CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door sirvinniei »

Lijn65 schreef:Opzich heel mooi dat sturen op het reizen buiten de spits voor studenten, maar dan moet je eerst de onderwijsinstellingen wijs maken dat je de lessen niet elke dag van 8:30/9:00 tot 15:00 hoeven te duren. Op mijn studie zijn er al vrij goed in aan het worden, aangezien ik nog nauwelijks om 8:30 hoef te beginnen, maar op heel veel plaatsten gebeurt het nog wel. En dan kun je buiten de spits reizen wel gaan stimuleren, maar de brave student heeft er dan vrij weinig aan.
En dan krijg je weer zeurende studenten die niet in de avond college willen hebben. Zucht.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Jef400 »

Omdat die zelfde overheid voor heeft gezorgd dat je wel moet werken om het te bekostigen :X
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Nitein-Repart
Berichten: 3539
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Nitein-Repart »

sirvinniei schreef:
Lijn65 schreef:Opzich heel mooi dat sturen op het reizen buiten de spits voor studenten, maar dan moet je eerst de onderwijsinstellingen wijs maken dat je de lessen niet elke dag van 8:30/9:00 tot 15:00 hoeven te duren. Op mijn studie zijn er al vrij goed in aan het worden, aangezien ik nog nauwelijks om 8:30 hoef te beginnen, maar op heel veel plaatsten gebeurt het nog wel. En dan kun je buiten de spits reizen wel gaan stimuleren, maar de brave student heeft er dan vrij weinig aan.
En dan krijg je weer zeurende studenten die niet in de avond college willen hebben. Zucht.
En terecht, 's avonds les lijkt mij vreselijk. Er worden bij ons lessen geroosterd van 8:45 tot 18:15, dat mag van mij betreft van 8:00 tot 17:30 worden. Heb 's avonds wel andere dingen te doen dan les volgen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door regenmaker »

Ik maak normaal gewoon volle dagen op mijn studie. Van 8:45 tot 17:30 dus kan je weinig verschuiven. En het is dan heerlijk om op een vrije dag gratis een rondje met de bus te kunnen maken.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door sirvinniei »

Oeps, ik jaag een hele hoop studenten in het harnas met mijn studentonvriendelijke uitspraken.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39181
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Daniel »

@regenmaker: Maar dat ligt natuurlijk ook deels aan het soort studie dat je doet. Komt mij uit m'n HLO-tijd ook wel bekend voor trouwens: relatief vaak gewoon een volle dag aanwezig moeten zijn, de korte dagen waren in de minderheid.

En we moeten natuurlijk wel een beetje aanwas hier op OVNL houden... de hobby is bij mij toch ook vooral in de tijd met SOV echt op stoom gekomen :P Was dat niet gebeurd dan was er vandaag de dag misschien wel helemaal geen OVNL geweest :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Geert »

sirvinniei schreef:Oeps, ik jaag een hele hoop studenten in het harnas met mijn studentonvriendelijke uitspraken.
Mwah, er reageren in ieder geval niet alleen studenten in dit topic.

Waarom wil je zo graag de SOV beperken? Tot nu toe heb ik alleen het argument 'milieu' langs zien komen.
Jonkervoort
Berichten: 323
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 17:39
Locatie: Vleuten

Re: RE: Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Jonkervoort »

sirvinniei schreef:Waarom zouden studenten niet moeten betalen voor reizen?
Op het moment wordt het SOV veel te veel misbruikt en durf ik zelfs te zeggen dat het soms slecht voor het milieu is. Als ik naar mezelf kijk heb ik veel OV reizen afgelegd die ik anders makkelijk lopend of fietsend had kunnen afleggen. Hier komt een gratis onbeperkt abonnement sterk in tekort. Een kortingskaart is hier veel beter voor omdat je dan de prikkel behoudt om een milieubewustere keuze voor reizen te maken
Maar het maakt de prikkel ook veel groter om een veel minder milieuvriendelijke keuze te maken: de auto. En heel veel studenten wonen niet op 20 minuten fietsen van de universiteit/ROC, anders zou de NS opleidingsinstituten niet vragen om na de spits pas te beginnen. En als ze toch voor de trein moeten betalen, is de kans dat ze een goedkope (en dus wellicht onveilige) auto kopen best wel groot. Ze zullen in ieder geval niet anderhalf uur gaan fietsen.
Lijn65
Berichten: 762
Lid geworden op: do 14 mei 2015, 18:27
Contacteer:

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Lijn65 »

Ik denk dat de SOV juist goed is voor het milieu. Toen ik nog op het mbo zat, was het SOV niet geldig voor mijn klasgenoten, dus die kwamen voor een groot deel met de auto of scooter. Niet echt de meest milieuvriendelijke manier van reizen. Op mijn huidige hbo-opleiding is het SOV wel voor iedereen geldig, dus de meeste die iets verder moeten reizen komen met het OV. Doordat studenten tijdens hun studie al kennismaken met het OV zullen ze in hun latere leven eerder de overweging tussen OV of auto maken, in tegenstelling tot die op het mbo, die waarschijnlijk zonder nadenken de auto zullen pakken. Dat dat leidt tot pieken in de spits is nou eenmaal zo. Sinds er fabrieken, kantoren en scholen zijn wordt er op vaste tijden gewerkt/les geven, en ik vind dat een vervoeren daar in zekere zin gewoon rekening mee heeft te houden. (het is overigens niet zo dat ik vind dat er niet gekeken hoeft te worden naar het spreiden van de werk/lestijden)
Basislijn
sirvinniei
Berichten: 3641
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door sirvinniei »

Geert schreef:
sirvinniei schreef:Oeps, ik jaag een hele hoop studenten in het harnas met mijn studentonvriendelijke uitspraken.
Mwah, er reageren in ieder geval niet alleen studenten in dit topic.

Waarom wil je zo graag de SOV beperken? Tot nu toe heb ik alleen het argument 'milieu' langs zien komen.
Dé innerlijke prijs die vervoerders krijgen is ook een argument. Als de overheid nou ook echt de prijs zou betalen voor een OV vrij abonnement zou het veel beter zijn voor het OV. Nu wordt er een goedkope prijs afgedwongen wat soms zelfs leidt tot bezuinigingen op andere gebieden in het OV.
Jonkervoort schreef:
sirvinniei schreef:Waarom zouden studenten niet moeten betalen voor reizen?
Op het moment wordt het SOV veel te veel misbruikt en durf ik zelfs te zeggen dat het soms slecht voor het milieu is. Als ik naar mezelf kijk heb ik veel OV reizen afgelegd die ik anders makkelijk lopend of fietsend had kunnen afleggen. Hier komt een gratis onbeperkt abonnement sterk in tekort. Een kortingskaart is hier veel beter voor omdat je dan de prikkel behoudt om een milieubewustere keuze voor reizen te maken
Maar het maakt de prikkel ook veel groter om een veel minder milieuvriendelijke keuze te maken: de auto. En heel veel studenten wonen niet op 20 minuten fietsen van de universiteit/ROC, anders zou de NS opleidingsinstituten niet vragen om na de spits pas te beginnen. En als ze toch voor de trein moeten betalen, is de kans dat ze een goedkope (en dus wellicht onveilige) auto kopen best wel groot. Ze zullen in ieder geval niet anderhalf uur gaan fietsen.
Als je er een kortingskaart van maakt reizen studenten alsnog met afbraak tarieven. Momenteel is OV in de spits ongeveer even duur als de auto, en om het dal en weekend beek goedkoper. Door het voor studenten ook in de spits goedkoper te maken zullen de meeste studenten alsnog voor het OV kiezen.
Als iemand een dubbele prijs wilt betalen om met de auto te reizen vraag ik me uberhaupt af of deze persoon van het OV gebruik zal blijven maken als het niet meer gratis is.

Overigens vind eigenlijk ook dat qliners/sterke rendabele verbindende lijnen toegevoegd moeten worden aan een treinabonnement. Dit maakt een treinabonnement ook aantrekkelijk voor reizigers die bijvoorbeeld in Drachten wonen. Maar dit gaat eigenlijk buiten de politiek en studenten om.
Ik heb geen onderschrift
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door gebruiker77 »

Wel een terecht punt van bovenstaande. Jammer dat de overheid niet de echte prijs betaalt.

Dat doet me denken aan dit artikel:
http://m.telegraaf.nl/article/22681974/ ... el-te-slap

Het verbaast me dat een partij als GroenLinks juist blij was dat er weer 'een korting van tientallen miljoenen' kon komen. Geld dat je gewoon direct uit het OV haalt. Zou ik niet meteen vieren. Niet dat geld voor het hoger onderwijs niet belangrijk is, maar je zet het openbaar vervoer daardoor wel onder druk. Overigens is het natuurlijk wel zo dat zonder GroenLinks er geen ov-jaarkaart was geweest, maar wellicht ook geen studievoorschot.

Ik denk dat als je alles netto bij elkaar neemt dat de OV studentenkaart zeker wel goed voor het milieu is. Je creëert hierdoor wel aantrekkelijke frequenties in de spits, wat zeker ook zo is bij de Q-liners in Groningen en Drenthe. Een kleine 50% is toch OV studentenkaartreiziger. Als je die weghaalt, zouden de frequenties ook weer een stuk lager liggen. Misschien zou een Centraal Planbureau / Planbureau voor de Leefomgeving echt eens moeten gaan berekenen welke maatregelen goed zijn voor milieu, ov-frequenties, bereikbaarheid, ontsluiting van gebieden et cetera.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: CDA verkiezingsprogramma: Afschaffen SOV ten gunste van basisbeurs voor bachelors.

Bericht door Vinny »

Het toont aan dat het een erg mistige deal is die het ministerie sluit met de vervoersbedrijven. Ik geloof wel dat de overheid echt een bijzonder gunstige regeling met de vervoers bedisselt, waarschijnlijk vinden de vervoersbedrijven (met name de NS) studenten een zo belangrijke doelgroep dat ze de afbraaktarieven slikken. Mocht de SOV verdwijnen dan zal dat de studenten meer geld gaan kosten dan wat de overheid nu aan de kaart kwijt is, en ik denk dat dat de belangrijkste reden is geweest om de kaart te handhaven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 84 gasten