Brabant: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door ArrivaBas »

Ik kwam vanmiddag een nieuwe Citea SLFA van Hermes tegen op een oplegger. De vrachtwagen reed op de A2 naar Maastricht. Weet iemand meer?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

Volgens mij gaat bus 310 uitbreiden (in 2017).
Dan zijn er ook plannen om hoogwaardiger materieel in te zetten en lijn 111 gaat niet meer rijden in de weekenden.
http://internetbode.nl/steenbergen/busl ... dag-299577

Wacht even. Ik lees terug in een andere forum en daar staat het al. Hier is de link voor de gene die het niet weten.
viewtopic.php?t=12676
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Mr-W »

Toch heeft Veraart een aantal vragen over deze ontwikkelingen. Zo wil het burgerraadslid weten wat de huidige gemiddelde en de maximale bezetting van buslijn 111 is op maandag tot en met vrijdag per rit. Ook vraagt Veraart aan het college om expliciet na te gaan wat de mogelijkheden zijn om voor bus 111 wat minder omvangrijke bussen in te zetten. “Hierdoor zou de verkeersdrukte op de Burgemeester Van Loonstraat verder kunnen afnemen.”
Volgens mij wil deze politicus vooral de bus uit zijn straat hebben?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door OmniLezer »

Wauw, nu je het zegt....
Dan kan hij toch een verzoek of klacht indienen bij Arriva zodat de bussen uit zijn straat verdwijnen. Dan kan Arriva toch alleen bus 214 en 614 laten rijden in plaats van lijn 111 in het weekend weg te werken.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jurre »

Laatst werd me uitgelegd dat als er een streekbus op een stadslijn rijdt, dit gewoon gepland kan zijn. Echter telt lijn 6 in Tilburg doordeweeks 5 gesloten omlopen, dus als daar een streekbus op komt is dat een afwijking? Had toevallig vandaag zowel heen als terug de 8922 op deze lijn. Verder zag ik nog Ambassador 8229 op Volans-lijn 300, en zowel 's morgens als 's middags streek Citea 8901 op lijn 1. Ook reed er op lijn 801 een paarse TCR Integro. Toen deze rond 18.15 op station Tilburg aankwam, stonden de gangpaden van voor tot achter helemaal vol. Lijkt me niet echt wenselijk met zo'n lijn.

Tot slot, wanneer wordt het nieuwe busstation bij Spoorzone in gebruik genomen? Het huidige busstation puilt echt compleet uit, er wordt echt bijna continu iemand tot moes gereden (telkens niet de schuld van de chauffeur overigens).
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door huibf »

Jurre schreef:Tot slot, wanneer wordt het nieuwe busstation bij Spoorzone in gebruik genomen? Het huidige busstation puilt echt compleet uit, er wordt echt bijna continu iemand tot moes gereden (telkens niet de schuld van de chauffeur overigens).
Overdrijven is ook een vak. Ik zie nauwelijks berichten in BNde Stem over dodelijke ongelukken. Laat staan een aanrijding.
Kom eens kijken in Eindhoven om 8.00 tot 8.30 of om 17.00 uur.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Jurre schreef:zowel 's morgens als 's middags streek Citea 8901 op lijn 1.
De 8901 is een speciaal aangepaste bus voor een chauffeur. Als die betreffende chauffeur dan op de stadsdienst moet rijden komt die bus op de stadsdienst terecht.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Het busstation in de Spoorzone zal pas vanaf december volgend jaar in gebruik worden genomen.
🍉
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Ja, het busstation bij het station is krap, maar toch lukt hij mij steeds om uit het vak met de Volans Volvo uit het vak te rijden Als er een bus tegenover mij staat. Het past dus allemaal net wel.

Beter een bus dan geen bus toch?
Volgens mij ga je er niet op achteruit als een streekbus in de stad rijdt.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door bartjemestrom »

Michael schreef:De 8901 is een speciaal aangepaste bus voor een chauffeur. Als die betreffende chauffeur dan op de stadsdienst moet rijden komt die bus op de stadsdienst terecht.
Wat is er dan aangepast?
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door MdJ »

Michael, eerder in dit topic schreef:
Jurre schreef:Het gaat om de bus, een stads Citea i.p.v. een streekvariant. Ik denk dat de 8901 er wat mee te maken heeft, deze streek Citea zag ik de hele middag op de stadsdienst van Tilburg.
De 8901 is een mutatiebus (heeft zowel rechts als links een gas- en rempedaal zitten) voor een chauffeur die op de stadsdienst van Tilburg rijdt. Is dus planmatig en geen afwijking.
Bij twijfel: gebruik beton.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Jurre »

Sorry, ik schreef 8901 maar dat moest 8903 zijn. En over busstation Tilburg: het is continu dat reizigers voor welke bus dan ook langs schieten, het is wachten totdat het een keer fout gaat.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door gliderfighter »

Stuur de klacht naar de gemeente Tilburg, zij zijn tenslotte verantwoordelijk voor het busstation.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Hainje »

Pfff, dat busstation is opgeleverd in december 1983, in al die jaren zijn er geen doden gevallen. :') Hoe groot is de kans nu dat het in de komende anderhalf jaar ineens tien keer fout gaat?
🍉
datm
Berichten: 609
Lid geworden op: di 04 nov 2014, 13:46

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door datm »

Ik vind het in Tilburg nog best mee vallen met de veiligheid. Ik vermoed dat er onveiliger busstations in Nederland zijn zoals het busstation in Eindhoven. Ook Den Bosch en Nijmegen vind ik onveiliger dan het busstation in Tilburg.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Het oude busstation in Breda was ook een ramp, al was het maar omdat het dak af en toe naar beneden kwam zetten. :')
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

Over het huidige busstation valt weinig te klagen :mrgreen: hartstikke veilig aangezien de kans op een mentaal in orde zijnde persoon op de paden waar de bus rijdt loopt nul komma nul is. Wel is de capaciteit van het busstation enigszins beperkt, maar ach, ik vind het wel een fijn ontwerp, net als dat IJsei bij Asd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Zo fijn is dat ontwerp niet, ik moest anderhalf jaar lang van lijn 6 naar lijn 122, dan is dat toch best een eind lopen. Verder is het allemaal wel netjes ja, maar ik had toch liever iets gezien waarbij de bussen iets dichter op elkaar stonden.

Afbeelding

Een voorbeeld: Lijn 6/12 naar de Haagse Beemden halteren op perron A. Niemand zal op CS uitstappen en teruggaan naar waar die vandaan komt, dus kan je 6/12 naar Nieuw Wolfslaar verplaatsen naar halte L. Als je dit met een paar andere lijnen doet kan je sowieso lijn 122 en 145 naar het midden toe halen, en als je het goed doet de Brabantliners en lijn 123 ook. Scheelt weer lopen.

Sowieso kunnen lijn 122 en 145 wel op dezelfde halte, dan heb je weer een bufferplek.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door SLToilet »

Voor de volgende ontwerper voor een groot busstation ergens in Nederland dus de kans om te experimenteren met vormen zodat het concept kan worden toegepast in een compactere vorm, zonder concessies te doen aan de veiligheid. :idea:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Zo fijn is dat ontwerp niet, ik moest anderhalf jaar lang van lijn 6 naar lijn 122, dan is dat toch best een eind lopen. Verder is het allemaal wel netjes ja, maar ik had toch liever iets gezien waarbij de bussen iets dichter op elkaar stonden.

Afbeelding

Een voorbeeld: Lijn 6/12 naar de Haagse Beemden halteren op perron A. Niemand zal op CS uitstappen en teruggaan naar waar die vandaan komt, dus kan je 6/12 naar Nieuw Wolfslaar verplaatsen naar halte L. Als je dit met een paar andere lijnen doet kan je sowieso lijn 122 en 145 naar het midden toe halen, en als je het goed doet de Brabantliners en lijn 123 ook. Scheelt weer lopen.

Sowieso kunnen lijn 122 en 145 wel op dezelfde halte, dan heb je weer een bufferplek.
Ik vind de huidige indeling anders prima. Alle stadsbussen aan de ene zijde en de streekbussen aan de andere zijde. Vind ik veel handiger dan alles door elkaar. Als je een stadsbus moet hebben kan je gewoon naar het ene deel en als je een streekbus moet hebben naar het andere deel. Scheelt heel wat zoeken.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

De huidige indeling is ook niet logisch, stadsbussen en streekbussen zijn gebundeld, en Volans vertrekt vanaf het midden, maar daar houdt het ook wel op met de logica, ik zie altijd mensen zoeken. Ik zal eens kijken of ik het iets duidelijker uit kan werken.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Globetrotter »

Chrysa schreef:De huidige indeling is ook niet logisch, stadsbussen en streekbussen zijn gebundeld, en Volans vertrekt vanaf het midden, maar daar houdt het ook wel op met de logica, ik zie altijd mensen zoeken. Ik zal eens kijken of ik het iets duidelijker uit kan werken.
Stadsbussen en streekbussen zijn gebundeld? Bedoel je hiermee dat alle stadsbussen aan de ene kant van het perron en alle streekbussen aan de andere kant vertrekken, want dat is op dit moment niet het geval.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Chrysa »

Stadsbussen staan aan de oostkant, streekbussen aan de westkant. Alleen lijn 11 staat bij de streekbussen.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Michael »

Lijn 11 is inderdaad een uitzondering omdat die door de streekdienst gereden wordt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant

Bericht door Suus »

Kortom, het is al niet meer logisch. Als je het voor de reiziger eenvoudig wil maken moet je richtingen bundelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten