Concessie Limburg (2017-2031)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

het is dus niet zoals in Eelde dat er een vlucht aankomt en ongeveer 30 minuten later weer vertrekt. Daar kun je met pauzes nog namelijk iets regelen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Hainje »

maaslynx schreef:maar dit levert een behoorlijke uitdaging op voor materieel
Materieel lijkt mij nog niet zo'n probleem, wat mij veel moeilijker lijkt is het maken van werkbare diensten welke voldoen aan de CAO etc.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Suus »

CamilleKreemers schreef:het is dus niet zoals in Eelde dat er een vlucht aankomt en ongeveer 30 minuten later weer vertrekt. Daar kun je met pauzes nog namelijk iets regelen.
Weeze is een basis voor Ryanair. Daarom zie je die golfpatronen en begint het daar 's ochtends vroeg al met vliegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Volgens OV Magazine (BRON), zal de stadsdienst van Venlo compleet elektrisch worden gereden, in Maastricht wordt gestart met de inzet van elektrische bussen op lijn 3. Arriva gaat 11 elektrische Citea's inzetten in Limburg.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

Wat is het verschil tussen een ov shuttle en lijntaxi? Functioneert de ov shuttle meer als een taxi vanuit een ov knooppunt en een lijntaxi meer als een belbus?
Ik heb geen onderschrift
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

sirvinniei schreef:Wat is het verschil tussen een ov shuttle en lijntaxi? Functioneert de ov shuttle meer als een taxi vanuit een ov knooppunt en een lijntaxi meer als een belbus?
De lijntaxi neemt in de regel (een deel van) de route van de lijnbus over, vooral 's avonds en op zondag.
De OV-shuttle heeft niet echt een vaste tijd en rijdt alleen van 1 halte naar 1 knooppunt.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door flipje »

Aanvullend netwerk volgens Arriva:
In plaatsen waar de vraag naar openbaar vervoer laag is, hebben we een maatwerk oplossing. Denk hierbij aan bijvoorbeeld inzet van kleinere bussen en de OV-lijntaxi. We hebben de volgende reismogelijkheden in dunbevolkte gebieden

- Buurtbus: rijdt een vaste dienstregeling, maar met een kleinere bus.
- OV-lijntaxi: rijdt een vaste dienstregeling, maar alleen als er een reservering is geplaatst.
- OV-shuttle: is een pendelbus tussen een halte en bestemming of overstappunt. De OV-shuttle rijdt als er een reservering is geplaatst.
- Avondvlinder: is een pendelbus tussen een station en halte/bestemming. Deze bus rijdt vanaf het station zonder reservering. Reis je vanaf een halte/bestemming, dan moet je wel reserveren.
Kortom de OV-lijntaxi is een belbus welke een vaste route/dienstregeling volgt en een OV-shuttle een belbus welke van een halte naar een bestemming/overstappunt rijdt zonder vaste route of dienstregeling.
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

Lijn 3.
Op het kaartje http://www.1limburg.nl/sites/default/fi ... 161004.pdf staat de halte Meerssenerweg (heet tegenwoordig nog Meerssenerweg-Miradorplein) nog ingetekend, maar in de dienstregeling komt de halte niet voor. Ik ben benieuwd.
Sowieso is de dienstregeling wat kariger: de laatste lijn 3 naar Nazareth vertrekt ten opzichte van de laatste lijn 2 nu een uur eerder uit de stad (in het weekend een half uur eerder). Heb ff niet gecheckt of dat ook voor andere lijnen geldt.

Lijn 3 rijdt de omweg via het Geusseltbad tot half zeven 's avonds, daarna gaat hij rechststreek langs de McDonalds naar Vrouwenveld. Na 18:30 is het bad althans door de weeks nog wel open, maar gaat men niet met de bus? Nou ja, überhaupt was het beter geweest om de halte ter hoogte van de t-splitsing Olympiaweg/Stadionweg achter het Geusseltstadion te leggen, daarvandaan loop je eenvoudig naar het zwembad. Om de huidige zwembadhalte (en verder niks extra) te bedienen, moet er relatief ver worden omgereden via de Terblijterweg. En de reistijd vanuit Nazareth naar de stad wordt al langer vanwege de nieuwe route.

Op het kaartje staat overigens op de Stadionweg een halte 'Stadionweg', ik denk dat dat dezelfde halte is die in de dienstregeling 'De Geusselt' genoemd wordt. Als die ook ongeveer bij genoemde t-splitsing ligt, is het omrijden via halte Geusseltbad redelijk nutteloos. Dat kan men dan beter laten, ondanks dat die halte pas een paar jaar oud is.

Opmerkelijk: de dienstregeling richting Nazareth geeft De Geusselt als eindhalte van lijn 3 aan, maar dan moet-ie het lusje door Nazareth nog maken. https://www.arriva.nl/consumenten/reisi ... stregeling Aangezien de dienstregeling richting Wolder begint bij de halte Miradorplein, staan de haltes Kemenadeplein, Kasteel Erensteinstraat en evt. Meerssenerweg er niet bij (in het halte-overzicht wel, behalve dus Meerssenerweg).

Om in die richting ook in de Erensteinstraat te stoppen, moet er overigens een halte worden bijgelegd.

Lijn 10.
De dienstregeling is nog niet gepubliceerd, maar aangezien deze lijn binnen Maastricht elk kwartier gaat rijden, neem ik aan dat ie toch lijn 100 vervangt?

Visgraat/lijn 52
Het is een beetje puzzelen zo zonder 9292, maar het ziet er naar uit dat lijn 52 in Meerssen voortaan aansluiting biedt op de sneltrein naar Maastricht. De aansluiting bedraagt een legendarische twee minuten. Mis je deze net, dan moet je 25 minuten op de stoptrein wachten, want de verdeling Meerssen-Maastricht is in die richting nogal scheef. In de andere richting gaat het beter.
's Avonds laat, als de sneltrein niet rijdt, verschuift men de laatste lijn 52 wat om wel aansluiting op de stoptrein te maken, maar alleen vanuit Maastricht. Richting Maastricht bedraagt de overstap dan 27 minuten bij het gezellige station Meerssen. Dat was toch niet de bedoeling van het visgraatmodel? In het PvE stond de aansluittijd voorgeschreven, en ik meen niet dat daar uitzonderingen op mogelijk waren.
Lijn 52 verliest overigens zijn halfuurdienst al na half 6 's avonds, in het weekend en in de vakantie. Daarmee gaat de afbouw nog wat verder (zie viewtopic.php?f=36&t=9306&start=125#p291179).
Seat Ibiza
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 06 jul 2016, 17:31

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Seat Ibiza »

jorgo schreef:Lijn 3.
De dienstregeling richting Nazareth geeft De Geusselt als eindhalte van lijn 3 aan, maar dan moet-ie het lusje door Nazareth nog maken.
Even klikken op "alle haltes". Dienstregeling toont standaard alleen de tijdhaltes. In de Kasteel Erensteinstraat lijkt men inderdaad een halte toe te voegen. De halte op de Meerssenerweg komt inderdaad niet voor in de dienstregeling.
jorgo schreef:Lijn 10.
De dienstregeling is nog niet gepubliceerd, maar aangezien deze lijn binnen Maastricht elk kwartier gaat rijden, neem ik aan dat ie toch lijn 100 vervangt?
Dienstregeling van lijn 10 kan ik gewoon raadplegen. Lijn 100 verdwijnt inderdaad en lijn 10 neemt dit trajectdeel over.
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

Dank je. Ik wist niet dat een eindhalte geen tijdhalte was.
Lijn 10 zie ik nu ook. Ook hier is een discrepantie tussen het kaartje en de dienstregeling: op het kaartje slaat hij de halte Franciscus-Romanusweg over, in de dienstregeling stopt hij. Op het kaartje staat een stop bij de Galjoenweg, in de dienstregeling niet.
Een stop aan de Galjoenweg was ook wel duur geweest voor de reiziger: inchecken naar de stad zou daar aanmerkelijk prijziger zijn dan vertrekken met een eurokaartje op de beginhalte Noord.
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Etienne »

Op Facebook gingen foto's rond van enkele Scania Omnilinks van EBS die in dezelfde kleuren zijn gespoten als de Citea's. Hierbij zat onder andere de 5030, die eerder al bij TCR heeft gereden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door PatrickM »

linkje? Nu ben ik nieuwsgierig.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door JWM »

huibf schreef:
Chrysa schreef:Ach, hier in Brabant rijden inmiddels 2 Eftelinglijnen, en komt er nog een derde bij. Die ook maar schrappen dan?
Alleen is de lijnen 100% zichzelf terugverdienen. Het mag niet ten koste zijn gaan van huidige OVbudget.
Ook efteling en gemeente moeten maar meebetalen voor kostendekkende lijn.
De Efteling is natuurlijk ook een belangrijke werkgever in de regio en iets waar ze in Brabant trots op zijn. Op drukke dagen slipt het wegennet gewoon dicht. Bezoekers die met de bus komen zitten niet in de auto dus dit draagt bij aan de bereikbaarheid van de hele regio. Wat mij betreft genoeg redenen om er OV naar toe te laten rijden, zeker als het efficiënt en tegen beperkte kosten georganiseerd kan worden.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Van de meeste lijnen kan ik de dienstregeling vinden, maar heeft iemand al de dienstregeling van de lijnen 84 Venray - Gennep en 85 Boxmeer - Siebengewald al kunnen vinden?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Mr-W »

JWM schreef:
huibf schreef:
Chrysa schreef:Ach, hier in Brabant rijden inmiddels 2 Eftelinglijnen, en komt er nog een derde bij. Die ook maar schrappen dan?
Alleen is de lijnen 100% zichzelf terugverdienen. Het mag niet ten koste zijn gaan van huidige OVbudget.
Ook efteling en gemeente moeten maar meebetalen voor kostendekkende lijn.
De Efteling is natuurlijk ook een belangrijke werkgever in de regio en iets waar ze in Brabant trots op zijn. Op drukke dagen slipt het wegennet gewoon dicht. Bezoekers die met de bus komen zitten niet in de auto dus dit draagt bij aan de bereikbaarheid van de hele regio. Wat mij betreft genoeg redenen om er OV naar toe te laten rijden, zeker als het efficiënt en tegen beperkte kosten georganiseerd kan worden.
De lijn vanuit Breda kan niet echt efficiënt worden ingepland. Het is een rit van 35 a 40 minuten over de snelweg A27/A59 (voorkeursroute) waarbij staanplaatsen absoluut niet kunnen en er een mat rit van 35km terug naar Breda gereden moet worden. Voor die lijn is financiering vanuit de Efteling noodzakelijk. Lijn800 & 801 zijn geëist door de provincie om zo de 300&136 te ontlasten.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Plutona schreef:Van de meeste lijnen kan ik de dienstregeling vinden, maar heeft iemand al de dienstregeling van de lijnen 84 Venray - Gennep en 85 Boxmeer - Siebengewald al kunnen vinden?
84 is een leuke uitzondering. Dit is een Brabantselijn die door Arriva Limburg wordt gereden.
jorgo
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 07 feb 2014, 09:49

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door jorgo »

De laatste bus van Aken naar Maastricht gaat 48 minuten vroeger rijden dan nu (wordt 23:25). Dat betekent dat de laatste vertrekmogelijkheid uit Keulen 22:15 wordt, één uur eerder dan nu (uitgaande van ongewijzigde dienst aan Duitse zijde). De aansluiting op het internationale lange-afstandsnetwerk wordt daarmee weer minder. Enkele jaren geleden is de laatste trein uit Brussel/Luik (Parijs, Londen, ...) al geschrapt, uit Brussel kom je na 21:00 niet meer in Maastricht. Juist voor het aansluitend vervoer ben je op heel lange afstanden vaak op zeer late bussen/treinen aangewezen.

De laatste bus uit Aken heeft nu altijd wel wat reizigers. Men vergeet vaak dat deze mensen als ze niet meer met de bus terug kunnen, ook niet met de bus heen gaan. Dat wordt dus vaker met de auto naar Aken. Het schrappen van de laatste bus is ook voor een avondje stappen funest, zelfs sommige films zijn te laat afgelopen om de bus van bijv. 23:15 te kunnen halen. Als ik met de fiets naar de stad ga omdat ik anders niet meer thuis kom, verliets ook de bus van 18:30 richting stad een reiziger. En daarom wordt dan bijvoorbeeld weer de kwartierdienst eerder gehalveerd. De klassieke neerwaartse spiraal.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

huibf schreef:
Plutona schreef:Van de meeste lijnen kan ik de dienstregeling vinden, maar heeft iemand al de dienstregeling van de lijnen 84 Venray - Gennep en 85 Boxmeer - Siebengewald al kunnen vinden?
84 is een leuke uitzondering. Dit is een Brabantselijn die door Arriva Limburg wordt gereden.
Ah echt? Ik dacht dat lijn 84 een volledig Limburgse lijn werd, en dat dat deel van de route van de huidige lijn 92 overging van Provincie Brabant naar Provincie Limburg, zoals dat in het verleden (andersom) ook wel met Roermond - Meijel - Deurne is gebeurd!
jorgo schreef:De laatste bus van Aken naar Maastricht gaat 48 minuten vroeger rijden dan nu (wordt 23:25). Dat betekent dat de laatste vertrekmogelijkheid uit Keulen 22:15 wordt, één uur eerder dan nu (uitgaande van ongewijzigde dienst aan Duitse zijde). De aansluiting op het internationale lange-afstandsnetwerk wordt daarmee weer minder. Enkele jaren geleden is de laatste trein uit Brussel/Luik (Parijs, Londen, ...) al geschrapt, uit Brussel kom je na 21:00 niet meer in Maastricht. Juist voor het aansluitend vervoer ben je op heel lange afstanden vaak op zeer late bussen/treinen aangewezen.

De laatste bus uit Aken heeft nu altijd wel wat reizigers. Men vergeet vaak dat deze mensen als ze niet meer met de bus terug kunnen, ook niet met de bus heen gaan. Dat wordt dus vaker met de auto naar Aken. Het schrappen van de laatste bus is ook voor een avondje stappen funest, zelfs sommige films zijn te laat afgelopen om de bus van bijv. 23:15 te kunnen halen. Als ik met de fiets naar de stad ga omdat ik anders niet meer thuis kom, verliets ook de bus van 18:30 richting stad een reiziger. En daarom wordt dan bijvoorbeeld weer de kwartierdienst eerder gehalveerd. De klassieke neerwaartse spiraal.
Op zaterdag, de stapavond bij uitstek, is de laatste verbinding Aken - Maastricht een half uur later. Je hebt alleen een overstap in Gulpen op de nachtbus.
Laatst gewijzigd door Plutona op do 13 okt 2016, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door CamilleKreemers »

het is wel logisch uiteindelijk dat Arriva Limburg dat gaat rijden, zij hebben stallingen in Venray en Gennep voor deze verbinding.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Plutona schreef: Ah echt? Ik dacht dat lijn 84 een volledig Limburgse lijn werd, en dat dat deel van de route van de huidige lijn 92 overging van Provincie Brabant naar Provincie Limburg, zoals dat in het verleden (andersom) ook wel met Roermond - Meijel - Deurne is gebeurd!
Nou Roermond-Deurne is toch echt wel anders gegaan.
Daar is een lijn geknipt zonder overleg met het toenmalige SRE. Dat heet niet echt een lijnen-ruil zeg maar.
Lijn 92 was altijd al een geheel Brabantse lijn. 92 blijft ook Brabants.

Overigens zijn de lijnen in die regio wel wat aangepast na de aanvraag van Arriva zoals deze eerder was te lezen.
Gemeenten en Arriva Limburgeb had namelijk ook in Boxmeer e.o wat wensen en onduidelijkheden.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door busfanNL »

Etienne schreef:Op Facebook gingen foto's rond van enkele Scania Omnilinks van EBS die in dezelfde kleuren zijn gespoten als de Citea's. Hierbij zat onder andere de 5030, die eerder al bij TCR heeft gereden.
Ik dacht dat er bussen uit de Achterhoek kwamen (8071-8080).
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

huibf schreef:
Plutona schreef: Ah echt? Ik dacht dat lijn 84 een volledig Limburgse lijn werd, en dat dat deel van de route van de huidige lijn 92 overging van Provincie Brabant naar Provincie Limburg, zoals dat in het verleden (andersom) ook wel met Roermond - Meijel - Deurne is gebeurd!
Nou Roermond-Deurne is toch echt wel anders gegaan.
Daar is een lijn geknipt zonder overleg met het toenmalige SRE. Dat heet niet echt een lijnen-ruil zeg maar.
Lijn 92 was altijd al een geheel Brabantse lijn. 92 blijft ook Brabants.

Overigens zijn de lijnen in die regio wel wat aangepast na de aanvraag van Arriva zoals deze eerder was te lezen.
Gemeenten en Arriva Limburgeb had namelijk ook in Boxmeer e.o wat wensen en onduidelijkheden.
Maar krijg je nu niet een wel heel opmerkelijke constructie? Lijn 84 wordt gekoppeld aan de korte ritten van lijn 83. Dat zou dus betekenen dat een volledig Brabantse lijn gekoppeld wordt aan een traject dat in zijn geheel niet door Brabant rijdt... Het is misschien niet onmogelijk, maar wel vreemd.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door huibf »

Lijn 84 valt voor 95% in Brabant hoor. Alleen de 2 eindjes net niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door sirvinniei »

http://www.hbvl.be/cnt/dmf20161013_0251 ... it-protest
Op 11 december neemt vervoersmaatschappij Arriva het openbaar busvervoer in Nederlands Limburg over van Veolia. Arriva heeft al aangekondigd dat het om economische redenen de dienstregeling grondig gaat hervormen en een aantal verbindingen zal stopzetten. Tot grote spijt van grensdorp Kanne, dat zijn busverbinding met Maastricht ziet verdwijnen. “Op 11 december wordt de klok in Kanne 50 jaar teruggedraaid”, zegt initiatiefnemer Davy Renkens.
Ik heb geen onderschrift
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Limburgse OV-concessie 2016-2031

Bericht door Plutona »

Gaat de bus naar Hamont er in de toekomst nog komen? Of is dat project definitief van de tafel?
Ik vind namelijk dat België er wat bekaaid vanaf komt, vergeleken met Duitsland. Vanuit Limburg heeft Arriva straks 6 verbindingen naar Duitsland, naar België slechts eentje.

Iets anders waar ik nog nieuwsgierig naar ben: Wat voor reisinformatie gaat Arriva aanbieden? Krijgen we weer fatsoenlijke bushaltes terug?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten