OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Zelfs het ontbreken van een er naartoe leidend spoor verhindert OBIS nog niet te verkondigen dat de 1718 op spoor 8 aankomt in Utrecht. Da's in werkelijkheid spoor 4 dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Geert »

Volgens mij laat OBIS bij spoorwijzigingen alsnog het geplande aankomstspoor zien, dat was me al eerder opgevallen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Het geplande spoor is juist 4 deze week, spoor 8 wordt dan ook als spoorwijziging (rood) weergegeven.
Ze hebben het ooit vanuit de richting Amersfoort goed gekregen maar toen werden juist vanuit Gouda verkeerde sporen getoond. Lijkt op problemen door het opknippen van series.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Etienne »

Wordt er voor de omroep voor een thalys tegenwoordig een apart toontje gebruikt? Bij de omroep van de Thalys naar Lille Europe, die overigens 62 minuten te laat was hoorde ik een ander geluidje als normal wordt gebruikt.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Suus »

Op Rotterdam Centraal? Daar komt inderdaad wel eens een of ander raar xylofoondeuntje voorbij bij Thalys-omroepen, maar ik weet dus niet of het structureel is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Etienne »

Inderdaad op Rotterdam Centraal, want voor de Thalys van 08:58 klonk hetzelfde deuntje voor de omroep dat die 10 minuten te laat was.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Zelfs het ontbreken van een er naartoe leidend spoor verhindert OBIS nog niet te verkondigen dat de 1718 op spoor 8 aankomt in Utrecht. Da's in werkelijkheid spoor 4 dus.
Op de schermen heb ik de geplande aankomstsporen nog niet gezien deze week, maar de conductrice riep gisteren wel om dat we op spoor 8 zouden aankomen.
Net zoals dat ik deze week al twee keer heb meegemaakt dat bij vertrek uit Rotterdam werd omgeroepen dat het de Intercity naar Rotterdam Alexander, Gouda, Utrecht Centraal, Amersfoort, <knip> en Enschede was.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Achja, dat staat ook zo op de borden... volgens mij is een IC "Rotterdam C. - Rijdt niet verder dan Utrecht C."/"Den Haag C. - Rijdt niet verder dan Utrecht C." gewoon een IC naar Utrecht Centraal, maar blijkbaar wilde men de boel voor een hele week nog niet aanpassen.
Tuffy heeft het in Utrecht ook best druk omdat zo'n beetje alles daar als spoorwijziging gezien wordt en er nogal wat treinen op andere sporen vertrekken deze week. Dat heeft wel als nadeel dat eventuele uitzonderingen op de uitzonderingen wat minder goed opvallen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Durashift »

Ik was vanmiddag ff op Utrecht Centraal, als bezoeker. Ik stond toevallig even een TBP te bekijken.. er stonden 6 delen met verstoringsinformatie onderin het scherm. Eén ervan ging over een stremming door een defecte trein. Volgens mij richting Arnhem... Het bericht sloot af met 'Wij houden u op de hoogte'..

Uh? Wordt dat tegenwoordig bij een verstoringsmelding met 'onduidelijke eindtijd' expliciet toegevoegd?
Het lijkt mij toch een minimale verplichting dat de NS de reiziger op de hoogte houdt van verstoringen..
Naar mijn idee is het een loze toevoeging... voor iets dat je gewoon mag verwachten.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Mikos »

Dat wordt getoond op het moment dat de eerste melding van een verstoring binnenkomt. Dat is ook wat Tuffy direct bij het bekend worden van een verstoring omroept: "Dit is een bericht voor reizigers tussen/naar [station A] en [station B]. Door [oorzaak] rijden er minder/geen treinen naar [station]. Wij houden u op de hoogte."

Het heeft dus niets met verwachtingen of verplichtingen te maken, maar met 'Dit is vers van de pers, we kunnen er nu nog niet meer over vertellen, maar zodra we iets weten, hoort u dat van ons'.

En je stond niet te kijken naar een TBP (die hangen namelijk zoals de afkorting ook zegt boven het perron: Trein Beeld Perron), maar naar een TB7, 14 of 21, waarbij het getal staat voor het aantal te tonen treinen (ieder beeldscherm toont er oorspronkelijk 7). Alleen de TB's tonen verstoringsinformatie, de TBP's enkel de van dat perron vertrekkende trein en die erna komt of hoort te komen, maar van een ander spoor vertrekt of niet rijdt.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Durashift »

Bedankt voor je uitleg en verbetering, Mikos.
Ik had mijn opmerking dus ook in het smoezentopic van Tuffy kunnen plaatsen. :wink:
Mikos schreef:(..)

Het heeft dus niets met verwachtingen of verplichtingen te maken, maar met 'Dit is vers van de pers, we kunnen er nu nog niet meer over vertellen, maar zodra we iets weten, hoort u dat van ons'.

(...)
Ik kan mij zeker voorstellen dat bij een defecte trein in eerste instantie ook niet meer te vertellen is dan dat het spoor gestremd en er al dan niet vervangend vervoer beschikbaar is.. Waar ik op doel is dat het, als reizigers (toeschouwer) volgens mij ietwat vreemd overkomt dat de NS belooft de reiziger op de hoogte te houden. Dat is, naar mijn idee, een kerntaak van het reizigersinformatiesysteem. Als er dus meer te vertellen is over de storing, zal NS 'automatisch' met nadere info richting de reiziger komen.. daar hoeft, wat mij betreft, geen belofte aan vooraf te gaan.

Kan ook tegen de NS werken indien onverhoopt geen opvolging aan de belofte wordt gegeven.. Dan wordt er ineens een 'afspraak' niet nagekomen.. :?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Mikos »

Die opvolging komt in principe automatisch, ongeacht het verloop van de verstoring. Als de pleuris uitbreekt, komt Tuffy met een vervolgomroep waarin wordt medegedeeld dat er niks rijdt en reizigers wordt geadviseerd om te reizen via [station]. Dat bericht verschijnt dan ook in de verstoringenblokjes.

Als het allemaal mee blijkt te vallen en de verstoring kort na het doorkomen ervan weer is opgelost, roept ze om dat de beperkingen tussen [station] en [station] voorbij zijn en verschijnt ook dat in de verstoringenblokjes.

Als alternatief voor 'We houden u op de hoogte' had er gekozen kunnen worden voor 'Later meer', 'Zodra we meer weten hoort u dat van ons' of 'Houdt u de omroep in de gaten'. Maar dat komt allemaal neer op hetzelfde. Persoonlijk vind ik 'We houden u op de hoogte' wat persoonlijker. Het blijft een vervelende situatie als het jouw traject betreft, maar het geeft net een klein beetje mee dat we je niet zullen vergeten.

Maar goed, dat ben ik. Zo heb ik ooit eens (Opa vertelt) op het perron gestaan toen er door Arie Leeman werd omgeroepen dat er 'komend weekend' door werkzaamheden bussen reden in plaats van treinen. Vooral de laatste zin "Houdt u rekening met een extra reistijd van ongeveer 30 minuten" kwam over alsof hij naast me stond en het persoonlijk aan me vertelde. Ondanks dat het een hele algemene zin is, vond ik vooral zijn manier van inspreken heel persoonlijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Ardan »

Wauw, Arie ziet er wel heel anders uit dan ik me had voorgesteld!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:Als alternatief voor 'We houden u op de hoogte' had er gekozen kunnen worden voor 'Later meer', 'Zodra we meer weten hoort u dat van ons' of 'Houdt u de omroep in de gaten'. Maar dat komt allemaal neer op hetzelfde.
"Later meer" werd wel gebruikt maar zie je opeens veel minder nadat een foto van een ARGOS-bord met die tekst ongelukkig gebruikt massaal gedeeld werd op de sociale media. Was iets als "Seinstoring: minder treinen Tilburg - Breda. Later meer" :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Hebben ze na een week of twee een keer de DRIP bij halte Europaplein Noord in Utrecht goed aangesloten (de straat is er nog 'n keer voor opengebroken), geeft het ding alleen maar statische tijden weer.
Hoewel 'ie allicht ook gewoon wat moeite heeft met tijden inschatten door dat onvoorspelbare negenoog op de busbanen die op het Europaplein uitkomen. Gister nog een bus gehad die als gevolg daarvan minutenlang over 0 minuten zou vertrekken, al blijven ritten er wel vaker met vertrek over 0 minuten op staan ookal zijn ze in de praktijk al vertrokken.
Al verdween de 74 die ik vanmiddag had dan weer al van het bord nog voor 'ie van de voorgaande halte vertrokken was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Geert »

Daniel schreef:"Later meer" werd wel gebruikt maar zie je opeens veel minder nadat een foto van een ARGOS-bord met die tekst ongelukkig gebruikt massaal gedeeld werd op de sociale media. Was iets als "Seinstoring: minder treinen Tilburg - Breda. Later meer" :mrgreen:
Die tekst is niet aangepast hoor. Alleen zie je 'Later meer' niet zo lang, dat komt echt alleen in de allereerste fase van een verstoring voor. Op het moment dat de versperringsmaatregelen gekozen zijn worden die weergegeven en gaat 'later meer' dus weer weg. Per storing staat het dus vaak maar een paar minuten, en je ziet het alleen op de ARGOS.

Arie had inderdaad wel een fijne omroepstem ja. Hoewel ik 10 jaar terug die bandjes over roken en zakkenrollers wel kon dromen...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door ODRAIL »

Die bandjes over zakkenrollers hoor je bijna nooit meer. Terwijl ze nog best actueel kunnen zijn. Zeker bij grote drukte op stations.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Wubbo »

Ik hoor ze nog regelmatig. Alleen niet meer van Arie, maar van een willekeurige andere omroep(st)er.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Wel een vaste per VL-post volgens mij, ik hoor althans wel vaak dezelfde stem die omroep doen in Utrecht. En in Amersfoort dan weer een andere, daar veelal dezelfde als die ook de bandjes met werkzaamhedeninfo inspreekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Geert »

Toen Arie de laan uit werd gestuurd zullen ze op elke post wel wat setjes met standaardbandjes hebben opgenomen. Extra controle is er ook zo eentje.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Etienne »

Veolia in Delft was voor de verandering verkeerd geïnformeerd over wegwerkzaamheden. Ik was met Delftse Chauff mee op een dienstje met lijn 60 en bij de halte Defensie werden rond 18:45 de hekken alvast aan de weg gezet. Veolia was echter verteld dat de werkzaamheden pas om 20:00 begonnen :!: en voor de volgende rit had Delftse Chauff alvast aan de tegenligger doorgegeven dat hij alvast moest om gaan rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door dylanwild94 »

Vandaag op Utrecht centraal stond spoor 12 zo rond de klok van kwart over 10 de intercity van 22:17 aangegeven op de TBP's. Alleen een trein weergeven die niet rijdt is wel weer jammer.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Hmm da's wel een aparte in de reisinfo... ik keek net in de historie op OVtijden.com en daar wordt die trein gewoon als rijdend weergegeven. Echter na aanklikken ervan was in de complete routestrip te zien dat 'ie tussen Utrecht en Gouda was opgeheven.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door dylanwild94 »

Die trein heeft echt niet gereden en bleef ook op de borden staat tot dat de sprinter uit Den Haag Centraal binnen kwam. De volgende ic reed wel stampvol vanaf Utrecht weg en stampvol vanaf Rotterdam Centraal weg. Het was namelijk ook maar een icm3'tje. :X
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door webguy »

Daniel schreef:Het geplande spoor is juist 4 deze week, spoor 8 wordt dan ook als spoorwijziging (rood) weergegeven.
Ze hebben het ooit vanuit de richting Amersfoort goed gekregen maar toen werden juist vanuit Gouda verkeerde sporen getoond. Lijkt op problemen door het opknippen van series.
Het aankomstspoor op het laatste station is nooit actueel. Als de serie dus geknipt is, weet systeem dus niet waar trein actueel aankomt.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten