Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

Hoi, vorige week zondag heb ik een pretrondje door NRW gemaakt :) Ik had eigenlijk als doel het van de zomer te doen ivm het daglicht (vorige rondje was in januari), maar het is er niet van gekomen dus nu moest het maar in ieder geval vóór de wintertijd in ging. Eigenlijke plan was zaterdag maar de avond ervoor kwam er een onverwacht feestje van de buurman tussen, dus ik besloot maar zondag te gaan.

Ik plan mijn NRW-rondjes nooit, ik plan alleen hoe laat ik uiterlijk op Düsseldorf of Köln Hbf moet zijn. Dit keer heb ik echter wel een planning gemaakt want er waren een paar dingen die ik wilde doen: met de Wuppertaler Schwebebahn mee en kijken of de nieuwe treinen al rijden, met de S7 over de Müngstener Brücke en de Wehrhahnlinie in Düsseldorf doen. En als het even kon nog met de U79 van Duisburg naar Düsseldorf, het liefst al vanaf Meiderich. Dat bleek al niet te kunnen vanwege werkzaamheden.

Naja goed, ik stond met mijn goeie gedrag om 8:50 op het station om om 9:00 de IC naar Enschede te nemen *O* En die bleek ersatzlos uit te vallen, geen omroepbericht of niks, gewoon 'rijdt niet' -o- . Had nog een uurtje in bed kunnen liggen. Toch maar even gewacht, je weet maar nooit of hij toch komt opdagen maar niet op de borden staat 'vanwege ander nummertje huu huu moeilijk' maar nee. Even naar huis gegaan en het om 10 uur nog eens geprobeerd en dat kon :) Planning kon de prullenbak in want Coesfeld-Dorsten rijdt maar één keer per twee uur op zondag, dus dan maar via Dülmen naar het Ruhrgebiet.

In Legden stapten er ontzettend veel mensen van een groep in die naar Dortmund gingen, compleet met flessen bier en wijn om 11:50 en hela hola hoempa-muziek door de speakers. Urgh. Talentje-3 was ineens stampesvol. In Dülmen stapte ik uit.. om erachter te komen dat mijn aansluitende trein naar Essen niet reed en ik dus 40 ipv 15 minuten moest wachten. Maar er waren intussen nóg meer mensen in mijn treintje gestapt dus er paste geen muis meer bij en ik had geen zin om volgepakt te moeten staan naar Dortmund dus ik besloot toch maar de lange overstap te nemen. Dat gaf wel voldoende tijd om foto's te maken :)

Een FLIRT-3, hier moeten we er nog op wachten, rijdt als RB42 naar Münster en komt binnen op station Dülmen-laag, het is een kruisstation.
Afbeelding

Een Talent nadert Dülmen-hoog op weg naar Enschede.
Afbeelding

In de kruising staat een seinhuis.
Afbeelding

Rond het onderste perron is een bescheiden emplacement waar dit wagentje stond te genieten van zijn zondagsrust.
Afbeelding

Na VIJFTIG minuten wortelschieten (schema +1:50 dus) kwam dan eindelijk een trein naar het Ruhrgebiet aanzetten. FLIRT-3 *O* Puik spul *O*
Afbeelding

Echter, deze reed maar tot Haltern.. toen bleek ook dat er een aanrijding tussen Haltern en Recklinghausen was, vandaar dus alle vertragingen en uitvallen. In Haltern dus weer eruit. Daar kon ik deze BR422 als S9 naar Wuppertal-Vohwinkel platen..
Afbeelding

Ik kon mee met de volgende RE2, de eerste trein die weer doorreed naar het Ruhrgebied. Voor we mochten vertrekken moesten we nog wel wachten op de tegentrein, niet door enkelspoor maar omdat het personeel weer mee terug moest. Dat leverde voor deze trein +15 op en mijn schema zat inmiddels op +2:15 :cry:

+15 werd +20 en om 15:00 stond ik op Düsseldorf Flughafen. VIJF uur onderweg, ik had hier al vééél eerder kunnen zijn :') Ik stapte hier over van trein op S-Bahn, lijn S1 naar Solingen.
Afbeelding

En na een bequeme overstap in Solingen kon ik dan EINDELIJK de Müngstener Brücke over *O*
Afbeelding

Op het eerste station ná de brug, Remscheid Güldenwerth, ben ik uitgestapt om met de eerste trein weer terug te gaan. De lijn Solingen-Remscheid-Wuppertal is in handen van Abellio en wordt gereden met Lint2. Sinds Abellio hier rijdt is de lijn ook onderdeel van de S-Bahn Rhein-Ruhr met het lijnnummer S7.
Afbeelding

Omdat ik al zoveel tijd had verloren besloot ik niet nog even een kijkje te gaan nemen op het oude Solingen Hbf, en ook niet naar Köln te gaan. Op het huidige Solingen Hbf ben ik weer terug overgestapt op de S1 naar Düsseldorf.
Afbeelding

Interieur van de S-Bahn, BR422.
Afbeelding

In Düsseldorf ben ik uitgestapt op station Oberbilk, per Stadtbahn naar het Hbf, hapjen voeder in mijn strot duwen en dan met de tram naar het Karolingerplatz.
Afbeelding

Van daar af kon ik de Wehrhahnlinie gaan doen, de op 20 februari geopende Stadtbahnlijn die in noord-oostrichting onder de binnenstad doorgaat, en op station Heinrich-Heine-Allee de zuid-west-lopende oude Stadtbahnlijn kruist. De lijn wordt uitgebaat met lagevloerstrams. Twee trams die staart-tegen-staart gekoppeld rijden waardoor er dus TIENbakstrams rijden _O_
Station Benrather Straße. Alle stations lijken ontzettend op elkaar en zijn alleen te onderscheiden door verschillende kunstwerken rond de toegangspartijen. En station Heinrich-Heine-Allee heeft een eilandperron, de rest niet.
Afbeelding

Afbeelding

Op station S Wehrhahn zien we dus twee gekoppelde trams rijden, de andere kant op.
Afbeelding

Ik ben per S-Bahn naar het Hbf gegaan, waar ik tijdens het wachten nét te laat was om een leuke foto van een Nederlandse ICE en een Thalys tegelijk op de foto te zetten.
Afbeelding

Daarna reed ik met de Stadtbahn naar Neuss, waarbij ik het stuk Tonhalle/Ehrenhof - Luegplatz heb gelopen, zoals ik wel vaker doe hier. Dat gaat over de Oberkasseler Brücke, waarbij ik dit verslag besluit met een foto van de skyline van Düsseldorf in de avondschemering. We zien de Kniebrücke en de 240 meter hoge Rheinturm (voor 3 euro te bezichtigen), waarop de grootste klok van de wereld zit dat door middel van lampen de tijd aangeeft.
Afbeelding

Van Neuss ging het via Venlo, Eindhoven en Utrecht naar huis. Ondanks alle vertragingen was het een leuke dag :) En ach.. in het voorjaar maarr eens teruggaan om te doen wat ik ECHT wilde..

Sorry voor warrig taalgebruik af en toe, het is al laat :') Maar Wij danken U voor de aandacht! :)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5824
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door isadora »

Ganz nett Ardan. :pos:
Moeilijke start, maar je hebt er toch een aardige trip van kunnen maken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Daniel »

Leuk verslagje. Tja, soms heb je zo'n dag dat alles ook tegenzit op je rondje :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door baladid »

isadora schreef:Ganz nett Ardan.
In het Duits zeggen we » ›Ganz nett‹ ist die kleine Schwester von ›Scheiße‹ « ("best aardig" is de kleine zus van "klote")

Mooi verslag inderdaad, al had ik de Schwebebahn in ieder geval gedaan en daarvoor Düsseldorf laten schieten, maar iedereen moet zijn eigen prioriteiten leggen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

Nah Schwebebahn had ik al vaker gedaan, Wehrhahnlinie nog niet :)
Ik doe ook maar wat
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door baladid »

Ah oké, ik dacht je allebei nog niet kende... Dan is deze beslissing logisch.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door regenmaker »

Dan ben je in Duitsland en dan zijn er alleen maar trams en treinen te zien. :N Maar wel mooie plaatjes. :)

Ik heb groot gedeelte van het rondje zelf ook al eens gemaakt. In Dülmen moest je nog een stukje lopen, vond ik wel grappig dat die perrons ergens anders lagen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

We houden niet allemaal van bussen he ;)
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Zugführer »

Leuk rondje. Moet binnenkort ook maar eens naar die Müngstener Brücke :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag. :D
De mooiste foto's zijn die van de Talent in Dülmen en de skyline van Düsseldorf. :pos:
(Maareh, moest jij niet ook nog je Lissabon-saga voltooien...? :X )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

Meltrain schreef:(Maareh, moest jij niet ook nog je Lissabon-saga voltooien...? :X )
Ja :Y Komt nog wel :Y
Ik doe ook maar wat
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Foeckler »

Altijd zo jammer dat het NRW ticket niet per persoon verkrijgbaar is, best prijzig om in je eentje te doen.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door OmniLezer »

Foeckler schreef:Altijd zo jammer dat het NRW ticket niet per persoon verkrijgbaar is, best prijzig om in je eentje te doen.
Er is ook een vijfpersonen ticket van 42,-. Ik gok dat jij die van 29,- heb gekocht of niet?
https://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/pric ... cket.shtml
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

Ik heb die van 29,50 gekocht ja. Dat is aan de prijs als je het vergelijkt met vijfpersoons maar je kunt er wel een dag lang onbezorgd met alle OV reizen dus dat haal je er met gemak uit (als het normaal rijdt tenminste :') )
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door julsteren »

NRW is altijd leuk! :Y alleen man man man wat een verspätung weer, niet normaal, mensen die maar denken dat het in andere landen beter is dan hier, niet dus. (zelf ook wel eens een paar uur mogen gapen bij een station aan de lijn van Es naar Münster vanwege boompjes), maar tof verslagje, ookal heb ik alles hiervan zelf ook wel eens gedaan :wink: 8-)
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Suus »

Station Legden is echt vervloekt inderdaad. Druktemakers op de lijn Dortmund - Enschede stappen daar altijd in (richting Dortmund) of uit (richting Enschede). Dat is echt elke keer hetzelfde, en blijkbaar ben ik dus niet de enige die dat heeft.

Hier, dit schreef ik een paar jaar geleden:
In Legden veranderde alles. Als ik richting Dortmund ga komt hier altijd een groep druktemakers in de trein en met twintig ouderen die in dampende en stampende sferen verkeerden was de rustige sfeer in de trein meteen verdwenen. Het geluid van een kippenhok overstemde gelukkig wel het treingeruis, wat vrij veel is in de Talent.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door regenmaker »

In Legden zit het Dorf Münsterland Hotel. Deze organiseren op vrijdag- en zaterdagavond disco's etc. Doordeweeks worden ook veel activiteiten georganiseerd. Er is op zaterdagavond zelfs een uitgebreid nachtbusnet speciaal voor Dorf Münsterland met bussen naar Bocholt, Münster, Gronau en Vreden. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

Helder, niet meer in het weekend daarlangs komen dus :P
Ik doe ook maar wat
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Foeckler »

Dronken groepen Duitsers in treinen zorgen toch altijd voor wat reuring?!
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Foeckler »

OmniLezer schreef:
Foeckler schreef:Altijd zo jammer dat het NRW ticket niet per persoon verkrijgbaar is, best prijzig om in je eentje te doen.
Er is ook een vijfpersonen ticket van 42,-. Ik gok dat jij die van 29,- heb gekocht of niet?
https://www.bahn.com/i/view/BEL/nl/pric ... cket.shtml
Ik was dat Single ticket even vergeten. Vind het jammer dat er niet zo'n tariefstructuur is zoals in NDS, per persoon extra een paar euro duurder. Sowieso is het in dat gebied soms extreem ingewikkeld met al die verkehrsverbunde. Wat ik wel chill vind is dat je daar heel veel voetbalcubs hebt. Bij een voetbalkaartje krijg je dan een gratis retour in VRR gebied. Toch een koopje als een kaartje soms maar 12 euro is. *bus*
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door regenmaker »

Maar met het Niedersachsen Ticket kan je dan weer bijna nergens met de bus. In NRW is dat een stuk beter geregeld.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Foeckler
Berichten: 48
Lid geworden op: ma 19 okt 2015, 11:53

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Foeckler »

regenmaker schreef:Maar met het Niedersachsen Ticket kan je dan weer bijna nergens met de bus. In NRW is dat een stuk beter geregeld.
Bus is ook gewoon overal geldig met het NDS ticket.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Ardan »

Foeckler schreef:Ik was dat Single ticket even vergeten. Vind het jammer dat er niet zo'n tariefstructuur is zoals in NDS, per persoon extra een paar euro duurder.
Eh, dat is er wel.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9168
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door regenmaker »

Foeckler schreef:Bus is ook gewoon overal geldig met het NDS ticket.
Dat is niet waar. Alleen geldig in de aangesloten verkeersbonden, dat er vrij weinig zijn. In de Verkersverbund Ems Jade is die bijvoorbeeld niet geldig.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ardan on Tour #33: Najaarsrondje NRW [17f]

Bericht door Suus »

Het Niedersachsen-ticket is alleen geldig in bussen van verkeersverbonden waar ook het treinverkeer in is geïntegreerd. Dat is in Niedersachsen niet overal het geval, de meeste verkeersverbonden zijn alleen samenwerkingen tussen busbedrijven. Uitzondering is Osnabrück, waar een tijd lang de bizarre situatie heeft bestaan dat het NRW-ticket wel in de stadsbussen geldig was maar het Niedersachsen-ticket niet. Nu mag je daar met het Niedersachsen-ticket de bussen in de centrumzone gebruiken.

Op onderstaande kaart wordt het duidelijk: Waar het in Niedersachsen, Bremen en Hamburg egaal geel is (plus het geel-blauw gestreepte gebied binnen het VBN), mag je de bussen gebruiken met het Niedersachsen-ticket. En dus in het centrum van Osnabrück.
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten