Tja. Volgens de meest recente cijfers die ik kon vinden is het percentage zwartrijders op de lijnen zonder conducteur 3,7%. Op de lijnen met 0,4%. Dat klinkt ten opzichte van elkaar natuurlijk al een flink verschil, maar op het totaal genomen vind ik het niet schokkend, zeker als je bedenkt dat (aldus Wikipedia) dat percentage in de jaren negentig op 20% lag. Ik verwacht ook niet dat het percentage zwartrijders met het afschaffen van de vaste conducteur naar die 3,7% zal 'schieten'. Deels zal het hogere percentage namelijk uit lokale gewenning te verklaren zijn: de vaste reizigers langs deze lijnen weten nu eenmaal uit ervaring dat de pakkans lager is op deze lijnen en nemen het risico. Introduceer het open instapregime op alle overige tramlijnen, en je hebt met een cliëntele te maken die jaren van een gesloten regime gewend is geweest. Ongetwijfeld zitten daar een aantal rekenaars tussen, maar de goegemeente zal gewoon braaf inchecken. Conditionering, zoals dat heet.n-evo schreef:Op tram 5, 16 en 24 wordt al jaren steekproefsgewijs gecontroleerd, een tijdje zelfs door controleurs in burger. Kennelijk maakt dat niet indruk genoeg.
Maar goed, een beetje lood om oud ijzer. Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de cijfers uit de recente proeven, met name lijn 2.