Concept-vervoerplan GVB 2018
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik had die handtekening toch echt ooit uitgezet...
Om toch nog enige inhoud toe te voegen, vergeet voor de ophef om/van lijn 16 niet dat lijn 197 nog blijft rijden. Die lijn ontwikkelt zich de laatste jaren ook erg sterk.
Om toch nog enige inhoud toe te voegen, vergeet voor de ophef om/van lijn 16 niet dat lijn 197 nog blijft rijden. Die lijn ontwikkelt zich de laatste jaren ook erg sterk.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
En het is je nog eens gelukt *O*IC140 schreef:Ik had die handtekening toch echt ooit uitgezet...
Die was als Amsterdam Airport Express al langsgekomen, is inderdaad een succesnummer, bomvol, en een waardige voorloper voor de OWL.IC140 schreef:Om toch nog enige inhoud toe te voegen, vergeet voor de ophef om/van lijn 16 niet dat lijn 197 nog blijft rijden. Die lijn ontwikkelt zich de laatste jaren ook erg sterk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Verzonden met mijn Galaxy Note zee-BOOOEEEMMMM!!!1!
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
http://starecat.com/content/wp-content/ ... amsung.jpgAlargule schreef:Verzonden met mijn Galaxy Note zee-BOOOEEEMMMM!!!1!
Aanvankelijk konden de Combino's niet door de Routestraat. Toen is in '04 of '05 alsnog de keuze gemaakt de rails Combino-geschikt te maken. Uiteindelijk heeft er minder dan een jaar een reguliere tramdienst met Combino's (lijn 6) gereden voordat ie definitief opgedoekt werd. Erg zonde eigenlijk.IC140 schreef:Ik ben twee weken terug anders toch echt met een Combino door de Roetersstraat gereden.trolly schreef:De sporen in de Roetersstraat zijn daar terechtgekomen tijdens de laatste herprofilering daar. Direct daarna bleek dat de gloednieuwe Combino's die achtbaan toch niet zo leuk vonden, en dat betekende het einde van hun dienst. Maar die straat was dus net onder handen genomen. Opbreken is dus duurder dan laten liggen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Mogelijk heb ik het niet zo goed omschreven, maar ik voorzie wel degelijk versterking voor de tramroutes in het westen van de stad.
Lijn 1 gaat veel minder vaak, maar die krijgt versterking van een nieuwe lijn 19 tussen Osdorp en Leidseplein.
Lijn 2 gaat minder rijden, maar krijgt versterking van de parallelle lijn 16, die vanaf het Haarlemmermeerstation verder naar Nieuw Sloten rijdt.
Lijn 9 krijgt in Diemen eveneens versterking van lijn 19.
Lijn 13 gaat minder vaak, maar krijgt versterking van lijn 14 tussen CS en Admiraal De Ruijterweg. In Geuzenveld krijgt lijn 13 versterking van lijn 24.
Lijn 16 rijdt tussen CS en Haarlemmermeerstation en dan naar Nieuw Sloten. Volgens de reisplanner van GVB is deze lijn iets sneller, dan lijn 2 aan CS.
Lijn 19 wordt dus een versterkingslijn van lijnen 1 en 9 in de buitenwijken en van de tramlijnen op de Binnenring.
Lijn 24 gaat lijn 13 versterken in Geuzenveld en rijdt via Leidseplein en de Ferdinand Bolstraat naar VU.
Dat er geen nieuwe tramlijn 8 mag komen in Amsterdam vanwege de gebeurtenissen in de tweede wereldoorlog, was ik vergeten. Als ik daarmee iemand mee beledig, dan mijn verontschuldigingen. Mijn voorgestelde lijn 8, kan ook een ander nummer krijgen, zoals 6 of 29. Ik koos dit nummer, omdat het goed past bij lijnnummers 7 en 9. De lijn volgt een groot deel van de route van lijn 9 en gaat dan naar het eindpunt van lijn 7.
Voor de voorgestelde tramlijn 15. Op het stuk van de Amstelveenseweg waar nu geen reguliere tramlijn rijdt, liggen nog altijd halteperrons en stukken vrije bedding, vooral bij de verkeerslichten. Helaas woon ik niet in de buurt, zodat ik de situatie in de spits niet ken. Misschien valt er nog één en ander te verbeteren aan de weg, zodat de tram minder in de file staat?
Lijn 1 gaat veel minder vaak, maar die krijgt versterking van een nieuwe lijn 19 tussen Osdorp en Leidseplein.
Lijn 2 gaat minder rijden, maar krijgt versterking van de parallelle lijn 16, die vanaf het Haarlemmermeerstation verder naar Nieuw Sloten rijdt.
Lijn 9 krijgt in Diemen eveneens versterking van lijn 19.
Lijn 13 gaat minder vaak, maar krijgt versterking van lijn 14 tussen CS en Admiraal De Ruijterweg. In Geuzenveld krijgt lijn 13 versterking van lijn 24.
Lijn 16 rijdt tussen CS en Haarlemmermeerstation en dan naar Nieuw Sloten. Volgens de reisplanner van GVB is deze lijn iets sneller, dan lijn 2 aan CS.
Lijn 19 wordt dus een versterkingslijn van lijnen 1 en 9 in de buitenwijken en van de tramlijnen op de Binnenring.
Lijn 24 gaat lijn 13 versterken in Geuzenveld en rijdt via Leidseplein en de Ferdinand Bolstraat naar VU.
Dat er geen nieuwe tramlijn 8 mag komen in Amsterdam vanwege de gebeurtenissen in de tweede wereldoorlog, was ik vergeten. Als ik daarmee iemand mee beledig, dan mijn verontschuldigingen. Mijn voorgestelde lijn 8, kan ook een ander nummer krijgen, zoals 6 of 29. Ik koos dit nummer, omdat het goed past bij lijnnummers 7 en 9. De lijn volgt een groot deel van de route van lijn 9 en gaat dan naar het eindpunt van lijn 7.
Voor de voorgestelde tramlijn 15. Op het stuk van de Amstelveenseweg waar nu geen reguliere tramlijn rijdt, liggen nog altijd halteperrons en stukken vrije bedding, vooral bij de verkeerslichten. Helaas woon ik niet in de buurt, zodat ik de situatie in de spits niet ken. Misschien valt er nog één en ander te verbeteren aan de weg, zodat de tram minder in de file staat?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Jij kiest voor een netwerk met veel lijnen waardoor er veel directe verbindingen ontstaan maar de frequenties per lijn lager liggen. GVB niet. Dit topic gaat over de keuzes van GVB. Wat kunnen we er verder over zeggen?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Verder in het fairytale-subforum en hier verder over het plan van GVB :)
Ik doe ook maar wat
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Het spoor in De Lairessestraat is eventueel nog handig bij calamiteiten op de route lijn 24, qua bereikbaarheid van de remise Havenstraat bestaan er nog 3 andere opties om uit te rijden, namelijk via Amstelveenseweg/Stadionweg, Amstelveenseweg/Koninginneweg c.q. Overtoom. Niet echt noodzakelijk wat dat betreft dus.
Vind vooral dat GVB er wel zwaar op inzet dat mensen, en dan met name toeristen, wel effe gebruik gaan maken van andere NS-stations i.p.v. Centraal. Ik vind Lelylaan ofzo nou niet echt een lekker visitekaartje voor Amsterdam, maar als toerist met hotel op pakweg de Overtoom heb je straks niet echt een andere keus meer. Ik vraag me ook erg af of in het nieuwe model genoeg capaciteit op de overgebleven tram- en buslijnen geboden wordt, inderdaad bijvoorbeeld op lijn 13 Centrum - Admiraal, maar ook bus 21 die kant op.
Vind vooral dat GVB er wel zwaar op inzet dat mensen, en dan met name toeristen, wel effe gebruik gaan maken van andere NS-stations i.p.v. Centraal. Ik vind Lelylaan ofzo nou niet echt een lekker visitekaartje voor Amsterdam, maar als toerist met hotel op pakweg de Overtoom heb je straks niet echt een andere keus meer. Ik vraag me ook erg af of in het nieuwe model genoeg capaciteit op de overgebleven tram- en buslijnen geboden wordt, inderdaad bijvoorbeeld op lijn 13 Centrum - Admiraal, maar ook bus 21 die kant op.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dat klopt, vlak voor het opheffen van tramlijn 6 hebben ze nog even snel de sporen in de Roetersstraat geschikt gemaakt voor combino's. Daarvoor zijn de bruggen helemaal afgebroken en opnieuw opgebouwd. Ik heb daadwerkelijk nog nooit een sterker staaltje verprutsing van belastinggeld meegemaakt...IC140 schreef:Ik ben twee weken terug anders toch echt met een Combino door de Roetersstraat gereden.trolly schreef:De sporen in de Roetersstraat zijn daar terechtgekomen tijdens de laatste herprofilering daar. Direct daarna bleek dat de gloednieuwe Combino's die achtbaan toch niet zo leuk vonden, en dat betekende het einde van hun dienst. Maar die straat was dus net onder handen genomen. Opbreken is dus duurder dan laten liggen.Ardan schreef:De sporen in de Roetersstraat liggen er toch ook nog steeds?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Inderdaad stel ik wat meer tramverbindingen voor dan het GVB. Vooral de voorgestelde lijn 19 is een combinatie van bestaande lijnen. De andere lijnen berijden trajecten die niet door andere lijnen wordt gedaan. Een aantal tramtrajecten wil het GVB niet meer bedienen, of doet ze nu al niet meer. Ik wil daarop wel een goede tramverbinding.
Het GVB stelt 14 tramlijnen voor. ik stel 18 tramlijnen voor, als je tramlijn 15 meetelt. Anderzijds zijn er in mijn voorstel minder bussen nodig. Naast het vertrammen van buslijn 15, kun je buslijnen 21 en 61 samenvoegen.
Het GVB stelt 14 tramlijnen voor. ik stel 18 tramlijnen voor, als je tramlijn 15 meetelt. Anderzijds zijn er in mijn voorstel minder bussen nodig. Naast het vertrammen van buslijn 15, kun je buslijnen 21 en 61 samenvoegen.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik heb nog steeds de hoop dat de AVL in de praktijk wel verder Amsterdam in zal rijden, bijvoorbeeld als lijn 15 of 24.JWM schreef:Dus vanuit Wilnis penetreert nu nog een bus Amsterdam in tot aan het CS maar in 2020 mogen die reizigers in Uithoorn eerst overstappen op een hoogwaardige tram en vervolgens op station Zuid nog een keer op die state-of-the-art metrolijn? Hoeveel minuten reistijdwinst levert dat op.fred1954 schreef:Lijn 170 zal dus dan niet meer rijden en lijn 142 vanuit Wilnis zal keren in Uithoorn.
De enige reden waarom dat mogelijk niet zou kunnen, is omdat die lijn (soms) met gekoppelde trams rijdt, maar zolang die lijn niet over enkel- of strengelspoor rijdt, moet dat gewoon kunnen toch?
Op zich is een keerlus niet echt nodig, aangezien de nieuwste trams tweerichtingtrams worden.JWM schreef:Dat is nieuw voor mij, maar wel een eindje weg dus van station Zuid zelf.Pooh schreef:Dit plaatje suggereert anders:
Dat veto op het gebruik van lijn 8 is compleet onterecht.JHPart schreef: Dat er geen nieuwe tramlijn 8 mag komen in Amsterdam vanwege de gebeurtenissen in de tweede wereldoorlog, was ik vergeten. Als ik daarmee iemand mee beledig, dan mijn verontschuldigingen. Mijn voorgestelde lijn 8, kan ook een ander nummer krijgen, zoals 6 of 29. Ik koos dit nummer, omdat het goed past bij lijnnummers 7 en 9. De lijn volgt een groot deel van de route van lijn 9 en gaat dan naar het eindpunt van lijn 7.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Dat zou trouwens best een goed idee zijn.trolly schreef:Maar wel weer in de buurt van de lus van lijn 4... (A)
Als er een tramverbinding komt tussen Zuid en Rai, kan een van de Amstelveense lijnen via die route en de routes van lijn 4 en 12 verlengd worden naar station Amstel.
Dat scheelt weer een vermpedelijk slecht inpasbare metroverbinding tussen Zuid en Amstel en reizigers vanuit Amstelveen krijgen bij Europaplein een extra (en vermoedelijke kortere) overstapmogelijkheid op de Noord/Zuidlijn.
In eerste instantie kwam die verbinding er niet omdat de Berlagebrug te zwak zou zijn, maar nu er met gewone trams van 30 meter gereden gaat worden, lijkt dat argument me van tafel.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Klopt, maar het volgende argument 'er is onvoldoende reizigersvraag voor zo'n verbinding' is op de site van de Amstelveenlijn al gegeven.
Ik heb begrepen dat er eind dit jaar een besluit wordt genomen over hoe het metronet eruit moet komen te zien vanaf 2019, wanneer de AVL inderdaad komt te vervallen. Mijn gok is dat men kiest voor volledige ontvlechting. Fuck Amstelveen: tram 5 naar CS is ze ook al ontnomen, dus zullen ze deze pil ook nog wel slikken.
Ik heb begrepen dat er eind dit jaar een besluit wordt genomen over hoe het metronet eruit moet komen te zien vanaf 2019, wanneer de AVL inderdaad komt te vervallen. Mijn gok is dat men kiest voor volledige ontvlechting. Fuck Amstelveen: tram 5 naar CS is ze ook al ontnomen, dus zullen ze deze pil ook nog wel slikken.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik zit nog eens naar dat plaatje met het tramstation onder station Zuid te kijken, met een keerlus.
Laten we eerst even bedenken hoe dat eruit ziet als het af is. Zuid is opgeknapt, groter station, moet grotere aantallen reizigers gaan verwerken.
Dan wil je op dat tramstation dus goede aansluitingen hebben. Logische kandidaten:
- AVL (hoeft niet te keren, 2-zijdig)
- Lijn 5 (rechtdoor, linksaf beethoevenstraat op)
- Lijn 16 (logisch om VUmc bereikbaar te maken vanaf zuid, moet keren)
- Lijn 15 (veelgevraagd, moet keren)
Dan zijn er al een flink aantal lijnen die over dat spoor onder Zuid doormoeten, ofwel naar de keerlus, ofwel naar de beethovenstraat.
Maar dat spoor ligt gewoon op maaiveldhoogte. Ongeveer tegen de zuidelijke ingang van het station aan, tussen het station en het Gustav Mahlerplein. Tussen het ene voetgangersgebied en het andere. Daar waar nu honderden mensen met een kop koffie in de ene hand en hun telefoon in de ander, blind naar hun werk lopen, leggen we daar een trambaan neer, met een flink volume?
Kan dat nu echt niet netter?
Laten we eerst even bedenken hoe dat eruit ziet als het af is. Zuid is opgeknapt, groter station, moet grotere aantallen reizigers gaan verwerken.
Dan wil je op dat tramstation dus goede aansluitingen hebben. Logische kandidaten:
- AVL (hoeft niet te keren, 2-zijdig)
- Lijn 5 (rechtdoor, linksaf beethoevenstraat op)
- Lijn 16 (logisch om VUmc bereikbaar te maken vanaf zuid, moet keren)
- Lijn 15 (veelgevraagd, moet keren)
Dan zijn er al een flink aantal lijnen die over dat spoor onder Zuid doormoeten, ofwel naar de keerlus, ofwel naar de beethovenstraat.
Maar dat spoor ligt gewoon op maaiveldhoogte. Ongeveer tegen de zuidelijke ingang van het station aan, tussen het station en het Gustav Mahlerplein. Tussen het ene voetgangersgebied en het andere. Daar waar nu honderden mensen met een kop koffie in de ene hand en hun telefoon in de ander, blind naar hun werk lopen, leggen we daar een trambaan neer, met een flink volume?
Kan dat nu echt niet netter?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Want mensen lopen ook bij Amsterdam CS massaal onder de tram?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Overigens heeft iemand op wikipedia het kaartje aangepast met de lijn-nummers/letters die het GVB ook in zijn plannen gebruikt:
(versie van gisteren, met vrij logische lijnnummers:
(versie van gisteren, met vrij logische lijnnummers:
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Klopt, en die 'iemand' heeft dat naar aanleiding van mijn suggestie gedaan. Immers: die 'echte' lijnnummers zijn wel leuk, maar niet officieel. En dan wordt het toch een beetje original research. Nemen ze op Wikipedia nog wel eens aanstoot aan, al vermoed ik dat er anderhalve man en een paardekop naar zal fluiten in dit geval.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Naast elkaar is het ideaal. Bekende lijnnummers zodat je sneller begrijpt wat ze nou bedoelen, en de GVB-nummers zodat je hun plannen kunt vertalen en frequenties e.d. snel kunt vinden. Vandaar dat ik ze allebei even hier plaatste.Alargule schreef:Klopt, en die 'iemand' heeft dat naar aanleiding van mijn suggestie gedaan. Immers: die 'echte' lijnnummers zijn wel leuk, maar niet officieel. En dan wordt het toch een beetje original research. Nemen ze op Wikipedia nog wel eens aanstoot aan, al vermoed ik dat er anderhalve man en een paardekop naar zal fluiten in dit geval.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Maar goed, geef eens reactie hierop, alvorens vrolijk verder van onderwerp te wisselen?
Alargule schreef:Want mensen lopen ook bij Amsterdam CS massaal onder de tram?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ja. En zelfs als mensen niet massaal ergens onder lopen, maakt het dat toch geen ideale of mooie oplossing?Alargule schreef:Want mensen lopen ook bij Amsterdam CS massaal onder de tram?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Tja, dat is ook een reactie. En wat zou dan volgens jou wel een 'ideale' of 'mooie' oplossing zijn geweest? Houd ook even rekening met criteria als 'praktisch' en 'moet binnen het budget passen'. En daarnaast: in veel andere tramsteden zijn trambanen die voetgangersstromen kruisen ook vrij gebruikelijk. Ga eens bij Rotterdam CS kijken, bijvoorbeeld. Daar staan de ambulances ook niet bij bosjes paraat om de lijken onder de trams vandaan te plukken.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Ik vind het gewoon geen mooie oplossing. Vergelijk het met station Bijlmer: zou je daar een trambaan willen hebben tussen station en Arena Boulevard?Ardan schreef:Ik zie het probleem echt niet.
Juist omdat het aangrenzende gebied verkeersloos is, vind ik het het mooiste om die voetgangersgebieden in elkaar te laten overvloeien.
Ik weet niet of er andere opties zijn. Trams naar de noordkant (bovenop strawinskylaan) is niet heel praktisch, trams naast de sporen is duur, tramstation waar het nu ligt en de amstelveenboog in stand houden is allang gepasseerd station. Met heel goed puzzelen kun je misschien de keerlus bij het station kwijt, met nieuw materieel is hij misschien niet nodig, maar dan zit je altijd nog met lijn 5.
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Niet relevant: daar bestaan geen plannen voor. Je lijkt in je eerste post over dit onderwerp te suggereren dat er een veiligheidsprobleem aan je bedenkingen ten grondslag ligt (mensen die met bekertjes koffie op hun mobieltjes kijkend de trams kruisen). Nu houd je het bij 'ik vind het gewoon geen mooie oplossing'. Dat is wel een erg snelle terugtrekkende beweging.Pooh schreef:Ik vind het gewoon geen mooie oplossing. Vergelijk het met station Bijlmer: zou je daar een trambaan willen hebben tussen station en Arena Boulevard?
Re: Concept-vervoerplan GVB 2018
Excuus. Ik heb nooit bedoeld dat het een veiligheidsprobleem zou zijn. Met die kop koffie en het mobieltje suggereerde ik een comfortprobleem. Als mensen zich in de openbare ruimte in een voetgangsgebied bevinden, dan kunnen ze zich dat veroorloven. En nu kun je het grootste deel van de zuidas, inclusief station zuid, op die manier doorkruisen. Straks loopt daar ineens een trambaan.Alargule schreef:Niet relevant: daar bestaan geen plannen voor. Je lijkt in je eerste post over dit onderwerp te suggereren dat er een veiligheidsprobleem aan je bedenkingen ten grondslag ligt (mensen die met bekertjes koffie op hun mobieltjes kijkend de trams kruisen). Nu houd je het bij 'ik vind het gewoon geen mooie oplossing'. Dat is wel een erg snelle terugtrekkende beweging.Pooh schreef:Ik vind het gewoon geen mooie oplossing. Vergelijk het met station Bijlmer: zou je daar een trambaan willen hebben tussen station en Arena Boulevard?
Trams zijn niet gevaarlijk, de hele stad ligt er vol mee. Maar het is wel een barriere.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 197 gasten