Europese Verkiezingen

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Karl »

Kan ik niet ergens stemmen voor een beter Brussel? ;(
Europese bemoeienis vind ik prima, zeker voor een klein landje als Nederland, alleen rooi je het namelijk gewoon niet. Daar - om maar twee voorbeelden te noemen - vaart (ook letterlijk) de Nederlandse transport- en tuinbouwsector zeker wel bij. Kwalijk(er) vind ik wel dat regelgeving blijkbaar door elke deelstaat divers geintepreteerd kan worden en dat Nederland altijd braafste jongetje van de klas wil/moet zijn. Daarbij zeer grote onzin dat wanneer één van de 25 landen ergens tegen is, het hele plan naar de prullenbak verdwijnt. In welk bedrijf heeft men 25 directeuren met allemaal een veto?
Daarom zou ik willen stemmen voor een strenger en slagvaardiger Europa beter zijn.
Het is een spectrum.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door tsov »

@Jurjen: Alhoewel ik die laatste vergelijking een beetje mank vind gaan, ben ik het wel eens met je kritiek. De PVV heeft naar mijn mening hele rare (en zelfs enge) ideeën, daarnaast spreekt het anti-Brussel-geneuzel me totaal niet aan. Protectionisme is nooit een goed antwoord en zeker nu niet!

@Karl: onder andere D66 wil het vetorecht afschaffen ;)

Ikzelf ben er nog niet helemaal uit, ik twijfel met name tussen D66 en GL, moet nog eens in de programma's gaan spitten ;) Stemmen doe ik sowieso, altijd, omdat het je recht is en je kans om jouw stem te laten horen: als je dat niet hebt gedaan mag je ook niet klagen (hooguit op je eigen partij als die ineens een heel andere koers gaan varen ;) )
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Meltrain »

Ik zit inmiddels te twijfelen aan de SP, omdat ik nu ook weer niet super-links ben ofzo.
D66 is waarschijnlijk wel de partij waar ik het beste bij pas (en voor de Tweede Kamer) ga ik vermoedelijk ook op hen stemmen, maar ik vind dat ze op Europees niveau te veel eenwording willen.
Uiteraard is de Europese Unie een goed initiatief om gemeenschappelijke problemen op economisch, politiek en ecologisch vlak samen aan te pakken, maar zoals het nu gaat, klopt het niet.
Ik vind eigenlijk dat geprobeerd moet worden om gemeenschappelijk te werken, maar zodra er geen overeenstemming bereikt kan worden, de oplossing wat globaler gezocht moet worden.
We hebben nog steeds hetzelfde doel en min of meer dezelfde weg, maar elk land kan het op zijn eigen manier invullen, omdat elk land zijn eigen voor- en nadelen heeft en absoluut niet zijn identiteit moet verliezen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Karl »

tsov schreef:@Karl: onder andere D66 wil het vetorecht afschaffen ;)
Maar die zijn wel voor uitbreiding van de EU, iets waar ik absoluut tegen ben met het huidige systeem.
Het is een spectrum.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Mark »

Het is dat ik nog net geen stemrecht heb, anders was het de VVD geworden hier :pos:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Daniel »

Tja, de stemwijzer is nou ook weer niet het meest ideale hulpmiddel merk ik nu net weer... beetje suggestieve vraagstelling die me heel ergens anders deed uitkomen dan bij m'n mening past. Het verschil tussen "eens" en "geen van beide" zit 'm vaak in de formulering van het antwoord, waardoor je het best met een partij eens kunt zijn maar de stemwijzer het geen overeenkomst vindt.
In mijn geval zal het weer GroenLinks gaan worden zoals inmiddels vrij gebruikelijk is geworden (toen ik net stemrecht had zwabberde 't nog alle kanten op bij mij)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Suus »

Het zou op zijn minst opvallend genoemd kunnen worden dat er vooral stemadviezen voor duidelijke pro-europese (D'66 of GL) of duidelijke anti-europese partijen (PVV) uitgereikt worden.

Tja, en Polen. Polen zijn een typisch volkje, die erg goed zijn in vechtpartijen. Maar de lokale commercie in Boskoop draait buitengewoon goed door de Poolse werknemers en toen ik nog bij de McDonald's werkte waren het zowel tijdens de ontbijturen als de avondsnack erg goede klanten. Kwamen vaak en bestelden veel. Nu had ik alleen de pech dat ik elke keer op raam 1 gegooid werd omdat het keukenpersoneel alleen Sloveens kon (wat konden die hard werken, maar oh oh oh, wat zijn die lastig te trainen), dus daar stond ik weer in gebrekkig Duits bestellingen op te nemen, gelukkig met behulp van een TV-scherm en een camera.

@Karl: De EU heeft ondertussen 27 landen, Roemenië en Bulgarije zijn sinds een paar jaar ook lid en hebben toen tussentijdse verkiezingen gehad voor het huidige parlement. Kandidaatleden zijn Turkije, Kroatië en Macedonië, Albanië en Montenegro hebben een verzoek tot kandidaatlidmaatschap ingediend en IJsland gaat dat binnen nu en enkele maanden doen, zo is de verwachting. Kroatië zal waarschijnlijk volgend jaar lid worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Karl »

Bee schreef:Het zou op zijn minst opvallend genoemd kunnen worden dat er vooral stemadviezen voor duidelijke pro-europese (D'66 of GL) of duidelijke anti-europese partijen (PVV) uitgereikt worden.
(...)
@Karl: De EU heeft ondertussen 27 landen, (...)
Polarisatie zie je volgens mij in heel Nederland, extreem-rechts en extreem-links groeien allebei, terwijl het centrum meer uit elkaar valt.

Shame on me. :(
Het is een spectrum.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door mb90 »

Jurjen schreef:En diezelfde Polen waar je op loopt te zeiken zijn ongetwijfeld wel goed om je badkamer te betegelen? Want waarom zijn die andere bedrijven toch zo duur?

Nee, mijn stem gaat toch echt niet naar een partij, waarvan de leider openlijk racistische en haatzaaiende uitspraken doet. We hebben de afgelopen eeuw al eens iemand gehad met zulke gedachten, waarbij ook nadat de macht gegrepen was, pas de uitwerking van die gedachten gruwelijk bleek en dat meer en meer werd.
Een badkamer doe ik gewoon zelf, dus daarvoor heb ik die Polen niet nodig. Het skimmen is ook ineens opgekomen sinds de grenzen vanuit die landen open zijn, rara hoe kan dat? Heb zelf skimmers in de winkel gehad en je hoeft niet te raden waar die vandaan kwamen.

Ik heb hier zelf Bulgaren en Polen op het portiek wonen (en verder in de buurt) en je hebt er meer last van profijt van. Je fietsen en andere dingen in de kelder moet je echt goed in de gaten houden sinds zij er zijn. Mijn stem zal dus ook ook een anti-stem zijn op het huidige beleid van de EU. En bovendien ben ik niet de enige. De 32 zetels in de peilingen voor de Nederlandse verkiezingen komen niet uit de lucht vallen.

En waarom ik de bemoeizucht zat ben? De Europese richtlijnen bijvoorbeeld voor een tunnelwet wat een gedrocht en veel te streng is. Voor mij de reden waarom de Groene Harttunnel (en op wegengebied die tunnels bij Roermond) zo lang moet duren. Ik denk dat zonder die richtlijnen (die bijvoorbeeld ook voor een tunnelrijk land als Oostenrijk gelden) er al veel meer tunnels (sneller) open waren zonder problemen. Overal voor moet ook tegenwordig toestemming gevraagd worden aan de EU. Alsof onze eigen regering het niet zelf kan.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Tuurlijk kunnen onze regeringen het wel zelf. Dat hebben ze eeuwen gedaan immers. Eeuwen van oorlog, welteverstaan.

Het mooie van alles is dat de mensen in Den Haag nu een standaard zondebok hebben. 'We moeten van Brussel!' Maar lieve mb90, vergeet niet dat het Den Haag is, niet Brussel, die de richtlijnen uit Brussel dusdanig streng interpreteren, dat wij in Nederland vaak de strengste wetgeving hebben van heel Europa. En juist die eigen regering van Nederland, dat is iets waar Brussel weinig over te zeggen heeft.

En dat skimmen, tsja. Dat zijn nu misschien mensen uit de nieuwere lidstaten, maar had dat niet zo geweest, had een ander er wel op gekomen. Onze boefjes hadden daar echter nog geen behoefte aan, creditcardfraude leverde genoeg op.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Vinny »

Bovendien heeft het skimmen geen verband met de EU. Criminelen kunnen de grens toch wel over, en bovendien wordt er juist aan de grenzen nog gecontroleerd tegen illegale immigratie, criminaliteit en drugssmokkel. Regelmatig vindt er controle plaats door de marechaussee.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Karl »

Dat skimmen kan natuurlijk ook door technische mogelijkheden die er eerst niet waren, en rara, hoe komen die mogelijkheden er...
Het is een spectrum.
Oud forumgebruiker

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Oud forumgebruiker »

mb90 schreef:Ik heb hier zelf Bulgaren en Polen op het portiek wonen (en verder in de buurt) en je hebt er meer last van profijt van. Je fietsen en andere dingen in de kelder moet je echt goed in de gaten houden sinds zij er zijn. Mijn stem zal dus ook ook een anti-stem zijn op het huidige beleid van de EU. En bovendien ben ik niet de enige. De 32 zetels in de peilingen voor de Nederlandse verkiezingen komen niet uit de lucht vallen.
Hoezo kortzichtig?

Wie zetten jouw potjes pindakaas in elkaar? Wie telen jouw asperges? Daar zijn geen Nederlanders meer voor te vinden... En als er in andere landen werkloosheid heerst of lage lonen uitbetaald worden hebben die mensen het goedrecht naar een plek te gaan waar het beter is. En tja, dan komen ze nu eenmaal in delen van steden te wonen waar de huizen relatief goedkoop zijn en waar landgenoten wonen, so what? Je kan de kat wijs maken dat er geen fietsen gejat worden als er enkel Hollanders wonen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Die 32 zetels komen inderdaad niet uit de lucht vallen. Mochten onze medelanders net zo kortzichtig stemmen, als zij in de peilingen gedaan hebben (maar dat gebeurd gelukkig vrijwel nooit), dan hebben we het inderdaad aan een groot deel van onze medelanders te danken. En dan met name Hollanders, want die Polen kunnen sowieso niet stemmen hier.

Een paar jaar terug zagen we dat ook. Een heleboel zetels voor de LPF kwamen 'niet uit de lucht vallen'. Maar waar stemden die mensen op? Op een (dode!) man, met charisma en een heleboel praatjes. Hij zou het wel allemaal 'goed' maken. Minder belastingen, en een betere verzorgingsstaat. Lagere accijnsen, en betere wegen. Minder immigranten, maar niemand hoefde de 'rotbaantjes' te nemen.

Het klonk allemaal leuk natuurlijk, tot je je bedacht dat het onmogelijk is om meer uit te geven (zorg, scholing, wegen) terwijl je minder binnen krijgt (belastingen, accijns). Waar kwamen die zetels toen dus vandaan? Van een heleboel minder nadenkende medelanders, die de praatjes goed vonden klinken, en ze blind voor waar aannamen. En bij Geert W. komen die zetels van eenzelfde plaats: veel praatjes, weinig realiteitszin.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Karl »

Daarbij knikkert zo'n partij zo weer in elkaar, want een groot deel van die mensen hebben geen ervaring in het politieke bestel. Zonder ooit management te hebben gedaan, word je ook geen directeur van Philips en daar heeft Philips ook een reden voor.

Overigens is het je goed recht om PVV te stemmen, vrijheid van meningsuiting enzo.

Ohja, nog even wat betreft die tunnelveiligheid, daar heeft Oostenrijk (en Italië, Frankrijk...) juist zelf voor gepleit, om de veiligheid in tunnels in het gehele Alpengebied te kunnen borgen. Dat de regel is één stofje per tien meter en Nederland dan een regel maakt één stofje per honderd meter, ligt imo meer aan Den Haag dan aan Brussel. Daarom: richtlijn >> regel.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Geert »

meltrain schreef:
Geert schreef:Ik ga ook stemmen en ik houd het nog lekker even geheim voor jullie op welke partij dat wordt :mrgreen:
Toevallig op de partij van je naamgenoot, Geert W. ? :mrgreen:
Hell no. D'66 hier :pos:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Zinloze regels komen uit Brussel hè?

Reclame maken door middel van een sleep achter een vliegtuig mag niet op zondagen, in Nederland. Want, dat zou de zondagsrust verstoren. Die dingen vliegen op zo'n ruime 400 meter hoogte. Toeristische rondvluchten op 150 meter hoogte mogen dan weer wel op zondag.

Ja, uit Den Haag dus.

(Bron: vk.nl)
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Caspar »

Ondanks dat ik nooit op een partij als PVV zal stemmen, is het wel goed als er zo iets bestaat, het maakt de reguliere partijen alerter, en dwingt ze tot innoveren heb ik het idee. Ook het pamperen van immigranten is door dit soort partijen verdwenen uit de politiek bij andere partijen. Moet je die uitspraken van Janmaat een jaar of 15 geleden eens vergelijken met wat er nu wordt gezegd; waar Janmaat toen voor werd veroordeeld door de rechter, is het nu de gewoonste zaak van de wereld om te zeggen dat bv Marokkanen een groter aandeel hebben in criminaliteit per hoofd van de bevolking, om maar even een voorbeeld te noemen.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

En een verandering van normen en waarden toeschrijven aan iets als de PVV is wel erg kort door de bocht...

Bovendien worden politici door lui als Wilders vooral alerter op communicatie met de media. Dat is immers waar Wilders met name goed in is, en dat was tot voor kort niet zo belangrijk als daadwerkelijk politiek bedrijven. Tsja, verandering is het.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Ruben »

Jurjen schreef:Zinloze regels komen uit Brussel hè?
Men weet vaak niet dat al die rechten die ze winkeliers of hun baas om de oren gooien, ook uit Brussel afkomstig zijn. Zeker op gebied van consumentenbescherming zijn er grote sprongen gemaakt.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Fles »

Gaaf, ik hoef niet te stemmen :D Ik heb evenveel overeenkomst met de PVV als met de SP :pos:
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Fles schreef:Gaaf, ik hoef niet te stemmen :D Ik heb evenveel overeenkomst met de PVV als met de SP :pos:
Tsja, allebei anti-partijen. Een kieswijzer is helaas ook niet alles, ondanks de soms geweldige reclamecampagnes.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Caspar »

Wat mij nou een goed onderwerp lijkt voor Brussel, is het gesleep met dieren door heel Europa, waarom moet een mestvarken worden geboren in Duitsland, vetgemest in Brabant en vervolgens worden geslacht in Italië? Maak daar maar eens wat strengere regels voor. Helaas kom je dan meteen bij de Partij voor de dieren uit ben ik bang.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door deadlock »

Ik stem uiteraard voor D66! Europa? Ja!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Europese Verkiezingen

Bericht door Jurjen »

Caspar schreef:Wat mij nou een goed onderwerp lijkt voor Brussel, is het gesleep met dieren door heel Europa, waarom moet een mestvarken worden geboren in Duitsland, vetgemest in Brabant en vervolgens worden geslacht in Italië? Maak daar maar eens wat strengere regels voor. Helaas kom je dan meteen bij de Partij voor de dieren uit ben ik bang.
Zou dat niet te maken hebben met de verschillende eisen die aan dingen gesteld worden? Kan me voorstellen dat in Italië slachten een stuk 'makkelijker' is als in Nederland. Dus dan zou je ook kunnen stemmen op een partij die voor striktere regelgeving in het algemeen in Europa is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten