzaamheden aan de Betuwelijn, de belangrijkste goederenlijn, rijden er veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) over het gewone spoor naar Duitsland. Vooral op het traject door Tilburg en Eindhoven en tussen Amersfoort en Apeldoorn zijn het er veel meer dan toegestaan.
De verladers hebben nu besloten een deel van die treinen via andere routes naar Duitsland te rijden. Op die routes is nog wel ruimte voor gevaarlijke stoffen. Er komt een beter informatiesysteem, waardoor er sneller kan worden ingegrepen als blijkt dat er te veel gevaarlijke stoffen over een bepaald traject zijn vervoerd. Nu kan dat pas na een jaar, dat wordt nu na elk kwartaal.
Lees verder
Er gaan per direct minder goederenwagons met gevaarlijke stoffen rijden langs Amersfoort en steden in Brabant. Zo'n 3200 wagons gaan via andere routes rijden. Staatssecretaris Dijksma wil op die manier weer aan de wettelijke normen gaan voldoen.
Eerder dit jaar bleek dat die normen flink worden overschreden. Door werkzaamheden aan de Betuwelijn, de belangrijkste goederenlijn, rijden er veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) over het gewone spoor naar Duitsland. Vooral op het traject door Tilburg en Eindhoven en tussen Amersfoort en Apeldoorn zijn het er veel meer dan toegestaan.
De verladers hebben nu besloten een deel van die treinen via andere routes naar Duitsland te rijden. Op die routes is nog wel ruimte voor gevaarlijke stoffen. Er komt een beter informatiesysteem, waardoor er sneller kan worden ingegrepen als blijkt dat er te veel gevaarlijke stoffen over een bepaald traject zijn vervoerd. Nu kan dat pas na een jaar, dat wordt nu na elk kwartaal.
Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Betuwelijn? Betuweroute toch? (A)
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Ik heb de hoop al lang opgegeven dat de media de juiste benaming gaan gebruiken. Zie ook regelmatig dat ze beide benamingen doorelkaar gebruiken... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Betuweroute in dit geval . Deze is speciaal aangelegd voor het goederenvervoer per spoor vanaf de Rotterdamse havens naar Duitsland.Aking schreef:Betuwelijn? Betuweroute toch? (A)
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
En jij denkt dat Aking dat niet weet? :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Wat zou een Serviër over Nederlandse spoorlijnen moeten weten?
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Welke routes gaan de treinen dan rijden? Volgensmij is het gewoon het verschuiven van het probleem...
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Officieel ben ik nog eigendom van de staat der Nederlanden... (A)Chrysa schreef:Wat zou een Serviër over Nederlandse spoorlijnen moeten weten?
Serviër ben ik in ieder geval voorlopig nog niet
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Eerder het verspreiden er van. Er blijven gewoon treinen met gevaarlijke stoffen over die routes rijden, alleen minder dan voorheen. De treinen die "plaats moeten maken", gaan via andere routes.JWM schreef:Welke routes gaan de treinen dan rijden? Volgensmij is het gewoon het verschuiven van het probleem...
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Er zijn 7grensovergangen tussen het Nederlandse en Duitse spoor: Nieuweschans, Coevorden, Oldenzaal, Glanerbrug, Zevenaar, Venlo, Landgraaf.
Zevenaar is momenteel beperkt beschikbaar en Venlo is juist degene die door een deel van de treinen vermeden gaan worden, dus die laten we buiten beschouwing.
Nieuweschans (in elk geval voorlopig) en Glanerbrug bieden geen doorgaande verbindingen tussen het Nederlandse en Duitse spoor dus die vallen ook af.
Ik weet niet of de lijnen via Coevorden en Landgraaf geschikt zijn voor treinen met gevaarlijke stoffen, dus dan lijkt de route via Oldenzaal me de meest logische keuze.
Zevenaar is momenteel beperkt beschikbaar en Venlo is juist degene die door een deel van de treinen vermeden gaan worden, dus die laten we buiten beschouwing.
Nieuweschans (in elk geval voorlopig) en Glanerbrug bieden geen doorgaande verbindingen tussen het Nederlandse en Duitse spoor dus die vallen ook af.
Ik weet niet of de lijnen via Coevorden en Landgraaf geschikt zijn voor treinen met gevaarlijke stoffen, dus dan lijkt de route via Oldenzaal me de meest logische keuze.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Je hebt natuurlijk ook nog de optie om via België richting Zuid-Duitsland te rijden lijkt me?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Dat is zo'n beetje de enige resterende optie ook als je die treinen zowel van de Brabantroute als de Bentheimroute af wilt hebben zoals de media beschrijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Het probleem is hier beschreven als Tilburg-Eindhoven. Utrecht-Eindhoven-Venlo zou dus kunnen...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Vanuit Rotterdam zou dat moeten kunnen.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.
Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.
Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je via de Hanzelijn rijdt, dan 'dupeer' je toch weer andere steden. Ja, je slaat Amersfoort en Apeldoorn over, maar je rijdt dan wel door Zwolle, Lelystad en Almere. Dus daar schiet je dan ook niet heel veel mee op.reisthijs schreef:Vanuit Rotterdam zou dat moeten kunnen.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.
Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Die werkzaamheden op het verlengde van de Betuweroute gaan volgens mij ook niet constant door. Best kans dat daar nu weer meer treinen kunnen rijden dan een paar weken geleden, wellicht ligt daar de oplossing.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
De kans dat er iets misgaat is bij 10 treinen (voorbeeldgetal) groter dan wanneer er 5 treinen rijden op 1 traject. Door de treinen te verspreiden, verminder je het risico op de oude routes en verhoog je het risico op andere plekken minimaal. Vooralsnog zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren dat de Flevolijn/Hanzelijn omleidingsroutes gaan worden, aangezien de Flevolijn al behoorlijk druk is. Ik denk dat de IJssellijn eerder een kanshebber zal zijn.The best schreef:Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je via de Hanzelijn rijdt, dan 'dupeer' je toch weer andere steden. Ja, je slaat Amersfoort en Apeldoorn over, maar je rijdt dan wel door Zwolle, Lelystad en Almere. Dus daar schiet je dan ook niet heel veel mee op.reisthijs schreef:Vanuit Rotterdam zou dat moeten kunnen.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.
Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Mogen die treinen wel door de Drontermeertunnel? Anders valt de Hanzelijn sowieso al af...
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Ja, tuurlijk. Waarom zouden ze de Hanzelijn en Flevolijn anders allerlei grote blusvoorzieningen hebben gegeven?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Volgens de netverklaring van Prorail zijn de tunnels met beperkingen voor goederentreinen Schiphol, Rijswijk, Barendrecht en Nijverdal.
Via de Hanzelijn mag dus gewoon.
Via de Hanzelijn mag dus gewoon.
Als je soms denkt dat er nooit goederentreinen over de Flevolijn rijden heb je het mis.Ronaldussen schreef:Vooralsnog zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren dat de Flevolijn/Hanzelijn omleidingsroutes gaan worden, aangezien de Flevolijn al behoorlijk druk is.
Dan heb je weer het nadeel dat je de loc moet omlopen in Deventer.Ronaldussen schreef:Ik denk dat de IJssellijn eerder een kanshebber zal zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Dus eigenlijk is Flevolijn - Hanzelijn - Zwolle - Deventer - Bentheim de enige logische omleidingsroute om Amersfoort te vermijden?
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
We rijden voortaan midden door Almere, Lelystad en Zwolle heen met onze treinen vol gevaarlijke stoffen, maar Amersfoort is veilig :')
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9169
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Ook Apeldoorn is zo veiliger. *O*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
reisthijs schreef:Als je soms denkt dat er nooit goederentreinen over de Flevolijn rijden heb je het mis.Ronaldussen schreef:Vooralsnog zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren dat de Flevolijn/Hanzelijn omleidingsroutes gaan worden, aangezien de Flevolijn al behoorlijk druk is.
Waar staat dat ik zeg dat er nooit goederentreinen over die lijn rijden? Precies, nergens. Ik zeg alleen dat die lijn al erg vol zit en er dus nauwelijks ruimte is om extra goederentreinen in te plannen.
Dat gebeurt nu ook met diverse goederentreinen die via deze lijn naar Duitsland gaan.Dan heb je weer het nadeel dat je de loc moet omlopen in Deventer.Ronaldussen schreef:Ik denk dat de IJssellijn eerder een kanshebber zal zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Er bestaat ook nog zoiets als 'een suggestie wekken' en dat deed jouw post dus.
Het altenatief is dus via Utrecht en Arnhem naar Deventer maar zitten die lijnen niet ook erg vol? Plus de nog steeds lopende verbouwing van Utrecht C. Ik kan me niet voorstellen dat daar nu veel meer ruimte is voor extra goederentreinen.
Waar staat trouwens dat ik zeg dat er geen goederentreinen met kopmaken via Deventer rijden? Precies, nergens. Ik zeg alleen dat het onhandig is, en daarom lijkt het me niet de meest voor de hand liggende route om veel treinen om te leiden.
Zeker niet als het gaat om gevaarlijke stoffen, dat extra rangeren onderweg geeft weer extra risico's.
Het altenatief is dus via Utrecht en Arnhem naar Deventer maar zitten die lijnen niet ook erg vol? Plus de nog steeds lopende verbouwing van Utrecht C. Ik kan me niet voorstellen dat daar nu veel meer ruimte is voor extra goederentreinen.
Waar staat trouwens dat ik zeg dat er geen goederentreinen met kopmaken via Deventer rijden? Precies, nergens. Ik zeg alleen dat het onhandig is, en daarom lijkt het me niet de meest voor de hand liggende route om veel treinen om te leiden.
Zeker niet als het gaat om gevaarlijke stoffen, dat extra rangeren onderweg geeft weer extra risico's.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 180 gasten