Concessie Veluwe (Syntus)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Michael 1988 »

Durashift schreef: Daarnaast.. volgens mij kan je de waterstoftanks dan beter leeg laten.. scheelt wat gewicht en dus iets meer elektrische kilometers die men met één lading kan doen.
*bus*
Ik denk, en weet het ook wel bijna zeker, dat de waterstof die er nu inzit vooral bedoelt is voor als de bus een lege accu heeft en nog niet aan de oplader hangt. Zo kan de rit nog afgemaakt worden en gereden worden naar de stalling voor het opladen. Anders staat het een beetje lullig. Daarnaast zal dat gewicht denk ik wel meevallen. Waterstof is geen vloeistof, maar een gas en is vaak best lichter dan je zou verwachten en vele malen lichter dan diesel, lpg en cng.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: RE: Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

NG²7²[TRADE MARK SIGN] schreef:
sirvinniei schreef:Eigenlijk wordt er dan geruild: de kolibriebusjes die eerst voor lijn 85 waren gaan nu naar lijn 6 en de 8-personen bussen die op lijn 6 rijden kunnen nu naar lijn 85.
De busjes die nu op lijn 6 rijden zijn van Noot, op lijn 85 komt de 824 te rijden (die dat nu in principe ook op zondag zou moeten doen).
Allebei? Waren het dan ook noot busjes op de oude lijn 84 ziekenhuis-de klomp?
Ik heb geen onderschrift
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Durashift »

Michael 1988 schreef:
Durashift schreef: Daarnaast.. volgens mij kan je de waterstoftanks dan beter leeg laten.. scheelt wat gewicht en dus iets meer elektrische kilometers die men met één lading kan doen.
*bus*
Ik denk, en weet het ook wel bijna zeker, dat de waterstof die er nu inzit vooral bedoelt is voor als de bus een lege accu heeft en nog niet aan de oplader hangt. Zo kan de rit nog afgemaakt worden en gereden worden naar de stalling voor het opladen. Anders staat het een beetje lullig.
Ah, slim ja.
Michael 1988 schreef: Daarnaast zal dat gewicht denk ik wel meevallen. Waterstof is geen vloeistof, maar een gas en is vaak best lichter dan je zou verwachten en vele malen lichter dan diesel, lpg en cng.
Ja, okay.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door lint41 »

Waterstof wordt uiteraard wel onder druk opgeslagen, anders kom je niet bepaald ver ;-) Het is dus vergelijkbaar met CNG en LNG qua methode: dit is beide gewoon aardgas, maar dan onder zo'n druk dat het vloeibaar is geworden (en daarmee een flink hogere dichtheid heeft gekregen). Afhankelijk van de gebruikte druk is een waterstoftank dus zwaarder of lichter, maar gewoon zeggen dat hij wel licht zal zijn omdat waterstof bij atmosferische druk een gas is is iets te kort door de bocht.
TeamGewei
Berichten: 21
Lid geworden op: vr 04 mar 2016, 16:42

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door TeamGewei »

Ik neem aan dat lijn 205 na december de halte Hulpverleningcentrum ook aan zal doen?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Lijn 205 gaat Barneveld Station Centrum - Barneveld Troelstralaan (huidige halte Johannes Fontanus College) - Barneveld Evenementenhal (huidige halte Hulpverleningcentrum) - Barneveld Nijkerkerweg - Voorthuizen Lankerenseweg - Voorthuizen Verbindingsweg -> vervolg huidige route rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: RE: Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door NG²7²™ »

sirvinniei schreef:Allebei? Waren het dan ook noot busjes op de oude lijn 84 ziekenhuis-de klomp?
Ja, ze zijn allebei van Noot. Die reed inderdaad ook de oude 84, durf alleen niet te zeggen of het exact dezelfde busjes waren.
Groeten,
Nick
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door busfanNL »

De 824 is toch ook van Noot of is dat de 825?
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door NG²7²™ »

busfanNL schreef:De 824 is toch ook van Noot of is dat de 825?
Die zijn van Syntus, de 823 en 825 worden overdag wel door Noot gebruikt op lijn 170 en 171, maar rijden 's avonds met Syntus chauffeurs op lijn 12 en 16 in Apeldoorn. De 824 wordt in Ede door Syntus gebruikt.
Groeten,
Nick
Enhabo
Berichten: 24
Lid geworden op: di 16 nov 2010, 16:27

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Enhabo »

regenmaker schreef:Lijn 205 gaat Barneveld Station Centrum - Barneveld Troelstralaan (huidige halte Johannes Fontanus College) - Barneveld Evenementenhal (huidige halte Hulpverleningcentrum) - Barneveld Nijkerkerweg - Voorthuizen Lankerenseweg - Voorthuizen Verbindingsweg -> vervolg huidige route rijden.


Komt er dan helemaal geen bus meer bij station Barneveld Noord?
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door NG²7²™ »

Enhabo schreef:Komt er dan helemaal geen bus meer bij station Barneveld Noord?
Klopt, heeft te maken met de aanleg van de Harselaartunnel die in het voorjaar van 2017 begint.
Groeten,
Nick
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door cassie127 »

De nieuwe website is er nog niet. Wel hebben ze de wijzigingen en lijnfolders + kaarten online gezet!
Bron: http://www.syntus.nl/reisinformatie/die ... -2017.aspx
Spoiler: show
Stadsdienst Apeldoorn

Lijn 3 Station – Eglantier – Matenhoeve
De eerste rit van lijn 3 in het weekend vervalt. De laatste ritten van lijn 3 rijden door naar het station.

Lijn 4 Station – Matenveld – Eglantier
De eerste rit van lijn 4 in het weekend vervalt. De laatste ritten van lijn 4 rijden door naar het station.

Lijn 5 Station – Woudhuis
De laatste ritten van lijn 5 rijden door naar het station.

Lijn 10 Station – Kerschoten – Het Loo
De eerste rit van lijn 10 is toegevoegd.

Lijn 11 Station – Stadshoudersmolen
In de ochtend gaat er een extra rit vanaf het station. In de middag zijn er twee extra ritten
toegevoegd vanaf de Erasmusstraat naar het station.

Lijn 14 Station – Malkenschoten
In de middag is er een rit vervallen. Halte Saba aan de Kayersdijk wordt aangedaan.

Lijn 15 Twello – Apeldoorn – Teuge
Lijn 15 gaat via Twello Station rijden. Op zondag wordt een vroege Kolibrie-rit toegevoegd.

Lijn 17 Station – Markt – Sprenkelaar
De laatste ritten rijden door naar het station.

Lijn 19 Station – Componistenkwartier
De eerste rit start op het station.

Streeklijnen

Lijn 43 Arnhem – Apeldoorn via Dieren
Op zaterdagochtend vertrekt een extra rit richting Arnhem om 7:33 uit Loenen.

Lijn 84 en 88 Wageningen – Ede (Valleilijn)
Op werkdagen rijdt er een extra spitsrit en op zaterdagavond rijdt er om 0:55 uur een extra rit van Ede naar Wageningen.

Lijn 85 Ede – Veenendaal via Ziekenhuis
In de ochtend rijden er extra spitsritten. In de avond wordt er met een vaste dienstregeling gereden in plaats van de Kolibrie. In de avond en het weekend zijn de vertrektijden gewijzigd.

Lijn 86 Ede – Wageningen via Bennekom
In de ochtend rijdt er een extra rit naar Wageningen vanuit Bennekom.

Lijn 91 Arnhem – Apeldoorn via Beekbergen
In de ochtend vertrekt er van maandag t/m zaterdag vanuit Apeldoorn een extra rit.

Lijn 100 Nunspeet – Elburg – Zwolle
De eerste ritten van lijn 100 naar Nunspeet starten niet op het station in Zwolle maar aan de
Hogebrinkweg in Oldebroek. In de avond vertrekt er vanuit Zwolle een extra rit richting Oldebroek en
Elburg.

Lijn 102 Apeldoorn – Amersfoort via Hoevelaken
In de ochtend vervalt vanuit Apeldoorn de rit van 9.00 uur.

Lijn 103 Amersfoort – Nunspeet via Harderwijk
De halte Harderwijk Centrum vervalt omwille van betere treinaansluitingen.
Maandag t/m zaterdag rijden er extra ritten tussen Harderwijk en Drielanden / Putten als gevolg van het vervallen van lijn 3. In de avond rijdt er ook een Kolibrie naar Drielanden.

Lijn 104 Harderwijk – Apeldoorn via Elspeet
Lijn 104 rijdt niet meer via Ermelo, maar via Harderwijk Centrum. Bij halte Ullerberg is er een overstap richting Harderwijk en Ermelo. In de ochtend en in de avond vervalt er een rit. Lijn 104 gaat ook op zondag als Kolibrie rijden en doet halte Sonnevanck aan.

Lijn 108 Apeldoorn – Ede via Otterlo

In de avond vertrekt er vanuit Ede een extra rit.

Lijn 109 Eerbeek – Apeldoorn via De Maten
Een aantal ritten van lijn 109 rijden in de zomer langer door zodat er een betere aansluiting is op de
Schoolvakanties in Apeldoorn.

Lijn 171 Deventer – Twello
De eerste rit van Deventer naar Twello en de laatste rit van Twello naar Deventer vervalt op werkdagen.

Lijn 200 Nunspeet – Elburg – Zwolle
Een aantal ritten van lijn 200 rijden in de zomer langer door, zodat er een betere aansluiting is op de schoolvakanties in Zwolle. In het voorjaar van 2017 wordt in Zwolle een nieuwe halte gerealiseerd nabij de ABN-toren/meubelboulevard.

Lijn 202 Veluwelijn
De eerste en de laatste volledige rit naar Zwolle, gaat via Wapenveld in plaats van over de
A50. In Zwolle wordt in het voorjaar van 2017 een nieuwe halte gerealiseerd nabij de ABN-toren/meubelboulevard.

Lijn 203 Veluwelijn
De een-na-laatste rit, vertrek 23:25 uur uit Apeldoorn, rijdt in z’n geheel door naar Zwolle in plaats van
tot Heerde.

Lijn 205 Barneveld – Harderwijk via Putten
De vertrek- en aankomsttijden in Harderwijk zijn gewijzigd. De bus rijdt niet meer via Barneveld Noord maar via Barneveld-West.

Lijn 293 Arnhem HAN – Apeldoorn via De Maten
Lijn 293 rijdt in de zomer 3 weken langer door, zodat er beter wordt aangesloten op de opening van de HAN in Arnhem.

Stadsdienst Ede

Lijn 1 Station – Rietkampen – Veldhuizen
Op maandag t/m zaterdag rijden er 2 extra ritten in de late avond. De laatste ritten rijden door naar
het Ziekenhuis waar overgestapt kan worden op lijn 88.

Lijn 2 Station – Veldhuizen – Rietkampen
Op maandag t/m zaterdag rijden er 2 extra ritten in de late avond.

Lijn 5 De Klomp – Ede via Kernheim
Op maandag t/m zaterdag rijden er 2 extra ritten in de late avond.

Lijn 6 Station – Ede Centrum - Ziekenhuis
Lijn 6 wordt gereden als Kolibrie. De Kolibrie kan gereserveerd worden via http://www.syntus.nl/kolibrie.

Stadsdienst Harderwijk

Lijn 1 Station – Frankrijk – Wittenhagen
Er wordt elk uur gereden. Op zondagochtend rijdt er een Kolibrie. Lijn 1 rijdt niet via het Ziekenhuis,
maar via de Stationslaan. Voor het ziekenhuis kan gebruik worden gemaakt van de halte
Westermeenweg.

Lijn 2 Station – Wittenhagen – Frankrijk
Er wordt elk uur gereden. In de avond en op zondagmiddag rijdt er een Kolibrie. Lijn 2 rijdt niet via
Ziekenhuis, maar via de Stationslaan. Voor het ziekenhuis kan gebruik worden gemaakt van de halte
Westermeenweg.

Lijn 3 Station – Drielanden
Lijn 3 vervalt. Een gedeelte van het traject wordt opgevangen door lijn 103.

Buurtbussen

506 en 508 Twello - Apeldoorn
Op zaterdag rijdt lijn 506 alleen nog maar tussen Twello en Klarenbeek station en niet via de Eglantier. In de avond en op zondag rijdt de Kolibrie.

Lijn 509 Buurtbus Leusden
De buurtbus gaat in Leusden via de wijk Munnikhove rijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

pffft, met lijn 85 krijg je wel een erg verspitste lijn (4-6x pu in de spits, 2x pu dal en 1x pu weekend en avond).
Is het niet gewoon handiger om groter materieel in te zetten?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

Nee, want dan moet je altijd met dat grotere materieel rijden. Nu heb je een iets groter wagenpark, maar wel de mogelijkheid om buiten de spits bussen te onderhouden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Maar 3x zoveel materieel hebben om alleen in de ochtendspits genoeg capaciteit te hebben lijkt me ook niet bepaald efficiënt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

In een gelede bus passen anderhalf keer zoveel mensen, het onderhoud is anderhalf keer zo duur, het verbruik is ook anderhalf keer zo duur en in aanschaf zijn ze ook anderhalf keer zo duur als een normale bus. En dat voor een bus die je alleen in de spits nodig hebt en afwijkt van de rest van je wagenpark. Tenzij je dagelijks 5000+ reizigers met één buslijn vervoert heb je eigenlijk geen gelede bussen nodig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Dan ben je alsnog goedkoper uit.
85 2x pu laten rijden is 2 omlopen.
Als je dan 2 gelede bussen en 2 gewone bussen hebt en de gelede alleen in de spits gebruikt betaal je in de spits 5x de dru prijs van een standaardbus voor 1 uur rijden en in het dal 2x.
Met de situatie van extra spitsritten heb je hogere aanschafkosten (6x standaardbus tegenover 5x standaardbus) en per uur hogere kosten. Juist omdat de vraag zo verspitst is is het beter om gelede bussen op de drukke momenten te gebruiken omdat er juist op die momenten dan meer capaciteit is en reizigers dus niet een volle bus voor hun neus voorbij moeten zien rijden voordat er later eindelijk een bus aankomt waar ruimte is.
Ik heb geen onderschrift
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Gekko123 »

Wat waarschijnlijk ook meespeelt is de onderhoudskosten per voertuig bij een grote serie versus de kosten bij een kleine serie. Het zal me niets verbazen als er andere onderdelen nodig zijn voor de kleine serie gelede bussen. Dus meer opslagruimte noodzakelijk.

Verder zal misschien ook wel meespelen dat de standaardbussen op eigenlijk alle lijnen prima voldoen qua capaciteit, zeker in de daluren. Een standaardbus die in de spits wat ritten op in dit geval lijn 85 rijdt kan vervolgens weer gebruikt worden op andere lijnen zonder al te veel luchtvervoer, terwijl dat bij de inzet van gelede bussen zeer waarschijnlijk wel het geval is.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door sirvinniei »

Mijn voorstel is dan ook om de gelede bussen alleen tijdens de spits te gebruiken. Overigens gebruikt Syntus veel gelede bussen op de valleilijn, dus onderhoud lijkt me geen punt. Ik vind eigenlijk vooral de spreiding van de nieuwe ritten onhandig: de eerdere spitsritten zorgde voor een kwartiersdienst waardoor je zowel op Ede-Wageningen als Veenendaal Centrum aansluiting had op de treinen, maar de nieuwe ritten zorgen alleen maar dat scholieren 7 minuten te laat op school zijn ipv 15; scholieren gaan zich echt niet egaal over nieuwe ritten spreiden, ze moeten bijna allemaal op hetzelfde moment op school zijn en zullen zich rond de ritten waarmee ze precies op tijd zijn blijven concentreren.

Er zit een capaciteitsprobleem in de ochtendspits op lijn 85, maar dit is geen goede oplossing daarvoor.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

In Duitsland kan men wel 1x/uur rijden met een gelede bus i.p.v. 2x/uur een normale bus. Dat scheelt ook fors in personeelskosten.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Dennenboom
Berichten: 1673
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Dennenboom »

Maar in Nederland wordt er meer gefietst. Een uurdienst legt het dan - met wachttijden er bij - al snel af tegen de fiets. Zeker onder 15 kilometer.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

Dat is waar, maar je zou er wel een 10-minutendienst mee kunnen terugbrengen tot een 15-minutendienst.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

Wat de Duitsers doen met bussen moeten ze zelf weten, maar in Nederland algemeen rijdt men op sterke lijnen liever wat vaker dan geleed te gaan rijden, omdat die gelede bussen buiten de piekmomenten veel moeilijker rendabel zijn te krijgen, de Valleilijn vervoert duizenden reizigers per dag en daar is de inzet dus wel te verantwoorden.

Je hebt ook liever een homogeen wagenpark zodat een reserve beter te verantwoorden is en omdat onderhoud in bulk goedkoper is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Wat de Duitsers doen met bussen moeten ze zelf weten, maar in Nederland algemeen rijdt men op sterke lijnen liever wat vaker dan geleed te gaan rijden, omdat die gelede bussen buiten de piekmomenten veel moeilijker rendabel zijn te krijgen, de Valleilijn vervoert duizenden reizigers per dag en daar is de inzet dus wel te verantwoorden.

Je hebt ook liever een homogeen wagenpark zodat een reserve beter te verantwoorden is en omdat onderhoud in bulk goedkoper is.
Hoeveel courante reserveonderdelen zullen nu anders zijn voor een 12 meter Citaro of een Gelede versie daarvan?
Ik denk dat dit heel beperkt is..

Ik bedoel, een stopknop is door de hele bus hetzelfde.
Motor zal ook hetzelfde zijn.. misschien een andere software versie voor wat meer vermogen om het hogere gewicht te compenseren..
Assen/ remmen misschien iets anders.. maar voorop zal toch wel hetzelfde zijn.

en dan nog.. zolang vele bedrijven personeelskosten nog als de grootste kostenpost zien.. dan lijkt het mij niet logisch om 2 chauffeurs met bijbe horende bussen in te zetten ipv één met een gelede..

Maar goed, vermoedelijk is maakt de 2e chauffeur bij een 12 meter bus deel uit van de 'flexibele schil' .. en kan deze na een paar ritjes weer op huus an.

*bus*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door Suus »

Veel. Aandrijving, geleding, bekabeling, vaak is de motor sterker, dashboard, boordcomputer. En dan mag je nog blij zijn dan de twee soorten Citaro's bij Syntus van dezelfde generatie zijn en allebei gasbussen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten