Project Op Tijd Reizen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Is het dan niet kloten? Of anders gewoon een lullig topic? (A)

(ja sorry, heel veel on topic heb ik niet meer toe te voegen geloof ik)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Meltrain »

starx schreef:De overstapnorm van 5 minuten is geen onzinnorm, maar soms wel iets te inclusief.
Een voorbeeld andersom is dat Rlb -> Ut 4x/uur mogelijk is maar Ut -> Rlb officieel maar 2x/uur mogelijk is.
Dit komt omdat de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] één minuut eerder vertrekt vanaf Rtd waardoor de overstap uit de [serie=Intercity|2016|Groningen - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2016|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal12500[/serie] maar 4 in plaats van 5 minuten is en de overstaptijd officieel te kort is.
In de praktijk is de overstap goed haalbaar, zeker als je van de loopbrug gebruik maakt. (Alleen op woensdag is het wat krapper omdat de [serie=Sprinter|2016|(Breda -) Dordrecht - Den Haag Centraal5000[/serie] dan van spoor 3/4 vertrekt in plaats van spoor 7.)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door ODRAIL »

Is de campagne "Fluiten = niet meer instappen" een stille dood gestorven?

Ik zie of hoor er niets meer over.
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Post »

Ik zag gisteren nog een advertentie in de metro staan van deze campagne.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

Nou is dit een enkele, en dus niet heel representatieve waarneming, maar ik stond net op Utrecht bij de 3500(?) naar Schiphol. DIng had wel één hele ICM bij zich, en dat was dus flink proppen. Met als gevolg dat de HC, terwijl er nog flink wat volk bij de deuren stond, al begon met fluiten met de materieelfluit, hetgeen zeker een keer of 10 in de herhaling ging...

Dat mocht toch niet meer? Sowieso mocht de HC toch pas fluiten als iedereen is ingestapt? (A)
Hendrik
Berichten: 2544
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Hendrik »

Pas geleden dacht ik nog net de trein te kunnen halen, maar helaas: de conducteur floot en ging de deuren sluiten. Netjes als ik ben (A) , wilde ik teleurgesteld weglopen. Toen schreeuwde een NS-medewerker op het perron naar mij: "DAAR! DAAR! BIJ DE CONDUCTEUR!" Ze bedoelde dat ik bij de conducteur nog kon instappen. Dat deed ik toen. Maar dat is eigenlijk niet (meer) de bedoeling, volgens NS...
FlyingHollander
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 14:32

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door FlyingHollander »

Van de week op Sloterdijk was men nog aan het uitstappen toen er al werd gefloten. Je ziet dit wel vaker bij grote drukte, maar daar was hier helemaal geen sprake van. Ook was de trein gewoon mooi op tijd, dus vertraging wegwerken was ook niet nodig.
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door microshit »

Hendrik schreef:Pas geleden dacht ik nog net de trein te kunnen halen, maar helaas: de conducteur floot en ging de deuren sluiten. Netjes als ik ben (A) , wilde ik teleurgesteld weglopen. Toen schreeuwde een NS-medewerker op het perron naar mij: "DAAR! DAAR! BIJ DE CONDUCTEUR!" Ze bedoelde dat ik bij de conducteur nog kon instappen. Dat deed ik toen. Maar dat is eigenlijk niet (meer) de bedoeling, volgens NS...
Terwijl er ook zat conducteurs zijn die het dan alsnog toestaan om daar in te stappen. Of zelfs machinisten die de cabinedeur nog maar even open gooien :X Helpt allemaal geen moer zo.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Pooh »

FlyingHollander schreef:Van de week op Sloterdijk was men nog aan het uitstappen toen er al werd gefloten. Je ziet dit wel vaker bij grote drukte, maar daar was hier helemaal geen sprake van. Ook was de trein gewoon mooi op tijd, dus vertraging wegwerken was ook niet nodig.
Ik heb al een keer meegemaakt dat een passagier die nog halverwege met uitladen was met zijn lading koffers vanaf schiphol daarop reageerde door aan de noodrem te trekken. Dan heb je als conducteur wel het omgekeerde bereikt van wat je wilde. :|
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door starx »

Fluiten terwijl er nog mensen uitstappen slaat echt helemaal nergens op. Ik denk dat het dan nog steeds niet is toegestaan om aan de noodrem te trekken, maar ik kan het ergens wel begrijpen. Het is te zot voor woorden dat NS verwacht dat reizigers zich behoorlijk gedragen als hun eigen personeel dat niet eens doet.

Volgens mij is dit project inderdaad een stille dood gestorven en dat is maar goed ook. Nu moeten ze alleen nog degene die met dit belachelijke plan kwam op staande voet ontslaan zonder vertrekpremie. Dat is ook meteen een signaal naar anderen om niet ook met zulke rare plannen aan te komen zetten :twisted:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Aking »

@Mikos kan ons vast vertellen of dit project intern nog leeft...
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Mikos »

Jup, het leeft. Het lijkt nu ogenschijnlijk onzinnig, want wat is er de meerwaarde van? Als straks zes treinen per uur gaan rijden op het A2-traject (Eindhoven-Den Bosch-Utrecht-Amsterdam) levert het ineens veel meer op, omdat het dan echt aan gaat komen op punctualiteit. Op een station als Beilen (waar 2x per uur een trein stopt en 2x per uur een trein op volle snelheid passeert) heeft het in die zin weinig meerwaarde, maar op de drukke trajecten waarop meer treinen moeten gaan rijden kon het zijn uitwerking wel eens niet missen.

Daarbij laat ik mijn persoonlijke mening over dit onderwerp buiten beschouwing. Wel wil ik nog even opmerken dat het niet is "De conducteur mag niet fluiten voordat iedereen is ingestapt", maar "Na het fluiten mag je niet meer instappen." De realiteit is allemaal iets weerbarstiger, waarbij zowel personeel als reizigers moeten wennen aan de nieuwe situatie. En zolang er nog steeds mensen zijn die hun handen tussen de sluitende deuren steken, die openduwen en instappen terwijl het gewoon echt niet meer kan, valt er nog genoeg campagne te voeren!
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Pooh »

Mikos schreef:En zolang er nog steeds mensen zijn die hun handen tussen de sluitende deuren steken, die openduwen en instappen terwijl het gewoon echt niet meer kan, valt er nog genoeg campagne te voeren!
Voor de val van het ijzeren gordijn (en enige tijd erna) had de metro in praag daar een prima oplossing voor: Stalen deuren zonder rubber. "Ding dong, Ukončete prosím výstup. a nástup, dveře se zavírají!". BAM! Dicht. Geen langzaam schuiven, geen zachte landing, gewoon een dun stalen profiel dat in een ander profiel viel. Ik wil niet weten hoeveel vingers daar in de loop van de jaren verloren zijn gegaan, maar respect voor de omroepriedel en de deur had je ook als toerist al heel snel gekregen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Mikos schreef:En zolang er nog steeds mensen zijn die hun handen tussen de sluitende deuren steken, die openduwen en instappen terwijl het gewoon echt niet meer kan, valt er nog genoeg campagne te voeren!
Dat lijkt me een heel andere campagne dan die die gevoerd is, en een campagne die veel meer mensen zal accepteren.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Het lijkt me wel dat het het doel was van de campagne, mensen ervan bewust maken dat bij het fluiten van de conducteur de deuren dicht gaan, en dat mensen voor de eigen veiligheid dan niet meer in moeten stappen. Dat het zo niet geïnterpreteerd is is een tweede. (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Ik dacht dat het bedoeld was om op tijd te rijden. Kennelijk ben ik niet slim genoeg voor deze campagne van NS. Nou schijn ik hoog opgeleid te zijn en dus ook redelijk slim, dus misschien was er dan toch iets mis met de campagne.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

Ach, je bent niet de enige hoogopgeleide op het forum hoor. :wink:

Laat ik de vraag eens omdraaien: hoe zou NS dan wel kenbaar moeten maken dat reizigers niet meer in moeten stappen na het fluitsignaal? De huidige campagne is relatief passief, een agressievere campagne (bijvoorbeeld: bij instappen na het fluitje krijg je een boete) zou echter tot agressiviteit met reizigers kunnen leiden. Persoonlijk vind ik het een beter idee om reizigers te wijzen op eigenbelang (zorg dat je op tijd bent, zodat je altijd je trein haalt), de SNCF doet dit bijvoorbeeld door reizigers te vragen door reizigers minstens twee minuten voor vertrek op het perron aanwezig te laten zijn.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Z2N schreef:(zorg dat je op tijd bent, zodat je altijd je trein haalt)
Ja, die zin is krom en niet over nagedacht. Net of ik er wat aan kan doen of ik op tijd ben of niet, ik ben afhankelijk van ander OV om op het station te komen. En soms ben je op tijd en dan blijkt opeens je trein uit te vallen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Milco »

Je kan altijd je reis zorgvuldig plannen met een paar minuutjes extra overstaptijd, mits je een bus kan pakken die enkele minuten eerder rijdt, zodat de kans groter is dat je op tijd bent voor de trein. Zeker als je weet dat je bus over filegevoelige wegen rijdt, kun je beter wat marge hebben tijdens het overstappen als je per se de trein van (ik zeg maar wat...) 9:32 uur wilt halen. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Mijn stadsbus rijdt meestal elk halfuur. Ik weet dat jij de luxe hebt van kwartierdiensten etc. maar die heb ik bijna niet. :P
Laatst gewijzigd door regenmaker op ma 24 okt 2016, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Wubbo »

Niemand is tegen op tijd rijden. Het zou wat mij betreft al schelen als tijd op de borden = tijd dat er niet meer ingestapt kan worden. Dat kan prima, want als je dat voor alle treinen doet beïnvloeden ze elkaar op dezelfde manier als nu (met fluiten 30 seconden voor vertrek). Dan heb je geen discussies meer over het fluiten voor de tijd die op de borden staat. Daarnaast helpt het als het consequent gebruikt wordt. Daarvoor zijn al mogelijkheden aangedragen, waarbij verschil tussen conducteursfluit en treinfluit een veel genoemde is. Als het consequent gebruikt wordt gaan reizigers het ook snappen, en heb je een veel makkelijker campagne te voeren. Zolang het inconsequent gebruikt wordt en er discussies zijn over de uitleg kun je campagne voeren tot je een ons weegt, maar helpt het niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Z2N »

regenmaker schreef:Net of ik er wat aan kan doen of ik op tijd ben of niet, ik ben afhankelijk van ander OV om op het station te komen.
Daar gaat in mijn ogen de redenering mis: een te late bus is namelijk geen reden om de veiligheid in het geding te brengen. Er is namelijk geen enkele reden om de eigen veiligheid in het geding te brengen, en het enige wat NS kan doen om te voorkomen dat mensen gaan haasten en stomme dingen gaan doen is door te vragen om te proberen op tijd te komen. Is de bus te laat, dan mis je de trein, en mag je gaan klagen bij de busmaatschappij.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Milco »

regenmaker schreef:Mijn stadsbus rijdt meestal elk halfuur. Ik weet dat jij de luxe hebt van kwartierdiensten etc. maar die heb ik bijna niet. :P
Is er dan geen andere (stads- of streek-)lijn, desnoods vanaf een andere halte in de buurt of zo waar je frequenter een bus kan pakken naar
het station of een bus die wel fatsoenlijk op je trein aansluit?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door regenmaker »

Nee, de andere haltes liggen op ruim tien minuten fietsen en dan kan ik net zo goed naar het station fietsen. Ik woon namelijk aan de rand van de stad. ;) En Apeldoorn kent de welbekende stadsbusknoop waardoor alle bussen ongeveer even laat op het station zijn. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Project Op Tijd Reizen

Bericht door Milco »

Ah oké, vandaar. Nou ja, naar het station fietsen is wel gezond èn je kan op tijd van huis om de trein te halen. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten