Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door ArrivaBas »

Meltrain schreef:
trolly schreef:Het verheugt me
trolly schreef:verheugd het me,
Erg consequent ben je ook niet. :N
Maar in elk geval is 1 van de 2 goed. :D
dylanwild94 schreef:Dan waad je je toch op glad ijs blijkt.
? :?
Laten we gewoon concluderen dat Ne'erlands een tamelijk lastige taal is (A) . Het schijnt ook na Chinees de moeilijkste taal te zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door JWM »

Hoe kom je daar nu weer bij? Ik vind Nederlands by far de makkelijkste taal. Met Engels of Duits heb ik meer moeite.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Suus »

Ik denk dat het sowieso heel moeilijk is om objectief vast te stellen wat de moeilijkste taal is, maar ik denk niet dat het Nederlands in de top vijf staat. Spelling volgt hier redelijk nauwkeurig de uitspraak, er zijn sinds de jaren '30 geen naamvallen meer en de taal bevat vrij weinig verbuigingen. Voorzetsels en hulpwerkwoorden hebben we wel veel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8835
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door ArrivaBas »

JWM schreef:Hoe kom je daar nu weer bij? Ik vind Nederlands by far de makkelijkste taal. Met Engels of Duits heb ik meer moeite.
Ik zal je verklappen dat het van een willekeurig weetjesaccount op Instagram komt, waarmee ook gelijk de gelijk de geloofwaardigheid ten onder gaat. :P
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Eigenlijk is geen enkele taal moeilijk of makkelijk te noemen, het is maar net met welke taal je bent opgegroeid. Wel is het zo dat andere talen binnen je taalgebied (Nederlands is van oorsprong een Germaanse taal) relatief makkelijker aan te leren zijn dan talen die buiten het (oorspronkelijke) taalgebied vallen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Suus schreef:Ik denk dat het sowieso heel moeilijk is om objectief vast te stellen wat de moeilijkste taal is, maar ik denk niet dat het Nederlands in de top vijf staat. Spelling volgt hier redelijk nauwkeurig de uitspraak, er zijn sinds de jaren '30 geen naamvallen meer en de taal bevat vrij weinig verbuigingen. Voorzetsels en hulpwerkwoorden hebben we wel veel.
Eens, want wie spreekt er nou pak 'm beet een taal of tien uit verschillende taalfamilies? Anders is het lastig vergelijken, en voor wie dat wel kan is elke taal een makkie.
Een van de gruwelen van het nederlands zijn merkwaardige klanken als u, uu, ui, en eu, en afhankelijk van de moerstaal van de sprekert ij/ei en i (als in kip).
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

trolly schreef:Is geweizigd in
:roll:

Looser!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door nvdw »

Dat we hier zo beroerd spellen en vervoegen is niet omdat Nederlands moeilijk is, dat is omdat mensen er te weinig moeite voor doen. Stam plus T is er al bij sinds er zoiets als een officiële spelling bestaat.

Maar in Engelssprekende landen gaat het net zo. Their schrijven waar they're bedoeld wordt en vice versa, dat gebeurt inmiddels in 'officiële' media al :(

Engels is ook niet makkelijk hoor. Probeer de nuance maar eens te leggen tussen bat, bad, bed en bet (zonder context).

Edit: schrijffout :o
Laatst gewijzigd door nvdw op do 20 okt 2016, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh)

Bericht door trolly »

nvdw schreef:Engels is ook niet makkelijk hoor.
Dat zal je mij ook niet snel horen beweren. Dat veel Nederlanders zich er enigszins in uit kunnen drukken is vooral het resultaat van overexposure, naast dat Nederlands dicht verwant aan dat linguistische verkeersongeluk is. Maar met name voor studenten waarvan de moedertaal niet europees is, moet het een nachtmerrie zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Daniel »

Nou niet alleen voor studenten. Heb op m'n werk met behoorlijk wat verschillende nationaliteiten te maken en kan wel zeggen dat een Engels sprekende Italiaan ook niet altijd even goed te volgen is.
In gevallen waarbij het van beide gesprekspartners niet de moedertaal is komen er soms ook wel bijzondere zinsconstructies langs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Daniel schreef:Nou niet alleen voor studenten.
Eigenlijk doelde ik daarmee op iedereen die probeert in onze moerstaal met ons te communiceren, zonder dat dit deze persoon al met de paplepel is ingegeven
Daniel schreef:... dat een Engels sprekende Italiaan ook niet altijd even goed te volgen is.
Italianen zijn ook wel bijzonder getalenteerd in de uitspraak van het Engels zoals het eigenlijk zou moeten klinken :shock:
Maar Nederlanders hebben dan weer die rare reflex om iedereen die probeert Nederlands te spreken in het Engels te antwoorden. Dat is gebaseerd op een stapel misverstanden.
Het is namelijk helemaal niet gezegd dat de anderstalige die taal beheerst. Bovendien is het ook niet duidelijk of de conversatie beter (of althans: met minder misverstanden) zal verlopen, en last but not least (ach, hoe rijk is onze prachtige Nederlandse taal toch), de stotterende stumpert tegenover ons probeert waarschijnlijk net dat lastige Nederlands onder de knie te krijgen, en in plaats van hem/haar daarbij geduldig te woord te staan, frustreren we zijn/haar poging, terwijl we denken deze anderstalige een gunst te doen. Dat maakt Nederlands leren niet erg makkelijk.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39179
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Daniel »

trolly schreef:Italianen zijn ook wel bijzonder getalenteerd in de uitspraak van het Engels zoals het eigenlijk zou moeten klinken :shock:
Is dat zo? Ik hoor ook genoeg Engels van Engelsen op m'n werk en dat klinkt toch echt totaal anders. En Amerikaans Engels dan natuurlijk nog weer totaal anders en met Schots accent weer net wat anders.
en last but not least (ach, hoe rijk is onze prachtige Nederlandse taal toch), de stotterende stumpert tegenover ons probeert waarschijnlijk net dat lastige Nederlands onder de knie te krijgen, en in plaats van hem/haar daarbij geduldig te woord te staan, frustreren we zijn/haar poging, terwijl we denken deze anderstalige een gunst te doen. Dat maakt Nederlands leren niet erg makkelijk.
Er zijn er ook die het gewoon niet willen hoor, ook al begrijpen ze het op zich wel. Soms ook wel vanwege het gemak.
Al levert het ook wel misverstandjes op soms als Engels van beiden niet de moedertaal is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Geert »

trolly schreef:Maar Nederlanders hebben dan weer die rare reflex om iedereen die probeert Nederlands te spreken in het Engels te antwoorden. Dat is gebaseerd op een stapel misverstanden.
Het is namelijk helemaal niet gezegd dat de anderstalige die taal beheerst. Bovendien is het ook niet duidelijk of de conversatie beter (of althans: met minder misverstanden) zal verlopen, en last but not least (ach, hoe rijk is onze prachtige Nederlandse taal toch), de stotterende stumpert tegenover ons probeert waarschijnlijk net dat lastige Nederlands onder de knie te krijgen, en in plaats van hem/haar daarbij geduldig te woord te staan, frustreren we zijn/haar poging, terwijl we denken deze anderstalige een gunst te doen. Dat maakt Nederlands leren niet erg makkelijk.
Bij mij in de buurt wonen best veel expats en die ervaren dat inderdaad als een serieus probleem. Ze hebben buttons gemaakt ("spreek Nederlands met mij") en op een gegeven moment hebben ze zelfs een wedstrijd bedacht, een ober van een restaurant in de buurt had gewonnen omdat die volgens de expats altijd geduldig was en in het Nederlands terug bleef praten.

Kortom, als 'Ollander niet altijd willen showen hoe goed je Engels denkt te spreken ;)
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Chrysa »

Maar ik wil ook Engels leren, net zoals zij Nederlands willen leren.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door baladid »

Men zegt eigenlijk, dat men een taal het beste in het land leert. Voor talen als Engels, Duits, Spaans, Frans en Italiaans klopt dat ook wel. Maar Nederlands, Zweeds of IJslands in het land te leren is best lastig – pas als je de taal op near-native speaker level beheerst spreken ze de landstaal tegen je – en soms nog niet eens dat.Zelfs ik, die toch wel een aardig mondje Nederlands spreekt – al klinkt het soms een beetje als Prins Bernhard – heb soms moeite als ik probeer Nederlands in een winken of restaurant te spreken: In gebieden buiten de randstad, die geen of vooral nationale toeristen hebben (ik noem als voorbeelden eens Hoogeveen, Rosmalen of Apeldoorn) wil het wel nog lukken, maar als je met een buitenlands/Duits accent probeert in Den Haag (vooral Scheveningen/Kijkduin), Amsterdam, Giethoorn of Ameland in het Nederlands te communiceren – geen schijn van kans.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Ardan »

Die 'servicegerichtheid' komt natuurlijk ook wel omdat wij gewoon erg goed zijn met andere talen, en dus denken 'ik pas me wel aan aan de toerist, dat is makkelijker'. Andersom gebeurt het niet; hoe verder ik over de grens ga hoe sneller men doorheeft dat ik geen Duitser ben maar no way dat ze het in een andere taal gaan proberen. Ook direct over de grens is er niemand die Nederlands met mij zou proberen te praten, sterker nog, er is zelfs geen enkele Duitse toerist in Winterswijk die Nederlands probeert dus het is er praktisch tweetalig. Of onze bereidheid andere talen te spreken een oorzaak of een gevolg is van de stugheid van anderstaligen weet ik niet..
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door ODRAIL »

In België zal een Franstalige echt geen of weinig moeite willen doen om een Nederlandstalige te willen / kunnen verstaan. Al wordt dit de laatste jaren wel iets beter :shock: :? .
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Chrysa »

Hoe is het andersom? Zijn Vlamingen daar iets coulanter in?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Ardan »

Wel iets maar het is echt niet zo dat elke Vlaming Frans spreekt, integendeel.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6031
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door AppleMoose »

Ik wil best moeite doen om iemand in een andere taal te woord te staan, mits ze het fatsoen hebben om te vragen of ik die taal ook spreek. Vooral Duitsers hebben nogal de neiging om er blindelings vanuit te gaan dat ik ook Duits spreek en beginnen gelijk een heel verhaal te ratelen. Bij dat soort types weiger ik dan ook behulpzaam te zijn.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Daniel schreef:
trolly schreef:Italianen zijn ook wel bijzonder getalenteerd in de uitspraak van het Engels zoals het eigenlijk zou moeten klinken :shock:
Is dat zo? Ik hoor ook genoeg Engels van Engelsen op m'n werk en dat klinkt toch echt totaal anders. En Amerikaans Engels dan natuurlijk nog weer totaal anders en met Schots accent weer net wat anders.
Euh... dat was ironisch, zo niet sarcastisch bedoeld. They don't have a clue, poverelli.
Chrysa schreef:Maar ik wil ook Engels leren, net zoals zij Nederlands willen leren.
Moet je doen. Ga naar de Falklands, Guernsey, Malta of Man, of een ander eiland waar ze die taal spreken. Maar probeer 'm alsjebliefd niet te leren van een Portugees of Deen die 'm gebruikt als communicatiemiddel. Behalve het "Brits Engels" en het Amerikaans (en dat zijn ook al behoorlijke generalisaties) is er nog een internationale lingo ontstaan waarin toeristen en zakenlieden elkaar te woord staan. Het is een versimpelde vorm van een rijke taal, ontdaan van vrijwel alles dat een taal leuk kan maken, om te beginnen een behoorlijke uitspraak.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10537
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door trolly »

Ronaldussen schreef:Ik wil best moeite doen om iemand in een andere taal te woord te staan, mits ze het fatsoen hebben om te vragen of ik die taal ook spreek. Vooral Duitsers hebben nogal de neiging om er blindelings vanuit te gaan dat ik ook Duits spreek en beginnen gelijk een heel verhaal te ratelen. Bij dat soort types weiger ik dan ook behulpzaam te zijn.
Doesburgse problemen. In de hoofdstad spreken niet alleen de Duitsers Engels, maar wordt je in winkels ook in toenemende maten in het Engels toegesproken. Niet door 'Ollanders die denken met een toerist te doen te hebben, maar door bloody foreigners. Wel erg internationaal hoor, maar inderdaad soms wel ergerniswekkend. Leer ons stomme taaltje, sufferds!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Ardan »

trolly schreef:alsjebliefd
In dít topic nog wel. Pek en veren! Galg en rad!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Ardan »

trolly schreef:
Ronaldussen schreef:Ik wil best moeite doen om iemand in een andere taal te woord te staan, mits ze het fatsoen hebben om te vragen of ik die taal ook spreek. Vooral Duitsers hebben nogal de neiging om er blindelings vanuit te gaan dat ik ook Duits spreek en beginnen gelijk een heel verhaal te ratelen. Bij dat soort types weiger ik dan ook behulpzaam te zijn.
Doesburgse problemen. In de hoofdstad spreken niet alleen de Duitsers Engels, maar wordt je in winkels ook in toenemende maten in het Engels toegesproken. Niet door 'Ollanders die denken met een toerist te doen te hebben, maar door bloody foreigners. Wel erg internationaal hoor, maar inderdaad soms wel ergerniswekkend. Leer ons stomme taaltje, sufferds!
Kan best een grensstreek-dingetje zijn (hoewel ik Doesburg toch niet echt meer als grensstreek reken, zal voor een Randstedeling natuurlijk anders zijn), maar zodra ik de grens overga ga ik niet eens proberen me in het Nederlands verstaanbaar te maken. In het grensdorp spreken ze het wel maar verder echt niet.

Om mezelf tegen te spreken: in het Poolse grensdorp Słubice sprak ik ook Duits, omdat ik geen woord Pools spreek en er superveel Duitsers komen. Maar je wordt wel als tweederangs aangekeken.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Neuk die mier! (Of: mijn mede-forummer kennie spellûh) #2

Bericht door Suus »

Als rasechte Randstedeling verklaar ik Doesburg geen grensstreek. Daarvoor ligt het aan de verkeerde kant van de spoorlijn Zevenaar - Winterswijk. Bovendien is Doesburg een bolwerk van de Koninklijke Landmacht en dus heel erg Nederlands.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 86 gasten