Europese Verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Europese Verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Op 4 juni is het weer zover: dan worden de Europese verkiezingen gehouden.
Hierbij kiezen we welke 25 politici Nederland gaan vertegenwoordigen in het Europees Parlement.
Dus hiervoor mijn vraag: gaan jullie stemmen voor deze verkiezingen en zo ja, op welke partij en waarom deze partij (uiteraard niet verplicht om te antwoorden).

Voor mij is dit de eerste keer dat ik mijn stemrecht mag gebruiken en ik ga er dus zeker weten gebruik van maken. :P
Waarschijnlijk ga ik op de SP of GroenLinks stemmen, omdat deze twee partijen bovenaan staan bij mijn uitslag van de StemWijzer. Heel misschien is de Partij voor de Dieren ook nog een optie. ;)
Laatst gewijzigd door Meltrain op zo 31 mei 2009, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Fles »

ik ga wel stemmen, maar ik heb nog geen idee wat. Iig niet de PvdD. Als je als land tijd en energie over hebt om je met dieren(leed) bezig te houden, dan gaat het gewoon TE goed in je land. Vind ik.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik had voor het eerst stemrecht bij de waterschapsverkiezingen vorig jaar (waar ik alleen omdat ik mocht stemmen heb gestemd op de PvdA toen), maar mag nu voor het eerst naar een stembureau om zelf te stemmen, dus ook ik ga zeker weten stemmen. Mijn keuze ligt ook al vast, het wordt D'66.

Ik twijfelde tussen D'66 of GroenLinks. Die twee partijen zijn duidelijk voor één sterk europa, maar D'66 komt bij mij beter over door de ervaring van onder andere de lijsttrekker.

Het grootste probleem van deze verkiezingen is echter dat Europa vrij ver van ons af staat, en dat het Nederlandse parlement europese wetgeving vaak aanpakt om er zelf een gedrocht van een wet doorheen te krijgen zoals een vingerafdrukdatabase, een volledig verstrengelende milieuwetgeving, hygienewetgeving waardoor boerenproducten als kaas praktisch onmogelijk worden. Terwijl de Europese wetgeving helemaal niet zo ver gaat. Het is in mijn opzicht dan ook vooral de Nederlandse politiek die doordraaft in plaats van de Europese politiek.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door STF »

Ik ga niet stemmen, want dat zou ik speciaal moeten aanvragen omdat ik een Luxemburgse inwoner ben maar met een Nederlandse nationaliteit. Zoveel moeite ga ik echt niet doen hoor. :P
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Geert »

Ik ga ook stemmen en ik houd het nog lekker even geheim voor jullie op welke partij dat wordt :mrgreen:
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Caspar »

Het grootste probleem van deze verkiezingen is echter dat Europa vrij ver van ons af staat, en dat het Nederlandse parlement europese wetgeving vaak aanpakt om er zelf een gedrocht van een wet doorheen te krijgen zoals een vingerafdrukdatabase, een volledig verstrengelende milieuwetgeving, hygienewetgeving waardoor boerenproducten als kaas praktisch onmogelijk worden.
Jij hebt zeker ook dat programma gezien over het maken van kaas met rauwe melk? Weet helaas even de naam er niet meer van. Het viel me op, dat die Nederlandse boerin zo ongeveer iedere week controle kreeg en monsters moest meegeven voor het lab, waar dat in Frankrijk alleen gebeurde bij de opening van een nieuwe makerij, en dan nog eens een keer of 4 per jaar.

Ik ga ook stemmen, maar weet nog niet wat. Wel weet ik dat ik niet ga stemmen op het CDA, omdat ik het instant houden van de huidige landbouw subsidies niet meer van deze tijd vindt. Ook de PVV vind ik maar een stel blaaskaken. Verder ken ik eigenlijk alleen die Hans van Baalen van de VVD bij naam als lijsttrekker. Zal de stemwijzer ook eens invullen en zien wat eruit komt.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Ook ik heb dat programma gezien, maar de oplossing tot een eenduidige hygienewetgeving is niet minder Europa. Dan gaan lidstaten immers, meer nog als nu, hun eigen regels maken. Nu is het in elk geval zo dat lidstaten tot een minimum verplicht worden. Goed, dat Nederland vaak het braafste jongetje van de klas wil zijn en strengere wetgeving dan nodig invoert. Dat is iets van Nederland. En een sterker Europa is het enige dat dat zou kunnen oplossen.

Ik ga dit jaar stemmen op D66. De enige partij die openlijk 'ja' durft te zeggen tegen Europa, en ook nog eens in de Kieswijzer als beste uitkwam bij mij.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Dubbele P »

Ik ga niet stemmen. Heb geen tijd en vooral geen zin om me erin te verdiepen. :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Daan »

Ik ga iig niet op de PVV stemmen, en ook niet op die andere kleine irritante partijtjes omdat ik daar gewoon een scheithekel aan heb. Wat ik wel ga stemmen weet ik nog niet.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door BR628 »

Dubbele P schreef:geen zin
2nd that.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Daniel »

In tegenstelling tot de vorige Europese verkiezingen (die ik toen als enige overgeslagen heb) ga ik dit keer wel gewoon stemmen, maar moet nog even kijken waarop. Al verwacht ik geen verrassende resultaten uit de stemwijzer want daar komt redelijk consequent hetzelfde uit bij mij :P
Lekker makkelijk dit keer ook weer aangezien er sinds enige tijd in Dordrecht ook een stembureau op het station is. Of ben ik nu gewoon lui want het stembureau het dichtst bij huis is een kwestie van de straat uitlopen, de hoek om en nog 20 meter verder lopen :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Suus »

Ik heb dus eigenlijk geen flauw idee waar het stembureau is, er staat wel een adres van het dichtsbijzijnde bureau op, maar het adres zegt mij niets :P

Ik ga wel naar het gemeentehuis die dag, daar zal er vast en zeker wel eentje zitten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Ik kom op weg van station naar huis (10 minuten lopen) (vlak) langs zo'n 4 of 5 stembureaus. Pak die in het stadhuis, mooi oud gebouw. (y)
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Ruben »

Ik ga op de newropeans stemmen. Denk dat die voor de meeste Nederlanders een beetje te pro-Europa zal zijn. :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Suus »

De laatste van die partij, Rustema, heb ik wel eens als werkgroepdocent gehad voor Nieuwe Media.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Ruben »

Bee schreef:De laatste van die partij, Rustema, heb ik wel eens als werkgroepdocent gehad voor Nieuwe Media.
Is dat wat dan? :)
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Suus »

Van Rustema weet ik dat zijn verkiezingspraat vooral gaat over de rol van Internet binnen Europa, en hij strijdt vooral naar open standaarden en geliberaliseerde markten (dus vrije keus voor telco, isp, etc).

Minpunt aan die partij vind ik dat ze waarschijnlijk niet aansluiten bij een Europese fractie. Ik acht de kans op een grote hoeveelheid zetels voor die pan-europese partij niet groot, en daarmee lijkt de stem waardeloos te worden. Dat is ook de reden dat ik niet op de Newropeans ga stemmen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Ruben »

Ach ja ik houd toch niet van de gevestigde orde, en meegaan met de stroom. Laat ze maar een paar oppositiezeteltjes krijgen en veel gaan schreeuwen voor hun belang. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:Ik ga ook stemmen en ik houd het nog lekker even geheim voor jullie op welke partij dat wordt :mrgreen:
Toevallig op de partij van je naamgenoot, Geert W. ? :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Oud forumgebruiker

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ja, ik ga stemmen, en wel op SP.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

klaxxon schreef:Ja, ik ga stemmen, en wel op SP.
Dat heb ik ook gedaan vorige keer. Nationaal dan; Europees verschilde ik sowieso al te veel met SP van mening.

Maar mijn god, dankzij het propagandistische spul dat ze me toesturen, en de manier van praten die me doet denken aan communistische tijden van weleer, heb ik toch mijn lidmaatschap opgezegd, en gaat mijn Europese stem naar D66. Tegen die tijd maar eens uitzoeken welke partij me nationaal het meest behaagt...
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door mb90 »

Heb al een tijdje een voorkeur voor de PVV en dat kwam er ook bij de stemwijzer uit, dus ik ga mijn eerste stem ooit (waterschapsverkiezingen vond ik onzin) daar aan geven. Ook vooral omdat ik de bemoeizucht van de EU en toetreding van elk land tot de EU zat ben. Vooral de vele Polen, Roemenen en Bulgaren hier. :neg:
Oud forumgebruiker

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Waarom ben je hen zat? :idea:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

mb90 schreef:Heb al een tijdje een voorkeur voor de PVV en dat kwam er ook bij de stemwijzer uit, dus ik ga mijn eerste stem ooit (waterschapsverkiezingen vond ik onzin) daar aan geven. Ook vooral omdat ik de bemoeizucht van de EU en toetreding van elk land tot de EU zat ben. Vooral de vele Polen, Roemenen en Bulgaren hier. :neg:
Goede beargumentatie, man. Vrijwel elke partij is voor een stop op, danwel voorzichtigheid met toetreding van nieuwe lidstaten. Uiteraard tegen het zere been van Turkije, dat al enige tijd lekker wordt gehouden met de mogelijkheid tot toetreding.

En diezelfde Polen waar je op loopt te zeiken zijn ongetwijfeld wel goed om je badkamer te betegelen? Want waarom zijn die andere bedrijven toch zo duur?

Nee, mijn stem gaat toch echt niet naar een partij, waarvan de leider openlijk racistische en haatzaaiende uitspraken doet. We hebben de afgelopen eeuw al eens iemand gehad met zulke gedachten, waarbij ook nadat de macht gegrepen was, pas de uitwerking van die gedachten gruwelijk bleek en dat meer en meer werd.
Oud forumgebruiker

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

Als PVV echt groot wordt, emigreer ik. Hoe kun je die kerel (plus zijn uitspraken) op welke manier dan ook serieus nemen? Ronduit bespottelijk dat er een dergelijke partij is in Nederland. De beste meneer uit Limburg weet duidelijk niet wat er in steden speelt.

En ik zeg:
Afbeelding Zo zie je: zowel rechts als links kan tegen minder Europa zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten