Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door fogeltje »

Hallo allemaal, in de infobox voor buslijnen hebben we een veldje voor de vervoerders. Hier staat de vervoerder (goh). Als een concessiehouder een lijn geheel of deels uitbesteed, dan nemen wij dat vaak op als "Fogeltje Veevoer GmbH i.o.v. Zuidooster". Op zich heb ik daar geen moeite mee, zolang de naam van de concessiehouder maar te zien is (dit is immers de naam waaronder het OV in die regio rijdt en die mensen kennen, die zullen naar Arriva bellen en niet Taxiservice Schubbekutteveen-Oost).

Ik zag dat Mr-W onlangs bij een Helmondse lijn ook de Atlant-groep heeft toegevoegd. Ik heb hier mijn twijfels bij. Eerst even uitleg hierover:

De Atlantgroep is een groep die mensen met een grote achterstand tot de arbeidsmarkt gesubsidieerd aan het werk zet. Zo werken er dus ook enkelen bij Hermes. Die rijden de laatste rit van de dag van lijn 25 van Helmond naar Gemert en overdag rijden ze lijn 552, de flexbus naar Brandevoort.

In hoeverre kunnen wij hier nog zeggen "Atlant i.o.v. Hermes". Ik beschouw Atlant meer als een soort uitzendbureau dat chauffeurs levert voor een busje. Dat busje lijkt mij verder eigendom van Hermes, in tegenstelling tot situaties waarin een vervoerder vervoer uitbesteed aan een touringcarbedrijf of taxibedrijf. Die hebben dan vrijwel altijd hun eigen bussen. Moeten we bedrijven als Atlant in de infobox opnemen? Dan zouden hier denk ik meer namen moeten staan, want OV-bedrijven kunnen vaker externe chauffeurs inhuren. Ik ben in Arriva bussen al vaker chauffeurs van Diamond of Dortmans tegengekomen die verder gewoon in een Arriva-bus zaten. Zou je dat soort bedrijven dan ook moeten opnemen? Ik dacht van niet.

Ik wil graag weten wat mijn wede wikianen hierover denken. Let op, het gaat mij puur om de infobox die mij te druk wordt. Als iets compleet of deels wordt uitbesteed, dan vind ik vermelding prima, maar als het alleen over het inhuren van chauffeurs (en volgens mij is dat hier zo), dan vind ik het niet nodig.
"Een touringcar is geen bus"
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Chrysa »

Ik ken het gebied niet, maar ik zou zeggen dat het logo op de bus te zien zou moeten zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door fogeltje »

Dat vind ik zelf geen goed criterium, want soms verbiedt een opdrachtgever dat. OAD reed voor Breng in volledige Brenguitvoering terwijl de bussen wel van OAD waren. Alleen aan het chauffeursuniform kon je zien dat je te maken had met een OAD-chauffeur.
"Een touringcar is geen bus"
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Chrysa »

Op of in de bus dan. :6

Stond er helemaal nergens op die bus een OAD-logo dan? Bij TCR moet je soms ook zoeken, maar ze zijn er wel.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door huibf »

Ik zie het nu ook niet van de subvervoerders. Maar dan ook consequent.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Wubbo »

Waarom zou je in de infobox zetten dat OAD rijdt als je dat als normale reiziger niet kan zien? Zoiets in de begeleidende tekst zetten is prima, en zoiets op de pagina van OAD zetten is ook prima, maar waarom zou je het verder in de infobox willen zetten?
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door chemie »

huibf schreef:... consequent.
Consequent zijn is natuurlijk wel het belangrijkste in deze. Of het een of het ander. Ik geloof dat gemiddelde bezoeker van de Wiki een gewone reiziger (lees: dagjesmens/forens) is, die het verschil tussen een rit van OAD in een Breng bus of een Breng chauffeur in een Breng bus niet ziet. Van mij betreft hoeft het er dus niet bij te staan.
Wubbo schreef:Waarom zou je in de infobox zetten dat OAD rijdt als je dat als normale reiziger niet kan zien? Zoiets in de begeleidende tekst zetten is prima, en zoiets op de pagina van OAD zetten is ook prima, maar waarom zou je het verder in de infobox willen zetten?
Volkomen mee eens.

De eigenlijke vraag moet hier zijn, wat is een helder criterium om een duidelijke grens te trekken: misschien is een andere bus wel een goed iets?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Ardan »

Eens met bovenstaande reacties. Als je als reiziger echt iets duidelijk anders merkt wel opnemen, als er ineens een rare bus komt opdagen kan de reiziger weten 'ohja dit werd uitbesteed maar het is een normale lijn waar ik mag instappen'. Zoiets. Als alleen de chauffeur een ander pakkie aanheeft of zelfs niet eens maar van elders komt: dat interesseert Jan met de Pet totaal niet en mag in de begeleidende tekst.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door regenmaker »

Ik hoor altijd van ja dat interesseert de normale reiziger niet. Maar volgens mij is dit een hobbyisten forum/wiki? De normale reiziger boeit ook serienummers van treinen niet, dus laten we die anders ook maar schrappen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Vinny »

De regel wordt dan: de uitbestede vervoerders woren gemeld, tenzij beredeneerd kan worden dat het toevoegen van de informatie een te vol infoscherm oplevert en geen meerwaarde biedt voor de reiziger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door trolly »

regenmaker schreef:Ik hoor altijd van ja dat interesseert de normale reiziger niet. Maar volgens mij is dit een hobbyisten forum/wiki? De normale reiziger boeit ook serienummers van treinen niet, dus laten we die anders ook maar schrappen?
Nee zeg, dan heeft JWM niks meer om over te mopperen :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Meltrain »

regenmaker schreef:Ik hoor altijd van ja dat interesseert de normale reiziger niet. Maar volgens mij is dit een hobbyisten forum/wiki? De normale reiziger boeit ook serienummers van treinen niet, dus laten we die anders ook maar schrappen?
De Wiki wordt anders ook genoeg door de gemiddelde reiziger gebruikt.
En al boeit het specifieke treinnummer de gemiddelde reiziger wellicht niet, de route van de trein boeit hem / haar wel. :wink:
We kunnen de pagina van de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] wel hernoemen in "Intercity Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal", maar dat leidt wellicht weer tot verwarring met de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie], omdat de naam insinueert dat alle Intercity's tussen Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal getoond worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door waldo79 »

De treinseries kun je in apps ook vragen. Zo irrelevant is die niet te vermelden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Milco »

Ik zou de onderaannemers niet in de infoboxen tonen, maar wel in de tekst. Een reiziger zal geen verschil zien tussen een bus van Connexxion Tours of een bus van Connexxion. Echter, bij TCR is dat wel anders. Die heeft bussen in allerlei kleuren. Hoe gaan we hiermee dan om?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vervoerders infoboxen bij buslijnen

Bericht door Daniel »

De wiki is simpelweg niet bedoeld als reisinformatie maar als een hobbymatig naslagwerk. Dat er ook veel reizigers via onze wiki informatie zoeken is een feit, maar dat wil niet zeggen dat we dan maar uitsluitend reizigersinformatie moeten gaan tonen. Immers heeft de wiki dan geen meerwaarde meer t.o.v. de website van een vervoerder. (Er komen ook veel vragen naar vertrektijden binnen, toch tonen we die niet :wink: )
Juist dit soort informatie over onderaannemers, die voor de hobbyist toch het meest relevant is (en da's toch de meerderheid van de terugkerende bezoekers) zou ik daarom niet zomaar schrappen. Verwijderen uit de infobox zorgt immers dat de informatie ook verdwijnt uit de automatische overzichten bij stations, waarmee je het snelle overzicht kwijt bent.

Waar we dan wellicht wel op moeten letten is dat er niet teveel informatie in de infobox staat. Stel dat een lijn bijvoorbeeld door vier onderaannemers gereden wordt dan zou je in de infobox kunnen melden "Diverse bedrijven i.o.v. Arriva" of iets dergelijks en dan specificeren in de tekst. Maar als er één onderaannemer rijdt dan kan die wat mij betreft gewoon de infobox in.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten