Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Foeckler »

Eind 2012/begin 2013 heb ik een half jaar door Azië gereisd. Daar heb ik in diverse landen ook veel gebruik gemaakt van treinen (en bussen). Begin 2013 was ik drie weken in Sri Lanka, een uitstekend land om te bereizen met de trein. Sommige foto's hebben misschien wat summiere informatie maar dat komt dan omdat de reis al een tijdje terug is geweest. Graag geen commentaar over de kwaliteit van de foto's, ik ben geen professionele treinfotograaf. Just for the fun, geniet er van.

Afbeelding
Foto 1: We beginnen gelijk maar met een busfoto. Bussen in Sri Lanka (en India) zijn heel erg kleurrijk, op het kitscherige af. Bovenin zie je denk ik allerlei gelovige figuren. Is vast ter bescherming van de bumpy ride. In deze bus ben ik geloof ik op weg naar het noorden van Sri Lanka.

Afbeelding
Foto 2: In het noorden van Sri Lanka heeft ruim een kwart eeuw een bloedige oorlog gewoed. Die is pas enkele jaren voorbij. Toerisme is daar vrij nieuw maar ik wilde graag ook dat deel van Sri Lanka zien. We zijn een dag of twee in Jaffna geweest en hebben daar ook een dagtrip gemaakt naar enkele eilanden, gelegen ten oosten van Jaffna. Hier wachten we denk ik op een bus om over te stappen. In ieder geval was een trip naar het noorden een interessante uitstap. Op de weg er naar toe veel checkpoints. Je zag ook overal opslagplaatsen van de bekende hulpinstanties alsmede in Jaffna zelf nog veel recente kogelgaten. Inmiddels loop er geloof ik een spoorlijn naar Jaffna.

Afbeelding
Foto 3: Stationshal in Kandy. De tweede stad van Sri Lanka, gelegen in het binnenland. Vanuit hier kun je allerlei kanten op. Onder meer door een visum aanvraag voor India zijn we hier enkele keren geweest. Sri Lanka heeft een uitstekend spoorwegennet, waarschijnlijk een overblijfsel van de Britse invloed.

Afbeelding
Foto 4: Stationsgebouw Kandy. Eigenlijk heerst hier wel redelijke rust terwijl het station natuurlijk middenin de drukke binnenstad ligt.

Afbeelding
Foto 5: Vertrektijdenbord oude stijl. :P

Afbeelding
Foto 6: Nog steeds op het station van Kandy

Afbeelding
Foto 7: Vracht vervoerd over het spoor. Vaak zie je persoonsvervoer gecombineerd met enkele vrachtwagons.

Afbeelding
Foto 8: Hier staat de trein klaar voor onze reis van vermoedelijk Kandy naar Ella. Een spectaculaire rit door het hoger gelegen deel van Sri Lanka. Over de weg is het nog geen 140 kilometer, wij doen er met de trein ongeveer zes uur over. Je hebt diverse klassen hier. Sommige treinen hebben zelfs een panoramarijtuig voor toeristen. Ik reis altijd het liefst zo goedkoop mogelijk tussen het normale volk. Voor deze rit betaal ik nog geen 2 euro. Over het uitzicht zo meer.

Afbeelding
Foto 9: Uitzicht tijdens de rit naar Ella.

Afbeelding
Foto 10: Zoals gezegd zijn er speciale rijtuigen voor toeristen. Luxer en waar je door glas kan genieten van de vergezichten. Vind ik allemaal niet nodig want ik heb regelmatig op de traptreden gezeten. De deuren van de treinen in Sri Lanka zijn meestal niet gesloten dus je kunt lekker bij de deuropening zitten. Lekker windje door de haren. Gevaarlijk vind ik het niet, de trein kan hier toch niet zo snel.

Afbeelding
Foto 11: Treinbordje bij het station Great Western. Dit is overigens nog lang niet het hoogst gelegen station. Dat is Pattipola, gelegen op 1897,5 m boven zeeniveau. Wikipedia zegt dit over dat hoogste punt: 'At a peak of 1,900 metres (6,200 ft), Sri Lanka has the highest broad gauge railway in the world.'

Afbeelding
Foto 12: Interieur van de treinrit naar Ella. Dit is dus een lagere klasse en van een zeer acceptabel niveau.

Afbeelding
Foto 13: Gewoon laten liggen. :P

Afbeelding
Foto 14: Dit is denk ik de volgende dag. Ella is eigenlijk een backpackersoord waar niet zoveel te doen is behalve wandelen en genieten van de rust van de natuur. Lonely Planet adviseert zelfs een wandeling naar een berg waar je eerst een heel deel over het spoor moet lopen. Heel normaal daar.

Afbeelding
Foto 15: Even aan de kant, de trein komt eraan. Je hoeft overigens niet bang te zijn dat je platgereden wordt. De treinen toeteren daar regelmatig en hoor je al van geruime afstand aankomen.

Afbeelding
Foto 16: Zelfde trein, nu gepasseerd. Hier zie je mooi aan de achterkant de luxere wagon met grotere ramen voor de toeristen.

Afbeelding
Foto 17: Een van m'n favorieten (ondanks de geringe kwaliteit). Tijdens onze hike kwamen we ook langs dit punt. Hier kun je goed zien hoe hoog de trein rijdt. Eigenlijk rijdt hij hier over een bergrichel want aan beide kanten had je een prachtig uitzicht.

Afbeelding
Foto 18: Tunnel. Hier liep ik toch maar even wat sneller. Je weet maar nooit. :mrgreen:

Afbeelding
Foto 19: Net op tijd weer uit de tunnel. 8-)

Afbeelding
Foto 20: Hier zie je weer goed dat het gewoon normaal is om tijdens de rit in de deuropening te zitten of staan.

Afbeelding
Foto 21: Nog steeds in de bergen. Hier op denk ik? station Haputale. Gelegen op 1431 meter boven zeeniveau.

Afbeelding
Foto 22: Dit was een heel bizar tafereel. Volgens mij is dit een reparatieploeg die op eigen kracht (maar vraag niet hoe) naar dit station is gereden om iets uit te voeren. Ik heb het destijds niet helemaal kunnen volgen maar ze gingen er daarna na enige oponthoud weer vlug vandoor.

Afbeelding
Foto 23: Als afsluiter maar weer een bus. Hier zijn we in het zuiden, in de stad Galle. Deze stad is voor ons Nederlanders interessant om te bezoeken omdat er veel overblijfselen zijn van de Nederlandse koloniale tijd. Toch bijzonder om zoveel Nederlands te zien zo ver van huis.

Als dit verslag bevallen is wil ik in de komende tijd nog wel van een aantal andere landen een verslag maken (o.a. China, India en Indonesië).
Laatst gewijzigd door Foeckler op wo 05 okt 2016, 13:37, 3 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door dylanwild94 »

Lekker kort verslag. En nu blijven de complimenten verder wel uit.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Foeckler »

dylanwild94 schreef:Lekker kort verslag. En nu blijven de complimenten verder wel uit.
Rustig aan. Ik probeer het even uit, is mijn eerste verslag ooit. Aan zulk commentaar heb ik niks. Ga nu de rest schrijven.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door regenmaker »

Je kan ook je bericht als concept opslaan, zonder het te hoeven posten. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Foeckler »

regenmaker schreef:Je kan ook je bericht als concept opslaan, zonder het te hoeven posten. ;)
Ik weet nu hoe het werkt. :wink:
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Zugführer »

Gaaf! Lijkt me toch niet even het eerste land waarvan je denkt, laat ik daar nu eens met de trein gaan reizen.
Ik ben zeker ook benieuwd naar je ervaringen in andere landen :D
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Foeckler »

Zugführer schreef:Gaaf! Lijkt me toch niet even het eerste land waarvan je denkt, laat ik daar nu eens met de trein gaan reizen.
Ik ben zeker ook benieuwd naar je ervaringen in andere landen :D
In principe was ik daar niet voor het het treinreizen maar ik vind reizen met de trein wel heel leuk en heel veel trajecten zijn daar best spectaculair en daarnaast is het ook nog eens spotgoedkoop dus eigenlijk is het een ideaal treinland. Komt ook nog eens bij dat ik best parra ben voor Aziatische buschauffeurs met een suicideneiging dus elk Aziatisch land met een (goed) spoorwegennetwerk heeft bij mij een extra plusje.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Aking »

Ik zie 23 foto's, dus het valt met het korte verslag wel mee volgens mij :wink:

En leuke plaatjes! Grappig om te zien dat ze in Sri Lanka blijkbaar ook ICE's hebben. :lol:

Overigens is over/langs het spoor lopen in meer landen de normaalste zaak van de wereld dan dat het strafbaar is. Alleen landen waar de veiligheidsjihad een sterke positie heeft maken er een probleem van :X
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door AppleMoose »

Leuk verslag van een onbekend (trein)land. Fotokwaliteit valt reuze mee :pos:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Etienne »

Een leuk verslag van een toch vrij onbekend OV-land.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5813
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door isadora »

Mooi werk Foeckler, erg leuk. :pos: :pos:
Wat mij betreft, schrijf lekker verder.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door ODRAIL »

Complimenten voor het verslag :pos: :wink: .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Daniel »

Leuk verslag met ook best leuke plaatjes. Geven in elk geval een goeie indruk van de omgeving waar je doorheen treint daar :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik kijk uit naar de volgende verslagen en dan met name uit India.
Aking schreef: Grappig om te zien dat ze in Sri Lanka blijkbaar ook ICE's hebben. :lol:
Wat heb ik gemist? :o
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door reisthijs »

Op dat fraaie vertrektijdenbord wordt een 'Intercity Express' aangekondigd :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Aking »

Dat inderdaad :Y
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Karl »

Leuke impressie van Sri Lanka. Ben benieuwd naar eventuele vervolgdelen.
Het is een spectrum.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door waldo79 »

Leuk verslag :)
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Vinny »

Inderdaad. Mooie foto's ook :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Treinreizen in Sri Lanka (en een enkele busplaat)

Bericht door Timon91 »

Mooi verslag, ook ik hoop op meer! :) Het leest fijn weg zo ;)
Mijn Flickr account.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten