Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door verfmeer »

Vorige week kwam de Railway Gazette met het volgende bericht:
Passenger name regulation could destroy cross-border rail

BELGIUM: The European Commission, train operators and passenger representative groups have expressed grave concern over draft legislation introduced into the Belgian parliament on September 19 which could threaten the viability of cross-border passenger trains.

Proposed as a reaction to the terrorist attacks in Brussels earlier this year, as well as attacks elsewhere in western Europe, the regulation would extend the airline-style Passenger Name Record requirements to all international trains crossing Belgian borders.

Operators would be expected to collect and submit information on all travellers 24 h in advance, which would preclude same-day ticket sales and completely destroy any prospect of a walk-on service competitive with other surface transport modes.
bron: Railway Gazette

Dat dit grote problemen op kan leveren is logisch, en de Deutsche Bahn dreigt nu ook om ICE's op te heffen:
Duitse spoorwegen dreigen met afschaffing verbindingen naar België

Deutsche Bahn overweegt om te stoppen met de uitbating van een aantal hogesnelheidslijnen naar België, zo schrijft Le Soir vrijdag. De Duitse spoorwegmaatschappij wil zo reageren op het PNR-systeem (Passenger Name Records), dat de Belgische overheid de komende maanden wil invoeren.
bron: Het Nieuwsblad
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Suus »

Het is een praktisch onwerkbare maatregel en ook volstrekt zinloos als je nog gewoon per auto het land in kan rijden zonder je naam door te geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Geert »

Wat een achterlijke maatregel. En hoe moet dat ooit gaan werken voor de stoppertjes bij de grenslijnen? Aka: in welke wereld zou dit plan zoden aan de dijk zetten?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Aking »

Hoezo? Je weet toch prima 24 uur van tevoren welke stoptrein je neemt?

En bekijk het van de goede kant, misschien gaat NS eindelijk eens zorgen dat je je aansluiting niet mist... :')
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Geert »

En zitplaatsreservering in de Benelux! :Y
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Lijn65 »

Bij Flixbus reist verreweg het grootste deel van de reizigers met een ticket op naam, en het is nou niet dat Flixbus het heel slecht doet... Maar bij Flixbus kun je wel tot een kwartier van te voren boeken en ook nog altijd een los kaartje kopen bij de chauffeur.
Basislijn
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Statler Rail »

Bij FlixBus is het opgeven van een naam verplicht, zelfs als je het kaartje bij de buschauffeur koopt. De buschauffeur voert dan de naam in, zodat er altijd adequate passagierslijsten zijn. Wanneer er incidenten zijn (bv drugsvondst bij de grens), dan kunnen die passagierslijsten ook door de bevoegde autoriteiten worden opgevraagd.

Eigenlijk is het vreemd dat iedereen zomaar anoniem in een hogesnelheidstrein kan stappen. In een vliegtuig en dus zelfs in een internationale bus kan dat niet. Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat. Het probleem lijkt mij vooral de eis van 24 uur voor vertrek; als je bij vertrek nog je kan registreren is het volgens mij al veel minder problematisch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Suus »

Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door sirvinniei »

Hoe vaak heb je iemand een terroristische aanslag op een auto horen plegen :')
Als er iets gebeurt is het heel nuttig om te weten wie er allemaal aan boord zijn en dus slachtoffers en daders makkelijker te identificeren.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door reisthijs »

Hoe vaak heeft er iemand een aanslag met een auto gepleegd? Helaas veel te vaak...

Ik snap ook niet wat het strenger controleren in Internationale treinen voor zin heeft. Dat is alleen maar symptoombestrijding, als je dat lastiger maakt kiezen ze wel voor een binnenlandse trein. Of een metro zoals de laatste keer...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door baladid »

Statler Rail schreef:Eigenlijk is het vreemd dat iedereen zomaar anoniem in een hogesnelheidstrein kan stappen. In een vliegtuig en dus zelfs in een internationale bus kan dat niet.

Met de IC-bus kun je volgens mij volledig anoniem reizen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door verfmeer »

Statler Rail schreef:Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat.
Volgens die eerste bron gaat het ook gelden voor "regional trains". Ik neem aan dat ze daarmee de treinen naar Lille, Maastricht, Roosendaal en Luxemburg mee bedoelen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Vinny »

Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Van Denemarken naar Zweden is er 100% controle, ook voor het wegverkeer. Althans in theorie (wetgeving).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door baladid »

verfmeer schreef:
Statler Rail schreef:Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat.
Volgens die eerste bron gaat het ook gelden voor "regional trains". Ik neem aan dat ze daarmee de treinen naar Lille, Maastricht, Roosendaal en Luxemburg mee bedoelen.
Dan pakken de terroristen wel het boemeltje van Aken ;)
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Van Denemarken naar Zweden is er 100% controle, ook voor het wegverkeer. Althans in theorie (wetgeving).
In theorie inderdaad :wink: Tot twee jaar geleden weinig van gemerkt in de praktijk met de auto. Heb nog nooit mijn id-kaart hoeven laten zien.
Via de Öresundsbron wordt het kenteken wel geregistreerd en moet je poortjes door, maar dat is vooral voor de tol. Via de boot van Helsingør - Helsingborg moet je betalen voor de bootverbinding, maar worden echt niet alle passagiers geregistreerd. Ik weet niet hoe het met de trein zat destijds. Nu zijn ze wel strenger qua controle vanwege o.a. de vluchtelingencrisis.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door verfmeer »

baladid schreef:
verfmeer schreef:
Statler Rail schreef:Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat.
Volgens die eerste bron gaat het ook gelden voor "regional trains". Ik neem aan dat ze daarmee de treinen naar Lille, Maastricht, Roosendaal en Luxemburg mee bedoelen.
Dan pakken de terroristen wel het boemeltje van Aken ;)
Ok, die was ik nog vergeten in mijn lijstje. Maar het idee is dus dat niemand meer met de trein België in kan als je dat niet 24 uur van tevoren hebt gemeld.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Dennenboom »

Zal uiteindelijk wel meevallen. Lijkt dat er niet veel verandert:

http://www.tijd.be/politiek_economie/be ... 1475524113
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Zabe »

Vinny schreef:
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Van Denemarken naar Zweden is er 100% controle, ook voor het wegverkeer. Althans in theorie (wetgeving).
Er bestaat wel passport controle, maar je hoeft niet van tevoren te reserveren.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Zabe »

Statler Rail schreef:Bij FlixBus is het opgeven van een naam verplicht, zelfs als je het kaartje bij de buschauffeur koopt. De buschauffeur voert dan de naam in, zodat er altijd adequate passagierslijsten zijn. Wanneer er incidenten zijn (bv drugsvondst bij de grens), dan kunnen die passagierslijsten ook door de bevoegde autoriteiten worden opgevraagd.

Eigenlijk is het vreemd dat iedereen zomaar anoniem in een hogesnelheidstrein kan stappen. In een vliegtuig en dus zelfs in een internationale bus kan dat niet. Ik neem trouwens aan dat grensstoptreintjes zoals Roosendaal-Antwerpen niet onder de maatregel vallen en dat het hier alleen om "echte" internationale treinen gaat. Het probleem lijkt mij vooral de eis van 24 uur voor vertrek; als je bij vertrek nog je kan registreren is het volgens mij al veel minder problematisch.
Ok maar dan moet je dan het grens echt sluiten. In de jaren 90 woonde ik op het Belgische-Frans grens. Dat was voor schenghen, en er waren al nauwelijks controle. Er zijn echt honderden verschillende wegen naar Belgie.

Daarom vind ik deze type control op internationale treinen het stomste idee ooit. Iemand met slechte bedoelingen kan altijd het grens via kleine wegen bereiken.

Het einige manier op het grens echt te sluiten is een muur, zoals in Hongarie bijvoorbeld. Willen wij dat echt, dat is een andere discussie.
Moeten wij ook muren rond Baarle-Nassau bouwen? Zodat de Belgen iedereen kunnen registreren?
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Dan is op basis van het kenteken wel het e.e.a. te traceren.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Chrysa »

Een bus met een ritkaartje dan.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Zabe »

Durashift schreef:
Suus schreef:Waarom zou je wel je naam moeten opgeven? Als je met een auto België binnenrijdt hoeft het toch ook niet? Nu is het lapwerk.
Dan is op basis van het kenteken wel het e.e.a. te traceren.
Op alle grensovergangen? Er bestaat echt honderden hoor!
Een paar willekeurige voorbelden:

Belgie/Frankrijk:
Afbeelding
Belgie/Nederland:
Afbeelding
Hoe kan je dit controleren? :D
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Durashift »

Men is al bezig..

In een database met beveiligingscamera's van bedrijven en particulieren, waar de politie sinds begin dit jaar aan werkt, staan nu 100.000 camera's geregistreerd. Door toegang te krijgen tot de beelden van die camera's, hoopt de politie misdrijven sneller te kunnen oplossen.

Als het aan de politie ligt komen er nog meer camera's in de databank Camera in Beeld. Projectleider Bart Willemsen hoopt dat er "zo veel mogelijk" van de naar schatting anderhalf miljoen particuliere beveiligingscamera's op worden aangesloten.


Bron: http://nos.nl/artikel/2137009-zo-n-100- ... litie.html

:wink:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door AppleMoose »

Nog een reden om emigratie sterk te overwegen. Die controledrift komt zo onderhand m'n neus uit :N
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Anti-terrorismemaatregel kan internationaal treinverkeer de nek doen omdraaien

Bericht door Hainje »

Het is niet dat soortgelijke ontwikkelingen in andere moderne landen niet gaande zijn. Als je dergelijke fratsen wilt ontwijken ben je toch al snel aangewezen op Oost Europa ofzo en het is nog maar de vraag of je daar wilt wonen.
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten