CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Alle bachelorstudenten moeten voortaan weer een basisbeurs ontvangen, als het aan het CDA ligt. Dat schrijft de partij in haar verkiezingsprogramma dat woensdag wordt gepresenteerd. Volgens het CDA werpt het leenstelsel een te hoge drempel op om te gaan studeren.
Om de kosten van de basisbeurs te denken, wil het CDA de ov-studentenkaart afschaffen. In plaats daarvan moeren studenten een trajectkaart krijgen die uitsluitend de reis tussen woon- en studieplaats vergoedt.
Bron: http://www.joop.nl/nieuws/cda-wil-af-va ... rstudenten
Goed idee?
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Oh god, niet weer deze discussie. :')
Prima dat de basisbeurs weer terugkomt, maar die SOV-discussie is al zo vaak gevoerd.
Prima dat de basisbeurs weer terugkomt, maar die SOV-discussie is al zo vaak gevoerd.
🍉
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Zoals het idee voorligt, vind ik het eigenlijk niks. Om maar iets te noemen: als je ouders niet in dezelfde stad wonen, kun je met een trajectkaart maar naar een van je ouders toe reizen. Verder bestaan er ook studies waarvoor je naar meerdere plaatsen moet reizen voor colleges en/of stage.
Wat mij op zich wel aanspreekt is het volgende: Studenten krijgen gewoon geld uitgekeerd en mogen dat naar eigen inzicht besteden. Dat kan dan een studentenreisproduct of een trajectkaart zijn, maar dat is niet verplicht. Studenten kunnen zelf kiezen wat het beste past bij hun situatie. Daar is de overheid niet voor nodig.
Daar zit ook een nadeel aan: als je studenten niet langer verplicht een studentenreisproduct te hebben, dan leidt dat er hoe dan ook toe dat minder studenten zo'n product zullen kopen en gebruiken. En dat betekent inkomstenderving voor NS. Dat kan er toe leiden dat de trein minder gebruikt zal worden en frequenties op sommige trajecten omlaag zullen gaan.
Dat laatste vind ik niet onoverkomelijk. Als meer keuzevrijheid bij studenten leidt tot inkomstenderving bij NS, dan is dat maar zo. Echter, ik heb een veel groter bezwaar: de overheid heeft juist de studentenkaart verruimd. Als je dat dan weer gaat terugdraaien, dan is dat zwalkend overheidsbeleid. NS kan dan enorme materieeloverschotten krijgen. Vooral hierom vind ik het niets. Als er om de vier jaar nieuw beleid komt, dan weet NS niet meer waar het aan toe is en dat moet je niet willen.
Wat mij op zich wel aanspreekt is het volgende: Studenten krijgen gewoon geld uitgekeerd en mogen dat naar eigen inzicht besteden. Dat kan dan een studentenreisproduct of een trajectkaart zijn, maar dat is niet verplicht. Studenten kunnen zelf kiezen wat het beste past bij hun situatie. Daar is de overheid niet voor nodig.
Daar zit ook een nadeel aan: als je studenten niet langer verplicht een studentenreisproduct te hebben, dan leidt dat er hoe dan ook toe dat minder studenten zo'n product zullen kopen en gebruiken. En dat betekent inkomstenderving voor NS. Dat kan er toe leiden dat de trein minder gebruikt zal worden en frequenties op sommige trajecten omlaag zullen gaan.
Dat laatste vind ik niet onoverkomelijk. Als meer keuzevrijheid bij studenten leidt tot inkomstenderving bij NS, dan is dat maar zo. Echter, ik heb een veel groter bezwaar: de overheid heeft juist de studentenkaart verruimd. Als je dat dan weer gaat terugdraaien, dan is dat zwalkend overheidsbeleid. NS kan dan enorme materieeloverschotten krijgen. Vooral hierom vind ik het niets. Als er om de vier jaar nieuw beleid komt, dan weet NS niet meer waar het aan toe is en dat moet je niet willen.
- The Greyhound
- Berichten: 812
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Het lijkt mij een zegen.
Dan kan de NS eindelijk zitplaatsen aanbieden in de spits aan mensen die het volle pond voor hun treinreis betalen. Doordat de service toeneemt kan het aantal reizigers dat de auto laat staan en de trein neemt zelfs toenemen.
Als iedereen net als vroeger weer naar de Uithof fietst ipv met het OV gaat, kan je ook de bouw van een hele dure tramlijn stoppen.
Dan kan de NS eindelijk zitplaatsen aanbieden in de spits aan mensen die het volle pond voor hun treinreis betalen. Doordat de service toeneemt kan het aantal reizigers dat de auto laat staan en de trein neemt zelfs toenemen.
Als iedereen net als vroeger weer naar de Uithof fietst ipv met het OV gaat, kan je ook de bouw van een hele dure tramlijn stoppen.
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
De investeringen die jij noemt zijn al gedaan, er zijn 176 nieuwe sprinters en 79 intercity's onderweg (per saldo een uitbreiding van het materieelpark), en de sporen voor de uithoflijn liggen er al op een aantal plaatsen. :X
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Dit is dus de eigenschap van de politiek, er worden continue wijzigingen voorgesteld, waardoor vervoerders express aarzelend worden met bijvoorbeeld materieelinzet / -aanschaf. Hierdoor komen vervoerders uiteindelijk in de problemen, terwijl ze er niet verantwoordelijk voor zijn.
Eigenlijk moet er een meerjarenplan met perspectieven worden gemaakt, waarbij alle maatregelen en afspraken worden vastgezet voor bijvoorbeeld 10 jaar door.
Datzelfde zie je bij diezelfde politiek als treinen uitvallen door beschadigingen aan het spoor of vertragingen. Ons railnet zit zo vol dat iets extra bijna niet mogelijk is. Dat is echter niet de discussie die hier gevoerd kan worden.
Recentelijk is besloten dat alle MBO-ers ook SOV krijgen en daar gaan nu ook de OV-plannen op afgericht worden. In het verleden is het plan SOV = trajectkaart huis - school / stage al voorgesteld en toen afgewezen door dezelfde politiek. Het is echter weer tijd om zieltjes te winnen en dan komen de meest domme plannen de revue passeren. De echte meerjarenproblemen worden daarbij genegeerd.
Voorbeeld: In het busvervoer moet na 2025 al het nieuwe materieel volelektrisch zijn, terwijl er bij de treinen nog steeds lijnen zijn die niet elektrisch kunnen rijden door gebrek aan bovenleiding. De regering eist dat de provincies dat zelf gaan ophoesten, terwijl er bij de provincies ook geen geldboom staat.
Eigenlijk moet er een meerjarenplan met perspectieven worden gemaakt, waarbij alle maatregelen en afspraken worden vastgezet voor bijvoorbeeld 10 jaar door.
Datzelfde zie je bij diezelfde politiek als treinen uitvallen door beschadigingen aan het spoor of vertragingen. Ons railnet zit zo vol dat iets extra bijna niet mogelijk is. Dat is echter niet de discussie die hier gevoerd kan worden.
Recentelijk is besloten dat alle MBO-ers ook SOV krijgen en daar gaan nu ook de OV-plannen op afgericht worden. In het verleden is het plan SOV = trajectkaart huis - school / stage al voorgesteld en toen afgewezen door dezelfde politiek. Het is echter weer tijd om zieltjes te winnen en dan komen de meest domme plannen de revue passeren. De echte meerjarenproblemen worden daarbij genegeerd.
Voorbeeld: In het busvervoer moet na 2025 al het nieuwe materieel volelektrisch zijn, terwijl er bij de treinen nog steeds lijnen zijn die niet elektrisch kunnen rijden door gebrek aan bovenleiding. De regering eist dat de provincies dat zelf gaan ophoesten, terwijl er bij de provincies ook geen geldboom staat.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Het CDA was dacht ik juist de partij die opkwam voor het landelijk gebied, althans dat zeggen ze. Met dit voorstel zullen zwakkere buslijnen wellicht hun bestaansrecht verliezen als die buslijnen net onder een bepaalde bezetting gaan komen. Voor de steden en in de drukke spits kan het natuurlijk helpen als er minder studenten met het OV gaan en in plaats daarvan de fiets kiezen. Maar ja, deze komen ook weer minder in aanraking met het OV, en zullen misschien weer minder snel geneigd zijn om later ook met het OV te reizen.
En dan kan gerust, want het CDA was niet van plan om haar verkiezingsprogramma te laten doorrekenen.CamilleKreemers: Het is echter weer tijd om zieltjes te winnen en dan komen de meest domme plannen de revue passeren.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Waarom niet gewoon een kortingskaart ervan maken?
Je bespaart dan flink, zorgt dat er minder plezierreisjes worden gemaakt en het openbaar vervoer blijft alsnog aantrekkelijk (in tegenstelling tot het volledig afschaffen van SOV zodat autorijden aangemoedigd wordt)
Je bespaart dan flink, zorgt dat er minder plezierreisjes worden gemaakt en het openbaar vervoer blijft alsnog aantrekkelijk (in tegenstelling tot het volledig afschaffen van SOV zodat autorijden aangemoedigd wordt)
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 323
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
- Locatie: Vleuten
Re: RE: Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Die tramlijn stoppen zou een beetje zonde zijn nu de rails al deels gelegd zijn en de halve Uithof ervoor overhoop gehaald is.The Greyhound schreef:Het lijkt mij een zegen.
Dan kan de NS eindelijk zitplaatsen aanbieden in de spits aan mensen die het volle pond voor hun treinreis betalen. Doordat de service toeneemt kan het aantal reizigers dat de auto laat staan en de trein neemt zelfs toenemen.
Als iedereen net als vroeger weer naar de Uithof fietst ipv met het OV gaat, kan je ook de bouw van een hele dure tramlijn stoppen.
Verder heeft de NS om het spitsprobleem om te lossen al een groot aantal contracten getekend. Dat terugdraaien zal denk ik best wat gaan kosten. Die betalende spitsreizigers hebben het nu inderdaad niet heel prettig, maar met dank aan de studente straks wel meer en modernere treinen.
En voor een partij die claimt de automobilist te willen beschermen zou dit wel een bijzonder domme zet zijn. Heel veel meer studenten zullen dan de auto gaan kiezen: de fiets is namelijk geen alternatief voor de trein en volgens mij is er een aardig tekort aan studentenwoningen in de universiteitssteden. Bovendien gaat een deel van de studenten niet meteen zelfstandig wonen maar blijft nog een half of heel jaar thuis wonen. Zij zullen dan owieso al een rijbewijs en vermoedelijk een auto hebben en waarschijnlijk niet meer naar de fiets terugschakelen.
Ook de verkeersveiligheid zal afnemen. Veel onervaren automobilisten op de weg in de spits is nog niet eens het probleem, maar er zal een enorme hoeveelheid goedkope, oude auto's langer op de weg blijven dan verantwoord is.
Al met al lijkt me dit een bijzonder slecht idee, ook omdat het minder toekomstige OV-reizigers genereert en het fileprobleem zo in de toekomst verder vergroot.
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Zowel de prestatiebeurs als de ov-studentenkaart zijn middelen (geweest) om de drempel naar het hoger onderwijs te verlagen. Wat het CDA voorstelt is dat we de ene 'subsidie' nu inruilen voor de ander. Lekker nuttig
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
De OV-studentenkaart nu afschaffen zou dom zijn, net nadat de regeling verruimd is en de vervoerders veel geld hebben geinvesteerd in uitbreiding van hun materieelpark. Dat komt dus neer op geld weggooien, en bovendien is het ook cynisch voor de reizigers die zich nu in te kleine treinen en bussen moeten wurmen. De capaciteit komt pas beschikbaar als het niet meer nodig is
Dit is weer een mooi voorbeeld van politici die niet snappen hoe hun geplande maatregelen in de praktijk uitpakken.
Overigens ben ik zelf wel voorstander van een hervorming van de SOV. Wat mij betreft wordt dat omgezet in een trajectabonnement of een dal-vrij abonnement.
Dit is weer een mooi voorbeeld van politici die niet snappen hoe hun geplande maatregelen in de praktijk uitpakken.
Overigens ben ik zelf wel voorstander van een hervorming van de SOV. Wat mij betreft wordt dat omgezet in een trajectabonnement of een dal-vrij abonnement.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Wetende dat de discussie al eens gevoerd is, ga ik er toch nog heel even op in: het SOV moet niet in een trajectkaart omgezet worden. Dat verhoogt juist weer de drempel richting het hoger onderwijs. Normaal reis is 3-4 dagen in de week op het zelfde traject, maar moet regelmatig voor stages of opdrachten ergens anders heen. Zo staat er binnenkort een excursie naar Rotterdam op het programma, en moest ik onlangs nog naar Leeuwarden voor een opdracht. Met een trajectkaart moet je dat weer uit eigen zak betalen, en het achteraf declareren is al helemaal geen optie, wetende hoe slecht de klantenservice bij de vervoerders geregeld is. Dit voorstel laat maar weer eens zien hoe ver de beleidsmakers van de realiteit af staan.
Wat misschien beter zou zijn is om eens te kijken naar hoe studiefinanciering geregeld is. Nu gaat geld van de overheid via de DUO naar de student die het vervolgens weer aan de opleiding betaald. Dat kan vast wel efficiënter.
Wat misschien beter zou zijn is om eens te kijken naar hoe studiefinanciering geregeld is. Nu gaat geld van de overheid via de DUO naar de student die het vervolgens weer aan de opleiding betaald. Dat kan vast wel efficiënter.
Basislijn
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Opleidingen zijn er de laatste jaren heel erg goed in geworden om allerlei extra opsmuk toe te voegen aan het curriculum inderdaad. Je wil als overheid natuurlijk ook kunnen sturen om dit soort verplaatsingen in ieder geval buiten de spits af te wikkelen. Het lijkt me niet nodig om in een overvolle ochtendspits studenten niet persé noodzakelijke tripjes van Rotterdam naar Leeuwarden te laten maken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Het is alleen wat jammer als je als student les hebt op meerdere locaties in zo'n systeem, het is een beetje lullig als je dan alsnog moet gaan betalen voor het OV in de spits... :N
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Als je de SOV afschaft moet je altijd betalen voor OV reizen als je op meerdere locaties tegelijk een opleiding volgt (of een betere fiets kopen).
Het gaat er mij meer om dat je een instumentarium kunt inzetten om reizen te verplaatsen van binnen- naar buiten de spits. Dat lijkt me gewoon winst. :Y
Het gaat er mij meer om dat je een instumentarium kunt inzetten om reizen te verplaatsen van binnen- naar buiten de spits. Dat lijkt me gewoon winst. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Waarom zouden studenten niet moeten betalen voor reizen?
Op het moment wordt het SOV veel te veel misbruikt en durf ik zelfs te zeggen dat het soms slecht voor het milieu is. Als ik naar mezelf kijk heb ik veel OV reizen afgelegd die ik anders makkelijk lopend of fietsend had kunnen afleggen. Hier komt een gratis onbeperkt abonnement sterk in tekort. Een kortingskaart is hier veel beter voor omdat je dan de prikkel behoudt om een milieubewustere keuze voor reizen te maken
Op het moment wordt het SOV veel te veel misbruikt en durf ik zelfs te zeggen dat het soms slecht voor het milieu is. Als ik naar mezelf kijk heb ik veel OV reizen afgelegd die ik anders makkelijk lopend of fietsend had kunnen afleggen. Hier komt een gratis onbeperkt abonnement sterk in tekort. Een kortingskaart is hier veel beter voor omdat je dan de prikkel behoudt om een milieubewustere keuze voor reizen te maken
Ik heb geen onderschrift
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Ik zekere zin trek je door het afschaffen mensen uit de stad (of zelfs uit de Randstad) voor, omdat die over het algemeen veel dichter bij hun universiteit wonen en dus veel minder reiskosten kwijt zijn. Zo'n maatregel zou als gevolg kunnen hebben dat mensen uit 'de provincie' minder snel gaan studeren (of op lager niveau onderwijs zoeken, als dat dichter bij huis is).
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
De bus of trein rijdt toch wel. Of er nou niemand in zit of als de bus helemaal vol zit, er is ongeveer evenveel uitstoot.sirvinniei schreef:Hier komt een gratis onbeperkt abonnement sterk in tekort. Een kortingskaart is hier veel beter voor omdat je dan de prikkel behoudt om een milieubewustere keuze voor reizen te maken
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Voor de trein geld dit het grootste deel van de tijd wel, maar bussen zijn qua frequentie heel sterk afhankelijk van (sov) reizigers. Een frequentieverhoging is natuurlijk leuk, maar het is belachelijk als dit noodzakelijk is voor reizigers die minuscule afstanden afleggen (en deze zijn er veel onder studenten)
Ik heb geen onderschrift
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Ben het wel een beetje met je eens. Ik reis regelmatig naar Wageningen en toen ik nog studenten OV had nam ik standaard de bus vanaf Ede-Wageningen. Want gratis, dus waarom moeite doen of geld betalen voor andere optie. Sinds mijn kaart niet meer geldig is heb ik alleen nog maar de OV-fiets gepakt, vind ik zelf veel fijner dan de bus en is nu al snel goedkoper.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Wat is misbruik? Je betaalt als student mee aan je SOV, en die biedt doordeweeks of in het weekend onbeperkt OV. Is het dan misbruik dat die kaart daadwerkelijk wordt gebruikt? Ik vind van niet.sirvinniei schreef:Waarom zouden studenten niet moeten betalen voor reizen?
Op het moment wordt het SOV veel te veel misbruikt en durf ik zelfs te zeggen dat het soms slecht voor het milieu is. Als ik naar mezelf kijk heb ik veel OV reizen afgelegd die ik anders makkelijk lopend of fietsend had kunnen afleggen. Hier komt een gratis onbeperkt abonnement sterk in tekort. Een kortingskaart is hier veel beter voor omdat je dan de prikkel behoudt om een milieubewustere keuze voor reizen te maken
Natuurlijk is het makkelijker om het OV te gebruiken als een extra rit je niets meer kost, maar dat geldt voor alle abonnementen waarbij het reisrecht al afgekocht is. Dat lijkt me niet uniek voor studenten-OV's.
-
- Berichten: 3643
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Hoe betaalt een student daaraan mee? Volgens mij gaat dit via de belastingbetaler.
Bij abonnementen betaal je er zelf voor en nemen daarom mensen meestal een abonnement specifiek voor wat ze nodig hebben (traject vrij, weekend vrij, dal vrij) en is dus niet alles onbeperkt gratis
Verder valt het niet te vergelijken met abonnementen, want deze zijn op initiatief van de vervoerder en de prijzen en voorwaarden worden door de vervoerder die de mensen vervoeren betaald. Een SOV is een "gratis" reisrecht dat door de overheid wordt afgedwongen voor een lage prijs.
Bij abonnementen betaal je er zelf voor en nemen daarom mensen meestal een abonnement specifiek voor wat ze nodig hebben (traject vrij, weekend vrij, dal vrij) en is dus niet alles onbeperkt gratis
Verder valt het niet te vergelijken met abonnementen, want deze zijn op initiatief van de vervoerder en de prijzen en voorwaarden worden door de vervoerder die de mensen vervoeren betaald. Een SOV is een "gratis" reisrecht dat door de overheid wordt afgedwongen voor een lage prijs.
Ik heb geen onderschrift
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Als jij je studie niet afmaakt moet je een fors bedrag per maand terugbetalen voor de SOV. Het wordt pas een gift als je je studie binnen 10 jaar afrondt (en dat lukt minder studenten dan je misschien zou verwachten).
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Opzich heel mooi dat sturen op het reizen buiten de spits voor studenten, maar dan moet je eerst de onderwijsinstellingen wijs maken dat je de lessen niet elke dag van 8:30/9:00 tot 15:00 hoeven te duren. Op mijn studie zijn er al vrij goed in aan het worden, aangezien ik nog nauwelijks om 8:30 hoef te beginnen, maar op heel veel plaatsten gebeurt het nog wel. En dan kun je buiten de spits reizen wel gaan stimuleren, maar de brave student heeft er dan vrij weinig aan.
Basislijn
- AppleMoose
- Berichten: 6033
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.
Bron?sirvinniei schreef:op het moment wordt het SOV veel te veel misbruikt
Meeste studenten hebben een bijbaantje en betalen zodoende dus ook belasting. Bovendien, als ze gaan werken na hun studie betalen ze ook belasting dus ze betalen wel degelijk mee aan de in stand houding van de SOV.sirvinniei schreef:Hoe betaalt een student daaraan mee? Volgens mij gaat dit via de belastingbetaler.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten