Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Die 5 naar Westerpark en de lijn Amstelstation - Leidseplein - CS blijven mij intrigeren. Heel onlogisch zou het ook niet zijn om een lijn Amstelstation - Westerpark te rijden en de 5 op de huidige route te laten. Scheelt GVB een hoop politiek gezeur en levert juist meer relevante directe verbindingen op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Suus »

Het vervoersplan laat voor tram 2 doorschemeren dat die lijn gewoon het nummer 2 houdt. Een van de argumenten om de bestaande route te behouden is dat de lijn ooit is verkozen tot een van de 10 mooiste tramritten ter wereld en daarbij is het lijnnummer specifiek genoemd.

Het zou leuk zijn als de metro's letters kregen zodat ze als modaliteit er wat duidelijker uitspringen, maar voor de rest kan het mij niet zoveel schelen wat de nummers worden. Ook lijn 8 is wat mij betreft prima, er is jaren een buslijn met dat nummer geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Nouja, voor de liefhebbers van nummertjes en lettertjes. Ik verwacht toch nog wel het een en ander. Er staat bijvoorbeeld in het vervoerplan de volgende zin:
GVB schreef:Daarmee zijn grote delen van de stad aangehaakt op de nieuwe metrolijn M1.
Is er in het kader van R-NET niks afgesproken over consistentie in het aanduiden van lijnen, behalve die bussen in de 300 en 400 serie?
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wievank »

Even muggenziften over het vervoerplan van het GVB:
  • Ik zou de lijnen A (nu 32) en B (nu 33/37) omgeruild hebben: lijn B over de IJdoornlaan naar station Noord en lijn A over de Werengouw en doorgetrokken naar station Noord (i.p.v. lijn D).
  • Lijn C (nu 38) krijgt een raar eindpunt bij de huidige halte Slijperweg. Het zit wel naast de garage, maar voor een reiziger is dit totaal geen logisch eindpunt. Overigens nog een klein foutje: in de frequentietabel staat zowel lijn C als lijn 38 genoemd, zelfs met verschillende frequenties ten opzichte van elkaar in de zomerdienstregeling…
  • Lijn D (nu 36) zou ik laten eindigen op station Noord en exploitatief doorkoppelen aan lijn C (nu 38). Ze hebben namelijk vrijwel altijd exact dezelfde frequenties en daarmee wordt praktisch hetzelfde bereikt als het nu door laten rijden van lijn D naar het Olof Palmeplein.
  • Lijn D (nu 36) lijkt nu te moeten keren bij de Molenwijk, terwijl er prima via de Molenaarsweg/Zuideinde kan worden gereden (scheelt zelfs rijtijd).
  • De lijnen F en G (nu 30/31) lijken te gaan eindigen c.q. gekoppeld te worden op het Olof Palmeplein, waarmee wel het winkelcentrum, maar niet het belangrijkste overstappunt, station Noord, wordt aangedaan. Verder zou ik voor deze lijnen willen onderzoeken in hoeverre deze niet beter over kunnen naar een buurtbus of iets vergelijkbaars als de ‘nachtvlinder’ bij Arriva in de Achterhoek.
  • Door alle lijnen die nu op het Olof Palmeplein eindigen te verplaatsen naar station Noord, kunnen alle eindpuntvoorzieningen in Amsterdam Noord volledig daar geconcentreerd worden, wat weer in de kosten kan schelen.
  • Door het verleggen van lijn D (nu 36) van Kadoelen naar de Klaprozenweg is er geen doorgaande lijn meer die de Molenwijk en de Banne via Kadoelen meer verbinden. Wel op de meeste deeltrajecten door de streeklijnen 125, 319 en 392, maar de laatste schakel bij de Molenwijk ontbreekt (met vrij grote loopafstanden). Tegelijkertijd is de vervoersvraag hier zodanig laag dat ik de keuze wel begrijp.
Met de gegeven opgave en bovenstaande details in het achterhoofd vind ik het een goed opgezet plan voor Amsterdam Noord.

Waar voor Amsterdam Noord er een duidelijke lijnennetkaart bij staat, geldt dit helaas niet voor de rest van de stad. De kaart die gegeven wordt geeft alleen maar eindpunten aan, en vervolgens mag je bijna 40 pagina’s door gaan lezen om een vermoeden te krijgen welke routes men bedoeld.
De kreet dat een 100 jaar oud netwerk totaal opnieuw getekend wordt vind ik niet geheel terecht. Er zijn diverse lijnen die praktisch ongewijzigd blijven en de rest bijna alleen maar herverdeeld (de diverse uiteinde worden halverwege iets anders verknoopt).
  • 1A (huidige 12 west + binnenring + 9 oost): door de westelijke tak van lijn 12 via de Marnixstraat naar het Leidseplein te sturen wordt de kruising Marnixstraat/Rozengracht wel een uitdaging. In bijna iedere mogelijke richting heb je dan een tramlijn, wat de al zwaar belaste kruising nog verder zal belasten. Ook zullen de haltes opnieuw moeten worden ingericht om overstappen mogelijk te maken.
    Het afbuigen van lijn 9 richting het Weesperplein druist nog steeds tegen mijn gevoel in, maar tegelijkertijd zijn de onderlinge frequenties vrijwel de gehele dag zodanig hoog dat bij overstappen op het Alexanderplein de wachttijd minimaal zal zijn.
  • 1B (huidige 7 west + 10 oost): de keus om niet meer door de Witte de Withstraat maar via de Hoofdweg en Postjesweg te rijden vind ik begrijpelijk. Ook biedt dit stuk spoor geen grote toegevoegde waarde door het gebrek aan bogen aan beide uiteinden van de straat.
    De keus om de huidige lijn 7 te knippen en samen met voegen met huidige lijn 1 c.q. 10 snap ik minder. Er is bijna geen verschil in frequentie, waarmee één extra lijn vrijwel intact had kunnen blijven.
  • 1C (huidige 1 west + 7 oost): net als bij de huidige lijn 9 druist het afbuigen van lijn 1 op het Leidseplein totaal tegen mijn gevoel in. De frequenties op de geknipte delen van lijn 1 zijn niet dusdanig verschillend dat dit de grote doorslag geeft voor mij.
    Ik ben een voorstander van het omwisselen van de eindpunten van de huidige 3 en 7 in Oost. Hierdoor is er op dezelfde as een doorgaande verbinding, terwijl daar tot nu toe flinke slingers in zaten (zowel lijn 7 als 37 komen met een slinger op de buitenring terecht, terwijl lijn 3 doorgaand bij het Muiderpoortstation stopt). Het (kleine) verschil in frequentie tussen de nieuwe lijnen 1C en 5B in combinatie met de lagere vervoersvraag bij deze leegloop-tak heeft duidelijk de doorslag gegeven.
  • 2A (huidige 14 oost doorgetrokken naar het Centraal Station): door te kiezen om de huidige lijn 9 af te laten buigen naar de binnenring was deze lijn een no-brainer. Wel ben ik erg benieuwd of de frequentie voldoende bij de vraag aan gaat sluiten.
  • 2B (huidige 4): ik ben blij dat men gekozen heeft deze lijn in takt te laten. Wel vraag ik me af of in praktijk de bezoekers van de RAI wel zo consequent in de metro zullen gaan stappen. Zeker bezoekers in de stad kunnen een voorkeur voor een bovengronds traject hebben om meer van de stad te kunnen zien. Ik ben hier dus ook benieuwd of de frequentie voldoende bij de vraag aan gaat sluiten.
  • 2C (oude 24): al vanaf het begin was duidelijk dat of de 16 of de 24 opgeheven zou gaan worden als de Noord/Zuidlijn zou gaan rijden. Met de streekbussen op dezelfde route als lijn 16 tussen het Museumplein en metrostation Amstelveenseweg was deze uitkomst dan ook voorspelbaar.
    Van de lijnen op de 2-as is dit de enige waarbij ik eerder verwacht dat de frequentie eerder wat hoog zal zijn ten opzichte van de vervoersvraag dan te laag. Tegelijkertijd zal dit natuurlijk wel DE lijn zijn die totaal overbelast zal zijn als de Noord/Zuidlijn om welke reden dan ook even niet rijdt zoals gepland.
  • 3A (huidige 2): al snel was duidelijk dat men wilde gaan kiezen tussen de lijnen 1 en 2 om te laten afbuigen op het Leidseplein. Ik sta volledig achter de keus om lijn 2 intact te laten vanwege de grote (toeristische) vraag op de as vanaf het Vondelpark via het Museumplein, Leidseplein, Leidsestraat en Nieuwezijds Voorburgwal naar de Dam en het Centraal Station. Zoals eerder al opgemerkt werd is het gezien de frequentieverlaging in de middagspits wel de vraag of er tussen Nieuw Sloten en het Museumplein dan voldoende capaciteit wordt geboden.
  • 3B (centrumdeel huidige 1): door het instellen van lijn 3B lijkt men toch niet echt te willen kiezen tussen het in stand houden van lijn 1 of 2 in de Leidsestraat. Bij deze lijn vraag ik me vooral af hoe men de eindpuntvoorzieningen in gedachten had. Op dit moment is dat er niet rondom het Surinameplein.
  • 3C (5 centrum + 12 oost): van alle nieuwe doorkoppelingen is dit wel de meest bijzondere combinatie. Het lijkt een compromis te zijn tussen het willen verbinden van het Amstelstation met het Leidseplein en de functie van lijn 5 tussen het Museumplein en het Centraal Station in stand willen houden. De route lijkt hiermee verdacht veel op lijn 11 die regelmatig werd ingezet als versterking tijdens congressen, maar waar nauwelijks gebruik van gemaakt werd. Ik vraag me dan ook af hoe succesvol deze lijn zal worden.
    Overigens wordt in het vervoerplan opgemerkt dat deze lijn geen gebruik zal maken van de buitenring, maar niets is minder waar tussen station De Pijp en het Stedelijk Museum. Maar ik snap ook wel wat men eigenlijk bedoeld.
  • 4A (huidige 13): met het wegvallen van de westelijke tak van lijn 14 zal deze lijn vermoedelijk wel iets drukker worden. Ik verwacht dan ook dat de frequentieverhoging wel nodig zal zijn om deze extra reizigers te kunnen vervoeren.
  • 4B (huidige 17): met het afbuigen van lijn 1 op het Leidseplein en het wegvallen van de westelijke tak van lijn 14 zal deze lijn wel iets drukker worden. De frequentieverhoging lijkt mij dan ook meer dan gerechtvaardigd.
  • 5A (10 west + 5 zuid): de argumentatie voor het afbuigen van lijn 5 op het Leidseplein vind ik flinterdun. De route richting het Westerpark is veel minder druk van het zuidelijke deel van lijn 5, maar vooral veel wisselender door evenementen. Het omruilen van de eindpunten van de lijnen 3C en 5A voelt dan ook logischer aan.
  • 5B (huidige 3): door het verleggen en opknippen van lijn 12 krijgt deze lijn meer kans om zijn nut te bewijzen, en wordt de oost-west verbinding op de buitenring in zijn geheel alleen maar sterker. Zoals eerder genoemd ben ik voorstander van het omwisselen van de eindpunten van lijnen 3 en 7 in Oost. Ook een verlenging naar het Zeeburgereiland zie ik graag tegemoet. Wel vraag ik me af hoe makkelijk dit te realiseren is. Ik ben bang dat de Amsterdamsebrug met de aanbruggen niet geschikt is voor een trambaan, waardoor aanleg onbetaalbaar wordt.
  • 5C (huidige 26): wederom krijgt deze lijn een frequentieverhoging om aan de vraag te kunnen voldoen. Het is maar goed dat met de bestelling van de 15G men eenvoudig wil kunnen gaan (ont)koppelen. Dit lijkt namelijk nog de enige manier om op de langere termijn aan de vraag tegemoet te kunnen komen.
Al met al vind ik het voorgestelde tramnet minder rampzalig dan waar ik bang voor was. Doordat het merendeel van de tramlijnen op grote delen van de dag zeer hoge frequenties hebben zijn overstappen nog steeds onwenselijk, maar minder problematisch.

Tenslotte staat er nog een lijstje met kleine wijzigingen bij de overige buslijnen. Deze zijn zodanig beperkt dat hier verder geen woorden aan vuil gemaakt hoeven te worden. Alleen bij het nachtbusnet zie ik zelf nog een paar overbodige slingers die er van mij uit hadden gemogen:
  • Lijn 748 behoort nu eigenlijk 722 te heten, aangezien het exact de westelijke route van lijn 22 volgt
  • Lijn 752 rijdt richting het Centraal Station via de Hoofdweg/Bos en Lommerweg/Admiraal de Ruijterweg. Dit zou wat mij betreft net zo goed rechtdoor over de Jan Evertsenstraat naar de Admiraal de Ruijterweg kunnen zijn, of eventueel zelfs helemaal rechtdoor tot aan de Rozengracht.
  • Lijn 753 maakt in beide richting een lusje via station Lelylaan. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het gebruik hiervan, omdat het voor de doorgaande reizigers een nutteloze omweg is. Ook rijdt deze lijn richting het Centraal Station in Osdorp nogmaals via het Osdorpplein. Dit zou wat mij betreft net zo goed rechtdoor over de Pieter Calandlaan kunnen zijn.
  • Lijn 754 maakt in beide richting een slinger in Buitenveldert. Helaas is dit het geheel te vermijden om voldoende bereik te hebben in dit deel van de stad, maar mogelijk zou terug richting het Centraal Station dit vermeden kunnen worden.
  • Lijn 755 rijdt met alle ritten via garage Zuid. Ik betwijfel of dit voor iedere rit noodzakelijk is. Voor de gewone reizigers kost dit alleen maar tijd en zorgt dit voor een onnodig lange route door een verlaten industriegebied. Waar het niet echt nodig is dus liever niet doen. Ook rijdt deze lijn in beide richtingen over de Flierbosdreef. Overdag rijden de bussen over de Foppingadreef naar de Karspeldreef. Het lijkt mij dan ook logischer om dit ’s nachts dan ook te doen.
  • Lijn 757 rijdt nog altijd via de Anne Frankstraat. Dit kost veel tijd en is een oncomfortabele route. Het zou dan ook fijn zijn als de trambaan over het Meester Visserplein nog eens beschikbaar zou komen voor de nachtbussen. Ook vraag ik me af hoe hard het ‘rondje Kraaiennest’ nodig is, aangezien lijn 755 hier ook deels komt. Al was het maar in één richting over te slaan.
  • Lijn 758 rijdt in beide richtingen dezelfde route vanaf het Hoofddorpplein tot aan de Laan van Vlaanderen. Door dit hele gebied in een rondje te rijden kunnen meer haltes worden aangedaan, terwijl het zelfs minder rijtijd hoeft te kosten (bijvoorbeeld Hoofddorpplein-Aalsmeerweg-Vlaardingenlaan-Aletta Jacobslaan-Louwesweg-Antwerpenbaan-Laan van Vlaanderen-Plesmanlaan-Heemstedestraat-Hoofddorpplein).
  • Lijn 759 rijdt in beide richtingen exact dezelfde route vanaf de Jan Schaeferbrug tot aan IJburg. In de filosofie ontsluitend naar de buitenwijk en zo snel mogelijk weer terug zou je verwachten op de terugweg naar het Centraal Station rechtdoor via de Piet Heintunnel en Piet Heinkade.
  • Lijn 761 rijdt nu nog via de J.H. van Heekweg. Maar aangezien deze overdag ook wordt gedegradeerd tot een ontsluitende lijn die zelfs maar beperkt rijdt, is het de vraag in hoeverre dit deel van de route ’s nachts dan niet afgesneden kan worden via de IJdoornlaan.
  • Lijn 763 snijdt naar mijn idee juist teveel af door via de Pomonastraat naar de Molenwijk te rijden. Hier vind ik de route via de Molenaarsweg en rechtdoor naar de Lange Vonder beter op zijn plaats.
Met deze punten valt er naar mijn idee nog best wat te winnen op het nachtbusnet.

Zoals altijd heb ik een flinke rij aan op- en aanmerkingen op het vervoerplan, maar niet eerder zo uitgebreid geuit op dit forum. In zijn geheel genomen vind ik dat het GVB een compliment verdiend voor het plan en ben ik benieuwd hoe het in de praktijk zal gaan werken.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Ik kan me in de meeste dingen wel vinden. Nachtnet heeft niks met dit vervoerplan te maken omdat de NZ/lijn niet 's nachts gaat rijden. Voor de rest een paar dingetjes:

Bus:
  • Voor lijn C is er eigenlijk geen logisch eindpunt te vinden in die omgeving. Lijn 38 rijdt nu naar Molenwijk maar dat is daar wel wat veel van het goede. Een halte met overstapmogelijkheden op lijn B en de bussen naar Zaandam is dan zo gek nog niet.
  • De route van lijn D bij Molenwijk zal wel komen om niet in het vaarwater van de nieuwe streeklijn Landsmeer - Sloterdijk te komen.
Tram:
  • 1a: Er staat volgensmij nergens wat de exacte route gaat worden. Lijn kan net zo goed via Bilderdijk/Kinkerstraat naar de Marnixstraat rijden. Dat is wat meer geslinger, maar alle haltes liggen al op de goede plek.
  • 2a: Die frequentie lijkt mij zeker niet te laag maar het is vooral afwachten hoe de reizigersstromen exact gaan lopen. Er wordt minder vaak gereden in de plantage dan lijn 9/14 nu doen, maar voor veel relaties is er straks een beter alternatief.
  • 2c: Deze lijn geeft vanuit de stad wel een directe verbinding met de VU en zal daardoor best gebruikt blijven worden. Alleen in het weekend lijkt mij de voorgestelde frequentie wat royaal gekozen.
  • 3b: Een eindpuntvoorziening is zo geplaatst, stond er ook niet iets tijdelijks afgelopen zomer bij die werkzaamheden?
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wievank »

Het is een compleet vervoerplan die gelijktijdig ingaat met het in gebruik nemen van de Noord/Zuidlijn. Wijzigingen hoeven dan ook geen directe relatie te hebben hiermee, maar kunnen ook hun eigen redenen hebben. Anders zou tram 26 ook geen hogere frequentie 'mogen' krijgen, want deze heeft geen directe relatie met de Noord/Zuidlijn.
Het GVB roept al jaren dat het nachtnet zo duur is ten opzichte van het aantal reizigers dat er gebruik van maakt. Daarom snap ik niet waarom ze zoveel bijna open deur besparingen laten liggen.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

Een interessante gedachte-exercitie om het echte verschil met het huidige netwerk inzichtelijk te krijgen is met zo min mogelijk 'operaties' van het huidige net naar het nieuwe net te gaan.

Operaties:
1. Lijn 14 verleggen van de Dam naar de Binnenring en het westelijke eindpunt Slotermeer vervangen door De Aker.
2. Lijn 1 inkorten tot Surinameplein.
3. Lijn 12 verleggen via Leidseplein, Rozengracht.
4. Lijn 7 verleggen via de Hoofdweg.
5. De takken van lijn 9 en 14 bij Alexanderplein andersom aan elkaar knopen.
6. Lijn 3 en 7 wisselen van eindpunt Muiderpoort/Flevopark.
7. Lijn 16 routewijziging naar lijn 24.
8. De lijnen 5, 7, 10, 12 en 14 bij Leidseplein knippen en anders aan elkaar knopen.


Mijn conclusie daaruit is dat het effect van de NZL vooral in frequenties is verwerkt en veel minder in de lijnen. Het aantal niet-CS lijnen is namelijk gewoon gelijk gebleven. Vooral het stompje van lijn 1 telt natuurlijk eigenlijk niet mee omdat hij niet in de spits rijdt, waardoor de hoeveelheid trams naar CS wel sterk daalt. Het verklaart ook de enorme toename op de binnenring. Voor een deel is het compensatie van het verdwijnen van de OW-lijn 14 en pas de frequentieverhoging van de binnenringlijnen is het echte 'meer OW-trams-effect'. Daarnaast vind ik het opvallend hoe er zonder stap 8 toch al een redelijk netwerk ontstaat, maar ben ik het met het GVB eens dat het 'knippen en plakken van de lijnen rond het Leidseplein voor verbetering zorgt, al zag ik CS-Amstel er nog niet aankomen. Het omwisselen van de 10 en 12 (van binnenringlijnen naar Museumpleinlijnen) had ik al wel verwacht.

Al met al ben ik niet ontevreden met het resultaat, maar lijn 5A en 3C zie ik (helaas) nog wel teruggedraaid worden onder politieke druk. Ook vraag ik me af hoe het lijn 3B zal vergaan. De ervaring met lijnen die niet de hele dag rijden is niet bepaald positief. Het zou mij niets verbazen als deze lijn zal worden vervangen door een aantal versterkingsritten van lijn 2, tot Amstelveenseweg, waarna ze keren bij het Haarlemmermeerstation.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Omdat er in het Amsterdamse tramnet sprake is van veel samenlooptrajecten, kun je beter naar de gezamenlijke frequentie op die trajecten kijken dan naar die van de afzonderlijke lijnen, laat staan dat het aantal tramlijnen een goede indicator voor veranderingen is in dat opzicht.

Als ik kijk naar de maximumfrequentie van lijnen nu en die afzet tegen de maximumfrequentie van lijnen straks op een aantal samenlooptrajecten, dan zie je inderdaad vooral in de binnenstad (=gebied binnen de Singelgracht) een afname, terwijl op de trajecten daarbuiten de frequenties juist toenemen:

Afbeelding

Opvallend is ook de afname op de buitenring (3, 12) vanwege het deels verdwijnen van lijn 12 op dat traject. Overigens zijn de gebruikte frequenties niet helemaal eerlijk - ik heb naar de maximale frequentie per lijn gekeken. Meerdere lijnen op samenlooptrajecten kunnen natuurlijk hun maximale frequentie op andere momenten bereiken, maar grosso modo geven bovenstaande cijfers wel een goede trend weer.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Wievank schreef:Het is een compleet vervoerplan die gelijktijdig ingaat met het in gebruik nemen van de Noord/Zuidlijn. Wijzigingen hoeven dan ook geen directe relatie te hebben hiermee, maar kunnen ook hun eigen redenen hebben. Anders zou tram 26 ook geen hogere frequentie 'mogen' krijgen, want deze heeft geen directe relatie met de Noord/Zuidlijn.
Het GVB roept al jaren dat het nachtnet zo duur is ten opzichte van het aantal reizigers dat er gebruik van maakt. Daarom snap ik niet waarom ze zoveel bijna open deur besparingen laten liggen.
Die 'open deur' besparingen kosten ook reizigers en op het totale vervoersnet is het gerommel in de marge. Dit vervoerplan gaat op z'n vroegst pas over ruim 1,5 jaar in werking treden. Ik kan mij voorstellen dat aanpassingen aan het nachtnet, indien noodzakelijk, nog wel worden meegenomen of wellicht zelfs al eerder worden doorgevoerd. Dat frequentieaanpassingen van tram 26 zijn meegenomen heeft wel met de NZ-lijn te maken omdat men in juli 2018 nogsteeds dezelfde tramvloot heeft. Er moet dus wel materieel voor zijn wat dus gedaan wordt door een herschikking van het complete net.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Je hebt dus kans dat andere lijnen tijdelijk geconfronteerd worden met een frequentieverlaging tot de nieuwe trams instromen?
Suus schreef:Het zou leuk zijn als de metro's letters kregen zodat ze als modaliteit er wat duidelijker uitspringen, maar voor de rest kan het mij niet zoveel schelen wat de nummers worden. Ook lijn 8 is wat mij betreft prima, er is jaren een buslijn met dat nummer geweest.
Mee eens, maar dat gaat niet gebeuren. Het is duidelijk dat GVB, als er al een vernummering gaat plaatsvinden, kiest voor M1, M2, M3, etc. Van dergelijke lijnnummers zijn de koersrollen van zowel de Zilvermeeuwen als M5-metro's voorzien.
Laatst gewijzigd door n-evo op vr 14 okt 2016, 12:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Meltrain »

Ik ga ervan uit dat de gecommuniceerde frequenties gebaseerd zijn op de huidige tramvloot. er is dus best een kans dat enkele lijnen alsnog een frequentieverhoging krijgen na instoorm van de Urbos-trams.

Ik ben wel benieuwd wat het inzetgebied wordt van de 12G-trams na de herschikking.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Meltrain schreef:Ik ben wel benieuwd wat het inzetgebied wordt van de 12G-trams na de herschikking.
Ik ook. Lijkt mij niet echt wenselijk om ze gemixt in te zetten met Combino's (op lijn 5 na). Het wordt dan beetje een zooitje van trams met en zonder conducteur. Als de conducteur 2019 overleefd tenminste.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

IC140 schreef:Ook vraag ik me af hoe het lijn 3B zal vergaan. De ervaring met lijnen die niet de hele dag rijden is niet bepaald positief. Het zou mij niets verbazen als deze lijn zal worden vervangen door een aantal versterkingsritten van lijn 2, tot Amstelveenseweg, waarna ze keren bij het Haarlemmermeerstation.
Die 3B komt er natuurlijk ook omdat het op de Overtoom knelt, terwijl lijn 1 nieuwe stijl iets in frequentie omlaag gaat. Ik vraag mij ook af hoe dit gaat uitpakken omdat de Leidsestraatlijnen nu ook veel reizigers hebben van/naar omgeving Museumplein. Die versterking lijkt mij daar ook nodig.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

In mijn eigen ideetjes heb ik die 3B nog weleens als volwaardige lijn via de Overtoom en de ongebruikte sporen op de Amstelveenseweg naar de VU gestuurd, maar dat kost wel een hoop extra, terwijl de meerwaarde beperkt is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Ah, een soort lijn 6, als het ware.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Mojito »

De 12G –vloot rijdt, sinds het verdwijnen van de laatste Bolneuzen in 2004, normaal gesproken alleen op lijn 16 en 24. Die lijnen werden toen volgens mij mede uitgekozen omdat ze relatief weinig problemen kenden, vergeleken met veel andere lijnen. Zeg maar het vooroordeel van die nette, keurige Oud-Zuidbewoners.

In het beoogde tramnet vormt lijn 2C eigenlijk gewoon lijn 24 in zijn oorspronkelijke vorm. Het lijkt me dat deze lijn opnieuw een kandidaat is voor dit materieel. Verder zou ik kiezen voor de rest van de 2-bundel, dus ook 2B (=lijn 4 ongewijzigd) en 2A (9-Centrum + 14-Oost)? Mits dat lukt met 25 trams.

Het zijn toch een beetje de secundaire tramlijnen in het netwerk. Ze rijden straks ook amper samen met conducteurlijnen. Verschuiving van zwartrijders van conducteurlijnen naar open lijnen zal beperkt zijn. Communicatie van hoe het op die specifieke lijnen werkt, plus gerichte extra controles kun je dan tot een relatief klein gebied beperken.

Speculatie, ik weet het. En als het goed is zijn ze in 2022 verleden tijd, al las ik ergens(Facebook?) dat een extra levensduurverlengende revisie voor 11G en 12G ook tot de mogelijkheden behoort.
足元にご注意下さい
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door n-evo »

Lag er niet een tijd lang het plan om tram 4 om te leggen naar Amstel? Enig idee waarom ie toch doorrijdt naar Rai? Je hebt zo een tramlijn die volledig parallel aan de metro rijdt.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Uit het vervoerplan, p. 47:
Om ervoor te zorgen dat de Rivierenbuurt in alle richtingen goede verbindingen houdt, blijft Station RAI (Drentepark) het eindpunt van tram 4 (2B). Lijn 4 wordt dus niet naar Amstelstation geleid. Enerzijds omdat tram 12, bus 62 en bus 65 al naar Amstelstation rijden. Anderzijds omdat dit station geen treinverbinding heeft richting Schiphol en Weesp en verder.
En over dat 'volledig parallel': mwah. Dat kun je veel beter vragen van lijn 24.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

RAI of Amstel zijn natuurlijk allebei geen geweldige eindpunten voor deze lijn. Het liefst zou ik de lijn over de van Wouw vanaf het Victorieplein doortrekken over de Utrechtsebrug naar metrostation Overamstel. Helaas heeft men met de opheffing van lijn 25 ook erg rigoureus het tramspoor verwijderd uit de Rijnstraat.
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Ik heb nog niet alles in detail gelezen, maar ik volgde al wel eerdere discussie. Eigenlijk ben ik het niet eens om alle tramlijnen over hoop te gooien. Ik zou wel de frequentie naar het Centraal Station verminderen en meer laten rijden op drukke trajecten. Ik zou het niet erg vinden als bijvoorbeeld lijn 9 of 13 minder vaak rijden, maar ze op het drukste stuk versterkt worden door een andere lijn die in het centrum ergens anders heen gaat, bijvoorbeeld lijn 3 voor lijn 9 naar Diemen en lijn 14 voor lijn 13 naar Geuzenveld. Dit is het principe dat in Antwerpen wordt toegepast en goed werkt. Hierdoor kun je meer parellelle buslijnen opheffen of inkorten.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Omdat je dan zeker in de Leidsestraat de huidige problematiek zou behouden. Het zijn vooral de lijndelen na de Leidsestraat die druk zijn (Osdorp - Leidseplein en Amstelveen - Leidseplein). Die zouden bij een gelijkblijvend netwerk dus op deze tracés versterkt moeten worden door kortere omlopen om de Leidsestraat te ontlasten. Dat is praktisch niet haalbaar. En de frequentie van de lijnen 16 en 24 zou gecombineerd zodanig omlaag moeten, dat de lijnen ieder afzonderlijk veel te weinig zouden rijden.

Dat is ook het hele probleem dat men met dit netwerk heeft willen oplossen: het aantal trams in de binnenstad (binnen de Singelgracht) reduceren en reizigers hier zoveel mogelijk per NZL vervoeren, terwijl op de drukke lijnen buiten de binnenstad de frequentie ten minste gelijk blijft.

Dat hele 'we zijn opnieuw begonnen'-ontwerpverhaaltje is ook meer een marketingpraatje. In werkelijkheid zal men per trajectdeel hebben gekeken welke frequenties gewenst zijn, en is men vervolgens lijnen zodanig aan elkaar gaan koppelen dat een optimaal netwerk werd bereikt. Maar ja, dat klinkt natuurlijk minder sexy.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

n-evo schreef:Van dergelijke lijnnummers zijn de koersrollen van zowel de Zilvermeeuwen als M5-metro's voorzien.
Bedoel je niet de Zilvermeeuw? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Ik zie anders forse frequentieachteruitgangen op Dam-Adm. de Ruyterweg en Rembrantplein-Alexanderplein. Die relaties worden niet via een andere manier aangeboden, en het zijn ook niet de verbindingen waar nu veel lege stoeltjes te vinden zijn in de trams.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Maar die twee voorbeelden die je aanhaalt zijn beide trajecten waar de 14 wegvalt wat een oost-west georiënteerde tramlijn is. Die relaties worden allemaal gebundeld op de binnenring. Ik heb het idee dat het traject om de Dam heen geen optie meer was om op zich begrijpelijke redenen maar vervoerskundig gezien is het heel vreemd dat juist deze wordt weggehaald.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Zeker omdat ook de streekbundel op de Rozengracht vervalt, en de bussen 18 en 21 op de grens van hun capaciteit zitten. Van Amsterdam-West naar het centrum gaat gewoon moeilijker worden vrees ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Google [Bot] en 43 gasten