Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Eind 2012/begin 2013 heb ik een half jaar door Azië gereisd. Daar heb ik in diverse landen ook veel gebruik gemaakt van treinen (en bussen). Begin 2013 was ik drie weken in Sri Lanka, een uitstekend land om te bereizen met de trein. Sommige foto's hebben misschien wat summiere informatie maar dat komt dan omdat de reis al een tijdje terug is geweest. Graag geen commentaar over de kwaliteit van de foto's, ik ben geen professionele treinfotograaf. Just for the fun, geniet er van.
Foto 1: We beginnen gelijk maar met een busfoto. Bussen in Sri Lanka (en India) zijn heel erg kleurrijk, op het kitscherige af. Bovenin zie je denk ik allerlei gelovige figuren. Is vast ter bescherming van de bumpy ride. In deze bus ben ik geloof ik op weg naar het noorden van Sri Lanka.
Foto 2: In het noorden van Sri Lanka heeft ruim een kwart eeuw een bloedige oorlog gewoed. Die is pas enkele jaren voorbij. Toerisme is daar vrij nieuw maar ik wilde graag ook dat deel van Sri Lanka zien. We zijn een dag of twee in Jaffna geweest en hebben daar ook een dagtrip gemaakt naar enkele eilanden, gelegen ten oosten van Jaffna. Hier wachten we denk ik op een bus om over te stappen. In ieder geval was een trip naar het noorden een interessante uitstap. Op de weg er naar toe veel checkpoints. Je zag ook overal opslagplaatsen van de bekende hulpinstanties alsmede in Jaffna zelf nog veel recente kogelgaten. Inmiddels loop er geloof ik een spoorlijn naar Jaffna.
Foto 3: Stationshal in Kandy. De tweede stad van Sri Lanka, gelegen in het binnenland. Vanuit hier kun je allerlei kanten op. Onder meer door een visum aanvraag voor India zijn we hier enkele keren geweest. Sri Lanka heeft een uitstekend spoorwegennet, waarschijnlijk een overblijfsel van de Britse invloed.
Foto 4: Stationsgebouw Kandy. Eigenlijk heerst hier wel redelijke rust terwijl het station natuurlijk middenin de drukke binnenstad ligt.
Foto 5: Vertrektijdenbord oude stijl.
Foto 6: Nog steeds op het station van Kandy
Foto 7: Vracht vervoerd over het spoor. Vaak zie je persoonsvervoer gecombineerd met enkele vrachtwagons.
Foto 8: Hier staat de trein klaar voor onze reis van vermoedelijk Kandy naar Ella. Een spectaculaire rit door het hoger gelegen deel van Sri Lanka. Over de weg is het nog geen 140 kilometer, wij doen er met de trein ongeveer zes uur over. Je hebt diverse klassen hier. Sommige treinen hebben zelfs een panoramarijtuig voor toeristen. Ik reis altijd het liefst zo goedkoop mogelijk tussen het normale volk. Voor deze rit betaal ik nog geen 2 euro. Over het uitzicht zo meer.
Foto 9: Uitzicht tijdens de rit naar Ella.
Foto 10: Zoals gezegd zijn er speciale rijtuigen voor toeristen. Luxer en waar je door glas kan genieten van de vergezichten. Vind ik allemaal niet nodig want ik heb regelmatig op de traptreden gezeten. De deuren van de treinen in Sri Lanka zijn meestal niet gesloten dus je kunt lekker bij de deuropening zitten. Lekker windje door de haren. Gevaarlijk vind ik het niet, de trein kan hier toch niet zo snel.
Foto 11: Treinbordje bij het station Great Western. Dit is overigens nog lang niet het hoogst gelegen station. Dat is Pattipola, gelegen op 1897,5 m boven zeeniveau. Wikipedia zegt dit over dat hoogste punt: 'At a peak of 1,900 metres (6,200 ft), Sri Lanka has the highest broad gauge railway in the world.'
Foto 12: Interieur van de treinrit naar Ella. Dit is dus een lagere klasse en van een zeer acceptabel niveau.
Foto 13: Gewoon laten liggen.
Foto 14: Dit is denk ik de volgende dag. Ella is eigenlijk een backpackersoord waar niet zoveel te doen is behalve wandelen en genieten van de rust van de natuur. Lonely Planet adviseert zelfs een wandeling naar een berg waar je eerst een heel deel over het spoor moet lopen. Heel normaal daar.
Foto 15: Even aan de kant, de trein komt eraan. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je platgereden wordt. De treinen toeteren daar regelmatig en hoor je al van geruime afstand aankomen.
Foto 16: Zelfde trein, nu gepasseerd. Hier zie je mooi aan de achterkant de luxere wagon met grotere ramen voor de toeristen.
Foto 17: Een van m'n favorieten (ondanks de geringe kwaliteit). Tijdens onze hike kwamen we ook langs dit punt. Hier kun je goed zien hoe hoog de trein rijdt. Eigenlijk rijdt hij hier over een bergrichel want aan beide kanten had je een prachtig uitzicht.
Foto 18: Tunnel. Hier liep ik toch maar even wat sneller. Je weet maar nooit.
Foto 19: Net op tijd weer uit de tunnel.
Foto 20: Hier zie je weer goed dat het gewoon normaal is om tijdens de rit in de deuropening te zitten of staan.
Foto 21: Nog steeds in de bergen. Hier op denk ik? station Haputale. Gelegen op 1431 meter boven zeeniveau.
Foto 22: Dit was een heel bizar tafereel. Volgens mij is dit een reparatieploeg die op eigen kracht (maar vraag niet hoe) naar dit station is gereden om iets uit te voeren. Ik heb het destijds niet helemaal kunnen volgen maar ze gingen er daarna na enige oponthoud weer vlug vandoor.
Foto 23: Als afsluiter maar weer een bus. Hier zijn we in het zuiden, in de stad Galle. Deze stad is voor ons Nederlanders interessant om te bezoeken omdat er veel overblijfselen zijn van de Nederlandse koloniale tijd. Toch bijzonder om zoveel Nederlands te zien zo ver van huis.
Als dit verslag bevallen is wil ik in de komende tijd nog wel van een aantal andere landen een verslag maken (o.a. China, India en Indonesië).
Foto 1: We beginnen gelijk maar met een busfoto. Bussen in Sri Lanka (en India) zijn heel erg kleurrijk, op het kitscherige af. Bovenin zie je denk ik allerlei gelovige figuren. Is vast ter bescherming van de bumpy ride. In deze bus ben ik geloof ik op weg naar het noorden van Sri Lanka.
Foto 2: In het noorden van Sri Lanka heeft ruim een kwart eeuw een bloedige oorlog gewoed. Die is pas enkele jaren voorbij. Toerisme is daar vrij nieuw maar ik wilde graag ook dat deel van Sri Lanka zien. We zijn een dag of twee in Jaffna geweest en hebben daar ook een dagtrip gemaakt naar enkele eilanden, gelegen ten oosten van Jaffna. Hier wachten we denk ik op een bus om over te stappen. In ieder geval was een trip naar het noorden een interessante uitstap. Op de weg er naar toe veel checkpoints. Je zag ook overal opslagplaatsen van de bekende hulpinstanties alsmede in Jaffna zelf nog veel recente kogelgaten. Inmiddels loop er geloof ik een spoorlijn naar Jaffna.
Foto 3: Stationshal in Kandy. De tweede stad van Sri Lanka, gelegen in het binnenland. Vanuit hier kun je allerlei kanten op. Onder meer door een visum aanvraag voor India zijn we hier enkele keren geweest. Sri Lanka heeft een uitstekend spoorwegennet, waarschijnlijk een overblijfsel van de Britse invloed.
Foto 4: Stationsgebouw Kandy. Eigenlijk heerst hier wel redelijke rust terwijl het station natuurlijk middenin de drukke binnenstad ligt.
Foto 5: Vertrektijdenbord oude stijl.
Foto 6: Nog steeds op het station van Kandy
Foto 7: Vracht vervoerd over het spoor. Vaak zie je persoonsvervoer gecombineerd met enkele vrachtwagons.
Foto 8: Hier staat de trein klaar voor onze reis van vermoedelijk Kandy naar Ella. Een spectaculaire rit door het hoger gelegen deel van Sri Lanka. Over de weg is het nog geen 140 kilometer, wij doen er met de trein ongeveer zes uur over. Je hebt diverse klassen hier. Sommige treinen hebben zelfs een panoramarijtuig voor toeristen. Ik reis altijd het liefst zo goedkoop mogelijk tussen het normale volk. Voor deze rit betaal ik nog geen 2 euro. Over het uitzicht zo meer.
Foto 9: Uitzicht tijdens de rit naar Ella.
Foto 10: Zoals gezegd zijn er speciale rijtuigen voor toeristen. Luxer en waar je door glas kan genieten van de vergezichten. Vind ik allemaal niet nodig want ik heb regelmatig op de traptreden gezeten. De deuren van de treinen in Sri Lanka zijn meestal niet gesloten dus je kunt lekker bij de deuropening zitten. Lekker windje door de haren. Gevaarlijk vind ik het niet, de trein kan hier toch niet zo snel.
Foto 11: Treinbordje bij het station Great Western. Dit is overigens nog lang niet het hoogst gelegen station. Dat is Pattipola, gelegen op 1897,5 m boven zeeniveau. Wikipedia zegt dit over dat hoogste punt: 'At a peak of 1,900 metres (6,200 ft), Sri Lanka has the highest broad gauge railway in the world.'
Foto 12: Interieur van de treinrit naar Ella. Dit is dus een lagere klasse en van een zeer acceptabel niveau.
Foto 13: Gewoon laten liggen.
Foto 14: Dit is denk ik de volgende dag. Ella is eigenlijk een backpackersoord waar niet zoveel te doen is behalve wandelen en genieten van de rust van de natuur. Lonely Planet adviseert zelfs een wandeling naar een berg waar je eerst een heel deel over het spoor moet lopen. Heel normaal daar.
Foto 15: Even aan de kant, de trein komt eraan. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je platgereden wordt. De treinen toeteren daar regelmatig en hoor je al van geruime afstand aankomen.
Foto 16: Zelfde trein, nu gepasseerd. Hier zie je mooi aan de achterkant de luxere wagon met grotere ramen voor de toeristen.
Foto 17: Een van m'n favorieten (ondanks de geringe kwaliteit). Tijdens onze hike kwamen we ook langs dit punt. Hier kun je goed zien hoe hoog de trein rijdt. Eigenlijk rijdt hij hier over een bergrichel want aan beide kanten had je een prachtig uitzicht.
Foto 18: Tunnel. Hier liep ik toch maar even wat sneller. Je weet maar nooit.
Foto 19: Net op tijd weer uit de tunnel.
Foto 20: Hier zie je weer goed dat het gewoon normaal is om tijdens de rit in de deuropening te zitten of staan.
Foto 21: Nog steeds in de bergen. Hier op denk ik? station Haputale. Gelegen op 1431 meter boven zeeniveau.
Foto 22: Dit was een heel bizar tafereel. Volgens mij is dit een reparatieploeg die op eigen kracht (maar vraag niet hoe) naar dit station is gereden om iets uit te voeren. Ik heb het destijds niet helemaal kunnen volgen maar ze gingen er daarna na enige oponthoud weer vlug vandoor.
Foto 23: Als afsluiter maar weer een bus. Hier zijn we in het zuiden, in de stad Galle. Deze stad is voor ons Nederlanders interessant om te bezoeken omdat er veel overblijfselen zijn van de Nederlandse koloniale tijd. Toch bijzonder om zoveel Nederlands te zien zo ver van huis.
Als dit verslag bevallen is wil ik in de komende tijd nog wel van een aantal andere landen een verslag maken (o.a. China, India en Indonesië).
Laatst gewijzigd door Foeckler op wo 05 okt 2016, 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 6183
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Lekker kort verslag. En nu blijven de complimenten verder wel uit.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Rustig aan. Ik probeer het even uit, is mijn eerste verslag ooit. Aan zulk commentaar heb ik niks. Ga nu de rest schrijven.dylanwild94 schreef:Lekker kort verslag. En nu blijven de complimenten verder wel uit.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9139
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Je kan ook je bericht als concept opslaan, zonder het te hoeven posten. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Ik weet nu hoe het werkt.regenmaker schreef:Je kan ook je bericht als concept opslaan, zonder het te hoeven posten. ;)
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3406
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Gaaf! Lijkt me toch niet even het eerste land waarvan je denkt, laat ik daar nu eens met de trein gaan reizen.
Ik ben zeker ook benieuwd naar je ervaringen in andere landen :D
Ik ben zeker ook benieuwd naar je ervaringen in andere landen :D
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
In principe was ik daar niet voor het het treinreizen maar ik vind reizen met de trein wel heel leuk en heel veel trajecten zijn daar best spectaculair en daarnaast is het ook nog eens spotgoedkoop dus eigenlijk is het een ideaal treinland. Komt ook nog eens bij dat ik best parra ben voor Aziatische buschauffeurs met een suicideneiging dus elk Aziatisch land met een (goed) spoorwegennetwerk heeft bij mij een extra plusje.Zugführer schreef:Gaaf! Lijkt me toch niet even het eerste land waarvan je denkt, laat ik daar nu eens met de trein gaan reizen.
Ik ben zeker ook benieuwd naar je ervaringen in andere landen :D
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Ik zie 23 foto's, dus het valt met het korte verslag wel mee volgens mij
En leuke plaatjes! Grappig om te zien dat ze in Sri Lanka blijkbaar ook ICE's hebben.
Overigens is over/langs het spoor lopen in meer landen de normaalste zaak van de wereld dan dat het strafbaar is. Alleen landen waar de veiligheidsjihad een sterke positie heeft maken er een probleem van :X
En leuke plaatjes! Grappig om te zien dat ze in Sri Lanka blijkbaar ook ICE's hebben.
Overigens is over/langs het spoor lopen in meer landen de normaalste zaak van de wereld dan dat het strafbaar is. Alleen landen waar de veiligheidsjihad een sterke positie heeft maken er een probleem van :X
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Leuk verslag van een onbekend (trein)land. Fotokwaliteit valt reuze mee :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Een leuk verslag van een toch vrij onbekend OV-land.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Mooi werk Foeckler, erg leuk. :pos: :pos:
Wat mij betreft, schrijf lekker verder.
Wat mij betreft, schrijf lekker verder.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Complimenten voor het verslag :pos: .
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Leuk verslag met ook best leuke plaatjes. Geven in elk geval een goeie indruk van de omgeving waar je doorheen treint daar :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Mooi verslag. :pos:
Ik kijk uit naar de volgende verslagen en dan met name uit India.
Ik kijk uit naar de volgende verslagen en dan met name uit India.
Wat heb ik gemist? :oAking schreef: Grappig om te zien dat ze in Sri Lanka blijkbaar ook ICE's hebben.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Op dat fraaie vertrektijdenbord wordt een 'Intercity Express' aangekondigd
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Dat inderdaad :Y
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Leuke impressie van Sri Lanka. Ben benieuwd naar eventuele vervolgdelen.
Het is een spectrum.
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Leuk verslag :)
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Inderdaad. Mooie foto's ook :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)
Mooi verslag, ook ik hoop op meer! :) Het leest fijn weg zo ;)
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten