Concept-vervoerplan GVB 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

@trolly: Heus? :')

Enfin.

Een manier om de varianten wat objectiever te wegen is punten toekennen aan extra minuten door lagere frequenties, extra overstappen en extra reistijd. Andersom ook: bonuspunten voor kortere wachttijden, minder overstappen en kortere reistijden. Doe dat voor iedere denkbare reis tussen twee stations en weeg dat met het aantal reizigers op die relatie. Dan heb je als uitkomst een getal dat de beste cq 'minst slechte' variant vanuit de beleving van de reiziger vertegenwoordigt.

Maar goed, er zullen meer factoren van belang zijn. Naast reizigersbeleving en benodigd materieel zal ook politiek meespelen. Vooral om dat laatste verwacht ik dat de Gaasperplasshuttlevariant het niet zal halen.
Laatst gewijzigd door Alargule op wo 19 okt 2016, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Eindpunt Spaklerweg is het goedkoopst. Een tram Amstel - Zuid is natuurlijk niet noodzakelijk maar kan best eenvoudig gerealiseerd worden als de keerlus van station Zuid al bijna naast die van lijn 4 komt te liggen. Ik heb het idee dat die verbinding ook te belangrijk wordt gemaakt alleen maar om nog enigzins te verbloemen dat er heel veel niet deugt aan het Amstelveenlijnverhaal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Ga dan, desnoods alleen op werkdagen overdag, door naar Weesperplein voor een verbinding met de universiteit.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Als je het toch al gaat mengen door het verkeer naar CS, rij dan gewoon door naar CS.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door sneltram »

JWM schreef:Ik mis eigenlijk een vijfde variant:

Isolatorweg - Spaklerweg
Isolatorweg - Gein
CS-Gein
CS-Gaasperplas

Heb je overal twee lijnen rijden behalve op de Gaasperplastak. Dat komt het meest overeen met de aantallen in dat plaatje. Alle relevante verbindingen worden ook rechtstreeks aangeboden op Zuid - Amstel na. Daar is ook wel iets mogelijk met een directe tram.
Dan ga ik voor variant 6:

Isolatorweg - Gaasperplas
Isolatorweg - Spaklerweg (alleen spits)
CS - Gein (dubbele frequentie van de andere twee lijnen)

Complete ontvlechting, dus robuust. En de frequenties komen overeen met de dikte van de vervoerstromen in het plaatje. Alleen naar Gaasperplas moet ja vanaf CS overstappen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Wat is het voordeel van ontvlechten nog in deze variant? Bij een dubbele frequentie op CS - Gein kan net zo goed de helft van de metro's vanaf CS naar Gaasperplas afbuigen zodat er vanaf de Ringlijn naar Gein gereden kan worden.
sneltram
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door sneltram »

Minder impact van verstoringen. Gelukkig heeft het GVB die nooit. :twisted:
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

Kun je ook niet de bestaande situatie houden met 3 lijnen tussen CS en Spaklerweg, maar de huidige lijn 51 doortrekken van Zuid naar Isolatorweg? Ook de westelijke stations van de ringlijn krijgen op die manier een snellere verbinding met CS.

Verder vroeg ik me af, of de route van de museumtramlijn gebruikt kan worden voor een reguliere lijn?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

In theorie wel, maar als je er echt een reguliere lijn van wil maken moet je wel heeeel veel aanpassen aan die lijn. Het is ook nog maar te bezien hoeveel vraag ernaar is, er loopt parallel al een hele shitload aan buslijnen langs en je ligt relatief perifeer hoewel er wel wat scholen langs de lijn schijnen te zitten. Het zou leuk zijn hoor maar haalbaar?
Ik doe ook maar wat
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door paolie »

Een middelbare school en een ROC inderdaad. En het Amstelveense Raadhuis zou eindelijk een keer fatsoenlijk bereikbaar zijn. KLM hoofdkantoor ligt ook op redelijke loopafstand.
hups
Berichten: 8
Lid geworden op: wo 19 okt 2016, 19:18

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door hups »

Dat er een Oost-West gedachte achter deze plannen zit snap ik wel, maar dat dan lijn 14 over de Dam gaat verdwijnen snap ik niet.
Dat is een Oost-west verbinding die er al is. Zitten de ondernemers rond de dam hier achter? Meer ruimte voor terrassen? Het argument meer ruimte voor de voetganger gaat nl niet op want vrijwel elke vierkante meter stoep die er bij komt wordt weer ingepikt door de horeca. :cry:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Ik snap dat de vervoersvraag tussen Holendrecht en Amsterdam Centraal groter is dan tussen Gaasperplas en Amsterdam Centraal, maar volgens mij wordt hier volledig voorbij gegaan aan het feit dat er ook sprinters rijden op het traject Amsterdam Holendrecht-Amsterdam Centraal, waarbij een doorgaande metroverbinding in mijn ogen eerder luxe dan noodzaak wordt, terwijl voor Gaasperplas geldt dat er geen andere verbinding naar Amsterdam Centraal is. Zelfs niet vanuit Diemen Zuid (dat is teruglopen naar Diemen Centraal of iets met tram 9).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Er liggen meer stations tussen Van der Madeweg en CS, waarvan alleen Amstel ook metrobediening heeft. Daarnaast: als je de aansluiting op Van der Madeweg op de 54 direct maakt, moet dat qua reistijd ook weinig uitmaken.

Je zou er in het shuttlescenario zelfs voor kunnen pleiten met enkele CAF'jes 18 keer per uur in de spits en 12 keer overdag te rijden. Korte wachttijden, afwisselend directe aansluitingen op Van der Madeweg op de 50 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Vinny »

Je bent het wel met me eens dat de verslechtering voor reizigers vanuit de Gaasperplastak groter is met het vervallen van de directe metrolijn dan dat de verslechtering vanuit de Geintak is. Bovendien zijn de meest populaire bestemmingen natuurlijk Amstel en Centraal. Er moet eigenlijk niemand naar de Wibautstraat bijvoorbeeld, dat station is er alleen voor de reizigers uit de omgeving zelf. Die kunnen ook toe met een ficitieve metrolijn Spaklerweg - Amsterdam Centraal.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Alargule »

Ik sta ook bij geen van de scenario's te springen hoor. Ieder heeft zijn voors en tegens; zie ook mijn eerdere uiteenzetting.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Ik heb liever 10x/u een verbinding met overstap dan 6x/u een rechtstreekse. Maar ja, Nederlanders zijn nou eenmaal panisch voor overstappen.. Ik heb in Deventer wel eens iemand aan het loket gehad die naar Amsterdam C wilde, maar niet wilde overstappen én niet met de Pimpel meewilde. Tsja, dan heb je in plaats van elk half uur slechts elke 2 uur een trein :P
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

Ardan schreef:Ik heb liever 10x/u een verbinding met overstap dan 6x/u een rechtstreekse. Maar ja, Nederlanders zijn nou eenmaal panisch voor overstappen.
Weet iemand waarom? Als je kreupel bent snap ik het, maar anders is die 100 meter lopen toch niet zo'n probleem lijkt me.

Oh, en wat is de Pimpel? Gezien de andere betekenis ga ik het niet googlen. :X
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

Staat gewoon op de wiki :Y
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Chrysa »

Ah, bedankt :D
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door IC140 »

Is 18x per uur in de tunnel wel mogelijk met Save-Haven? Dan kunnen we wat mij betreft gewoon de huidige lijnvoering met lijn 51 naar Isolatorweg i.p.v. Amstelveen rijden, maar dan ook in de spits 6x per uur. Met de extra capaciteit van M5 en de extra capaciteit op de westelijke ringlijn door lijn 51 moet dat volgens mij prima passen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JWM »

Chrysa schreef:Oh, en wat is de Pimpel? Gezien de andere betekenis ga ik het niet googlen.
Zo zeg, dit mag zo door naar het blunder topic. En dan niet eens zelf op het idee komen het op te zoeken op de Wiki :X
hups schreef:Dat er een Oost-West gedachte achter deze plannen zit snap ik wel, maar dat dan lijn 14 over de Dam gaat verdwijnen snap ik niet.
Dat is een Oost-west verbinding die er al is. Zitten de ondernemers rond de dam hier achter? Meer ruimte voor terrassen? Het argument meer ruimte voor de voetganger gaat nl niet op want vrijwel elke vierkante meter stoep die er bij komt wordt weer ingepikt door de horeca. :cry:
Naast de ruimte op de Dam speelt denk ik ook de kruising achter het paleis een rol. De 14 maakt daar een alles overkruisende slinger die capaciteit vreet in een verkeerslichtenregeling.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Ardan »

IC140 schreef:Is 18x per uur in de tunnel wel mogelijk met Save-Haven?
Ik las eens dat het daar tot 20 of 22 kon? In ieder geval wel iets minder dan de 24 van nu.
Ik doe ook maar wat
JHPart
Berichten: 46
Lid geworden op: za 17 sep 2016, 19:06

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door JHPart »

In veel steden proberen ze net de frequentie van de metro op te drijven tot het maximaal mogelijke. In Brussel is er tijdens de spits op de Oost-Westlijn een metro om de 2 minuten en 30 seconden, of 2,5 minuten. Mogelijk is het voor het moment iets minder door het verlies van metrovoertuigen door de aanslagen, maar in de toekomst wil men naar een 2 minuten dienst door het automatiseren van het besturingssysteem. Op lange termijn wordt het mogelijk een metro om de 90 seconden, als de lijn volledig geautomatiseerd is en zonder bestuurder rijdt.
Ik vind het gek, dat dit in Amsterdam niet kan, ondanks de toenemende vraag. De nieuwe metrostellen zijn vermoedelijk wel voorzien op automatische besturing.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door trolly »

JHPart schreef:Ik vind het gek, dat dit in Amsterdam niet kan, ondanks de toenemende vraag. De nieuwe metrostellen zijn vermoedelijk wel voorzien op automatische besturing.
Dat is een van die raadsels die alleen in Amsterdam kunnen. Als de NZL rijdt kan er (voor zover ik weet, en misschien met wat kleine aanpassingen) in principe op het hele net automatisch gereden worden, en zijn de treinen daar ook geschikt voor. Het enige argument tegen is dat er geen perrondeuren zijn, maar er zijn ook geen plannen die te plaatsen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Concept-vervoerplan GVB 2018

Bericht door Wievank »

Het grootste obstakel in Amsterdam is het keren op het Centraal Station.
Daar zijn maar 2 sporen, en bij het GVB weten ze de diensten niet op orde te houden als de bestuurder niet met dezelfde metro terug gaat. Hierdoor is er een groot gebrek aan perroncapaciteit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten