Dat krijg je als er op meerdere plaatsen in de stad aan de weg gewerkt wordt.dylanwild94 schreef:Zijn wel lekker aan sleutelen met lijn 7 zeg. alleen het deel museumpark-Boezemsingel is nu nog de originele route.
Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Buslijnen 30 en 31 rijden nog altijd door de werkwerkzaamheden heen. Vanmorgen hobbelden we over de onderlaag omdat de toplaag van het asfalt was weggefreesd, vanmiddag ging ook dat niet meer en moesten de bussen bij halte Oosterflank in beide richtingen over dezelfde weghelft rijden, wat enkele minuten vertraging opleverde omdat er op een tegenligger gewacht moest worden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Inmiddels is dit aangepast, want op de trams en bij de haltes wordt de bestemming Euromast / Erasmus MC aangegeven. Op de Citadis 2121 van de onderstaande foto bij de halte Museumpark paste de bestemming echter net niet helemaal:mb90 schreef:Ook rijdt sinds gisteren tramlijn 7 niet in het Scheepvaarkwartier en van/naar het Willemsplein, maar rijdt vanaf de Eendrachtsweg naar het Drooglever Fortuynplein bij de halte Euromast / Erasmus MC. Op de trams wordt echter als bestemming de Parksluizen aangegeven
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Heb ik iets gemist of is het echt nog maar sinds kort dat de schermen in de metro de aankomsttijden voor de eerstvolgende stations weergeven?
Heeft te lang geduurd, maar desalniettemin een goede toevoeging! :pos:
Heeft te lang geduurd, maar desalniettemin een goede toevoeging! :pos:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Het zogeheten "PinfoS".
Werd uitgetest op de 5417-5412-5414 en sinds 4 weken wordt het uitgerold over de rest van de 5300- & 5400-serie met gemiddeld 6 rijtuigen per week.
Inmiddels zit men op 33 van de 81 rijtuigen.
Werd uitgetest op de 5417-5412-5414 en sinds 4 weken wordt het uitgerold over de rest van de 5300- & 5400-serie met gemiddeld 6 rijtuigen per week.
Inmiddels zit men op 33 van de 81 rijtuigen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dank voor de info! Niet gek dus dat ik het niet had gezien... ;)
Iets anders: metro D rijdt i.v.m. de werkzaamheden bij Wilhelminaplein en Leuvehaven met vierwagentreinen. En da's maar goed ook...
Iets anders: metro D rijdt i.v.m. de werkzaamheden bij Wilhelminaplein en Leuvehaven met vierwagentreinen. En da's maar goed ook...
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Klopt... ook een leuk dingetje van PinfoS is dat er bijvoorbeeld op lijn D nu bij Leuvehaven en Wilhelminaplein nu de omroep wordt gegeven van "links uitstappen".
PinfoS kan tevens alle bestemmingen probleemloos informeren naar de reiziger.
Dus ook metrolijn A van/naar De Akkers in de 5400'en die deze week ook rijden.
PinfoS kan tevens alle bestemmingen probleemloos informeren naar de reiziger.
Dus ook metrolijn A van/naar De Akkers in de 5400'en die deze week ook rijden.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Links uitstappen is dus nu ook op basis van het daadwerkelijke perronspoor? Dat zou wel een mooie verbetering zijn, dat ging namelijk nogal eens fout bij werkzaamheden tot nu toe. Ook op eindpunten zoals De Akkers wil het aankomstspoor nog wel eens afwijken van de dienstregeling.
Wat ik tot nu toe nog mis in de reisinformatie van de metro is rituitval, daar lijkt nog geen verbetering in te zijn, ik zie nog altijd geen reisinformatie verschijnen over (gedeeltelijk) vervallen ritten. Dat was altijd een van de grootste problemen bij verstoringen, de reisinformatie die tegen beter weten in metro's bleef aankondigen die al lang opgeheven waren.
Wat ik tot nu toe nog mis in de reisinformatie van de metro is rituitval, daar lijkt nog geen verbetering in te zijn, ik zie nog altijd geen reisinformatie verschijnen over (gedeeltelijk) vervallen ritten. Dat was altijd een van de grootste problemen bij verstoringen, de reisinformatie die tegen beter weten in metro's bleef aankondigen die al lang opgeheven waren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Deze wordt nu omroepen op de eindpunten, op basis van de dienstregeling.Bemined schreef:Ook op eindpunten zoals De Akkers wil het aankomstspoor nog wel eens afwijken van de dienstregeling.
Komt hij op spoor 1 aan en hij is gepland op spoor 2, dan hoor je nog altijd "links uitstappen".
Maar zoiets lijkt mij simpelweg niet uit de afroepen te halen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Als je de afroepen zou baseren op het daadwerkelijke spoor dan moet het wel goed moeten gaan. Volgens mij ging dit wel altijd goed op de drims, al voor binnenkomst van de trein stond deze op het juiste perron aangegeven. Als die informatie doorgegeven wordt aan PinfoS zou deze juist moeten kunnen afroepen. In de actuele ritinformatie wordt het juiste aankomstspoor ook doorgegeven, probleem is dat deze pas doorgestuurd wordt zodra het voertuig het perron binnenrijdt en dat is dus te laat voor de omroep.
De BISON standaarden voor reisinformatie hebben helaas niet de mogelijkheid een vervangende halte door te geven (alle perrons zijn aparte haltes in de digitale systemen), dus de RET zou weer een eigen systeem moeten maken hiervoor (terwijl je dat juist liever niet wil, dan loop je weer verschillende systemen naast elkaar te onderhouden). Dat probleem merk je nu ook met buslijn 36 en 37, die rijden een omleiding maar men heeft deze niet in de dienstregeling verwerkt. De vervallen haltes worden nu dus per rit apart opgeheven, maar de vervangende halte wordt niet vermeld.
De BISON standaarden voor reisinformatie hebben helaas niet de mogelijkheid een vervangende halte door te geven (alle perrons zijn aparte haltes in de digitale systemen), dus de RET zou weer een eigen systeem moeten maken hiervoor (terwijl je dat juist liever niet wil, dan loop je weer verschillende systemen naast elkaar te onderhouden). Dat probleem merk je nu ook met buslijn 36 en 37, die rijden een omleiding maar men heeft deze niet in de dienstregeling verwerkt. De vervallen haltes worden nu dus per rit apart opgeheven, maar de vervangende halte wordt niet vermeld.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Tuurlijk wel. Gewoon in de software inbouwen dat het niet omgeroepen moet worden. Alleen lijken de omstandigheden zoals Bemined ze beschrijft daar niet zo succesvol voor :)MetroRET schreef:Maar zoiets lijkt mij simpelweg niet uit de afroepen te halen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik zie eigenlijk altijd wel reisinformatie over ritten die vervallen. Vaak wordt er dan vermeld dat er een rit is uitgevallen en dat er rekening gehouden moet worden met extra reistijd. De rit die dan daadwerkelijk uitvalt wordt dan niet weergeven (met regelmaat gezien).Bemined schreef:Links uitstappen is dus nu ook op basis van het daadwerkelijke perronspoor? Dat zou wel een mooie verbetering zijn, dat ging namelijk nogal eens fout bij werkzaamheden tot nu toe. Ook op eindpunten zoals De Akkers wil het aankomstspoor nog wel eens afwijken van de dienstregeling.
Wat ik tot nu toe nog mis in de reisinformatie van de metro is rituitval, daar lijkt nog geen verbetering in te zijn, ik zie nog altijd geen reisinformatie verschijnen over (gedeeltelijk) vervallen ritten. Dat was altijd een van de grootste problemen bij verstoringen, de reisinformatie die tegen beter weten in metro's bleef aankondigen die al lang opgeheven waren.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Om even de mogelijke verwarring weg te nemen: je bedoelt 6 stellen per week?MetroRET schreef:Werd uitgetest op de 5417-5412-5414 en sinds 4 weken wordt het uitgerold over de rest van de 5300- & 5400-serie met gemiddeld 6 rijtuigen per week.
Inmiddels zit men op 33 van de 81 rijtuigen.
Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt, dus 1 stel heeft 2* of 3** rijtuigen.
*5000- t/m 5400-serie
**5500- t/m 5700-serie
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ja, zo bedoel ik het inderdaad.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Ik vermoed dat je op het perron zelf bedoeld? Het ging hier om de reisinformatie onderweg, dus in de voertuigen zelf of via de app. De app toont vervallen ritten bij de metro als rijdend zonder actuele status, eventueel met een losse tekstmededeling dat er vertraging is. Bij bus en tram wordt een uitgevallen rit wel doorgestreept in de apps.010jongen schreef:Ik zie eigenlijk altijd wel reisinformatie over ritten die vervallen. Vaak wordt er dan vermeld dat er een rit is uitgevallen en dat er rekening gehouden moet worden met extra reistijd. De rit die dan daadwerkelijk uitvalt wordt dan niet weergeven (met regelmaat gezien).
Je bent de eerste die ik rijtuig met bak zie verwarren, met 'rijtuig' wordt altijd het geheel bedoeld bij metro's en trams.Meltrain schreef:Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Vanmiddag kwam ik tot een nieuw dingetje tegen in de PinfoS.
Door een verstoring bij metrostation Poortugaal werd daar enkelspoor gereden.
Doordat wij nog op de tegenmetro moesten wachten werd dit dmv een automatische afroep kenbaar gemaakt naar de reiziger, iets wat vermoedelijk bij de PinfoS-installatie betrokken is, net zoals het omroepen van buitendienst metro's om kenbaar te maken dat deze metro niet is bestemd voor reizigers én in spits dat er geen fietsen in mee mogen.
Dat werkt zoveel beter dan het slecht verstaanbare stemmetje van de desbetreffende bestuurder.
Door een verstoring bij metrostation Poortugaal werd daar enkelspoor gereden.
Doordat wij nog op de tegenmetro moesten wachten werd dit dmv een automatische afroep kenbaar gemaakt naar de reiziger, iets wat vermoedelijk bij de PinfoS-installatie betrokken is, net zoals het omroepen van buitendienst metro's om kenbaar te maken dat deze metro niet is bestemd voor reizigers én in spits dat er geen fietsen in mee mogen.
Dat werkt zoveel beter dan het slecht verstaanbare stemmetje van de desbetreffende bestuurder.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Echt?Bemined schreef:Je bent de eerste die ik rijtuig met bak zie verwarren, met 'rijtuig' wordt altijd het geheel bedoeld bij metro's en trams.Meltrain schreef:Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt
Bij trams kende ik het begrip wel, maar dan slaat het alsnog op ongelede eenheden. Bij de moderne gelede tram wordt volgens mij meestal over "stel" gesproken.
Bij de metro, die vaak gekoppeld rijdt en dan uit meerdere stellen bestaat, kende ik het gebruik van het woord "rijtuig" nog niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Op de tramhaltes op Rotterdam Centraal zijn grote letterborden geplaatst, vanaf de stationshal gezien heten de perrons nu A t/m D.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Bedoel je die vierkante bordjes bovenop de haltepaal of bedoel je iets anders?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
De term 'rijtuig' wordt nog steeds gebruikt voor gelede trams/metrovoertuigen. Ook op de site van de RET bijvoorbeeld. Ik heb wel het idee dat het vooral een Rotterdamse gewoonte is.Meltrain schreef:Echt?Bemined schreef:Je bent de eerste die ik rijtuig met bak zie verwarren, met 'rijtuig' wordt altijd het geheel bedoeld bij metro's en trams.Meltrain schreef:Met "rijtuig" wordt meestal bak bedoelt
Bij trams kende ik het begrip wel, maar dan slaat het alsnog op ongelede eenheden. Bij de moderne gelede tram wordt volgens mij meestal over "stel" gesproken.
Bij de metro, die vaak gekoppeld rijdt en dan uit meerdere stellen bestaat, kende ik het gebruik van het woord "rijtuig" nog niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Het enkelspoorbedrijf en keren van lijn E op Beurs lijkt vandaag een beetje mislukt te zijn, de RET meld nu op de website het volgende:
Naar goed RET gebruik is het een beetje cryptisch neergezet, de werkzaamheden waren immers gepland, maar de overstap op Rotterdam Centraal niet. Het eerder genoemde probleem met opgeheven ritten treed nu opnieuw op, de RET app blijft lijn E aankondigen tot en met Beurs.Door werkzaamheden bij de metrostations Leuvehaven en Wilhelminaplein wordt op lijn E in beide richtingen er niet gereden tussen Rotterdam Centraal en Beurs / Slinge v.v. Houd rekening met een extra reistijd tot 15 min. Stap over op Rotterdam Centraal op metro D.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat je op Rotterdam Centraal moet overstappen, wordt steeds al omgeroepen.
Sinds de werkzaamheden gisteren zijn verplaatst naar de andere kant van de stations, lopen metro's flinke vertragingen op. Geen idee waarom dat eerder niet zo was!
Sinds de werkzaamheden gisteren zijn verplaatst naar de andere kant van de stations, lopen metro's flinke vertragingen op. Geen idee waarom dat eerder niet zo was!
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Men rijdt nu een langer stuk enkelspoor, bij fase 1 kon men nog gebruik maken van de overloopwissels die nog over zijn van de oude aansluiting naar de remise Hilledijk, in fase 2 kan dat niet want die wissels liggen maar in een richting. Daar heeft men zich blijkbaar een beetje op verkeken.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Dat bedacht ik me later ook. Er wordt nu enkelspoor gereden bij Rijnhaven, Wilhelminaplein en Leuvehaven.
Metro D rijdt nu nog maar eens per 15 min. Vrij dramatisch, zeker in de spits...
Metro D rijdt nu nog maar eens per 15 min. Vrij dramatisch, zeker in de spits...
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: za 17 mei 2014, 20:23
Re: Alledaagse gebeurtenissen in en om Rotterdam
Metrolijn D rijdt met een hele rare interval in de spits. Maar in ieder geval iedere 8 minuten proberen ze een metro te laten rijden. In ieder geval geen 15 minuten in de spits, 100% zeker, heb er gisteren gebruik van gemaakt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 134 gasten