Staat ook op de site van Arriva hoor: https://www.arriva.nl/limburg/regio-lim ... -trein.htmSomoht schreef:Not going to happen. IFF (het data uitwisselingsformaat voor de reisplanner) kan al geen lijnnummers aan. InfoPlus heeft er een veldje voor (ten behoeve van trein-vervangend vervoer) maar word niet gebruikt. Gok dat er geen enkel systeem binnen NS is dat lijnnummers doet. Enige manier om het te doen is de trein een aparte categorie te geven dus ipv Sprinter, Intercity: S1 tot S5 introduceren.JWM schreef:Volgens Treinreiziger.nl gaan de treinen in Limburg van Arriva onder lijnnummers rijden. Goede ontwikkeling, ik hoop dat dit de aanzet is voor geheel Nederland. Ik ben benieuwd of dit ook op de schermen en omroepberichten doorgevoerd gaat worden.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... mer-147768
Concessie Limburg (2017-2031)
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Trouwens, die S is natuurlijk weer betekenisloos als zowel de snel- als stoptrein het krijgen...
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ja, stoptrein in stedelijk gebied. Al is het lastig een exacte definitie te geven want de S-bahn van Berlijn valt totaal niet te vergelijken met die van Hannover bijvoorbeeld. In Duitsland zouden deze S1 t/m S4 waarschijnlijk RB (RegionalBahn) heten en S5 een RE (RegionalExpress).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
S-Bahn wordt in de meeste gevallen gebruikt voor een stoptreinnetwerk voor een gebied met een grote stad als centrum. In Zwitserland noemen ze bijna alle stoptreinen tegenwoordig S-bahn ook al rijden ze ver buiten de grote steden. En Arriva rijdt met Zwitserse treinen dus dat is eigenlijk best toepasselijk (A)
In Duitsland wordt de S5, als die straks wordt doorgetrokken naar Aachen, RE18 genoemd.
In Duitsland wordt de S5, als die straks wordt doorgetrokken naar Aachen, RE18 genoemd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Maar Arriva beheert niet de systemen die de borden in de stations en de reisplanner aansturen. Overigens hebben alle treinlijnen van Arriva op dit moment al een lijnnummer, maar die zijn nooit publiek gemaakttjitte19 schreef:Staat ook op de site van Arriva hoor: https://www.arriva.nl/limburg/regio-lim ... -trein.htmSomoht schreef:Not going to happen. IFF (het data uitwisselingsformaat voor de reisplanner) kan al geen lijnnummers aan. InfoPlus heeft er een veldje voor (ten behoeve van trein-vervangend vervoer) maar word niet gebruikt. Gok dat er geen enkel systeem binnen NS is dat lijnnummers doet. Enige manier om het te doen is de trein een aparte categorie te geven dus ipv Sprinter, Intercity: S1 tot S5 introduceren.JWM schreef:Volgens Treinreiziger.nl gaan de treinen in Limburg van Arriva onder lijnnummers rijden. Goede ontwikkeling, ik hoop dat dit de aanzet is voor geheel Nederland. Ik ben benieuwd of dit ook op de schermen en omroepberichten doorgevoerd gaat worden.
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... mer-147768
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Als het vooral stedelijk gebied moet zijn, dan is S-Bahn voor Limburg inderdaad niet echt een sluitende benaming nee. Heerlen - Sittard is dan misschien wel verstedelijkt, stedelijk gebied is het (nog lang) niet.JWM schreef:Ja, stoptrein in stedelijk gebied. Al is het lastig een exacte definitie te geven want de S-bahn van Berlijn valt totaal niet te vergelijken met die van Hannover bijvoorbeeld. In Duitsland zouden deze S1 t/m S4 waarschijnlijk RB (RegionalBahn) heten en S5 een RE (RegionalExpress).
🍉
-
- Berichten: 57
- Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Nog een opvallende aanpassing in Maastricht t.o.v. het concept: lijn 2 en lijn 57 hebben de route gewisseld in Ceramique / Heugemerveld. Dat wil zeggen: lijn 2 gaat via Heugemerveld rijden en lijn 57 via Ceramique.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ja en ook de interval van lijn 1 in een 10/20 verhouding is opvallend. Puur om lijn 2 ertussen te kunnen duwen, maar voor aansluitingen lijkt me dat niet heel handig.Sowieso snap ik niet dat ze juist die lijnen niet gestrekt houden, het omrijden van lijn 1 over Eyldergaard en Heer is juist een goed voorbeeld van wat ze pretendeerden niet te willen.Seat Ibiza schreef:Nog een opvallende aanpassing in Maastricht t.o.v. het concept: lijn 2 en lijn 57 hebben de route gewisseld in Ceramique / Heugemerveld. Dat wil zeggen: lijn 2 gaat via Heugemerveld rijden en lijn 57 via Ceramique.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Weet iemand misschien waarom er geen verbinding (gepland) is met Airport Weeze. Er rijdt al een bus tussen Venray en Well; zou je die niet een stukje over de grens kunnen doortrekken? Of nog beter: Deurne (aansluiting op IC) - Venray - Well - Airport Weeze.
Momenteel moet je een transferbus reserveren. De prijs daarvan is soms hoger dan die van de vliegreis zelf. Ook is dat niet echt handig met vliegtuigen die wel eens een vertraging oplopen. Je zou toch zeggen dat Noord-Limburg en Nijmegen e.o. wel baat hebben bij een 'normale' bus naar dat vliegveld.
Momenteel moet je een transferbus reserveren. De prijs daarvan is soms hoger dan die van de vliegreis zelf. Ook is dat niet echt handig met vliegtuigen die wel eens een vertraging oplopen. Je zou toch zeggen dat Noord-Limburg en Nijmegen e.o. wel baat hebben bij een 'normale' bus naar dat vliegveld.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Goch staat in de planning... Vanaf daar is het maar een klein stukje met de trein naar Weeze, toch?
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Dat wordt dan: trein naar Boxmeer -> bus naar Goch -> trein naar Weeze -> bus naar het vliegveld. Een passagier die z'n vliegtuig wil halen zal nooit aan zo'n tour beginnen.Plutona schreef:Goch staat in de planning... Vanaf daar is het maar een klein stukje met de trein naar Weeze, toch?
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
is er ook veel vraag naar deze verbinding? In Groningen ligt ook een regionaal vliegveld, maar daar gaat niet extreem vaak een vlucht naartoe/vanaf. Daarnaast praten we hier over een vliegveld in Duitsland en ik vraag me af of de BDU daarop ingericht is.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Alleen Ryanair vliegt er, maar wel naar behoorlijk veel bestemmingen. Waaronder dus diverse bestemmingen die vanaf Eindhoven niet worden aangeboden:
Weeze:
Eindhoven:
Maar Weeze is voor de rest een vliegveld wat je eigenlijk met de auto moet aanrijden, want het ligt als voormalige luchtmachtbasis ontzettend uit de route.
Weeze:
Eindhoven:
Maar Weeze is voor de rest een vliegveld wat je eigenlijk met de auto moet aanrijden, want het ligt als voormalige luchtmachtbasis ontzettend uit de route.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Eelde heeft 180.000 passagiers per jaar. Weeze zit bij iets onder 2 miljoen, waaronder ongeveer 40% Nederlanders –– misschien ondertussen ook iets minder. Zit je dus rond de 700.000 passagiers vanuit NL.CamilleKreemers schreef:is er ook veel vraag naar deze verbinding? In Groningen ligt ook een regionaal vliegveld, maar daar gaat niet extreem vaak een vlucht naartoe/vanaf. Daarnaast praten we hier over een vliegveld in Duitsland en ik vraag me af of de BDU daarop ingericht is.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
oke, en hoeveel ervan kun je in een eventuele rechtstreekse bus trekken? Er zit bijna een uur rijtijd met de auto vanaf Nijmegen.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ryanair is wel een maatschappij voor mensen met minder geld, die misschien geen auto hebben. Vanaf Station Venray is het zo ver niet, en die trein gaat 4x/uur rijden, dus dan heb je een best goede verbinding lijkt me.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ik zie nog niet zo heel snel mensen gebruik maken van een busverbinding met Weeze vliegveld vanuit Venray. Minstens 2x overstappen tenzij je in Venray/Horst/Sevenum/Deurne/Well/etc woont of vlakbij een van de stations aan de Maaslijn, het risico dat vertragingen in het OV kunnen leiden tot het missen van een vlucht en het gedoe met bagage.
Voor de vervoerder is het ook niet interessant. Gaan er echt zoveel mensen naar het vliegveld dat je er 1-2x/uur een bus mee kunt vullen? Of zelfs een kleine bus? Verder zit de ingang van het vliegveld erg ongunstig, waardoor de bus eigenlijk eerst met een grote boog om het vliegveld heen moet rijden = extra reistijd = meer kosten. En je zit met allemaal dilemma's die ook spelen bij andere vliegvelden: rijdt er al een bus vanuit Venray om de eerste vlucht vanaf Weeze te halen? En rijdt er nog een bus terug naar Venray na de laatste vlucht vanuit Weeze? Dit heeft ook weer invloed op de reizigers: als ze hun terugreis niet kunnen maken met het OV, maken ze waarschijnlijk ook de heenreis niet met het OV en andersom.
Voor de vervoerder is het ook niet interessant. Gaan er echt zoveel mensen naar het vliegveld dat je er 1-2x/uur een bus mee kunt vullen? Of zelfs een kleine bus? Verder zit de ingang van het vliegveld erg ongunstig, waardoor de bus eigenlijk eerst met een grote boog om het vliegveld heen moet rijden = extra reistijd = meer kosten. En je zit met allemaal dilemma's die ook spelen bij andere vliegvelden: rijdt er al een bus vanuit Venray om de eerste vlucht vanaf Weeze te halen? En rijdt er nog een bus terug naar Venray na de laatste vlucht vanuit Weeze? Dit heeft ook weer invloed op de reizigers: als ze hun terugreis niet kunnen maken met het OV, maken ze waarschijnlijk ook de heenreis niet met het OV en andersom.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Wellicht zou je eerst de vraag moeten stellen, afgezien of zo'n busdienst reizigers trekt, waarom je uberhaupt een gesubsidieerde bus naar een vliegveld wil hebben waar alleen maar vakantievluchten vertrekken. Welk maatschappelijk doel dient het? Verwacht niet dat bewoners van Tenerife nu massaal op stedenstrip gaan naar Venlo.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het is toch ook een experimentele busdienst voor een tijd. Ze gaan deze niet standaard houden.
Ik zie ook niet massaal mensen van Tenerife naar Venlo komen voor een stedentrip. Dat is in een dag klaar.
Ik denk dat deze proefdienst een hele andere wending qua resultaten gaat krijgen. Er zijn genoeg mensen die wonen in Goch en naar school gaan of werken in Limburg.
Ik zie ook niet massaal mensen van Tenerife naar Venlo komen voor een stedentrip. Dat is in een dag klaar.
Ik denk dat deze proefdienst een hele andere wending qua resultaten gaat krijgen. Er zijn genoeg mensen die wonen in Goch en naar school gaan of werken in Limburg.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Het komt mij teveel over als pret en te weinig als nuttig. Er zijn allerlei opzichtige haken en ogen benoemd. In een tijd dat de budgetten zwaar onder druk staan kunnen dit soort dingen niet. Zelfs de Duitsers laten de bediening van het vliegveld grotendeels aan commerciële aanbieders over.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Ach, hier in Brabant rijden inmiddels 2 Eftelinglijnen, en komt er nog een derde bij. Die ook maar schrappen dan?
-
- Berichten: 3644
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Recreatieve reizigers zijn juist het financieel gunstigst voor vervoerders. Ze reizen vooral op momenten dat forenzen niet reizen en zorgen er dus voor dat materieel efficiënter gebruikt wordt en niet buiten de spits stilstaat. En soms zorgen ze er zelfs voor dat een lijn alsnog in rustige periode bestaansrecht heeft.
Ik heb geen onderschrift
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Alleen is de lijnen 100% zichzelf terugverdienen. Het mag niet ten koste zijn gaan van huidige OVbudget.Chrysa schreef:Ach, hier in Brabant rijden inmiddels 2 Eftelinglijnen, en komt er nog een derde bij. Die ook maar schrappen dan?
Ook efteling en gemeente moeten maar meebetalen voor kostendekkende lijn.
Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031
Bijkomend probleem bij Weeze is dat er golven van vertrekkende vluchten zijn, om een voorbeeldje te geven voor morgen 10 oktokber:
- 7 vluchten tussen 06:30 en 07:05, dus passagiers moeten er ong. 05:30/05:45 zijn. Geen ov dus.
- Geen enkele vertrekkende vlucht tot 10:10 en geen aankomsten voor 09:45: dan enkele vluchten gespreid tot 14:45, soms met een uur tussen vertrekken.
- Geen vertrekkende vluchten 14:45-16:35, met vervolgens een piek rond 17:00 (3 vluchten). Nog 2 vertrekken om 17:45 en 18:40. Juist, in de spits.
- Vervolgens nog twee vertrekkende vluchten om 19:15 en 20:00. That's it for the day. Vervolgens een hele hoop aankomsten vanaf 22:20.
Je ziet het al, maar dit levert een behoorlijke uitdaging op voor materieel, waar je ook dus zat momenten zult hebben dat je passagiers heen vervoert, en lucht terug.
- 7 vluchten tussen 06:30 en 07:05, dus passagiers moeten er ong. 05:30/05:45 zijn. Geen ov dus.
- Geen enkele vertrekkende vlucht tot 10:10 en geen aankomsten voor 09:45: dan enkele vluchten gespreid tot 14:45, soms met een uur tussen vertrekken.
- Geen vertrekkende vluchten 14:45-16:35, met vervolgens een piek rond 17:00 (3 vluchten). Nog 2 vertrekken om 17:45 en 18:40. Juist, in de spits.
- Vervolgens nog twee vertrekkende vluchten om 19:15 en 20:00. That's it for the day. Vervolgens een hele hoop aankomsten vanaf 22:20.
Je ziet het al, maar dit levert een behoorlijke uitdaging op voor materieel, waar je ook dus zat momenten zult hebben dat je passagiers heen vervoert, en lucht terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 48 gasten