Afscheidsrit Mat'64

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Daniel »

Tja, ik heb ook vaak zat met Mat'64 gereisd toen het nog standaard tussen Dordrecht en Geldermalsen reed. In 't begin nog Plan U waarbij het altijd opletten was of die trein in Stadspolders stopte, later volop Plan V.
Maar bij het echte treinreizen hoorde bij mij toch vooral ICK, niet geheel toevallig omdat ik dat materieel eindeloos had toen ik als student nog naar Breda pendelde en vervolgens weer doordat de 1900 het best uit kwam voor de woon-werkreis naar m'n eerste baan in Den Haag.

Maargoed, net als voor Ronaldussen is het voor mij ook wel het eerste materieeltype waarvan ik de buitendienststelling echt bewust meegemaakt heb en dat geen inhuur was (want anders was ICK eerder immers). Mat '54 heb ik in m'n heel jonge jaren nog wel meegemaakt als de trein naar opa en oma in Rotterdam, maar dat was wel heel lang geleden met een nog bovengronds Rotterdam Blaak als bestemming :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Zugführer »

Gave rit + verslag. Jammer dat er nu bijna geen treinen meer over zijn waarvan de raampjes open kunnen :p
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door JWM »

SGM?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door reisthijs »

Aking schreef:Ben benieuwd of die bagageafdeling in ere is hersteld of dat de deuren "met grof geweld" open zijn gesloopt...
Gewoon een paar boutjes losdraaien, dat lijkt me niet zo moeilijk?
Suus schreef:DD-AR is een tussenoplossing. Het materieel is nog niet afgeschreven (komt immers uit de jaren '90), maar omdat sprinters zoveel mogelijk gelijkvloerse instap moeten zijn/worden is het daarvoor niet meer geschikt. Dus is het verbouwd tot intercity, waarbij NS meteen afscheid heeft genomen van de locomotieven want locomotieven nemen alleen maar kostbare ruimte langs het perron.
Ja, verbouwd tot intercity om ze vervolgens massaal als stoptrein in te zetten wegens een tekort aan stoptreinmaterieel ... wat ze nog jaren kunnen blijven doen want pas in 2025 is gelijkvloerse instap verplicht.
Wubbo schreef:Grappig hoe dat dan toch verschilt per persoon (en misschien mag je het zelfs al per generatie noemen). Ik heb eindeloos met Mat 64 gereisd, vooral aan het begin van mijn studie toen ik noodgedwongen forensde tussen Geldermalsen en Utrecht. Het hoort voor mij echt bij treinreizen. SGM was voor mij juist veel minder in beeld, want dat reed verder in de Randstad en daar kwam ik niet zo vaak.
Dit klinkt erg herkenbaar :Y Ik woonde in Houten dus met de trein reizen betekende vrijwel altijd dat je in Mat'64 terecht kwam.
De oude SGM heb ik bijna niet bewust meegemaakt, die kwam hier niet.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door ODRAIL »

JWM schreef:SGM?
En volgens mij ook een aantal DDZ stellen?

Of ze moeten allemaal al gereviseerd zijn?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door ODRAIL »

Ook mijn treinreis carrière is begonnen in een Mat '64. In mijn geval van Waddinxveen naar Gouda zo'n 29 jaar geleden. Later toen ik naar Zevenhuizen verhuist ben (inmiddels is deel van Zevenhuizen Rotterdam Nesselande geworden) reisde ik er mee vanuit Nieuwerkerk aan den IJssel naar Gouda.

Heb aan dit materieel mooie en goede herinneringen :wink: .
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Zugführer »

JWM schreef:SGM?
Ja, maar verder niets meer toch? ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door reisthijs »

In DDM / DDAR kunnen toch ook nog steeds raampjes open op de benedenverdieping?
KM46 schreef:
JWM schreef:SGM?
En volgens mij ook een aantal DDZ stellen?

Of ze moeten allemaal al gereviseerd zijn?
DDZ is per definitie gereviseerd. :wink:
Wat niet verbouwd is nog steeds DDAR.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Aking »

reisthijs schreef:
Aking schreef:Ben benieuwd of die bagageafdeling in ere is hersteld of dat de deuren "met grof geweld" open zijn gesloopt...
Gewoon een paar boutjes losdraaien, dat lijkt me niet zo moeilijk
Daarmee heb je je deurbediening nog niet terug geloof ik...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Meltrain »

Ik heb eigenlijk de meeste herinneringen aan DD-AR omdat dat vroeger het meeste in de stoptreinen Rotterdam - Dordrecht reed. Alleen de stoptrein Leiden - Lombardijen reed destijds met Mat '64 (maar die reed alleen doordeweeks en mijn eerste reizen vonden vanzelfsprekend in het weekend plaats).
Tijdens mijn studententijd reed er afwisselend DD-AR en Mat '64 op mijn traject, maar laatstgenoemde werd al vrij snel afgelost door SLT. DD-AR is er wel t/m december 2011 planmatig blijven rijden, waarna het ook werd afgelost door SLT wat er (met een onderbreking van 1 jaar) nog steeds rijdt.

Ook aan ICM heb ik een aantal vroege herinneringen omdat ik met mijn vader wel eens naar het Spoorwegmuseum ging. :P
(En ik ben als 5-jarige al eens met mijn opa met de Thalys naar Amsterdam geweest.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door AppleMoose »

Chrysa schreef:Kom ik aan als 17-jarige die pas met enige regelmaat in de trein zat toen SLT al reed. -o-
Bedankt, nu voel ik mij oud... :cry: :mrgreen: :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door JWM »

Zit in een ander topic te pochen over de BMW van pa, dan weet je het wel uit wat voor nest het komt :X
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Chrysa »

Dat ding is tweedehands, nieuw zijn ze niet te betalen volgens mij.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Hainje »

Er koopt volgens mij ook bijna niemand een nieuwe BMW, denk praktisch allemaal lease.
🍉
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Chrysa »

Dat is bij de meeste duurdere auto's wel zo. Ik heb het net aan mijn vader gevraagd, en hij zei dat deze auto nieuw €60k kost. Er zijn denk ik niet veel mensen die dat geld hebben.

Voor deze hebben we €13k betaald, hij is geïmporteerd uit België omdat dat goedkoper was. Valt nog wel mee volgens mij.

We gaan hier echter wel een beetje off-topic. :p
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door ODRAIL »

Chrysa schreef:Kom ik aan als 17-jarige die pas met enige regelmaat in de trein zat toen SLT al reed. -o-
Toen 17 jaar oud was reisde ik het land door met Mat'64 :wink: .
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Chrysa »

Eerlijk gezegd doe ik op 2x/week Lage Zwaluwe -> Breda alles met de auto. :oops:

De bus neem ik vaker, maar daar komt vanaf januari ook verandering in. *O*
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door isadora »

De Rode Duivel. :twisted:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Ik heb eigenlijk de meeste herinneringen aan DD-AR omdat dat vroeger het meeste in de stoptreinen Rotterdam - Dordrecht reed. Alleen de stoptrein Leiden - Lombardijen reed destijds met Mat '64 (maar die reed alleen doordeweeks en mijn eerste reizen vonden vanzelfsprekend in het weekend plaats).
De sneltreinen waren dat toch juist met DDAR? Ik heb althans in het vorige decennium toch geregeld vaste Mat'64 omlopen gespot op Dordrecht - Rotterdam. In de zomervakantie reden er rond 2007 in elk geval altijd langere setjes van 3x Plan V, dat was de briljante NS-logica "in de vakantie reizen er minder mensen met de trein dus rijden we niet met de Sprinter Dordrecht - Leiden maar blijkbaar reizen er toch wat meer mensen met de trein waarvoor we de Sprinter Roosendaal - Den Haag verlengen" :P

Tijdens m'n afstudeerperiode in 2006 reed er sowieso ook nog Mat'64 rond in de 5100. Toen was er 's ochtends ook nog 'n omloopje wat op Roosendaal verder ging als stoptrein naar Vlissingen, die heb ik nog weleens gehad als er om een of andere reden geen IC ging (reisde toen Ddr - Bgn)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Meltrain »

Inderdaad redden later vooral de sneltreinen (en nog later ook de stoptrein Leiden - Dordrecht) met DD-AR, maar ik had het in mijn eerste stuk vooral over mijn eerste kennismakingen met de trein, dus zo'n 20 jaar geleden. :P
Destijds ging ik op zaterdag vaak met mijn vader naar "de stad" en op de teugweg namen we dan vaak de trein (meestal vanaf Blaak) en in mijn herinnering was dat altijd een dubbeldekker.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door bjorn keith »

Bedankt voor alle leuke reacties! :D

Aan de reacties is wel te zien dat eigenlijk iedereen de Mat'64 wel uit zijn of haar jeugd herinnerd. Leuk om die verhalen te lezen! Ik heb zelf de Mat'64 zelf altijd een beetje als een spoorwegicoon gezien. Er hebben tenslotte decennia treinen bij de NS gereden met zo'n kenmerkende bolle neus: Mat'54, Plan U, Mat'64. Met de buitendienststelling van de Mat'64 is dat icoon van het Nederlandse spoor verdwenen.
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door JWM »

Zelfs als kleine JWM vond ik dit al oude barrels. Jeugdsenriment zijn toch echt de koplopers met het oranje/bruine interieur.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door ODRAIL »

Zelfs met Mat'54 heb ik ook een aantal jaren gereisd. Deze werd weleens ingezet op het traject Alphen aan den Rijn - Gouda. Maar het was meer uitzondering dan regel.

De koplopers met het oranje/bruine interieur en met de doorloopkop. Dat was best handig als een trein gesplitst werd kon je tijdens de reis al overstappen naar het goede gedeelte van de trein.

Kan helaas ook niet meer :cry: .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door Suus »

Tja, splitsen en combineren zou in december 2012 voorgoed verdwijnen met de opening van de Hanzelijn en de verlenging van de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] naar Heerlen. Ondertussen zijn we bijna aan het einde van ruim anderhalf jaar splitsen en combineren van de 2800 met de 1700/11700 en in december gaat de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] dan weer splitsen en combineren, overigens allemaal met VIRM.

Toch mis ik de doorloopkop niet, mijn ervaring met doorloopkoppen in het buitenland (bijvoorbeeld MS96) is dat het idee leuk is, maar vaak niet werkt zoals verwacht omdat de doorloop toch weggestopt zit achter allerlei onduidelijke deuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Afscheidsrit Mat'64

Bericht door baladid »

IK heb ook het gevoel dat de MS96-kop beter werkt dan het de koploperdeuren deden...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten