Zeeland: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Daniel schreef:@BusFreakRotterdam: Je bedoelt gekoppeld in Hulst neem ik aan?
Ja excuus, gekoppeld Hulst moet er staan ipv Terneuzen! Scherp opgelet, thanks! :D
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Rdaalwil »

Kan lijn 19 niet naar Roosendaal? Dan gaat de bus niet meer langs die verschrikkelijk E19 en kan het centrum via de bioscoop bereikt worden. In Roosendaal heb je ook verschillende mogelijkheden om naar Breda of andere steden te bereiken :-)!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Suus »

De bus zal wel niet door de Liefkenshoektunnel gaan vanwege de tol, die is voor een bus 19 euro.

Roosendaal ligt niet handig ten opzichte van de snelwegen. Dan is Bergen op Zoom nog praktischer maar dan ben je nog steeds nergens.

Als we toch gaan fantaseren trouwens: Heropen de spoorlijn Terneuzen - Sint-Niklaas en maak Breda, Hulst en Terneuzen onderdeel van het Belgische tariefsysteem, dan kan je campuskaarten aan die studenten geven zodra de Benelux via Breda gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Chrysa »

Antwerpen kan je schrappen, dat zijn misschien 10 mensen per dag die daar gebruik van maken, door de week waarschijnlijk nog minder.
Hulst - Liefkenshoektunnel - Roosendaal - Breda. Evt kan je nog stoppen in Bergen op Zoom, maar denk niet dat dat veel nut heeft. Roosendaal - Breda kan je ook schrappen, maar dat geklungel met al die baggage die studenten bij zich hebben wat dan de 3600 in en uit moet lijkt me ook niet zo geweldig, zeker op vrijdagmiddag.

Kan je voor de Liefkenshoek geen vrijstelling krijgen oid? De Westerscheldetunnel rijden ook zat bussen door.
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Rdaalwil »

Suus schreef:De bus zal wel niet door de Liefkenshoektunnel gaan vanwege de tol, die is voor een bus 19 euro.

Roosendaal ligt niet handig ten opzichte van de snelwegen. Dan is Bergen op Zoom nog praktischer maar dan ben je nog steeds nergens.

Als we toch gaan fantaseren trouwens: Heropen de spoorlijn Terneuzen - Sint-Niklaas en maak Breda, Hulst en Terneuzen onderdeel van het Belgische tariefsysteem, dan kan je campuskaarten aan die studenten geven zodra de Benelux via Breda gaat rijden.
Station van Roosendaal is best vlot te bereiken via de A17, afslag bij Rosada. Verkeerslichten bij de Roselaar springen redelijk snel op wit voor de bussen. In Breda moet Lijn 19 ook nog half Breda door om uiteindelijk bij het station te komen.

Een spoorlijn is dat wel rendabel in ZV? Terneuzen en Hulst zorgen voor de meeste passagiers of niet? Maar idee klinkt wel leuk ;)
Rdaalwil
Berichten: 123
Lid geworden op: do 30 jan 2014, 22:22

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Rdaalwil »

Chrysa schreef:Antwerpen kan je schrappen, dat zijn misschien 10 mensen per dag die daar gebruik van maken, door de week waarschijnlijk nog minder.
Hulst - Liefkenshoektunnel - Roosendaal - Breda. Evt kan je nog stoppen in Bergen op Zoom, maar denk niet dat dat veel nut heeft. Roosendaal - Breda kan je ook schrappen, maar dat geklungel met al die baggage die studenten bij zich hebben wat dan de 3600 in en uit moet lijkt me ook niet zo geweldig, zeker op vrijdagmiddag.

Kan je voor de Liefkenshoek geen vrijstelling krijgen oid? De Westerscheldetunnel rijden ook zat bussen door.
In de Westerscheldetunnel hebben die bussen toch soort abbo? Maar als studenten naar Tilburg moeten zullen zij ook te maken hebben met de 3600. Alleen voor Eindhoven is de kans groter dat ze de ICMm hebben. Alleen qua ruimte ook geen pretje voor veel bagage denk ik?
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Milco »

BusFreakRotterdam schreef:Er zijn 4 redenen waarom men lijn 19 wil opheffen;

1) de bus is door de lange route vaak veelste laat, 73% van de ritten is meer dan 900 seconden (15 minute) te laat in Breda!
2) na de verbouwing van station Breda staat de bus te lang op de geimproviseerde bufferplaats, dit komt door de lange wettelijk verplichte pauze
van de chauffeur
3) de treinverbinding tussen Antwerpen-Breda v.v. wordt een stuk beter dan nu het geval is.
4) Lijn 20 heeft ook last van de vertragingen op de route van lijn 19, is lijn 19 te laat, vertrekt lijn 20 ook weer te laat.
Nu ken ik lijn 19 niet, maar ik heb regelmatig gelezen dat hij erg druk is/kan zijn. Maar toch wil ik even mijn inbreng doen als dat mag. Punten 2 en 4 kun je vrij gemakkelijk verhelpen. Als er in Breda genoeg plaats is om te kunnen bufferen, staat de bus niet gauw in de weg lijkt mij. Daarnaast kan de koppeling met lijn 20 gewoon verbroken worden, dan kan lijn 20 in ieder geval wel weer op tijd rijden.

Zou het niet beter zijn om lijn 19 te knippen in Antwerpen en vanuit beide uiteindes tot de rand van de stad te rijden, waar een andere bus of tram snel naar het centrum rijdt? Dan krijg je een deel Breda - rand Antwerpen en een deel Hulst - rand Antwerpen. Desnoods komen beide lijndelen wel op één locatie aan de rand van Antwerpen, zodat doorgaande reizigers tussen Breda en Hulst over kunnen stappen, al dan niet met een wat langere overstaptijd.

Verder weet ik wel dat de E19 regelmatig druk is en dan snap ik dat dat voor lijn 19 tot vertraging kan leiden, maar is het dan niet een idee om lijn 19 (of het traject Breda - Antwerpen zoals ik hierboven beschrijf) binnendoor te leiden, via de N1 in België en de N263 in Nederland? Of loopt dat dan ook vast?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Chrysa schreef: Kan je voor de Liefkenshoek geen vrijstelling krijgen oid? De Westerscheldetunnel rijden ook zat bussen door.
De Westerscheldetunnel is 100% eigendom van de provincie Zeeland die tevens ook de concessieverlener is van het openbaar vervoer in Zeeland.
Dus dat geld gaat uit de spaarpot van de provincie en komt via een omweg weer in het zelfde potje terecht.
Zou mij ook niets verbazen als dat via allemaal dubieuze constructies gaat maar dat terzijde.
De Liefkenshoektunnel is eigendom van het stadsdistrict Antwerpen. Ik denk dat je vrijstelling voor die tunnel heel moeilijk zult krijgen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Michael »

Milco schreef:Als er in Breda genoeg plaats is om te kunnen bufferen, staat de bus niet gauw in de weg lijkt mij
En die ruimte is er dus niet. Officieel heeft Breda maar 1 bufferplaats waar 1 bus kan staan. Er is namelijk in de bouwplannen geen rekening mee gehouden dat er bussen moeten bufferen waardoor er dus geen bufferplaats is aangelegd. Dit is nu creatief opgelost door te bufferen op de hellingbaan aan de westzijde. De diensten zijn zo gemaakt dat een bus zo min mogelijk stil hoeft te staan en een chauffeur dus vaak meerdere keren van bus moet wisselen. Er zijn maar een paar diensten waarbij je de hele dienst dezelfde bus hebt.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Mr-W »

Milco schreef:Zou het niet beter zijn om lijn 19 te knippen in Antwerpen en vanuit beide uiteindes tot de rand van de stad te rijden, waar een andere bus of tram snel naar het centrum rijdt? Dan krijg je een deel Breda - rand Antwerpen en een deel Hulst - rand Antwerpen. Desnoods komen beide lijndelen wel op één locatie aan de rand van Antwerpen, zodat doorgaande reizigers tussen Breda en Hulst over kunnen stappen, al dan niet met een wat langere overstaptijd.
Het trajectdeel Breda-Antwerpen gaat de Provincie Noord Brabant niet rijden met een parallel lopende spoorlijn, dan zouden ze nog eerder investeren in Bergen op Zoom- Antwerpen. Lijn 19 is vooral aan Lijn 20 gekoppeld omdat die lijn de enige lijn is die op zondag naar Hulst rijdt. Hierdoor worden lange mat-ritten voorkomen vanaf Terneuzen. Doordeweeks zijn er ook enkele omlopen gekoppeld aan lijn 10
Milco schreef:[Verder weet ik wel dat de E19 regelmatig druk is en dan snap ik dat dat voor lijn 19 tot vertraging kan leiden, maar is het dan niet een idee om lijn 19 (of het traject Breda - Antwerpen zoals ik hierboven beschrijf) binnendoor te leiden, via de N1 in België en de N263 in Nederland? Of loopt dat dan ook vast?
De binnendoorroute is zeker tot Brasschaat onzinnig. Binnen Antwerpen zijn er enkele sluiproutes om het fileleed te beperken zoals via de N129, N1 en de IJzerlaan naar de Noorderplaats.
Chrysa schreef:Nederland wel dan? De ring van Antwerpen is een ramp, maar Rotterdam is net zo erg in de avondspits.
Ook vanaf Zuidplein wel eens forse vertraging opgelopen richting Zierikzee dankzij de files rond Rotterdam en de N59. (+10 of meer)
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

http://www.pzc.nl/regio/zeeuws-vlaander ... -1.6495107

De VVD in Noord-Brabant gaat vragen stellen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant over lijn 19.
Misschien toch nog een beetje hoop voor de studenten uit Oost Zeeuws-Vlaanderen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Is het een heel raar idee om die bus van lijn 19 in de pauze naar de stalling in Breda te laten rijden? Als het goed is zit deze nog steeds aan de Slingerweg, dus niet eens zo gek ver van het station. Op de tijden dat lijn 19 in Breda staat is er volgens mij genoeg ruimte daar om te kunnen bufferen. Heb je ook gelijk een goede pauzelocatie voor de chauffeur.
🍉
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Gekko123 »

Klinkt als een leuk idee, maar ik zie alleen een praktisch probleempje: lijn 19 wordt gereden door Connexxion en die stalling in Breda is naar ik mag aannemen niet meer van Veolia (of een andere merknaam onder Transdev).
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door busfanNL »

Nee die is van Arriva. Maar als cxx geld betaalt dan is het in een keer goed.
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Lijkt mij een goed plan en ik zie er ook geen probleem in. In Lisse en Schoonhoven deelt Connexxion ook de stalling met Arriva.
Eventueel kan Connexxion ook de stalling gebruiken van TCR in Breda die zit aan het Spinveld ook niet verweg van het station en daar is zeeën van ruimte voor een gelede bus. Een nadeel er is daar geen enkele voorziening voor de chauffeurs.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door bartjemestrom »

Of men ligt een buffer aan op die lege vlakte naast het busstation? Aan beide kanten zat ruimte :?
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Er kwamen klachten van omwonenden over de aanleg van bufferplaatsen
BusFreakRotterdam
Berichten: 952
Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door BusFreakRotterdam »

Omwonenden klagen over een bufferplaats van bussen.... ehm volgens mij weet je dat als je naast een NS-station gaat wonen wat tevens een OV-knooppunt is... zijn dat diezelfde mensen die in de nieuwe appartementen complexen zijn gaan wonen? Typisch Nederlands gevalletje, ik koop een huis naast Schiphol en klaag over vliegtuigen die overvliegen!

Afijn hierbij een link naar de vragen die gesteld zijn door de provenciale statenfractie VVD Brabant, hopelijk werkt de link!

http://brainps.brabant.nl/handlers/SISM ... ntID=59875
Laatst gewijzigd door BusFreakRotterdam op do 06 okt 2016, 00:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Zugführer »

Terecht. Dat ze maar eens snel klachten gaan indienen over dat er bussen gebruik maken van het busstation. Dat kan natuurlijk ook niet.

Verder is het uiteraard zonde van het geld om een bus zo'n lang stuk over de snelweg te laten rijden parallel aan een spoorlijn waar binnenkort hopelijk een fatsoenlijke treinverbinding rijdt. Misschien kan er voor de arme studenten een in/uitcheckpaal geplaatst worden op het station tot waar lijn 19 ingekort wordt, of er kan op een andere manier naar een oplossing voor deze groep gezorgd worden. Een bus laten rijden speciaal voor een groep die toch al niets betaald is een beetje jammer natuurlijk (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Gekko123 schreef:Klinkt als een leuk idee, maar ik zie alleen een praktisch probleempje: lijn 19 wordt gereden door Connexxion en die stalling in Breda is naar ik mag aannemen niet meer van Veolia (of een andere merknaam onder Transdev).
busfanNL schreef:Nee die is van Arriva. Maar als cxx geld betaalt dan is het in een keer goed.
Dit inderdaad, tegen een kleine vergoeding zullen ze bij Arriva echt niet moeilijk doen.

Verder, zodra de IC tussen Breda en Antwerpen gaat rijden een (mobiele) incheckpaal plaatsen op het Antwerpse station. Dat is niet alleen in het voordeel van de studenten, ook andere Nederlandse reizigers kunnen dan eenvoudiger een tripje naar Antwerpen betalen.
🍉
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door datm »

Hainje schreef:Verder, zodra de IC tussen Breda en Antwerpen gaat rijden een (mobiele) incheckpaal plaatsen op het Antwerpse station. Dat is niet alleen in het voordeel van de studenten, ook andere Nederlandse reizigers kunnen dan eenvoudiger een tripje naar Antwerpen betalen.
Een incheckpaal plaatsen in Antwerpen is niet nodig. De conducteur kan zien of er op de ov-chipkaart een geldig (studenten) abonnement op staat. Voor de overige reizigers kan men een extra toeslagzuil plaatsen in Breda voor de trein naar Antwerpen. Die toeslag is dan een retourtje Antwerpen wat op de ov-chipkaart wordt geladen. Reizigers die van Antwerpen naar Breda willen reizen kunnen de toeslag opladen bij de NS automaat die al op Antwerpen Centraal staat.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door Hainje »

Wat nodeloos ingewikkeld. Ik snap het al maar half, laat staan een gewone reiziger. Gewoon een incheckpaaltje plaatsen waar je kunt in- en uitchecken, zo'n automaat kost alleen maar weer extra tijd.
🍉
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door custermans »

Michael schreef:Hij zegt dat de Provincie Brabant niet meer wilt betalen om lijn 19 te laten rijden. Maar het is een lijn van de Provincie Zeeland dus ik neem aan dat hun dit betalen. Of betaald Brabant ook een deel?
Lijn 19 is van de Concessie Zeeland, Brabant betaalt geen cent.
custermans
Berichten: 102
Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35

Re: Openbaar vervoer Zeeland

Bericht door custermans »

datm schreef:Lijkt mij een goed plan en ik zie er ook geen probleem in. In Lisse en Schoonhoven deelt Connexxion ook de stalling met Arriva.
Eventueel kan Connexxion ook de stalling gebruiken van TCR in Breda die zit aan het Spinveld ook niet verweg van het station en daar is zeeën van ruimte voor een gelede bus. Een nadeel er is daar geen enkele voorziening voor de chauffeurs.
Dan is het dus geen pauzelocatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten