Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door VIRM »

AMSTERDAM De aansluiting van treinstation Bijlmer ArenA op het nachtnet is een stap dichterbij gekomen. Dat meldt De
Telegraaf.
Als de Bijlmer inderdaad nachtaansluiting krijgt, zou dat goed nieuws zijn voor bezoekers van de Ziggo Dome, Heineken Music Hall
en Amsterdam ArenA. Een groot deel van die groep komt niet uit Amsterdam. Als zij voortaan gebruik kunnen maken van
een nachttrein vanaf Bijlmer ArenA hoeven ze niet meer op tijd weg om vanaf Amsterdam Centraal de trein te halen.
Feestgangers kunnen het dan later maken. Ze zouden zijn verlost van het probleem dat de feesten nog in volle gang zijn als de
laatste trein tussen middernacht en 01.00 uur 's nachts vertrekt.
Stadsdeel Zuidoost wil de bedrijven in de buurt proberen zover te krijgen om samen het benodigde geld op te hoesten. Volgens
de NS kost de aansluiting op het nachtnet per jaar 200.000 euro.
De gemeente Amsterdam en het vervoerbedrijf GVB voeren ondertussen ook nog gesprekken om de metro's 's nachts langer te
laten rijden.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/193180/'Nach ... r%20ArenA'
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Aking »

En wat gebeurt er precies voor die 200.000, enkel het laten stoppen en weer optrekken van een trein kan dat volgens mij niet zijn... :')
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door JWM »

Elk nachtnetstation is toch bemenst? Dat zullen de kosten dan wel voornamelijk zijn. En wellicht extra kosten voor alternatief vervoer als er wordt omgereden via Hilversum?
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Chrysa »

Waarom stoppen ze tijdens die omleiding eigenlijk niet in Haarlem? Lijkt me dat daar wel vraag naar is.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Durashift »

VIRM schreef: (..) Een groot deel van die groep komt niet uit Amsterdam. Als zij voortaan gebruik kunnen maken van
een nachttrein vanaf Bijlmer ArenA hoeven ze niet meer op tijd weg om vanaf Amsterdam Centraal de trein te halen.
Feestgangers kunnen het dan later maken. Ze zouden zijn verlost van het probleem dat de feesten nog in volle gang zijn als de
laatste trein tussen middernacht en 01.00 uur 's nachts vertrekt.
(..)
Is dat wel een probleem? Gewoon een taxi nemen naar CS.. daar kan je dan toch ook instappen.

Mensen uit Groningen of Enschede hebben toch niks aan het nachtnet. die moeten toch al in de trein zitten bij de 1e pauze. :wink:
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door JWM »

Zeg, dit behoeft toch eigenlijk geen verdere uitleg? Met een taxi naar CS is duurder en duurt langer. Kortom, niet aantrekkelijk voor de nachteconomie in het ArenA-gebied en niet aantrekkelijk om mensen in het OV te krijgen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Ardan »

Concerten in de Ziggo Dome of de HMH trekken mensen uit het hele land. Er zijn wel een paar vroege nachttreinen die ook op Bijlmer-A stoppen maar daarmee dek je alleen de Randstad. Bij concerten wordt ook altijd gezegd 'Let op de tijd, artiesten kunnen te laat zijn dus als je tot het eind blijft kan je laatste trein al weg zijn'. Het is heel goed dat nu in het weekend al extra late IC's naar de uithoeken van het land gaan maar die gaan vanaf CS.. goede ontwikkeling dus als je ook vanaf Bijlmer kan gaan.
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Chrysa »

Ik blijf het apart vinden dat die late treinen niet extra stoppen op grotere sprinterstations, zoals Zwijndrecht, dan zou je nog wel wat reizigers kunnen trekken lijkt me.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Durashift »

Ardan schreef: (..) Het is heel goed dat nu in het weekend al extra late IC's naar de uithoeken van het land gaan maar die gaan vanaf CS.. goede ontwikkeling dus als je ook vanaf Bijlmer kan gaan.
Dat is toch niet hetzelfde?

Het nachtnet is toch de trein die ieder uur een rondje Utrecht - A'dam -Schiphol - Den Haag- R'dam -Utrecht maakt?
Vandaar ook mijn opmerking, wat verschilt het dan met CS.. de trein gaat er niet verder het land door in rijden, naar mijn idee.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Durashift »

JWM schreef:Zeg, dit behoeft toch eigenlijk geen verdere uitleg? Met een taxi naar CS is duurder en duurt langer. Kortom, niet aantrekkelijk voor de nachteconomie in het ArenA-gebied en niet aantrekkelijk om mensen in het OV te krijgen.
Is er dan al sprake van een nachteconomie in dat gebied?
Zo ja, dan lijkt het mij economischer dat de provincialen daar dan blijven tot de volgende ochtend.. als de eerste reguliere trein weer vertrekt. Dát levert de plaatselijke economie vast meer knaken op. :wink:

Anders heb je straks weer boze taxichauffeurs.. die de HMH ingang blokkeren ofzo.. want die gaan dan inkomsten mis lopen.. -o-
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Vinny »

Chrysa schreef:Ik blijf het apart vinden dat die late treinen niet extra stoppen op grotere sprinterstations, zoals Zwijndrecht, dan zou je nog wel wat reizigers kunnen trekken lijkt me.
Toen het nachtnet werd ingevoerd stopte de treinen ook op dit soort stations, maar de kosten voor de beveiliging van de stations wogen niet op tegen de baten. Toezicht is 's nachts wel nodig, want dan kan er behoorlijk wat "vreemd" volk met de trein reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door reisthijs »

Ardan schreef:Concerten in de Ziggo Dome of de HMH trekken mensen uit het hele land. Er zijn wel een paar vroege nachttreinen die ook op Bijlmer-A stoppen maar daarmee dek je alleen de Randstad. Bij concerten wordt ook altijd gezegd 'Let op de tijd, artiesten kunnen te laat zijn dus als je tot het eind blijft kan je laatste trein al weg zijn'. Het is heel goed dat nu in het weekend al extra late IC's naar de uithoeken van het land gaan maar die gaan vanaf CS.. goede ontwikkeling dus als je ook vanaf Bijlmer kan gaan.
Je kan nu ook al vanaf Bijlmer gaan, daar vertrekken treinen die aansluiting geven op die extra late IC's. In het weekend is een best groot deel van NL rond middernacht nog bereikbaar vanaf Bijlmer. Voor de meeste concerten is dat laat genoeg.

Meer nachttreinen in Bijlmer, later dan de huidige die er tussen 1:00 en 2:00 stoppen, heeft toch alleen zin voor de feesten die tot in de kleine uurtjes doorgaan.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door sneltram »

Beveiliging is niet per se nodig. Station Leiden heeft maar een deel van het jaar bemensing 's nachts. Delft heeft het nooit. Alleen Rotterdam, Den Haag HS, Schiphol, Amsterdam CS en Utrecht CS zijn 24/7 voorzien van personeel. Dus gewoon opengooien dat Bijlmer ArenA. Meestal sta je er met de 1400 toch al stil om op de tegentrein te wachten omdat je vaak enkelspoor rijdt tussen Bijlmer en CS vanwege werkzaamheden aan het andere spoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Suus »

Station Delft ligt tegenwoordig onder de grond, dus daar zou personeel aanwezig moeten zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Ardan »

sneltram schreef:Meestal sta je er met de 1400 toch al stil om op de tegentrein te wachten omdat je vaak enkelspoor rijdt tussen Bijlmer en CS vanwege werkzaamheden aan het andere spoor.
Dan ben je op Bijlmer toch echt al te laat om nog door te kunnen wisselen :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Suus »

Nee hoor. De trein uit Utrecht kan na doorwisselen bij Abcoude van buiten naar binnen en het kruis bij Holendrecht op spoor 6 aankomen en daar wachten op de trein naar Utrecht die dan over spoor 8 rijdt.

Ook wel eens met een ICE gedaan toen het spoor op het Amstelstation in een weekend werd vernieuwd. Alleen de ICE en goederentreinen bleven toen rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door JWM »

Chrysa schreef:Ik blijf het apart vinden dat die late treinen niet extra stoppen op grotere sprinterstations, zoals Zwijndrecht, dan zou je nog wel wat reizigers kunnen trekken lijkt me.
Ik zou daar niet de nachtelijke IC's voor gebruiken maar sprinters. Elk half uur een nachtelijke sprinter Den Haag - Dordrecht kan best in een behoefte voorzien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Ardan »

Suus schreef:Nee hoor. De trein uit Utrecht kan na doorwisselen bij Abcoude van buiten naar binnen en het kruis bij Holendrecht op spoor 6 aankomen en daar wachten op de trein naar Utrecht die dan over spoor 8 rijdt.

Ook wel eens met een ICE gedaan toen het spoor op het Amstelstation in een weekend werd vernieuwd. Alleen de ICE en goederentreinen bleven toen rijden.
Ach, natuurlijk. Ik zat eraan te denken dat je nog aan de andere kant van de metrosporen zat.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Aking »

Suus schreef:Station Delft ligt tegenwoordig onder de grond, dus daar zou personeel aanwezig moeten zijn.
Want op ondergrondse stations moet personeel aanwezig zijn of?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Ardan »

Weet je hoeveel gevaarlijker het ineens ondergronds is? Brrrr.
Ik doe ook maar wat
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Aking »

T loket op blaak staat anders al vele jaren leeg geloof ik...
sneltram
Berichten: 399
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door sneltram »

Ik ben vaak genoeg op onchristelijke tijden op station Delft geweest om te bevestigen dat er 's nachts geen personeel is. Soms wel eens een enkele beveiliger die een rondje loopt. Wel is het zo dat er tegenwoordig 24/7 iemand in de fietsenstalling is, maar of je dat mee mag tellen als stationsbemensing.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Chrysa »

Zelfs als ik op middernacht op Schiphol nog in een trein stap staat er niemand.

Misschien is omdat mensen die een trein naar Roosendaal pakken allemaal heel braaf zijn. :P
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Wubbo »

Ik ben heel benieuwd hoe dit praktisch uitgevoerd gaat worden. 3 nachten per week rijdt het nachtnet via Hilversum, dan kom je niet op de Bijlmer.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachtnet in zicht voor Bijlmer ArenA

Bericht door Vinny »

Volgens mij zegt de tunnelwetgeving slechts dat een tunnel bewaakt moet zijn niet bemensd. Maar ik laat me op dat punt graag corrigeren ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 89 gasten