NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
In december 2016 wordt de dienstregeling van de NMBS aangepast. Er zullen voornamelijk meer regionale treinen rondom Brussel en Antwerpen gaan rijden. Ook wordt opnieuw een station geopend in de regio Brussel.
Treindienst S9 Leuven - Brussel-Luxemburg - Braine-l'Alleud zal voortaan op werkdagen ook buiten de spits gaan rijden. In totaal gaan er op werkdagen zo 24 treinen meer rijden op deze lijn.
Treindienst S7 Mechelen - Delta - Halle gaat voortaan ook stoppen op het nieuwe station Arcaden. Dit station is al enige tijd gereed, alleen de liften zijn nog niet gebouwd, deze zullen pas na de opening opgeleverd worden.
In het weekend gaat een nieuwe intercity-dienst rijden tussen Braine-l'Alleud, Waterloo, St-Genesius-Rode, Linkebeek, Sint-Job, Diesdelle, Boondaal, Etterbeek, Brussel-Luxemburg, Brussel-Schuman, Bordet, Brussels-Airport-Zaventem, Kortenberg, Herent en Leuven. Daarmee krijgt lijn 26 voor het eerst sinds mensenheugenis weer een weekendbediening.
Op werkdagen gaan tussen Antwerpen en Noorderkempen zowel 's ochtends als 's middags drie piektreinen rijden. Zo ontstaat in de spitsuren een halfuursdienst Antwerpen - Noorderkempen. De verbinding tussen Noorderkempen en Breda volgt pas in december 2017.
Treindienst S9 Leuven - Brussel-Luxemburg - Braine-l'Alleud zal voortaan op werkdagen ook buiten de spits gaan rijden. In totaal gaan er op werkdagen zo 24 treinen meer rijden op deze lijn.
Treindienst S7 Mechelen - Delta - Halle gaat voortaan ook stoppen op het nieuwe station Arcaden. Dit station is al enige tijd gereed, alleen de liften zijn nog niet gebouwd, deze zullen pas na de opening opgeleverd worden.
In het weekend gaat een nieuwe intercity-dienst rijden tussen Braine-l'Alleud, Waterloo, St-Genesius-Rode, Linkebeek, Sint-Job, Diesdelle, Boondaal, Etterbeek, Brussel-Luxemburg, Brussel-Schuman, Bordet, Brussels-Airport-Zaventem, Kortenberg, Herent en Leuven. Daarmee krijgt lijn 26 voor het eerst sinds mensenheugenis weer een weekendbediening.
Op werkdagen gaan tussen Antwerpen en Noorderkempen zowel 's ochtends als 's middags drie piektreinen rijden. Zo ontstaat in de spitsuren een halfuursdienst Antwerpen - Noorderkempen. De verbinding tussen Noorderkempen en Breda volgt pas in december 2017.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Is het weer uitgesteld, of gaat de Benelux niet in Noorderkempen stoppen?Suus schreef: De verbinding tussen Noorderkempen en Breda volgt pas in december 2017.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Jawel, maar heel dienstregeling 2017 rijdt de Benelux nog via Roosendaal...
Waarom trouwens die extra treinen naar Noorderkempen? Is het zo druk of vanwege werkzaamheden op de ring Antwerpen (?) net zoals die extra stoptreinen op de lijn Essen - Antwerpen (die overigens niet in bovenstaand overzicht staan)?
Waarom trouwens die extra treinen naar Noorderkempen? Is het zo druk of vanwege werkzaamheden op de ring Antwerpen (?) net zoals die extra stoptreinen op de lijn Essen - Antwerpen (die overigens niet in bovenstaand overzicht staan)?
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
De NMBS rept met geen woord over extra treinen naar Essen en/of Roosendaal, dus die zullen in december nog niet komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Vorig jaar is de parkeerplaats op Noorderkempen uitgebreid, omdat die op werkdagen onvoldoende capaciteit had om aan de vraag te voldoen. De treinen rijden dan met twee Desiro's. Dan kan je wel een derde stel gaan toevoegen, maar dan is het interessanter voor reizigers om naar een halfuursdienst te gaan, wil je reizigers verleiden de trein te pakken in plaats van de auto naar Antwerpen. Al zou het nog beter zijn als ook die frequentieverlaging in het dal naar 1x/2 uur (waarin de trein op Noorderkempen ruim een uur stilstaat) ook wordt teruggedraaid.JWM schreef: Waarom trouwens die extra treinen naar Noorderkempen? Is het zo druk of vanwege werkzaamheden op de ring Antwerpen (?) net zoals die extra stoptreinen op de lijn Essen - Antwerpen (die overigens niet in bovenstaand overzicht staan)?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
De werkzaamheden aan Ring, die de aanleiding zijn voor die extra stoptreinen, gaan medio 2017 van start. Dus zou kunnen dat die extra treinen dan pas gaan rijden.JWM schreef:Is het zo druk of vanwege werkzaamheden op de ring Antwerpen (?) net zoals die extra stoptreinen op de lijn Essen - Antwerpen (die overigens niet in bovenstaand overzicht staan)?
Het klinkt heel logisch, maar dat ze bij de NMBS ook zo denken, dat is nieuw. Wel een positieve ontwikkeling.Raymond schreef:Dan kan je wel een derde stel gaan toevoegen, maar dan is het interessanter voor reizigers om naar een halfuursdienst te gaan, wil je reizigers verleiden de trein te pakken in plaats van de auto naar Antwerpen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Wat moet die machinist daar een uur? ._.Raymond schreef: die frequentieverlaging in het dal naar 1x/2 uur (waarin de trein op Noorderkempen ruim een uur stilstaat) ook wordt teruggedraaid.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Als de NMBS een beetje efficiënt is zijn daar pauze-faciliteiten maar waarschijnlijk mogen de machinist en treinbegeleider daar ruim een uur van het herfstzonnetje genieten om na een kwartiertje rijden naar Antwerpen aldaar de officiële pauze te krijgen.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Wat was hier eigenlijk de reden van? Het had (oorspronkelijk) te maken met onderhoud aan de HSL, toch?Raymond schreef:Al zou het nog beter zijn als ook die frequentieverlaging in het dal naar 1x/2 uur (waarin de trein op Noorderkempen ruim een uur stilstaat) ook wordt teruggedraaid.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Ik geloof dat een uur samenvalt met het uur dat Thalys ook niet rijdt, maar in vergelijking tot spoorlijn 1 of 2 slaat het nergens op. Zou het dan ook eerder een bezuiniging noemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
In Antwerpen is er geen ruimte om die trein een uur aan het perron te laten staan... en die trein wegrangeren in Antwerpen is blijkbaar een heel gedoe.Chrysa schreef:Wat moet die machinist daar een uur? ._.Raymond schreef: die frequentieverlaging in het dal naar 1x/2 uur (waarin de trein op Noorderkempen ruim een uur stilstaat) ook wordt teruggedraaid.
Destijds werd die frequentieverlaging ook als bezuiniging gepresenteerd, want de bezetting was toen erg matig. In het begin reed de Noorderkempenpendel nog gewoon ieder uur.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Kan de frequentie niet worden verhoogd? 2x/uur in de spits en 1x/2uur in daluren is nogal apart.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Dat 1x/2u is maar twee keer per dag, verder is het gewoon uursdienst.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Er wordt met de nieuwe dienstregeling een halfuursdienst gereden tussen Antwerpen en Oostende, 1x/uur rechtstreeks en 1x/uur met overstap in Gent. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Niet om het een of ander, maar dat is nu ook al zo. Tenzij het cross-platform wordt, want nu is het van spoor 3 naar 12 op Gent-SP, en tenzij de verbouwing opeens opschiet is spoor 11/12 daar echt een roteind lopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Vanwege de goede prestaties van de NMBS, de hogere inflatie en de gestegen exploitatiekosten mag de NMBS de prijzen per 1 februari 2017 met 2,93% verhogen. Abonnementen worden 3,38% duurder.
De minimale prijs van een enkele reis gaat van 2,10 naar 2,20. De Keycard wordt daarom ook in prijs verhoogd van 21 naar 22 euro.
De Go Pass 10 wordt in prijs verhoogd van 51 naar 52 euro.
De Go Pass 1 Nationaal en het Seniorenbiljet worden in prijs verhoogd van 6 naar 6,20
De Rail Pass wordt in prijs verhoogd van 76 naar 77 euro.
De minimale prijs van een enkele reis gaat van 2,10 naar 2,20. De Keycard wordt daarom ook in prijs verhoogd van 21 naar 22 euro.
De Go Pass 10 wordt in prijs verhoogd van 51 naar 52 euro.
De Go Pass 1 Nationaal en het Seniorenbiljet worden in prijs verhoogd van 6 naar 6,20
De Rail Pass wordt in prijs verhoogd van 76 naar 77 euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2017: meer treinen, nieuw station
Filmpje van de opening van station Arcaden: http://www.bruzz.be/nl/video/eerste-tre ... on-arcaden
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten