Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door AppleMoose »

Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden
Er gaan per direct minder goederenwagons met gevaarlijke stoffen rijden langs Amersfoort en steden in Brabant. Zo'n 3200 wagons gaan via andere routes rijden. Staatssecretaris Dijksma wil op die manier weer aan de wettelijke normen gaan voldoen.

Eerder dit jaar bleek dat die normen flink worden overschreden. Door werkzaamheden aan de Betuwelijn, de belangrijkste goederenlijn, rijden er veel meer wagons met brandbaar gas (lpg) over het gewone spoor naar Duitsland. Vooral op het traject door Tilburg en Eindhoven en tussen Amersfoort en Apeldoorn zijn het er veel meer dan toegestaan.

De verladers hebben nu besloten een deel van die treinen via andere routes naar Duitsland te rijden. Op die routes is nog wel ruimte voor gevaarlijke stoffen. Er komt een beter informatiesysteem, waardoor er sneller kan worden ingegrepen als blijkt dat er te veel gevaarlijke stoffen over een bepaald traject zijn vervoerd. Nu kan dat pas na een jaar, dat wordt nu na elk kwartaal.

Lees verder
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Aking »

Betuwelijn? Betuweroute toch? (A)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door AppleMoose »

Ik heb de hoop al lang opgegeven dat de media de juiste benaming gaan gebruiken. Zie ook regelmatig dat ze beide benamingen doorelkaar gebruiken... :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef:Betuwelijn? Betuweroute toch? (A)
Betuweroute in dit geval :wink: . Deze is speciaal aangelegd voor het goederenvervoer per spoor vanaf de Rotterdamse havens naar Duitsland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door AppleMoose »

En jij denkt dat Aking dat niet weet? :')
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Chrysa »

Wat zou een Serviër over Nederlandse spoorlijnen moeten weten? :p
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door JWM »

Welke routes gaan de treinen dan rijden? Volgensmij is het gewoon het verschuiven van het probleem...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Aking »

Chrysa schreef:Wat zou een Serviër over Nederlandse spoorlijnen moeten weten? :p
Officieel ben ik nog eigendom van de staat der Nederlanden... (A)

Serviër ben ik in ieder geval voorlopig nog niet :wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door AppleMoose »

JWM schreef:Welke routes gaan de treinen dan rijden? Volgensmij is het gewoon het verschuiven van het probleem...
Eerder het verspreiden er van. Er blijven gewoon treinen met gevaarlijke stoffen over die routes rijden, alleen minder dan voorheen. De treinen die "plaats moeten maken", gaan via andere routes.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Meltrain »

Er zijn 7grensovergangen tussen het Nederlandse en Duitse spoor: Nieuweschans, Coevorden, Oldenzaal, Glanerbrug, Zevenaar, Venlo, Landgraaf.
Zevenaar is momenteel beperkt beschikbaar en Venlo is juist degene die door een deel van de treinen vermeden gaan worden, dus die laten we buiten beschouwing.
Nieuweschans (in elk geval voorlopig) en Glanerbrug bieden geen doorgaande verbindingen tussen het Nederlandse en Duitse spoor dus die vallen ook af.
Ik weet niet of de lijnen via Coevorden en Landgraaf geschikt zijn voor treinen met gevaarlijke stoffen, dus dan lijkt de route via Oldenzaal me de meest logische keuze.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door SuperGhost »

Je hebt natuurlijk ook nog de optie om via België richting Zuid-Duitsland te rijden lijkt me?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Daniel »

Dat is zo'n beetje de enige resterende optie ook als je die treinen zowel van de Brabantroute als de Bentheimroute af wilt hebben zoals de media beschrijven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door baladid »

Het probleem is hier beschreven als Tilburg-Eindhoven. Utrecht-Eindhoven-Venlo zou dus kunnen...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door reisthijs »

Vanuit Rotterdam zou dat moeten kunnen.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.

Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door The best »

reisthijs schreef:Vanuit Rotterdam zou dat moeten kunnen.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.

Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je via de Hanzelijn rijdt, dan 'dupeer' je toch weer andere steden. Ja, je slaat Amersfoort en Apeldoorn over, maar je rijdt dan wel door Zwolle, Lelystad en Almere. Dus daar schiet je dan ook niet heel veel mee op.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Wubbo »

Die werkzaamheden op het verlengde van de Betuweroute gaan volgens mij ook niet constant door. Best kans dat daar nu weer meer treinen kunnen rijden dan een paar weken geleden, wellicht ligt daar de oplossing.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door AppleMoose »

The best schreef:
reisthijs schreef:Vanuit Rotterdam zou dat moeten kunnen.
Amersfoort en Apeldoorn kan je vermijden door via de Hanzelijn te rijden.

Via België heeft (los van de omweg) als nadeel dat de vervoerders daarvoor wel over locomotieven en machinisten moeten beschikken die daar kunnen/mogen rijden.
Misschien zeg ik nu iets heel doms, maar als je via de Hanzelijn rijdt, dan 'dupeer' je toch weer andere steden. Ja, je slaat Amersfoort en Apeldoorn over, maar je rijdt dan wel door Zwolle, Lelystad en Almere. Dus daar schiet je dan ook niet heel veel mee op.
De kans dat er iets misgaat is bij 10 treinen (voorbeeldgetal) groter dan wanneer er 5 treinen rijden op 1 traject. Door de treinen te verspreiden, verminder je het risico op de oude routes en verhoog je het risico op andere plekken minimaal. Vooralsnog zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren dat de Flevolijn/Hanzelijn omleidingsroutes gaan worden, aangezien de Flevolijn al behoorlijk druk is. Ik denk dat de IJssellijn eerder een kanshebber zal zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door marvinkok »

Mogen die treinen wel door de Drontermeertunnel? Anders valt de Hanzelijn sowieso al af...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Klaasje »

Ja, tuurlijk. Waarom zouden ze de Hanzelijn en Flevolijn anders allerlei grote blusvoorzieningen hebben gegeven?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door reisthijs »

Volgens de netverklaring van Prorail zijn de tunnels met beperkingen voor goederentreinen Schiphol, Rijswijk, Barendrecht en Nijverdal.
Via de Hanzelijn mag dus gewoon.
Ronaldussen schreef:Vooralsnog zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren dat de Flevolijn/Hanzelijn omleidingsroutes gaan worden, aangezien de Flevolijn al behoorlijk druk is.
Als je soms denkt dat er nooit goederentreinen over de Flevolijn rijden heb je het mis.
Ronaldussen schreef:Ik denk dat de IJssellijn eerder een kanshebber zal zijn.
Dan heb je weer het nadeel dat je de loc moet omlopen in Deventer.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door JWM »

Dus eigenlijk is Flevolijn - Hanzelijn - Zwolle - Deventer - Bentheim de enige logische omleidingsroute om Amersfoort te vermijden?
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door Zugführer »

We rijden voortaan midden door Almere, Lelystad en Zwolle heen met onze treinen vol gevaarlijke stoffen, maar Amersfoort is veilig :')
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door regenmaker »

Ook Apeldoorn is zo veiliger. *O*
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door AppleMoose »

reisthijs schreef:
Ronaldussen schreef:Vooralsnog zie ik het echter nog niet zo snel gebeuren dat de Flevolijn/Hanzelijn omleidingsroutes gaan worden, aangezien de Flevolijn al behoorlijk druk is.
Als je soms denkt dat er nooit goederentreinen over de Flevolijn rijden heb je het mis.

Waar staat dat ik zeg dat er nooit goederentreinen over die lijn rijden? Precies, nergens. Ik zeg alleen dat die lijn al erg vol zit en er dus nauwelijks ruimte is om extra goederentreinen in te plannen.
Ronaldussen schreef:Ik denk dat de IJssellijn eerder een kanshebber zal zijn.
Dan heb je weer het nadeel dat je de loc moet omlopen in Deventer.
Dat gebeurt nu ook met diverse goederentreinen die via deze lijn naar Duitsland gaan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinen met gevaarlijke stoffen gaan omrijden

Bericht door reisthijs »

Er bestaat ook nog zoiets als 'een suggestie wekken' en dat deed jouw post dus.
Het altenatief is dus via Utrecht en Arnhem naar Deventer maar zitten die lijnen niet ook erg vol? Plus de nog steeds lopende verbouwing van Utrecht C. Ik kan me niet voorstellen dat daar nu veel meer ruimte is voor extra goederentreinen.

Waar staat trouwens dat ik zeg dat er geen goederentreinen met kopmaken via Deventer rijden? Precies, nergens. Ik zeg alleen dat het onhandig is, en daarom lijkt het me niet de meest voor de hand liggende route om veel treinen om te leiden.
Zeker niet als het gaat om gevaarlijke stoffen, dat extra rangeren onderweg geeft weer extra risico's.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 63 gasten