Dienstregeling 2017

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Zo vreselijk druk is Lelylaan nou ook weer niet, dus niet vreemd dat ze het bij NS het niet zo belangrijk vinden of daar een IC stopt. Dat er nu een IC stopt is meer toeval omdat die IC op de Westtak de rol van sprinter heeft.
Overigens kan een deel van de reizigers die daar nu uitstappen kan ook nog voor Sloterdijk kiezen. Via CS reizen lijkt me niet zo voor de hand liggen als je in het westen van de stad moet zijn.
Meltrain schreef:Eerder in dit topic werd gemeld dat de 2400 en 5000 niet in Schiedam Centrum resp. Delft Zuid stoppen omdat door de knip in Breda de 1100 iets verlegd is om de aansluiting in Breda te garanderen.
Ik vind het maar een raar verhaal. Die 1100 is hoogstens 1 minuutje verschoven in Breda (overstap van 3 minuten, een tussenstop van een doorgaande trein zou 2 minuten zijn), maakt dat echt zo'n enorm verschil.

Los daarvan: de niet-in-Delft-Zuid-stoppende sprinter zit wel vrij dicht voor de 1100, maar tussen die sprinter en de 2400 zit 5 minuten, daar past toch nog gewoon een tussenstop in Schiedam tussen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Vinny »

Z2N schreef:Dat is niet de motivatie om voortaan geen IC's meer te laten stoppen op Ansterdam Lelylaan. Dat ligt vooral aan het feit dat men Leiden, en met zijn overstapmogelijkheden Den Haag en Delft, 4x per uur een snelle verbinding wou geven met Amsterdam C en Schiphol/Amsterdam Zuid. En aangezien Haarlem nog steeds meer reizigers trekt dan Amsterdam Lelylaan, worden de IC-treinen naar Amsterdam C via de Oude Lijn geleid. Voor de kleine doelgroep naar Amsterdam Lelylaan bestaan in Leiden gelukkig voortaan 4x per uur rechtstreekse Sprinters in de spits.
Daar valt wel wat voor te zeggen. Al denk ik dat wanneer de hogesnelheidsmeuk naar Amsterdam Zuid wordt gestuurd je beter wel IC's via Lelylaan kan houden. Maar goed, dat gebeurt dus toch niet in 2017, als het ooit gebeurt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door dennistd »

reisthijs schreef:Los daarvan: de niet-in-Delft-Zuid-stoppende sprinter zit wel vrij dicht voor de 1100, maar tussen die sprinter en de 2400 zit 5 minuten, daar past toch nog gewoon een tussenstop in Schiedam tussen?
Zit daar niet een pad voor goederen of LM tussen misschien?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Dus de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] gaat Delft Zuid in één richting overslaan... *diepe zucht* :N
Dat past er nog wel bij op het lijstje met alle onvolkomenheden voor 2017. Maar dat lijstje begint al wel redelijk vol te raken.
Brett den Heijer
Berichten: 3
Lid geworden op: di 03 mei 2016, 12:32

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Brett den Heijer »

Hallo iedereen,

Ik had een vraagje. Ik kan niet op mijn computer het pdf downloaden van de nieuwe dienstregeling. Zou er iemand voor mij willen kijken of er dingentjes wijzigen in de omgeving van Hoofddorp/Schiphol?

Alvast bedankt,
Brett
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Staat gewoon op de wiki. Als dat niet is wat je bedoelt dan weet ik het niet.
MetroRET
Berichten: 3820
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door MetroRET »

De sprinter uit Leiden gaan allemaal naar Sloterdijk.
De ICs uit Leiden gaan allemaal naar Duivendrecht
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

Chrysa schreef:Staat gewoon op de wiki. Als dat niet is wat je bedoelt dan weet ik het niet.
Op die pagina zie ik een fout staan:
"Arriva gaat doordeweeks in het dal tweemaal per uur rijden tussen Nijmegen en Venray."
Volgens mij moet dat 4x per uur zijn :wink:

En onderaan in de lijst van alle treinseries ontbreekt de 7500 (Arnhem Centraal - Ede-Wageningen) :wink:
Laatst gewijzigd door SuperGhost op vr 07 okt 2016, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Chrysa »

Dan pas je die aan?

Ik denk dat er bedoeld wordt dat er 2x/uur een trein Nijmegen - Venray gaat rijden, naast wat er nu al rijdt. Erg handig geformuleerd is het niet nee.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door reisthijs »

Een nieuwigheid die me nog niet was opgevallen: er gaat nu echt gebruik gemaakt worden van de viersporigheid tussen Utrecht en Houten, de IC's gaan de sprinters onderweg inhalen. Gek genoeg is het niet gelukt met al die mooie nieuwe infra om een strakke kwartierdienst te plannen.
De treinen Utrecht-Tiel/Den Bosch verschuiven daarom met ongeveer 10 minuten. De beruchte krappe aansluiting in Geldermalsen richting Dordt wordt er een van 10 minuten.

Dat de aansluiting vanuit Amsterdam richting Geldermalsen precies 15 minuten wordt (oftewel, je mist net de vorige) vind ik wel een beetje jammer. Maar goed, dat wordt sowieso volgend jaar weer anders met ETMET.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Zugführer »

Dat er (nog) geen strakke kwartierdienst tussen Utrecht en Geldermalsen is komt denk ik vooral door de koppeling aan de sprinters uit Woerden, die zullen wat lastiger in te plannen zijn zolang er nog geen tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal ligt.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door starx »

Eigenlijk wel wonderbaarlijk dat die tweesporige brug zo'n ontzettend dwangpunt is in de dienstregeling.

Ik vraag me trouwens wel af hoe ze het dan in 2018 met de [serie=Stoptrein|2016|'s-Hertogenbosch - Utrecht Centraal16000[/serie] (of hoe die dan heet) gaan doen. Die moet tussen Htnc en Ht 3 keer stoppen, dus dan past die niet tussen 2 IC's zonder inhaling.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Ehm, net als nu met inhaling in Geldermalsen?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

starx schreef:Eigenlijk wel wonderbaarlijk dat die tweesporige brug zo'n ontzettend dwangpunt is in de dienstregeling.
Zo wonderbaarlijk is het natuurlijk niet, met 14 treinen per uur per richting zit die brug wel aardig vol.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Waarom ligt die tweede brug er dan nog altijd niet?
Ik doe ook maar wat
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door CamilleKreemers »

Wellicht om dezelfde reden dat tussen Oss en Ravenstein een enkelsporige brug ligt. het kost teveel om een extra brug te plaatsen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13186
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Z2N »

De tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt in 2019 afgerond hoor. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Daniel »

Geld is het probleem niet meer, dat is ondertussen gevonden. De voorbereidende werkzaamheden voor de tweede brug zijn inmiddels ook al een tijdje aan de gang: tussen de Verlengde Vleutenseweg en het spoor in is bijvoorbeeld alle begroeiing verwijderd om het talud naar de nieuwe brug toe aan te kunnen leggen.
Als ik de planning goed herinner gaat in de tussentijd de nieuwe brug gebouwd worden langs het Amsterdam Rijnkanaal en die wordt dan in een buitendienststelling ingevaren en komt te liggen direct naast de Hogeweidebrug (de gele verkeersbrug daar). De oude brug komt vervolgens aan de kant te liggen om gereviseerd te worden, waarbij ook het talud en de funderingen aangepast worden. Uiteindelijk wordt ook de oude brug dan weer teruggeplaatst, daar gaan dan de twee meest oostelijke sporen overheen lopen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Suus »

Het zal wel ergens in een verlengd weekend worden, ik gok op een hemelvaartsweekend ofzo, dat de brug eruit gaat. In 56 uur zo'n wisseltruc lijkt mij wat krap.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

Z2N schreef:De tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt in 2019 afgerond hoor. :wink:
Ja. En wanneer was die viersporigheid afgerond?
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7630
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door waldo79 »

reisthijs schreef:Een nieuwigheid die me nog niet was opgevallen: er gaat nu echt gebruik gemaakt worden van de viersporigheid tussen Utrecht en Houten, de IC's gaan de sprinters onderweg inhalen. Gek genoeg is het niet gelukt met al die mooie nieuwe infra om een strakke kwartierdienst te plannen.
De treinen Utrecht-Tiel/Den Bosch verschuiven daarom met ongeveer 10 minuten. De beruchte krappe aansluiting in Geldermalsen richting Dordt wordt er een van 10 minuten.
Mijn reistijd op Tl - Gvc kan op de heenreis in theorie met 14 minuten omlaag, hoera zou je zeggen.
Alleen in 5 minuten overstappen van de [serie=Stoptrein|2016|Tiel - Utrecht Centraal6000[/serie] naar de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] of [serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] is geen pretje in Ut en zeker midden in de spits levert dat een grote kans op een plek op het balkon op :X

De overstap naar de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] gaat naar 19 minuten waarmee ten opzichte van nu een verslechtering van één minuutje ontstaat.

Terugweg is een tijdwinst van 8 minuten mogelijk en daar heb ik iets meer vertrouwen in.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Ardan schreef:
Z2N schreef:De tweede brug over het Amsterdam-Rijnkanaal wordt in 2019 afgerond hoor. :wink:
Ja. En wanneer was die viersporigheid afgerond?
Welke vierpsorigheid? Ze gaan er nu juist vier sporen van maken.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door SuperGhost »

:X :')
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door Ardan »

De viersporigheid door Vleuten en Leidsche Rijn natuurlijk.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2017

Bericht door JWM »

Ja, die heeft toch ook z'n meerwaarde zonder viersporige brug? Natuurlijk zou je Gouda - Utrecht liever in één klap op vier sporen brengen zoals ook is gedaan tussen Bijlmer en Utrecht maar het geld voor dit soort investeringen is er gewoon niet altijd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten