Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Daniel »

Met de aanstaande instroom van de R-Net FLIRTs op het lijntje Gouda - Alphen a/d Rijn, de nieuwe dienstregeling is immers al over twee maandjes een feit, bedacht ik vanmiddag toch nog maar eens dit spoorlijntje op te zoeken voor wat plaatjes van het normale NS-materieel. In het verleden had ik daartoe al wel eens een poging gewaagd als onderdeel van een fotorondje, maar het blijft toch een lastig lijntje om bruikbare plekjes langs te vinden doordat je op grote stukken bijna niet in de buurt van het spoor kunt komen of het verscholen ligt achter de struiken.

Maargoed, tijd voor plaatjes. Bij het toekomstige station Boskoop Snijdelwijk ligt al jaren een betonplaat langs het spoor die, ten tijde van de lightrailplannen, het perron had moeten gaan worden. 'tis alleen "iets" te laag voor een reguliere trein. Op de foto SLT-VI stel 2656 onderweg als 9549 langs dit perron. Uit de zak zand die erop staat beginnen inmiddels bomen te groeien, als indruk van hoe lang 'ie er al ligt...
Afbeelding
SLT-VI 2656 (Sp 9549 Alphen a/d Rijn - Gouda) - Boskoop

Net ten noorden van Boskoop is het er dan wel weer wat meer vrij zicht op de baan. Aldaar kwam het tweede stel op de dienst van vandaag langs: SLT-VI 2648 op weg als 9551 naar Gouda...
Afbeelding
SLT-VI 2648 (Sp 9551 Alphen a/d Rijn - Gouda) - Boskoop

En tja, als ik er dan toch ben. Nabij station Waddinxveen kwam ik ook Arriva-lijn 175 nog tegen op weg naar Waddinxveen Noord...
Afbeelding
Arriva 8728 - Waddinxveen, Kerkweg-West

Ikzelf vervolgde de weg weer langzaamaan richting Gouda en kwam zo net ten zuiden van Waddinxveen terecht. Het was er wat geslinger gezien het hele nieuwe netwerk van wegen en viaducten dat men daar aan het bouwen was, maar uiteindelijk kwam ik dan toch bij de boog bij Moordrecht terecht. Aldaar was net een stukje met wat lagere begroeiing te vinden waar de 2656 weer langskwam richting Gouda...
Afbeelding
SLT-VI 2656 (Sp 9557 Alphen a/d Rijn - Gouda) - Moordrecht

Na deze foto ging het eerst onder de lijn Gouda - Den Haag door om vervolgens af te slaan het viaduct van de A20 op en daarmee weer over de lijn naar Den Haag heen. Vanaf het fietspad naast die snelweg kon de 2656 nogmaals op de foto, inmiddels op de weg terug naar Alphen a/d Rijn met Moordrecht-aansluiting op de achtergrond...
Afbeelding
SLT-VI 2656 (Sp 9552 Gouda - Alphen a/d Rijn) - Moordrecht

Na dat laatste plaatje ging het dan weer terug naar station Gouda waar nog 'n stoomtrein van de SSN langs kwam toen ik net het perron op kwam, daarvan echter geen plaatje. Dacht vervolgens 'n rustig plekje helemaal voorin de IC naar Amersfoort gevonden te hebben, maar allicht dat het daar zo rustig was door twee nogal lawaaiige kinderen. Achja, die gingen er in Utrecht gelukkig weer uit waarmee m'n oren weer wat rust kregen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door isadora »

Fraai, ja dat dus. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Suus »

Extreem bekend terrein natuurlijk. Mooie foto's van een lijntje wat ik zo vaak heb bereden, zelfs gisteren nog.

Ondanks dat het zo'n kort lijntje is en ik het zo vaak bereden heb, blijft het toch een mooie lijn, zeker als het halvekoeienweer is. Jammer dat het stuk tussen A12 en A20 nog verder verknald wordt met allerlei viaducten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Meltrain »

Mooie foto's, vooral de laatste. :pos:
Maar is dit wel het "normale NS-materieel" op deze lijn? Ik dacht dat deze lijn normaal met SGM-II wordt geëxploiteerd en alleen in de herfst met SLT.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Suus »

Er rijdt sinds oktober vorig jaar alleen nog maar SLT, meestal zesjes.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door JWM »

En vanaf december mini-flirts? Wordt het vanaf december krap of is het nu erg ruim?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Suus »

Ochtendspits zal denk ik wel wat problemen geven, de avondspits niet omdat scholieren en werkenden verschillende tijden hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10509
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door trolly »

Suus schreef:...halvekoeienweer...
Halvekoeienweer???

Bedoelen we mist aan de grond?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Suus »

Ja, met mist aan de grond zie je vaak maar de helft van koeien die in de wei staan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Daniel »

Suus schreef:Ochtendspits zal denk ik wel wat problemen geven, de avondspits niet omdat scholieren en werkenden verschillende tijden hebben.
Zijn er in de ochtendspits al staanplaatsen in een SLT-6? Helaas is zogauw niet terug te vinden hoeveel staanplaatsen de R-Net FLIRTs krijgen, maar puur op zitplaatsen gerekend heb je zes bakken FLIRT nodig om ongeveer evenveel zitplaatsen als een SLT-6 te krijgen (klapzittingen meegerekend). Op zich is er daarvoor net voldoende materieel (er komen immers zes tweetjes en je hebt twee omlopen nodig), maar het perron van Boskoop gooit roet in het eten want dat is maar 100 meter lang en laat dus slechts 4 bakken FLIRT toe. Op alle andere stations passen wel zes bakken.
Wat dat betreft is zo'n SLT-6 best efficiënt materieel... je hebt 30 meter trein minder nodig om evenveel reizigers als in zes bakken FLIRT zittend te vervoeren. En die 30 meter zal echt niet puur aan die vier extra cabines die je hebt met 3x FLIRT-tweetje opgaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door bjorn keith »

Leuke foto's, Daniël! :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Suus »

Daniel schreef:
Suus schreef:Ochtendspits zal denk ik wel wat problemen geven, de avondspits niet omdat scholieren en werkenden verschillende tijden hebben.
Zijn er in de ochtendspits al staanplaatsen in een SLT-6?
Ja, van Waddinxveen naar Gouda. Alle zitplaatsen zijn bezet en voorin zijn best wat staanplaatsen.

Het helpt ook niet mee dat perron 11 in Gouda best smal is. Omdat de trein er heel kort keert staan alle reizigers al klaar op het perron en daar stroomt dan nog een hele SLT6 leeg. Er ontstaat dan een flinke opstopping, terwijl de overstap naar Den Haag maar vijf minuten is als op tijd wordt gereden.

Groot deel van dit probleem zou opgelost kunnen worden als de verbouwing van station Gouda eindelijk eens wordt afgerond, de huidige instabiele noodtrap (als er twee of meer mensen op een trede staan zakt deze gevaarlijk door) wordt dan vervangen door een normale trap die gunstiger op het perron aansluit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13107
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Z2N »

Niet alleen daar hoor, er zijn in de ochtendspits ook ritten met staanplaatsen vanuit Boskoop naar Alphen, en daarna verder ri Leiden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Daniel »

Naar Leiden gaan die FLIRTjes toch niet, dus daar heb je er dan in elk geval geen staanplaatsen in :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21266
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Meltrain »

Suus schreef: Het helpt ook niet mee dat perron 11 in Gouda best smal is. <knip>
Groot deel van dit probleem zou opgelost kunnen worden als de verbouwing van station Gouda eindelijk eens wordt afgerond, de huidige instabiele noodtrap (als er twee of meer mensen op een trede staan zakt deze gevaarlijk door) wordt dan vervangen door een normale trap die gunstiger op het perron aansluit.
Zou het ook kunnen helpen om het perron van spoor 9 weer op te hogen en daar de trein uit Alphen te laten keren?
Dan wordt de overstap richting Rotterdam en Den Haag cross-platform (sort of...) en er is ook meer ruimte.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door ODRAIL »

Sinds de stop in 2009 van de RijnGouweLijn is er aan het perron van spoor 9 in Gouda inderdaad niets meer gedaan. Het zou nu een mooi moment zijn om het weer op te hogen. Ook al omdat men het station toch aan het verbouwen is.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door ODRAIL »

@ Daniel: Mooie foto's uit een bekende omgeving :pos: :wink: .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Wubbo »

In de huidige dienstregeling past het gebruik van spoor 9 niet meer als ik het goed zie (binnenkomst uit Alphen is 4 minuten na vertrek van de sprinter naar Den Haag). Bovendien is vertrek richting Alphen 2 minuten voor vertrek van de IC naar Den Haag ook niet al te ruim. Ik denk dus dat dit nogal impact gaat hebben op de punctualiteit van de lijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Daniel »

Sowieso meen ik gelezen te hebben dat de zaksporen op Gouda er volledig uit gaan. Spoor 4 schijnt al daadwerkelijk buiten dienst te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Daniel on tour #105: Tussen Gouda en Boskoop (5 foto's)

Bericht door Wubbo »

Spoor 9 is dat ook al volgens mij. Daar staat een stopbordje op.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten